Forum

643

innlogget

42240

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • døv mann

Donald Trump: USAs nye president

9. nov 2016 07:41 | Vist 107703 ganger. Donald Trump blir USAs neste president.

TV 2: Donald Trump blir USAs neste president

Hva er din reaksjon? Hvordan blir Donald Trump som president? Hva tror du skjer med USA fremover?

Hva mener du om Donald Trump som USAs nye president?

1. Det er bra
    26,1%
    2. Det er ikke bra
    73,9%
    Denne pollen er avsluttet. Totalt 1305 avgitte stemmer.

• Taakefyrsten

# 4726. 5. des 2017 07:40 Trump ville sparke Tillerson. De har ikke opparbeidet det gode forholdet de burde, og som de hadde noe av før Tillerson havnet i State. Han hadde ikke havnet der om de ikke var gode venner fra før. Siden har det oppstått en krangel om hvem som er mest idiot, og Trump har utfordret ham til en intelligenstest som naturligvis aldri vil bli avholdt.

Ambassaden i TelAviv skal flyttes til Jeruslalem.Midtøsten vil komme til å gå av skaftet. Utenriksministeren kan neppe være glad for dette. Han kommer til å måtte jobbe både dag og natt og i lunsjpausen med for å få klarert denne skandalen. Er dette straffen for å ha satt seg opp mot Trump?
    Tillerson er en av firerbanden som skal ha inngått en pakt om å styre presidenten. Dette vet naturligvis presidenten om. Han har om ikke annet lest det i avisene. Hevner han seg nå ved å gjøre Tillersons oppgave til en uriaspost?
    Oppgaven lar seg kanskje ikke gjennomføre. Den er Tillersons ansvar.Ergo må Tillerson gå. "Se han klarer jo ikke de enkleste ting innen sitt felt".

Hypotetisk?

• Heathen

# 4727. 5. des 2017 09:39
    Taakefyrsten skrev 05.12.17 kl. 07:40
    ... Dette vet naturligvis presidenten om. Han har om ikke annet lest det i avisene.

Neppe - han leser knapt aviser. Men han har muligens fått det med seg fra Fox News.
  • EnSak

# 4728. 5. des 2017 09:45 (red. kl. 09:50)
    Taakefyrsten skrev 04.12.17 kl. 08:44
    Det har ikke jeg lagt merke til, og jeg finner det lite trolig. Trumps psyke tilsier at han ikke tillater personer som er forpliktet til å være lojale mot ham å ha en personlig mening. Spørsmålet faller på sin egen urimelighet.

Pence har også benektet at han har tenkt tanken på hva han skal gjøre om presidenten faller. Dette er naturligvis ikke korrekt. Enhver visepresident er i kraft av sin tittel forpliktet til å vite hva han skal gjøre i så fall, for statsstyret skal gå videre raskest mulig med færrest mulig krusninger på overflaten. Han ville sviktet sitt oppdrag om han ikke hadde et reflektert forhold til dette. Det som han benektet var at han var igang med å planlegge overgangen men dro forklaringen litt langt.

Tror ikke benektelse sier noen ting. Han kan ikke si at han har tenkt tanken hvis han har, da ville Trump muligens kvittet seg med han.

Hvis han har spilt et spill her så er det nok bare han som vet det. Et slikt spill vil ikke være åpent for allmennheten. Jeg ser det ikke som unaturlig å hive seg med på bølgen gratis med håp om at Trump blir felt.

• Taakefyrsten

# 4729. 5. des 2017 09:57
    Heathen skrev 05.12.17 kl. 09:39 Neppe - han leser knapt aviser. Men han har muligens fått det med seg fra Fox News.

Dette skal være helt feil. Han er en hund etter aviser heter det, og det er etter å ha lest de viktigste store avisene fra østkysten grytidlig på morgenen at han foretar sine tweets basert på det som har hisset ham opp.

• Taakefyrsten

# 4730. 5. des 2017 10:02
    EnSak skrev 05.12.17 kl. 09:45 Tror ikke benektelse sier noen ting. Han kan ikke si at han har tenkt tanken hvis han har, da ville Trump muligens kvittet seg med han.

