Forum

551

innlogget

42545

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Splittet

Kollektivtilbud i Norge

10. okt 2017 05:58 (red. kl. 06:02) | Vist 1148 ganger. Nå kommer jeg med en rekke spørsmål, men la gå. Svar om du ønsker det. 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet? 2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? 3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen? 4. Hvordan står det til med gang- og sykkelveier der du bor? 5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen? 6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge?

Her har du mine tanker og meninger om emnet: Her hvor jeg bor koster det kun 20 kr for å ta bussen, og det er jeg meget fornøyd med, så min oppfordring til lokalpolitikerne er å ikke øke prisen og vektlegge ettertraktede kampanjer som gjør det lettere og billigere for folk flest å benytte seg av tilbudet. Vi hadde en kampanje på rundt 1 år - hvis ikke lengre, og da kostet det kun 10 kr for å ta bussen og det førte til at flere tok bussen. Jeg har snakket med flere som tar bussen her hvor jeg bor og de er godt fornøyde med at tilbudet er overkommelig og billig. De påpeker at de ikke hadde tatt bussen i så stor grad dersom billetten hadde kostet 30+ kroner. I 2018 så skal det bygges en 3 km lang gang- og sykkelsti her hvor jeg bor, og den skal gå fra byen til utkanten av byen. Det blir bra.

Alt i alt er jeg fornøyd med tilbudet som finnes her hvor jeg bor, og gir en score på 7 poeng. Vi har noe å strekke oss etter: f.eks billigere togbilletter og utbygging av dobbeltspor hos togbanen. Det er ikke mye problem med forsinkelser og lange ventepauser og stopper langs togbanen, så det er bra.

Ellers vil jeg påpeke at jeg er mot utbygging av lyntog her i Norge av flere grunner. Landskapet og infrastrukturen i Norge egner seg ikke til det, behovet er ikke stort nok (rundt 5 millioner innbyggere er ikke all verden!) og altfor høy fart er skadelig og kan føre til ulykker og det som hører med - hvilket ikke er ønskelig. Også har du det faktum at dersom vi først skal satse på lyntog her til lands, så må vi sikre beitedyrenes trygghet og det er ikke sikkert at det vil gå i praksis. Det er også slik at dersom lyntoget generelt sett går veldig fort, så vil det følgelig bruke lang tid på å bremse ned og senke farten. Det kan gi uheldige utslag og farlige situasjoner. Ang. Nordlandsbanen: Det er vanvittig mange fjell, tunneler og kronglete veier å ta i betraktning. Utbygging og lyntog lønner seg ikke. Prioriter vedlikehold av det eksisterende tilbudet. Lyntog egner seg i land med flat infrastruktur. Land som f.eks ikke har en masse fjelllandskap.Tyskland, Nederland og Danmark er gode europeiske eksempler.

• Splittet

# 76. 12. okt 2017 17:01
    73WR skrev 11.10.17 kl. 02:35
    Interessant at samtlige moderniserte land i verden på et globalt internasjonalt plan har innført lyntog.

Norge er en potetåker med enspora lokaltog til og fra Tynset.

Eksotisk i grunnen, akkurat som i vesten på 1800 - tallet.

Og i mellom tiden venter vi på et imøtekommende tog.

At man i Norge ikke har lyntog på grunn av "landskapet" er et merkelig argument.
    Fjellandskap har man både i Sveits og Japan og Italia og Russland og Canada
    og Frankrike og Spania og Kina.

Og sikkert noen vann og fjordlignende greier også.

At man ikke har penger er bare tull, Norge er verdens rikeste land.

At der er for få mennesker i Norge til hurtigtog er også bare tull, de har hurtigtog til og med i Finland.

Men så er det slik at man ikke vil i Norge, aner ikke hvorfor, det har alltid vært slik.

Norge er vel veldig spesielt .... må vite.

Oslo har for øvrig et veldig godt kollektivtilbud. Fine busser og artig T - bane.
    Nå er det jo til og med skilt på engelsk der det står Metro på.
    Metro. Tenk det da. Skikkelig storby. Spennende.

Du har noen gode poenger som det er verdt å tenke over. Jeg er ikke immun mot nye argumenter og syn. Jeg er åpen nok til å revurdere mitt eget ståsted. Det kan ta tid å endre en simpel tankegang slik jeg åpenbart har, så ikke forvent for mye av meg i starten.

• Splittet

# 77. 12. okt 2017 17:04
    Leather and CBT skrev 11.10.17 kl. 09:44
    Hva er det for farlige situasjoner du mener. Siden du nevner det så er det faktisk et under at det er lov å kjøre bil og mye annet hva gjelder transport. For hest og kjerre var farlig nok spør du meg.

