Forum

2398

innlogget

41297

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Eiriks gate

Skal du i Kirken på gudstjeneste i morgen søndag kl 11?

13. jan 2018 11:37 | Vist 3151 ganger. Hvorfor / hvorfor ikke? Det snakkes om en åpen og inkluderende folkekirke, men hvor er folk?

Man har fått homofile og homovennlige prester. Gudstjenester forsøkes ofte spritet opp med kor, musikk-innslag etc.

Likevel går de aller færreste på en vanlig gudstjeneste. Jeg antar det er under 1 %. Hva er galt?

• Toffin

# 76. 14. jan 2018 01:43
    Zitronenfalter skrev 13.01.18 kl. 23:54
    Men selvfølgelig dette var jo sikkert helt fælt sagt av meg?

Nei. Det var dumt og usedvanlig lite (men ikke uventet) gjennomtenkt.

• Toffin

# 77. 14. jan 2018 01:43
    Zitronenfalter skrev 14.01.18 kl. 00:05
    Det skjer jo i utlandet, og det kan også skje her.

Hvor i "utlandet" skjer dette?
    Ca ingensteder for å være eksakt.

• Zitronenfalter

# 78. 14. jan 2018 01:46
    Zolex skrev 14.01.18 kl. 00:38
    Nei, det er sant, men i realiteten er det ekstremt få tilfeller av dette sammenlignet med antal troende muslimer på verdensbasis. Det forekommer oftere i konfliktområder (Irak, Syria, Yemen), hvor det også er større aktive grupper av fundamentalister. Det er svært få saker fra den vestlige verden hvor muslimer begår drap på ikke-troende utenfor deres egne miljøer fordi de ikke konverterer. Det er også slik at de aller fleste muslimer er fredfulle, og i vesten ser man en økning i moderate og progressive muslimske miljøer, blant annet i Berlin hvor de har åpnet en moske åpen for LGBTQ+ individer og hvor kvinner og menn er likestilt i bønn.

Selvfølgelig vil de aller fleste muslimer at ikke-troende skal konvertere, det er en del av den Islamske tro at man skal spre Guds (Allah) budskap slik at Islam skal stå som den ene religionen i verden, men de aller fleste vil nok si at det å ty til vold går i mot budskapet i Koranen, og at dette også er en synd. Man synder ikke ved å være ikke-troende, for man kan konvertere når som helst i livet, og mens noen er født med tro vil andre konvertere på dødsleiet, men troen er gjeldene uansett hvor lenge man har vært troende og når man konverterer. Heldigvis har de fleste muslimer respekt for andres tro uansett hva de måtte føle rundt dette, og det er jo svært sjeldent man møter muslimer som aktivt prøver å få ikke-troende til å konvertere. Selv var jeg i en moske under Ramadan i fjor sommer, og selv ikke der ble jeg møtt med press om å konvertere. Det ble sagt at de ønsket at jeg skulle konvertere, men at det til syvende og sist var en beslutning jeg måtte ta, og at jeg ikke skulle konvertere før jeg var sikker.

Takk for svar.
  • wellcome

# 79. 14. jan 2018 04:15 Nei vil hellere ha baknrus så jeg dør enn besøke fantasivennen din
  • Eric Sean

# 80. 14. jan 2018 14:43 (red. kl. 14:45) Kristne, jøder og muslimske homoer som er tror på en religion som fordømmer dem er litt som veganere som spiser kjøtt
  • Taakefyrsten

# 81. 14. jan 2018 14:57 (red. kl. 14:58) Og så er det alltid det fine og litt spesielle med religion at ingen bryr seg og at de som ikke bryr seg bryr seg mest
  • Anca

# 82. 14. jan 2018 16:41
    Taakefyrsten skrev 14.01.18 kl. 14:57
    Og så er det alltid det fine og litt spesielle med religion at ingen bryr seg og at de som ikke bryr seg bryr seg mest

Du vet... hva man driver med på egen hånd er ett fett. Men når man flasher ens uanstendige sekttilhørighet i all offentlighet, så fortjener man også tyn for det.
  • Soft man

# 83. 14. jan 2018 17:18 (red. kl. 17:18) Ta vår Herre og hans ord med deg ut i den frie natur. Nyt alt det fine som er skapt, nyt alt det gode du har, nyt at du har muligheten til å nyte det . Og takk for det!
  • Anca

# 84. 14. jan 2018 17:22
    Soft man skrev 14.01.18 kl. 17:18
    Ta vår Herre og hans ord med deg ut i den frie natur. Nyt alt det fine som er skapt, nyt alt det gode du har, nyt at du har muligheten til å nyte det . Og takk for det!