Her baserer du deg sannsynligvis på feil premisser. Pence kan ikke avsettes uten at det føres (riks)rettssak mot ham. Han har et av de høyeste valgte embeter i USA og presidenten kan ikke sparke ham. Han må avsettes av kongressen. Det skjedde sist i 1972 da Spiro Agnew ble tatt for skattesvindel og korrupsjon. Dvs, han trakk seg før rettssaken ble noe av. Ved siden av å være visepresident fører han tilsyn med og representerer presidenten i Kongressen. Dette har tradisjonelt vært visepresidentens oppgave. Og så går han i begravelser på vegne av presidenten.

• EnSak

# 4731. 5. des 2017 10:12 (red. kl. 10:12)
    Taakefyrsten skrev 05.12.17 kl. 10:02
    Her baserer du deg sannsynligvis på feil premisser. Pence kan ikke avsettes uten at det føres (riks)rettssak mot ham. Han har et av de høyeste valgte embeter i USA og presidenten kan ikke sparke ham. Han må avsettes av kongressen. Det skjedde sist i 1972 da Spiro Agnew ble tatt for skattesvindel og korrupsjon. Dvs, han trakk seg før rettssaken ble noe av. Ved siden av å være visepresident fører han tilsyn med og representerer presidenten i Kongressen. Dette har tradisjonelt vært visepresidentens oppgave. Og så går han i begravelser på vegne av presidenten.

Det var ikke jeg klar over, men tror endog at det ville vært noe å holde tett til seg.

Men uansett spekulasjoner i null å støtte meg til.

Jeg bare håper egentlig han var så utspekulert, for det betyr bare for meg at han vil være bedre president enn hvis han faktisk var støttende på ordentlig til Trump.

• Taakefyrsten

# 4732. 5. des 2017 10:34
    EnSak skrev 05.12.17 kl. 10:12Jeg bare håper egentlig han var så utspekulert, for det betyr bare for meg at han vil være bedre president enn hvis han faktisk var støttende på ordentlig til Trump.

Dette igjen ville være statskupp, så det kan ikke funke slik heller. Trump har valgt et derivat av seg selv, men i mye mildere utgave. Han er en tildels svært sær person. Han kan td ikke spise middag med en fremmed kvinne alene. Hans kone må alltid være med, av religiøs overbevisning.

For å demonstrere hvor fine grensene for å bli hektet i statskupp er kan jeg nevne utenriksminister Alexander Haig da Ronald Reagan var skutt. Haig ble den første av de øverste som fikk høre om attentatet. Han tok straks kontrollen over de praktiske gjøremål. I og for seg ikke så galt skulle man tro, men han uttalte at "I'm in charge here now" og dermed skapte han inntrykk hos de som har rang høyere enn utenriksministeren at han kunne være på ville veier, så han ble kraftig ripet i lakken av dette selv om han egentlig ikke tok noen form for makt, bare var en geskjeftig vaktmester i noen timer.

• EnSak

# 4733. 5. des 2017 10:41 (red. kl. 10:43)
    Taakefyrsten skrev 05.12.17 kl. 10:34
    Dette igjen ville være statskupp, så det kan ikke funke slik heller. Trump har valgt et derivat av seg selv, men i mye mildere utgave. Han er en tildels svært sær person. Han kan td ikke spise middag med en fremmed kvinne alene. Hans kone må alltid være med, av religiøs overbevisning.

For å demonstrere hvor fine grensene for å bli hektet i statskupp er kan jeg nevne utenriksminister Alexander Haig da Ronald Reagan var skutt. Haig ble den første av de øverste som fikk høre om attentatet. Han tok straks kontrollen over de praktiske gjøremål. I og for seg ikke så galt skulle man tro, men han uttalte at "I'm in charge here now" og dermed skapte han inntrykk hos de som har rang høyere enn utenriksministeren at han kunne være på ville veier, så han ble kraftig ripet i lakken av dette selv om han egentlig ikke tok noen form for makt, bare var en geskjeftig vaktmester i noen timer.

Er vel ikke statskupp å kalulere med at Trump er så patetisk at han antaligvis ikke overlever en hel periode. Det går kun på kalkulasjoner/spekulering og bli med på et synkende skip for å bli kaptein når kapteinen hopper overbord rett før det synker. Tviler på at det blir regnet som statskupp kun fordi om han hadde vært med i troen av å bli president i løpet av perioden.

Uansett så er det ikke noe som er lett å bevise hvis hans agenda var det og han ikke har delt det med noen.

