Forum

984

innlogget

41260

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Eiriks gate

Skal du i Kirken på gudstjeneste i morgen søndag kl 11?

13. jan 2018 11:37 | Vist 3160 ganger. Hvorfor / hvorfor ikke? Det snakkes om en åpen og inkluderende folkekirke, men hvor er folk?

Man har fått homofile og homovennlige prester. Gudstjenester forsøkes ofte spritet opp med kor, musikk-innslag etc.

Likevel går de aller færreste på en vanlig gudstjeneste. Jeg antar det er under 1 %. Hva er galt?

• Zitronenfalter

# 61. 14. jan 2018 00:06
    Yacob skrev 14.01.18 kl. 00:03
    Neida, du er ikke den første som sier det. Det var som å høre høytlesning fra "Manifestet".
    Tull og tøys. God natt.😪
  • Kjøttmeis

# 62. 14. jan 2018 00:06
    Back Door Santa skrev 13.01.18 kl. 12:43
    Samfunnet har fått andre å tilbe.
    Flatskjermen PCen telefonen og alt den har å by på av avguder.

Hva var det dem skrev a?

Alle skal bære dyrets tegn i sin venstre hånd?

• enebo

# 63. 14. jan 2018 00:07
    TGB skrev 13.01.18 kl. 23:58
    Minner mest om feberfantasier.

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Nå har jeg begynt å tro at det er sant.
  • Yacob

# 64. 14. jan 2018 00:08
    Zitronenfalter skrev 14.01.18 kl. 00:05
    Det skjer jo i utlandet, og det kan også skje her.

Selv om Jesus gjorde vann til vin så er det ikke meningen at du skal drikke hele treliteren på en kveld.

• Zitronenfalter

# 65. 14. jan 2018 00:12
    Anca skrev 14.01.18 kl. 00:06
    Om så var, ville ikke "folkekirken" ha forhindret det.

Kristendommen er intet skjold mot islam.

Det jeg svarte på var om kirken forsvant helt ut av bildet, og jeg trodde da at noe annet ville overta. Men bevares det kan jo like godt være engleskolen til Martha Louise som overtar eller noe annet spirituelt. Noe som er tolerant og ikke homofiendtlig.
  • Zolex

# 66. 14. jan 2018 00:15 Tradisjonelle gudstjenester i Norge er så grusomt kjedelig at det skal svært mye til for at jeg frivillig oppsøker en gudstjeneste. Jeg har vært på gudstjenester i Sør-Afrika, USA og Irland, og ingen steder har det vært på langt nær så kjedelig som i Norge, selv ikke i Irland hvor det gikk relativt rolig for seg og jeg var så bakfull at jeg knapt kunne stå på beina. Nå er jeg forøvrig heller ikke religiøs, så det er ikke så mye som får meg til å ville oppsøke gudstjenester heller. Jeg trives ofte i religiøse sammenhenger så lenge det ikke er vanvittig kjedelig, og var på en alternativ gudstjeneste i Drammen for noen år tilbake som var kjempeflott. Istedenfor å ha en prest som holdt en preken og leste fra bibelen hadde de flere på scena som snakket om kristendommen i nåtid med moderne referanser, og salmer var byttet ut med moderne sanger som faktisk hadde litt futt i seg. Jeg husker ikke navnet på menigheten, men jeg hadde gjerne dratt igjen.

Zitronenfalter skrev 13.01.18 kl. 23:51
    Islam vil jo overta hele den vestlige verden, sies det. Jeg tror nok de ville gripe muligheten, og reformere landet vårt til Islam, hvis de bare fikk sjansen. Det er iallefall det jeg tror. Alle de flotte kirkene i landet vårt ville kanskje ha blitt revet ned til grunnen , og erstattet med moskér og vi ville alle ha blitt tvunget til å konvertere til Islam eller hvis vi nektet, måtte dø?
    Kristendommen og Jødedommen erkjennes som verdige trossamfunn i Islam, og skal under Islamsk styre beskyttes. Dermed ser jeg det på som svært lite sannsynlig at kirker og synagoger vil rives da de tilhører trossamfunn som tilber Gud (Allah).

