Forum

1753

innlogget

42050

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • seriøs36

Ulv

1. jan 2018 17:50 | Vist 1642 ganger. Ulvejakten er igang og idag på jaktens første dag ble 2 skutt. En gledens dag for oss som er mye i skogen, jakter og ser hvordan ulvene ødelegger for næring og det gode liv for de som vil bo i naturen.
    Hva tenker dere sopere om dette?. 🐷💥🐺
  • Devils Advocate

# 91. 2. jan 2018 21:09 (red. kl. 21:23) Hvis ulvejakt er lovelig i Norge så er det helt greit for meg.

Jeg gikk i skogen svært tidlig på morgenen for mange år siden, og var en ulv foran meg på stien, rundt 100 meter unna, jeg ble litt redd må jeg innrømme, men jeg tenkte ikke at den kom til å angripe meg. Tror ikke at noen har blitt drept av en ulv i Norge. Ulven bare tittet på meg i noen få sekunder, og gikk inn i skogen helt fredelig :)

En langt mer behagelig opplevelse var når jeg sakte og forsiktig satte meg rundt en meter fra en hoggorm, jeg tok meg god tid, siden den virket litt mistenksom, men så godtok den meg, og vi satt sammen i et kvarter eller slik.

Jeg ville være på "skuddhold" slik at den kunne enkelt ha slått til og bite / sprøyte gift inn i meg. Ville ha et adrenalinrush, og det fikk jeg som faen :D

• Hofman

# 92. 2. jan 2018 22:11
    seriøs36 skrev 02.01.18 kl. 18:32
    Det er bare tøv og det vet du godt

Hva er tøv? Det er ingen som hevder at ulven som art er utrydningstruet, hvor har du sett dette?

• Mirromurr

# 93. 2. jan 2018 23:41 Du er ikke mye i skogen, du er jo fra Oslo.
  • enebo

# 94. 2. jan 2018 23:47
    Mirromurr skrev 02.01.18 kl. 23:41
    Du er ikke mye i skogen, du er jo fra Oslo.

Slutt med personangrep. I oslo har en Vestmarka, Nordmarka, Østmarka og Sørmarka. Og en har store trær som sendes hver jul til London. Snart blir det enda mer ulv i skogene der.
  • Mirromurr

# 95. 3. jan 2018 00:00
    enebo skrev 02.01.18 kl. 23:47
    Slutt med personangrep. I oslo har en Vestmarka, Nordmarka, Østmarka og Sørmarka. Og en har store trær som sendes hver jul til London. Snart blir det enda mer ulv i skogene der.

Jeg vet jo det da. Var ikke noe personangrep i det hele tatt. Bare en teit kommentar. Jeg kjenner ganske mange naturmennesker i Oslo som er livredd de ville blomstene. :)

• oddmtk

# 96. 3. jan 2018 00:03
    enebo skrev 02.01.18 kl. 23:47

Jaggu gitt.......jammen gikk det ikke opp et lys for en som har trykket liker på opptil flere av de ulvekritiske innleggene på tråden her, inkludert Ring3-oppgulpet som ble brukt som argument.
    At Oslo-folk verken bruker eller kan noe om natur, det er faktisk en ganske vanlig fremstilling......og den brukes først og fremst av ulvemotstandere. Hyggelig at du tar tak i den slags billig retorikk ;-)

• _Smith_

# 97. 3. jan 2018 00:14 La ulven leve. Det vi som mennesker som er nød til og passe bedre på dyra våres. og ikke skylde på rovdyrene. de lever ett normalt liv, og gjør det de må for å overleve. Jeg skjønner ikke hvorfor bøndene er nød til å sende sauene sine fritt ut i naturen. det strider i mot all sunn fornuft. og før noen kommer å sier at jeg ikke vet hvordan det er å være bonde osv osv, så er jeg oppvokst med en familiegård som blant annet har hatt sau. og der hvor jeg kommer ifra, går faktisk sauene ute i innhegninger. og bli passet på.
    og jeg tviler på at ulven kommer til å angripe ett menneske. det skal isåfall mye til før en ulv finner på noe sånt.
  • 73WR

# 98. 3. jan 2018 01:56 (red. kl. 02:00) Ja til ulv i norsk natur!

https://www.wwf.no/bibliotek/wwf_naturfakta/ulv/

`WWF saksøker staten og krever ny norsk ulveforvaltning. Norsk ulveforvaltning er i strid med Grunnloven, naturmangfoldloven og Bernkonvensjonen, og nå må domstolene avgjøre om den må endres, mener WWF.`

https://www.wwf.no/engasjer_deg/engasjer_deg_for_ulven/

• 0rest_

# 99. 4. jan 2018 22:35 I morgen kommer avgjørelsen i Oslo Tingrett om hvorvidt ulvejakten må stansen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/fredag-kommer-avgjoerelsen-om-ulvejakten-maa-stanses/a/24223464/

• NoDial

# 100. 5. jan 2018 00:00
    Hofman skrev 02.01.18 kl. 18:17
    Det er ingen som snakker om at ulven som art utryddes, det er snakk om utryddelse av en norsk bestand. Er dette vanskelig å forstå?

