Forum

1924

innlogget

41076

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Eiriks gate

Hvorfor feirer vi 17. mai -kjernefamiliens paradedag?

16. mai 2018 08:51 | Vist 1188 ganger. Hvorfor feirer vi 17. mai? Grunnlovsdagen, sies det. Hvor mange har lest grunnloven?
    Så feires demokrati og ytringsfrihet. Demokrati? Det er de samme folka som er på nytt og på nytt i media.
    Ytringsfihet? Man skal ikke stikke hodet mye fram som tillitsvalgt eller verneombud før man blir møtt med ymse sanksjoner, trues med oppsigelser, blir kalt inn på teppe etc. Ofte kan man få en følelse av at det meste er bestemt på forhånd.

Av dem som opplevde krigen, er færre og færre i live. Så hva er det man feirer? Kjernefamiliens paradedag? Da som en smule kontrast til den karnevalsaktige homomarsjen i juni.. Nasjonalsangen med sitt utdaterte kvinnesyn, referanser til Norgeshistorie, som ingen lenger kan, samt nasjonalreligiøse hentydinger hører vel også hjemme i en annen tid. Det eneste jeg får ut av dagen, er å konstatere at dressen min er litt for trang

• XO

# 61. 16. mai 2018 15:45
    ManScent skrev 16.05.18 kl. 13:07
    Skjønner innholdet meget godt. Men har et særdeles edruelig forhold til dagen.

Ikke det jeg mente. Poenget mitt er at denne dagen i mine øyne har et innhold jeg er glad i. I 1814, hvor de ikke hadde internett og kunne google, klarte Eidsvoldsmennene å etablere et land med en Grunnlov. Og i denne Grunnloven ble viktige prinsipper inntatt som maktfordelingsprinsipp, avskaffelse av adelige privilegier, ytringsfrihet, trykkefrihet, næringsfrihet og i prinsippet religionsfrihet.

Selvsagt var de påvirket både av amerikansk konstitusjon og franske tanker fra revolusjonen.

Alt i alt et styresystem som i mine øyne er blant de beste i verden. Så kan man diskutere monarki vs republikk men det bortfaller dette innlegget.

Å feire dagen ut i fra disse verdiene ser jeg på som en selvfølgelig ting å gjøre, uansett nasjonalitet og politisk stå sted.

En god 17 maifeiring ønskes alle.

• Mirromurr

# 62. 16. mai 2018 16:11 Den mest utrolige setningen jeg sitter igjen med etter og ha lest innlegga her og den enorme historieløsheten og skit i Norge, leve Toten mentaliteten noen gir oss her er.

"Hyggelig med norsk grunnlov."

• Luneva

# 63. 16. mai 2018 17:49 Tror vi mennesker liker å ha en grunn å ta opp en feiring sånn generelt. Å bare ha hverdag hele tia blir for ensformig?.

Ellers eg personligt har ikke gjordt så mye ut av 17 mai siste par årene, siden det virker veldi familie eller vidergående russ ting (mer eller mindre?).
    Eg er likevel alene og blir lett irritert over for mange kids, så ikke mye feiring på meg.

• Bambibolla1

# 64. 16. mai 2018 19:47
    !!!brandy skrev 16.05.18 kl. 09:55
    Jeg har tilbragt de siste fem 17de Mai i Spania, og der er jeg i år og....
    Jeg sitter her og kjenner et aldri så lite snev av misunnelse!
  • Bambibolla1

# 65. 16. mai 2018 19:48
    !!!brandy skrev 16.05.18 kl. 09:54
    Ja, Bambibolla løpene ned ei blomstereng i Hardanger, blant blomstrende frukttrær, mens sølja til Hardangerbunaden glitrer i sola...nei vent litt....var visst noen andre jeg tenkte på🇳🇴🎂🇳🇴
    Ned Carl Johansgate hadde vært mer realistisk.
  • Sacha_

# 66. 16. mai 2018 19:55
    !!!brandy skrev 16.05.18 kl. 09:55
    Jeg har tilbragt de siste fem 17de Mai i Spania, og der er jeg i år og....

Jeg var der 17. Mai i fjor. På Costa del Sol. Jeg så flere med norske flagg der.

I år skal jeg ikke gjøre noe spesielt så jeg skal ikke ha på meg annet enn hverdagsklær, tenker jeg. Har fri,så det er jo deilig.

• Blue Diamond

# 67. 16. mai 2018 19:56 17. mai feirer jeg fødselsdagen min

Jeg gleder meg over at så mange er med og deltar over hele landet, pyntet til fest, korpsmusikk, tog, fanfare, flagg til topps, taler, fest, moro, etc

• 73WR

# 68. 16. mai 2018 21:13 (red. kl. 21:17) Alternativt kan man jo alltids feire den Svenske nasjonaldagen å se om det gjør susen.

Om dressen er for trang kan man enten kjøpe en ny fin dress, eller trimme litt i vårsolen.

Selv har jeg endelig klart å anskaffe meg et lite flagg, for første gang på mange tiår.

Og selv det var en terskel å komme over, så her er det bare å stå på enda hardere,

så går alt så meget bedre. Vifte med flagget skal jeg også prøve litt på. Artig.

• Ikiryo

# 69. 16. mai 2018 23:24
    Lord Lolindir skrev 16.05.18 kl. 09:39
    Norges bursdag, kort og godt.

Nei, 17. mai er slettes ikke Norges bursdag. Må man absolutt dra inn en bursdagsforklaring så er det i såfall Grunnlovens bursdag.
  • Lord Lolindir

# 70. 17. mai 2018 07:20
    Blue Diamond skrev 16.05.18 kl. 19:56
    17. mai feirer jeg fødselsdagen min

Jeg gleder meg over at så mange er med og deltar over hele landet, pyntet til fest, korpsmusikk, tog, fanfare, flagg til topps, taler, fest, moro, etc

Gratulerer med dagen.
  • Biblio stud

# 71. 17. mai 2018 07:45 (red. kl. 07:46) Synes denne oppsummerer og hyller hva jeg feirer idag :-)