Forum

2675

innlogget

43146

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Nychterminal

Barnehage skaper rabalder etter at de tok med barna på reinslakt

11. jan 2017 14:30 (red. kl. 14:33) | Vist 829 ganger. En barnehage skaper stor debatt etter dem har tatt med barna som er i barnehagen på reinslakt og skaper en del reaksjoner.

Noen av kommentarene som har kommet inn der

«Glad ikke ungene mine har gått i en sånn barnehage. Her har jeg lært barna mine å respektere og elske dyr. Dyr er ikke til for vår nytelse. Grøss. Barn pleier å ha et veldig empatisk syn på dyr, noe dere prøver å bryte ned.»

«Nei fy fa.. Hva er dette for noe tull? Jeg hadde aldri latt barna mine gå i en barnehage med et slikt syn på levende vesener. Vi er i 2017, ikke steinalderen.»

«Normalisert å bære avkappede hoder og føtter. Hva søren steike tenker de med?»

«Fy faen. Kvalmt hvilke holdninger dere lærer barn!»

«Eg mein at dersom man spis kjøtt og server ungan sine kjøtt så ska man også kunne være med på slaktinga; se korsn det foregår og kor maten faktisk kjem ifra. Det trur eg e sunt for både voksne og unga.»

«Det er sånt som dette som skaper psykopater. Det er så inhumant og barbarisk som det kan bli! Hva er neste? Slakte hele barnehagen og? De har kjøtt på kroppen de også vet du. Hvordan skal man lære mennesker respekt for naturen og dyrene, hvis man dreper de?»

«Veldig bra at de blir bedt om å ta i et tak med å dra skinn og annet. Dersom dette er sterke inntrykk for noen (som det i grunn bør være), så er litt jobbing god avreagering, som får satt dette inn i et større perspektiv. Ingenting er som å oppleve å være nyttig!»

Jeg synes dette er en utrolig flott ting å gjøre, for å vise barna hvordan realiteten er og hvordan vi får noe av maten vår.

Hva er ditt synspunkt? Er det for tidlig for barna å ta dem med på slikt?

• aleks8888no

# 1. 11. jan 2017 14:32 Ja det synes jeg, for det er viktig at barn lærer hvor maten kommer fra.
  • Voluspå

# 2. 11. jan 2017 14:33 Tror det er sunt.

Men kanskje det er litt for tidlig, selv om? Kanskje et år etter to inn i barneskolen først..

• Leather and CBT

# 3. 11. jan 2017 14:35 (red. kl. 14:36) Er mange som er blitt skadet av å se for mye Disney.
  • Danie1

# 4. 11. jan 2017 14:41
    aleks8888no skrev 11.01.17 kl. 14:32
    Ja det synes jeg, for det er viktig at barn lærer hvor maten kommer fra.
    Det er mange andre måter man kan lære små barn hvor maten kommer fra, det og ta dem med på slakt er ikke akkurat i maslows behovspiramide eller i mikronivået på modellen til bronfenbrenner.
  • Lego

# 5. 11. jan 2017 14:43 "Nyheten" ligger vel først og fremst i valg av dyreart? Barnehager og skoleklasser som har sett slakt av gris og sau tidligere er jo bare noen googlesøk unna.
  • Dr Funkenstein

# 6. 11. jan 2017 14:43 Herregud. Da jeg var liten og bodde hos bestemor så fikk jeg to griser (gårdsgris) som jeg hadde som kjæledyr i flere år. Naboene syntes det var veldig spesielt å holde gris midt i et vanlig nabolag, men bestemor har vel egentlig aldri brydd seg om hva naboene syntes. Jeg brukte å leke med dem og gå tur med dem, og da de ble store nok så var jeg med på slakten av dem. Jeg var selvsagt lei meg, men jeg skjønte jo hvilken vei det bar og at de var fremtidig mat. Kan ikke si at jeg tok skade av det. Jeg har vel heller fått et realistisk syn på husdyrhold og hvor maten kommer fra.

Jeg er fortsatt veldig glad i gris da, og forsøker å unngå å spise svinekjøtt så godt jeg kan.