Ja, det er vanskelig å forstå. I hovedsak fordi det strider mot fakta.

Det er allerede tidlig i registreringssesongen påvist yngling i 11-13 ulveflokker hvorav 7 helnorske. Av disse er det vedtatt at de to som i hovedsak har revir utenfor forvaltningssonen skal felles. Osdalsflokken består sannsynligvis av 10 dyr, Julussa 6-7 (iflg Rovdata sin foreløpige oversikt). Kvota her er 16 dyr, altså knapt nok det som er påvist i sporing så langt (og 7 er felt pr nå). Utenfor forvaltningssonen er det tildelt ei kvote på 12 ulv, hvorav 5 er felt. Resterende kvote i lisensjakta er tildelt i øvrige deler av landet, der det kun påtreffes streifulv. Det er særdeles liten sjanse for at det felles mer enn et par dyr av denne kvota, om noen.

Det er vedtatt et bestandsmål på 4-6 familiegrupper, hvorav 3 helnorske og selv etter felling av de to nevnte familiegruppene og eventuelle streifdyr i andre deler av landet, vil det altså være minimum 9 familiegrupper hvorav minimum 5 helnorske.

Det er derfor vanskelig å ta det seriøst når noen antyder at det er snakk om en utrydning. En må i tilfelle tro veldig blindt på WWF sine tall som baserer seg på å kun telle dokumenterte helnorske ulv fra forrige vinter, og i tillegg må en glemme å bla om kalenderen (for det er nå i vinter jakta foregår, ikke i fjorvinter...)

• Devils Advocate

# 101. 5. jan 2018 00:09 Er det virkelig noen som bryr seg om at ulver blir skutt? Jeg bryr meg ihvertfal NULL om det
  • aleks8888no

# 102. 5. jan 2018 01:02
    Devils Advocate skrev 05.01.18 kl. 00:09
    Er det virkelig noen som bryr seg om at ulver blir skutt? Jeg bryr meg ihvertfal NULL om det
    Du bryr deg i alle fall nok til å nevne det
  • oddmtk

# 103. 5. jan 2018 01:26 (red. kl. 01:30)
    NoDial skrev 05.01.18 kl. 00:00
    Ja, det er vanskelig å forstå. I hovedsak fordi det strider mot fakta.

Det er allerede tidlig i registreringssesongen påvist yngling i 11-13 ulveflokker hvorav 7 helnorske. Av disse er det vedtatt at de to som i hovedsak har revir utenfor forvaltningssonen skal felles. Osdalsflokken består sannsynligvis av 10 dyr, Julussa 6-7 (iflg Rovdata sin foreløpige oversikt). Kvota her er 16 dyr, altså knapt nok det som er påvist i sporing så langt (og 7 er felt pr nå). Utenfor forvaltningssonen er det tildelt ei kvote på 12 ulv, hvorav 5 er felt. Resterende kvote i lisensjakta er tildelt i øvrige deler av landet, der det kun påtreffes streifulv. Det er særdeles liten sjanse for at det felles mer enn et par dyr av denne kvota, om noen.

Det er vedtatt et bestandsmål på 4-6 familiegrupper, hvorav 3 helnorske og selv etter felling av de to nevnte familiegruppene og eventuelle streifdyr i andre deler av landet, vil det altså være minimum 9 familiegrupper hvorav minimum 5 helnorske.

Det er derfor vanskelig å ta det seriøst når noen antyder at det er snakk om en utrydning. En må i tilfelle tro veldig blindt på WWF sine tall som baserer seg på å kun telle dokumenterte helnorske ulv fra forrige vinter, og i tillegg må en glemme å bla om kalenderen (for det er nå i vinter jakta foregår, ikke i fjorvinter...)

WWF gjør vel det samme som stort sett de fleste gjør i rovdyrdebatten.........misbruker statistikk og fakta for og styrke sin sak. Det er ikke spesielt særegent for verken den ene eller den andre siden.......dessverre.

• Snurre

# 104. 5. jan 2018 01:45
    Isbjørn skrev 01.01.18 kl. 18:23
    "Cool, jeg tenker karna har vunnet. Satser på at alle tas ut kjapt. #naturensgang"

Den uttalelsen tilsier jo noe annet.

Men att vi med skytevåpen skal skyte all ulv, det har ingenting med naturens gang å gjøre.
    Ingenting av menneskelig inngripen i vilt kontroll har noe som helst med naturens gang og gjøre

Att vi for egen sikkerhet ha en kontroll er en annen sak, men det har ikke noe med naturens gang, det har med vår sikkerhet og att vi hever os sover alt annet og leker guder...

Tenker du da også at ulven leker gud med sauen ?

• seriøs36

# 105. 5. jan 2018 12:04
    oddmtk skrev 05.01.18 kl. 01:26
    WWF gjør vel det samme som stort sett de fleste gjør i rovdyrdebatten.........misbruker statistikk og fakta for og styrke sin sak. Det er ikke spesielt særegent for verken den ene eller den andre siden.......dessverre.

https://www.nrk.no/ho/stopper-ikke-ulvejakta-1.13850616

Øvre bestandsmål er finfint, da blir det mye ulvepels de kommende år :)