Forum

656

innlogget

42240

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Sonney

Årsaken til homofili

6. des 2017 13:00 (red. kl. 13:01) | Vist 3134 ganger. Dette er et tema jeg hører blir diskutert forskjellige steder, både på nett og i virkeligheten.
    Hva tenker dere kan være årsaken til homofili? Finnes det noen troverdig forskning som kan bekrefte eller avkrefte noe?
  • Alexx

# 76. 7. des 2017 07:22
    Mirromurr skrev 07.12.17 kl. 01:05
    Og det er du i din fulle rett til og gjøre og mene. Og så skulle jeg ønske at det var så enkelt. For meg er det ekstremt viktig og bevise at jeg er født sånn. Det er selve eksistensgrunnlaget mitt. Jeg er hel ved. :)

Men man kan vel være hel ved selv om man ikke skulle være født sånn og?

• flaneur

# 77. 7. des 2017 07:42
    Og det er du i din fulle rett til og gjøre og mene. Og så skulle jeg ønske at det var så enkelt. For meg er det ekstremt viktig og bevise at jeg er født sånn. Det er selve eksistensgrunnlaget mitt. Jeg er hel ved. :)

Hel ved er ikke det samme som irrasjonelt kompromissløs.

• choose

# 78. 7. des 2017 08:54
    Mirromurr skrev 06.12.17 kl. 22:37
    Det er viktig og vite om man er født med det eller ikke. For hvis man ikke er født med det er det styrt på andre måter og da får gjengen som mener at det er mulig og velge bort fordi vi ikke er født med det rett. Det vil si at vi har et valg.

For et sinnsykt resonnement.

Som om et ferdigstekt brød, fordi det ikke er "født som stekt" har et "valg" og kan "velge" å bli til brøddeig og deretter til 8 grove rundstykker?

Jeg har aldri hatt et valg. Eneste valget mitt var om jeg skulle leve med det eller avslutte livet.

Det er en helt annen sak. Brøddeigen valgte heller ikke å bli stekt. Den ble det.
  • choose

# 79. 7. des 2017 08:55
    EnSak skrev 06.12.17 kl. 23:10
    Tror jeg leste noe om at brystvortene er på menn fordi kjønnet ikke blir determinert/laget før etter brystvortene er dannet, så de trengs derfor i situasjoner hvor det skal bli en jente. Men kun et vagt minne fra noe jeg har fått med meg en plass. Men høres plauseble ut.

Edit: Men det er kanskje det du mener med at det "er mer «strevsomt» for naturen å sørge for at vi ikke har det".

Jepp!
  • Toffin

# 80. 7. des 2017 09:09 (red. kl. 09:11) Naturen er mangfoldig.
    Jeg tror det er mest sannsynlig vi er født multi-seksuelle, -altså at vi fødes med varierende grad av det vi for enkelhets skyld kan kalle "biseksualitet". Majoriteten befinner seg i den store sonen av grånyanser i og omkring midten og så finnes det noen få på hver sin ytterkant som er heteroseksuelle og noen få som er homoseksuelle.
    Om den seksuelle dualiteten er noe den enkelte er bevisst på, tror jeg for eksempel kan avgjøres av både miljø og kulturell påvirkning.

Utslagene av mangfoldighet både i seksuell lekenhet, fantasi og evne til tilpasning, mener jeg understøtter en slik tolkning.

Jeg er uansett ikke så veldig opptatt av om jeg har rett, ute på homoytterkanten som jeg befinner meg. -I og med at seksualiteten min (seksuell orientering) aldri har vært problematisk for meg.

• EnSak

# 81. 7. des 2017 09:10

Jeg har full forståelse at jeg har mindre behov for å plassere opphavet til min legning enn de som faktisk trengte å bruke "født sånn" for å lettere vinne kampen om aksept i samfunnet når den ikke var som den er nå.

Så jeg respekterer de som føler at dette er viktig for de, og skjønner at det er mye føleser bundet opp mot "født sånn" og et viktig punkt for de. Men for meg er nøyaktighet og riktighet mer viktig, og jeg er ikke overbevist at man nødvendigvis er født homofil, samtidig som jeg er åpen for at det kan være slikt.

Så jeg respekterer veldig at du føler din eksistense er avhengig av det, men for meg er ikke det som er viktig for meg. Kun at jeg kan være meg selv med alt som hører med og gjør meg meg, noe seksualiteten ikke er hoveddelen av. Den er kun en liten del av totalen, dog en viktig del. Så i hoveddel er aksept som person viktigere enn aksept som homofil for meg, noe som da akspeterer mer helheten i folk enn kun seksualiteten.

• EnSak

# 82. 7. des 2017 09:15
    Toffin skrev 07.12.17 kl. 09:09
    Naturen er mangfoldig.
    Jeg tror det er mest sannsynlig vi er født multi-seksuelle, -altså at vi fødes med varierende grad av det vi for enkelhets skyld kan kalle "biseksualitet". Majoriteten befinner seg i den store sonen av grånyanser i og omkring midten og så finnes det noen få på hver sin ytterkant som er heteroseksuelle og noen få som er homoseksuelle.
    Om den seksuelle dualiteten er noe den enkelte er bevisst på, tror jeg for eksempel kan avgjøres av både miljø og kulturell påvirkning.