Jeg synes forøvrig at det er morsomt at folk fortsatt er redde for at Islam vil ta over verden. Vil du konvertere til å bli muslim? Ikke det nei. Du er nok ikke alene. For at de skal kunne ta over verden og gjøre alle til muslimer må folk også konvertere, og så lenge folk ikke konverterer vil heller ikke religionen ta over verden.

• enebo

# 67. 14. jan 2018 00:15
    Yacob skrev 14.01.18 kl. 00:08
    Selv om Jesus gjorde vann til vin så er det ikke meningen at du skal drikke hele treliteren på en kveld.

Treliteren var ikke oppfunnet ennå. Miraklet skjedde nok i en liten sekk for vann eller vin. 🍷
  • aleks8888no

# 68. 14. jan 2018 00:19
    Zitronenfalter skrev 13.01.18 kl. 23:58
    Hvorfor er det usannsynlig. Hva vet du hva fremtiden bringer?
    For da hadde det alt skjedd for lenge siden.
  • Zitronenfalter

# 69. 14. jan 2018 00:24
    Zolex skrev 14.01.18 kl. 00:15
    Tradisjonelle gudstjenester i Norge er så grusomt kjedelig at det skal svært mye til for at jeg frivillig oppsøker en gudstjeneste. Jeg har vært på gudstjenester i Sør-Afrika, USA og Irland, og ingen steder har det vært på langt nær så kjedelig som i Norge, selv ikke i Irland hvor det gikk relativt rolig for seg og jeg var så bakfull at jeg knapt kunne stå på beina. Nå er jeg forøvrig heller ikke religiøs, så det er ikke så mye som får meg til å ville oppsøke gudstjenester heller. Jeg trives ofte i religiøse sammenhenger så lenge det ikke er vanvittig kjedelig, og var på en alternativ gudstjeneste i Drammen for noen år tilbake som var kjempeflott. Istedenfor å ha en prest som holdt en preken og leste fra bibelen hadde de flere på scena som snakket om kristendommen i nåtid med moderne referanser, og salmer var byttet ut med moderne sanger som faktisk hadde litt futt i seg. Jeg husker ikke navnet på menigheten, men jeg hadde gjerne dratt igjen.

Kristendommen og Jødedommen erkjennes som verdige trossamfunn i Islam, og skal under Islamsk styre beskyttes. Dermed ser jeg det på som svært lite sannsynlig at kirker og synagoger vil rives da de tilhører trossamfunn som tilber Gud (Allah).

Jeg synes forøvrig at det er morsomt at folk fortsatt er redde for at Islam vil ta over verden. Vil du konvertere til å bli muslim? Ikke det nei. Du er nok ikke alene. For at de skal kunne ta over verden og gjøre alle til muslimer må folk også konvertere, og så lenge folk ikke konverterer vil heller ikke religionen ta over verden.

Det var jo veldig betryggende å høre. Så alt som blir vist å sagt på nyheter osv, om at folk som nekter å konventere til Islam blir drept er ikke sant altså. Kanskje fundamentalister dette altså. Kjenner en del muslimer på jobb og de er veldig hyggelige mennesker, men de er ikke så spesielt glad i religionen våres. Vi er litt under dem får jeg inntrykk av.
  • Arzach

# 70. 14. jan 2018 00:26 Besøkstallene, i likhet med medlemstallet i DNK har vel vært synkende i mange år?
    Uansett uaktuelt for meg, da jeg ikke er kristen.
  • Zitronenfalter

# 71. 14. jan 2018 00:35
    Arzach skrev 14.01.18 kl. 00:26
    Besøkstallene, i likhet med medlemstallet i DNK har vel vært synkende i mange år?
    Uansett uaktuelt for meg, da jeg ikke er kristen.
    Jeg tror ikke at folk er mindre åndelig søkende, men at folk søker mer inn i det alternative, slik som engletilbedelse , åndenes makt, new age osv. Folk er mer spirituelle enn før, men går ikke i kirken.
  • Zolex