❤🐷❤🐷❤🐷❤🐷❤🐷

• D-E

# 7. 11. jan 2017 14:44 Det er sunt at barna lærer hvor maten kommer fra så de ikke tror melka kommer ferdig på kartong og biffen kommer ferdig innpakket i plast.

Jeg har selv vært med på jakt og vært med på slakting av elg i snart 20 år, kan ikke si jeg har tatt skade av det.

• Voluspå

# 8. 11. jan 2017 14:45
    Danie1 skrev 11.01.17 kl. 14:41
    Det er mange andre måter man kan lære små barn hvor maten kommer fra, det og ta dem med på slakt er ikke akkurat i maslows behovspiramide eller i mikronivået på modellen til bronfenbrenner.

Skolen er allerede teori-messig nok som den er. Helt OK at de gjør noen utflukter for opplevelser, selv om det kanskje er av litt dystrere art, syns nå jeg :)
  • Søkt

# 9. 11. jan 2017 14:47 (red. kl. 14:47) Kjekt å vite hvor ting kommer fra, men alt har sin tid. Dog blir det sikkert gøy den dagen barnehagen skal vise hvor mennesker kommer fra!
  • oddmtk

# 10. 11. jan 2017 14:48 (red. kl. 14:56) Jeg var med på slakt som liten og kan ikke helt forstå at barn skal ta noe skade av det.
    Kjøtt kommer fra levende dyr.......det er faktisk en ganske viktig lærdom......og å se hvordan dette foregår i praksis er sikkert både spennende og lærerikt for barna.

Jo mer jeg leser de negative kommentarene, jo mer tenker jeg faktisk at slike utflukter er viktige.
    Noen mangler jo helt bakkekontakt.

• bilde

# 11. 11. jan 2017 14:52
    Leather and CBT skrev 11.01.17 kl. 14:35
    Er mange som er blitt skadet av å se for mye Disney.

Henger meg på denne. Det er nok mer skadelig for et barnesinn å bli utsatt for Disney Channel som barnevakt enn det er å se hvordan kjøtt lages.
  • Leather and CBT

# 12. 11. jan 2017 14:56 Alle disse folka som er så glad i dyr. De har gjerne hunder som er så avlet på at de regelrett pines i hverdagen.
  • rob1

# 13. 11. jan 2017 15:08 Jeg er kjempeglad i dyr. Spesielt grillkylling.
  • Danie1

# 14. 11. jan 2017 15:10
    Voluspå skrev 11.01.17 kl. 14:45
    Skolen er allerede teori-messig nok som den er. Helt OK at de gjør noen utflukter for opplevelser, selv om det kanskje er av litt dystrere art, syns nå jeg :)
    joa jeg er ikke sånn 110% i mot det, men alle barn er oppdratt forskjellig og alle reagerer ikke likt på alt, alle påvirkes annerledes. Det var en fyr som ble mobbet med en jockstrap når han var liten og 50 år senere fant han ut hvor mobberen hans bodde og skjøt han i trynet 2 ganger med en revolver lissom. Så skal de ta med små barn på slakt burde de hvertfal sende skriv til foreldrene om det først. 🙃
  • Voluspå

# 15. 11. jan 2017 15:13
    Danie1 skrev 11.01.17 kl. 15:10
    joa jeg er ikke sånn 110% i mot det, men alle barn er oppdratt forskjellig og alle reagerer ikke likt på alt, alle påvirkes annerledes. Det var en fyr som ble mobbet med en jockstrap når han var liten og 50 år senere fant han ut hvor mobberen hans bodde og skjøt han i trynet 2 ganger med en revolver lissom. Så skal de ta med små barn på slakt burde de hvertfal sende skriv til foreldrene om det først. 🙃

"Fikk et valg om å være med
    Pedagogisk leder i barnehagen, Therese Johnsen, forteller at både barna og foreldrene i forkant av slaktingen fikk et valg om barna skulle være med, og at det var laget et alternativt opplegg for dem som ikke ønsket å delta.
    Det er foreldrene som kjenner barna best, så alle hadde mulighet til å si fra om de ikke ville delta, forklarer Johnsen."