Nytt så gikten, nyt kreften, og nyt den kommende demens. Takk Vårherre for alt det herlige i verden.
  • Bambibolla1

# 85. 14. jan 2018 19:22 Jeg tror ikke på Gud. Og går bare i kirker for å beundre arkitekturen. Da fortrinnsvis i et eller annet utland.
  • Taakefyrsten

# 86. 14. jan 2018 20:22
    Anca skrev 14.01.18 kl. 16:41 Du vet... hva man driver med på egen hånd er ett fett. Men når man flasher ens uanstendige sekttilhørighet i all offentlighet, så fortjener man også tyn for det.

Åpenbart helt feil. Andres religionsutøvelse irriterer inni margen på mange her ser jeg. Når man i tillegg fortjenern tyn for det er det bevis for tesen i seg selv. Samtidig som man forventer overbærenhet og toleranse for sin egen del ser ikke det ut til å være noen gjensidig respektfull øvelse.

• Anca

# 87. 14. jan 2018 20:40 (red. kl. 20:41)
    Taakefyrsten skrev 14.01.18 kl. 20:22
    Åpenbart helt feil. Andres religionsutøvelse irriterer inni margen på mange her ser jeg. Når man i tillegg fortjenern tyn for det er det bevis for tesen i seg selv. Samtidig som man forventer overbærenhet og toleranse for sin egen del ser ikke det ut til å være noen gjensidig respektfull øvelse.

Hvem forventer overbærenhet og toleranse? Fra et sektmedlem betyr slikt ingenting, for de har solgt sjelen sin til den mest groteske av alle mytologiske figurer. Toleranse, fra noen uten noe som helst spirituell ryggrad? Hah.
  • Toffin

# 88. 14. jan 2018 20:41
    Taakefyrsten skrev 14.01.18 kl. 20:22

Nei, andres religionsutøvelse irriterer ikke i det hele tatt, -det er den selvfølgeligheten dere viser når dere krever at andre skal måtte forholde seg til de private tilbøyelighetene deres som irriterer.

• Taakefyrsten

# 89. 14. jan 2018 20:56
    Toffin skrev 14.01.18 kl. 20:41 Nei, andres religionsutøvelse irriterer ikke i det hele tatt, -det er den selvfølgeligheten dere viser når dere krever at andre skal måtte forholde seg til de private tilbøyelighetene deres som irriterer.

Vi har hatt religionsfrihet her i landet siden 1964. Av og til ser det ut til at dette ikke har gått hjem. Jeg vet ikke at jeg har noen private tilbøyeligheter som går utover andre. Vi lever i samfunn alle sammen og må ta hensyn til hverandre. Stort sett gjør vi det.

• Anca

# 90. 14. jan 2018 20:59 (red. kl. 21:01)
    Taakefyrsten skrev 14.01.18 kl. 20:56
    Vi har hatt religionsfrihet her i landet siden 1964. Av og til ser det ut til at dette ikke har gått hjem. Jeg vet ikke at jeg har noen private tilbøyeligheter som går utover andre. Vi lever i samfunn alle sammen og må ta hensyn til hverandre. Stort sett gjør vi det.

Frihet til å dyrke sin utvalgte mytologi er ikke det samme som retten til respekt for det, eller et forbut mot velfortjent tyn.

Det er nettopp retten til å gjøre narr av tullet som er det viktige å beskytte med religionsfriheten. Hvor kort tid det er det vel ikke siden "blasfemi" kunne få deg straffeforfulgt?