Påkjørsel av beitedyr, at toget mister kontakten med sporet, ras, utforkjøring...
    Hest og kjerre kan så absolutt være farlig. Også motorsykler, da du ikke har nevneverdig med beskyttelse å gå ut fra. Jeg er kanskje i overkant paranoid og irrasjonell. Er villig til å bli mer fleksibel på sikt.

• Bambibolla1

# 78. 12. okt 2017 17:11 Bor i Oslo.Og tar buss/trikk nesten hver dag. Og tog ca en gang i mnd.

Det eneste jeg ønsker for framtiden er at de fordømte signallysene funker som de skal og at det blir slutt på alle forsinkelsene på diverse skinnegående kjøretøy!

• Isbjørn

# 79. 12. okt 2017 17:38
    Flyfilosofen skrev 11.10.17 kl. 01:40
    Ja, hva er vel hundrevis av kilometer ekstra jernbanespor fra eller til liksom...

Dette er uansett ganske irrelevante sammenligninger. Du sammenligner allerede eksisterende infrastruktur som Bergensbanen (som har eksistert i over et århundre) med bygging av en ny jernbanestrekning som vil være samfunnsøkonomisk tapsprosjekt, et gigantisk pengesluk.

Det er en ganske vesentlig forskjell mellom nedleggelse av allerede eksisterende infrastruktur og bygging av ny og svært kostbar infrastruktur som vil kreve enorme investeringer og deretter permanent subsidiering. Og da trenger jeg vel knapt nevne at Oslo-Bergen er en langt mer trafikkert strekning enn noen strekning i det langstrakte og tynt befolkede Nord-Norge noen gang vil kunne bli. Hvem skal liksom finansiere dette store tapssluket (det er ikke småsummer vi snakker om heller)?

Matematikken går ikke opp for togfanatikerne, uansett hvordan en vrir og vender på det. Galskap er et godt beskrivende ord i denne sammenhengen. Det er ikke fellesskapets ansvar å finansiere denne galskapen.

Ser du i andre innlegg blander inn fly..
    Nå er det seg slik att fly forurenser ganske mye, spesielt fraktfly som kan frakte tunggods.

Elektrisk tog nordover kan frakte storemengder tunggods, inkludert farliggods mer miljøvennlig en fly.
    Regions tog også i nord kan en teoriseer med att vil få ned fraflyttingen. Men det er ikke mulig og vite på forhånd.

Og en vil også få ned tungtrafikken som vil minske belastningen på veiene. Noen av strekkene er ganske godt belastet av tungtrafikk. Og 50 - 100 vogntog er ikke helt fri for forurensning dem heller.

Men lyntog Oslo - Tromsø kun for passasjerer er nok ikke behov for, dem vil sikkert fly uansett.
    Men tusle tog for gods er en annen sak. Og da eventuelt region tog.

• Hellbride

# 80. 12. okt 2017 20:19 (red. kl. 20:19) Kollektiv-tilbudet i og rundt Hamar sentrum er i og for seg ikke så ille. Men man skal ikke langt ut på "bøgda" før det blir betraktelig mer strevsomt.

Bussene går relativt ofte, og er som regel veldig punktlige. Problemet er prisen. Og den er virkelig et problem for de av som ikke har mye å rutte med fra før av. 38,- for en buss-billett. Det vil da si at jeg betaler 76,- for å komme meg til og fra jobb hver dag. Kollektivt. Og det er ikke snakk om veldig lange avstander, men akkurat lange nok til at gåing er uaktuelt og sykkel er upraktisk.

Skal jo også nevnes at det ikke spiller noen rolle hvor langt unna buss-stoppet ditt du skal. 38,- uansett.

• Devila

# 81. 16. okt 2017 04:42 1. Hvor holder du til? I en storby, en mindre by eller på landet? I en bygd
    2. Hvor fornøyd er du med kollektivtilbudet der du bor på en skala fra 1-10? 6, altfor dyrt kan jo betale bensinen pluss litt ekstra for å få en person til å kjøre meg steder og det blir omtrent det samme som å ta bussen frem og tilbake.
    3. Benytter du deg jevnlig av toget, trikken og/eller bussen? Nei, heldigvis ikke.
    4. Hvordan står det til med gang- og sykkelveier der du bor? Er noen men de går ikke langt
    5. Hvilke tiltak og endringer ønsker du skal skje i løpet av de fire neste årene? Har du noen konkrete oppfordringer til lokalpolitikere, stortinget og/eller regjeringen? Håper enda på tog helt til finnmark
    6. Og er du for eller mot å innføre lyntog her i Norge? Pris messig så blir det en for dyr utgift når det ikke er tog tilbud i hele landet.