Men jeg legger det dødt her siden du sikkert har mer rett enn meg siden du vet mer om slikt enn meg og det begynte som et håp fra meg, Og vil ikke at det skal ta for mye vekk fra andre diskusjoner med litt mer tyngde i seg.

• Taakefyrsten

# 4734. 5. des 2017 13:10
    EnSak skrev 05.12.17 kl. 10:41 Er vel ikke statskupp å kalulere med at Trump er så patetisk at han antaligvis ikke overlever en hel periode. Det går kun på kalkulasjoner/spekulering og bli med på et synkende skip for å bli kaptein når kapteinen hopper overbord rett før det synker. Tviler på at det blir regnet som statskupp kun fordi om han hadde vært med i troen av å bli president i løpet av perioden.

Det er nok noen meget finstilte grenser her. Alle politikere i Washington har svin på skogen, alle vet om dem, og alle som kjenner reglene vil elske å være den som kaster en motstander. Marginene kan derfor være hårfine. Kanskje ser de det ikke selv, kanskje oppdager de det ikke før revesaksen klapper igjen.

Fx er det ikke sikkert Trump kan avsettes pga Russlandsetterforskningen. Visste han hva han gjorde? Om han er så dum som vi sier kan det tenkes at det er en formildende omstendighet.... dvs han har aldri tenkt, det var aldri planen, bare løse samtaler, tanker........ det kan bli vanskelig å skaffe bevis som holder juridisk. Vi vet ikke. Vi kan bare håpe at det avsløres at alt er gjort med vitende, vilje og hensikt. Da går toget.

• døv mann

# 4735. 5. des 2017 18:38 Dagbladet skriver at Donald Trump har sagt til Palestinas president Mahmoud Abbas og Jordans kong Abdullah at USA har til hensikt å flytte ambassaden i Israel til Jerusalem.

Dagbladet: Trump skal flytte ambassaden til Jerusalem

• Heathen

# 4736. 6. des 2017 20:52
    døv mann skrev 05.12.17 kl. 18:38
    Dagbladet skriver at Donald Trump har sagt til Palestinas president Mahmoud Abbas og Jordans kong Abdullah at USA har til hensikt å flytte ambassaden i Israel til Jerusalem.

Dagbladet: Trump skal flytte ambassaden til Jerusalem

Synes synd på USAs allierte i Midtøsten nå. With friends like that, who needs enemies?
  • J STRYKER HSUND

# 4737. 6. des 2017 21:01 (red. kl. 21:04) Se Donald Trumps tale her.
  • Flyfilosofen

# 4738. 7. des 2017 13:41
    Taakefyrsten skrev 05.12.17 kl. 07:40
    Trump ville sparke Tillerson. De har ikke opparbeidet det gode forholdet de burde, og som de hadde noe av før Tillerson havnet i State. Han hadde ikke havnet der om de ikke var gode venner fra før.

Mener å ha hørt at Trump og Tillerson aldri hadde møtt hverandre før valget.

• Flyfilosofen

# 4739. 7. des 2017 15:35 Over halvparten av Demokratene i Senatet, inkludert minoritetseleder Chuck Schumer, mener partikollega Al Franken (D-Minnesota) må trekke seg, som følge av anklagene fra en rekke kvinner om upassende tilnærminger.

Franken skal visst tale 11:45 lokaltid i Washington. Trolig er det kvelden for ham.

• Taakefyrsten

# 4740. 7. des 2017 17:14 (red. kl. 17:16)
    Flyfilosofen skrev 07.12.17 kl. 13:41 Mener å ha hørt at Trump og Tillerson aldri hadde møtt hverandre før valget.

Min oppfatning er at han tilhørte en utvidet krets av forretningsforbindelser som har forbindelser til Trump og at han ble belønnet med denne posten som takk for bidrag til valgkampen. Uten utenrikspolitisk erfaring på forhånd. Valget var derfor omdiskutert. Sett i ettertid har han vel ikke vært så aller verst, gitt hvilken leder han har. Det må være slitsomt å fylle posisjonen under disse forholdene.

Dessverre ser vi allerede i dag konsekvensene av kunngjøringen om Jerusalem. "Hele verden" raser. Når Trump endelig skulle gjøre noe som ikke var relatert til å omgjøre noe fra Obama, når han endelig skulle gjøre noe som kunne indikere en selvstendig politikk, gjør han noe som kan medføre krig i stor skala. Det er uhyggelig.