# 72. 14. jan 2018 00:38 (red. kl. 00:39)
    Zitronenfalter skrev 14.01.18 kl. 00:24
    Det var jo veldig betryggende å høre. Så alt som blir vist å sagt på nyheter osv, om at folk som nekter å konventere til Islam blir drept er ikke sant altså. Kanskje fundamentalister dette altså. Kjenner en del muslimer på jobb og de er veldig hyggelige mennesker, men de er ikke så spesielt glad i religionen våres. Vi er litt under dem får jeg inntrykk av.
    Nei, det er sant, men i realiteten er det ekstremt få tilfeller av dette sammenlignet med antal troende muslimer på verdensbasis. Det forekommer oftere i konfliktområder (Irak, Syria, Yemen), hvor det også er større aktive grupper av fundamentalister. Det er svært få saker fra den vestlige verden hvor muslimer begår drap på ikke-troende utenfor deres egne miljøer fordi de ikke konverterer. Det er også slik at de aller fleste muslimer er fredfulle, og i vesten ser man en økning i moderate og progressive muslimske miljøer, blant annet i Berlin hvor de har åpnet en moske åpen for LGBTQ+ individer og hvor kvinner og menn er likestilt i bønn.

Selvfølgelig vil de aller fleste muslimer at ikke-troende skal konvertere, det er en del av den Islamske tro at man skal spre Guds (Allah) budskap slik at Islam skal stå som den ene religionen i verden, men de aller fleste vil nok si at det å ty til vold går i mot budskapet i Koranen, og at dette også er en synd. Man synder ikke ved å være ikke-troende, for man kan konvertere når som helst i livet, og mens noen er født med tro vil andre konvertere på dødsleiet, men troen er gjeldene uansett hvor lenge man har vært troende og når man konverterer. Heldigvis har de fleste muslimer respekt for andres tro uansett hva de måtte føle rundt dette, og det er jo svært sjeldent man møter muslimer som aktivt prøver å få ikke-troende til å konvertere. Selv var jeg i en moske under Ramadan i fjor sommer, og selv ikke der ble jeg møtt med press om å konvertere. Det ble sagt at de ønsket at jeg skulle konvertere, men at det til syvende og sist var en beslutning jeg måtte ta, og at jeg ikke skulle konvertere før jeg var sikker.

• aleks8888no

# 73. 14. jan 2018 01:03
    vedlegg
  • aleks8888no

# 74. 14. jan 2018 01:04 (red. kl. 01:05) Nei jeg har ikke tenkt å gå i kirken idag. Velger heller å feire Fløibanen sitt 100 års jubileum.
  • Toffin

# 75. 14. jan 2018 01:42
    Zitronenfalter skrev 13.01.18 kl. 23:51
    Islam vil jo overta hele den vestlige verden, sies det. Jeg tror nok de ville gripe muligheten, og reformere landet vårt til Islam, hvis de bare fikk sjansen. Det er iallefall det jeg tror. Alle de flotte kirkene i landet vårt ville kanskje ha blitt revet ned til grunnen , og erstattet med moskér og vi ville alle ha blitt tvunget til å konvertere til Islam eller hvis vi nektet, måtte dø?

Når jeg spør, så betyr det at jeg har forventninger om at du bruker huet, dvs. tenker logisk og rasjonelt.
    Det gjorde du ikke.

Det er nemlig helt hinsides fornuftig at majoritetsbefolkningen i et av verdens mest etnisk og kulturelt homogene land, skal adoptere en annen religion når de mister den lutherske troen sin.
    4,5 millioner etniske nordmenn blir ikke muslimer ved et trylleslag. De blir sekulære, -altså ikke-troende, men forblir kulturelt kristne.