Forum

2547

innlogget

41285

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

"Nordmenn blir dummere"

27. des 2017 17:03 | Vist 3053 ganger. Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

vedlegg

Blir nordmenn dummere?

1. Ja
    65,5%
    2. Nei
    20,2%
    3. Vet ikke
    14,3%
    Totalt 252 avgitte stemmer.

• Splittet

# 76. 3. jan 2018 18:33
    An errant soul skrev 27.12.17 kl. 18:51
    Som ansatt i bokhandel/service. Ja. Jeg kan bekrefte at Ola Nordmanns iq ikke er til og skryte av.

Vi er alle en del av gjennomsnittet, si. Vi er ikke noe bedre selv xD

• Splittet

# 77. 3. jan 2018 18:34
    Toffin skrev 27.12.17 kl. 18:13
    Er prosentandelen som avviser resultatet (stemmer nei) av flere 10-år lang (og dokumentert) seriøs forskning om intelligensutvikling et tegn på at nordmenn blir dummere?

Jeg tar ikke alt for god fisk. Må i så fall lese hele undersøkelsen, en rekke rapporter m.m for å bli overbevist.

• Splittet

# 78. 3. jan 2018 18:37
    Sir Celebro skrev 29.12.17 kl. 23:47
    Det kommer vel helt ann på hvordan man måler denne såkalte økte dumskapen. Går testene ut på å reprodusere kunnskap så helt klart. Mye fordi skolen går mer og mer bort fra den måten å lære opp barn på.

Går det på å kjenne igjen logiske mønstre, blir det for enkelt å hevde at nordmenn har blitt dummere, for logisk tenkning er per definisjon kun en av flere typer kunnskap man kan sitte inne med. IQ er vel kun måling av logisk tenkning. Kanskje nordmenn er i ferd med å bli mindre logiske?

Men jeg kan kanskje kjenne meg litt igjen i at nordmenn blir dummere fordi vi hele tiden går med små datamaskiner i lomma, som har tilgang på utallige oppslagsverk. Man trenger jo ikke huske noen ting lengre, for alt er bare noen tastetrykk unna! Dette er forøvrig ikke en norsk trend, men en trend som øker på i alle i-land hvor internettdekningen når ut til alle kriker og kroker.

Fantastisk kommentar! Takk.

• Handy hints

# 79. 3. jan 2018 18:52 Litt artig at 'vet ikke' er et alternativ haha
  • SuddenlySeymour

# 80. 3. jan 2018 18:56 Nei, vi blir ikke dummere
  • Henrik3

# 81. 3. jan 2018 19:14
    Toffin skrev 27.12.17 kl. 17:03
    Intelligensen synker i alle de skandinaviske landene, og trenden er tydelig i Norge, viser en ny studie gjort av IQ-målingens ledende forsker, James Flynn.

"Etter flere årtier med stadig økende intelligens i de nordiske landene, har trenden snudd, ifølge en artikkel i tidsskriftet Intelligence.
    I norske målinger er det færre som når toppnivået både i ordforståelse og matematikkforståelse, ifølge studien.
    - Dette signaliserer uten tvil en uttynning av de med høye kognitive ferdigheter, konstaterer James Flynn, forfatteren bak studien."

"- Vi har sett at skolearbeidet er mindre krevende i mange land, og at elevene bruker mindre tid på lesing og lekser."

Har James Flynn rett? Blir nordmenn dummere?

Jeg tror det kom frem nylig at Flynn mente noe annet, som at veksten hadde flatet ut eller noe slikt. Det var altså ingen nedgang. Tror det var noe slikt?
  • Lavastein

# 82. 3. jan 2018 19:36
    vedlegg
  • flaneur

# 83. 3. jan 2018 21:09
    Splittet skrev 03.01.18 kl. 18:33
    Vi er alle en del av gjennomsnittet, si. Vi er ikke noe bedre selv xD

Vil det si at alle er dårligere enn gjennomsnittet i matematikkforståelse?

• gre18cce

# 84. 4. jan 2018 15:50 Da er det håp....... enda en nyhet som ikke er noe nyhet

Nyhet om dummere nordmenn var feil I romjulen siterte NRK en artikkel som konkluderte med at intelligensen synker i Norge, men undersøkelsen viser seg å være flere år gammel. Ifølge Videnskap.dk er det ikke er grunnlag for konklusjonen

• Kjekk1n

# 85. 4. jan 2018 16:43
    ArcticMonkey skrev 27.12.17 kl. 17:31
    Sorry hvis dette høres sykt rasistisk ut, men kan det ha noe med innvandring å gjøre? Jeg så en undersøkelse som viste at veldig mange land lå mange poeng bak Norge.

Sorry hvis dette høres sykt åpenbart ut men jeg tror en undersøkelse av "nordmenn" betyr norske statsborgere og ungdommer oppvokst i Norge. Ingen tar en innvandrer fra asylmottaket med null utdanning om å ta en undersøkelse basert på nordmenn.

• Taakefyrsten

# 86. 4. jan 2018 23:10
    Taakefyrsten skrev 27.12.17 kl. 20:58 Dette gjelder vaffal ikke meg. Snarere tvert i mot!

https://www.nrk.no/norge/nyhet-om-at-nordmenn-og-dansker-blir-dummere-var-feil-1.13841818

• baaad

# 87. 5. jan 2018 00:19
    Toffin skrev 27.12.17 kl. 19:04
    Alt var mye bedre under krigen, -det vet da alle
    krigen???
  • SuddenlySeymour

# 88. 5. jan 2018 09:14
    baaad skrev 05.01.18 kl. 00:19
    krigen???

Gå å hør på en sang av Ole Paus med samme tittel!
  • Splittet

# 89. 6. jan 2018 23:38
    flaneur skrev 03.01.18 kl. 21:09
    Vil det si at alle er dårligere enn gjennomsnittet i matematikkforståelse?

Niks. Generaliseringer kommer verken jeg eller andre langt med.

• Herminckel

# 90. 7. jan 2018 05:00 Evt i det man skjønner ironien,og føler seg litt dom :p