Utslagene av mangfoldighet både i seksuell lekenhet, fantasi og evne til tilpasning, mener jeg understøtter en slik tolkning.

Jeg er uansett ikke så veldig opptatt av om jeg har rett, ute på homoytterkanten som jeg befinner meg. -I og med at seksualiteten min (seksuell orientering) aldri har vært problematisk for meg.

Veldig bra post, Toffin

Jeg har også lekt med tanken tidligere om at alle er en blanding av alt, kun i ulik grad som gjør at de "velger" / ender på en side, Blir som en vekt, er du mye på en side så vipper den over selv om den ikke er helt over, mens er du i midten balanserer den og du kan lettere se på deg selv som bi.

Og jeg selv vet at jeg kan bli betatt romantisk av kvinner, kun ikke så mye seksuelt. Så jeg har valgt å se på meg selv som homofil.

• Anca

# 83. 7. des 2017 09:34 (red. kl. 09:35)

Så... hvis det viser seg at man ikke blir født homo, så mister livet ditt all mening?

Fascinerende at folk kan investere alt i en så usikker kurv. Det er en grein som bare venter på å bli sagd over for egen hånd.

• EnSak

# 84. 7. des 2017 09:39
    Anca skrev 07.12.17 kl. 09:34
    Så... hvis det viser seg at man ikke blir født homo, så mister livet ditt all mening?

Fascinerende at folk kan investere alt i en så usikker kurv. Det er en grein som bare venter på å bli sagd over for egen hånd.

Det bunner nok bare ut i at du har annen livserfaring enn han og ikke hatt de samme utfordingene. For han har det da kanskje vært en viktig faktor i livet sitt som han da kanskje har støttet seg til eller hatt et sterkt behov for å støtte seg til - og dermed dannet det grunnelaget han kjenner til som seg eller som lot han være seg.

Siden han er en annen generasjons homse enn meg så har jeg full respekt for at vi tenker litt andeledes vedrørende slike ting.

• Anca

# 85. 7. des 2017 10:00
    EnSak skrev 07.12.17 kl. 09:39
    Det bunner nok bare ut i at du har annen livserfaring enn han og ikke hatt de samme utfordingene. For han har det da kanskje vært en viktig faktor i livet sitt som han da kanskje har støttet seg til eller hatt et sterkt behov for å støtte seg til - og dermed dannet det grunnelaget han kjenner til som seg eller som lot han være seg.

Siden han er en annen generasjons homse enn meg så har jeg full respekt for at vi tenker litt andeledes vedrørende slike ting.

Annen livserfaring? Utvilsomt.

Men det endrer ikke det faktum at å støtte hele ens livsforståelse og selvrespekt på noe som kan vise seg å være feil er dypt irrasjonelt. Slikt smaker det blind ideologi av.

Du står selvsagt fritt til å ødsle rundt med din egen respekt. Personlig verdsetter jeg den litt for mye til å sløse.

• Trident

# 86. 7. des 2017 10:02
    Mirromurr skrev 06.12.17 kl. 22:37
    Det er viktig og vite om man er født med det eller ikke. For hvis man ikke er født med det er det styrt på andre måter og da får gjengen som mener at det er mulig og velge bort fordi vi ikke er født med det rett. Det vil si at vi har et valg.

Jeg har aldri hatt et valg. Eneste valget mitt var om jeg skulle leve med det eller avslutte livet.

Det betyr vel ikke nødvendigvis at det er et «valg» - eller kunne «av-velges» - selv om det ikke skulle være medfødt?

Merkelig tematikk å velge å bli en slags fundamentalistisk kverulant på.

• EnSak

# 87. 7. des 2017 10:18 (red. kl. 10:20)
    Anca skrev 07.12.17 kl. 10:00
    Annen livserfaring? Utvilsomt.

Men det endrer ikke det faktum at å støtte hele ens livsforståelse og selvrespekt på noe som kan vise seg å være feil er dypt irrasjonelt. Slikt smaker det blind ideologi av.

Du står selvsagt fritt til å ødsle rundt med din egen respekt. Personlig verdsetter jeg den litt for mye til å sløse.

Jeg tar det kanskje ikke like bokstavlig som deg kan jeg tenke meg. Jeg leser hva han skriver, men velger å tolke det som at det har vært viktig for han, og ikke nødvendigvis ordrett betydning slik han fremstiller det. Men kanskje jeg er for snill i tolkningen min.

Hehe, jeg er kanskje litt for sløsende av meg ja, skal prøve å stramme opp litt :P

• Mirromurr

# 88. 7. des 2017 11:23
    Vigilante skrev 07.12.17 kl. 07:18
    Selve eksistensgrunnlaget ditt? Det var da voldsomt.

Jepp. Det gir en identitet som for meg er urokkelig. Noe jeg er glad for. At jeg har bare et alternativ.

• Mirromurr

# 89. 7. des 2017 11:24
    Alexx skrev 07.12.17 kl. 07:22
    Men man kan vel være hel ved selv om man ikke skulle være født sånn og?

Selvfølgelig. Jeg skriver om meg selv. Ingen generalisering i så måte.

• Mirromurr

# 90. 7. des 2017 11:25
    flaneur skrev 07.12.17 kl. 07:42
    Hel ved er ikke det samme som irrasjonelt kompromissløs.

Og det kommer fra en løk som knapt nok har en kjerne.