Forum

322

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • BobilJesus

"Framleis ikkje greit å vere feminin mann"

10. okt 2018 15:26 | Vist 2000 ganger. Kjønnsforskning.no

Jeg kom over denne artikkelen i dag. Den drar fram at Norge er et homotolerant land, men at holdningen til kjønnsuttrykk og identitet fortsatt er veldig tradisjonell.

Det jeg lurer på er hvordan disse holdningene er blant homofile (også kvinner). Det er jo ikke ukjent at homofile menn ofte har en trang til å vise at de liker "guttegutter", eller vil plassere seg så langt unna "homomiljøet" (hva enn det er) som mulig.
    Fra egen erfaring kan jeg jo si at jeg utallige ganger har blitt fortalt at jeg i alle fall (heldigvis?) ikke er en /sånn/ homo når de (da oftest hetrofile gutter) finner ut av min seksualitet. Altså: en homo med knekken på håndleddet, en skrikende lys stemme og en trang til å kaste glitter i alle retninger.

Hvilken holdning har du til en (typisk) feminin homofil mann eller "macho" lesbisk kvinne?

1. Elsker når folk er 100% seg selv og litt til!
    34,7%
    2. Det kan være slitsomt å henge med sånne folk i lengden.
    17,5%
    3. Møter nesten aldri på folk som dette.
    8,4%
    4. Bryr meg ikke.
    28,6%
    5. Helt ærlig blir jeg litt ukomfortabel.
    9,4%
    6. Jeg blir sint av å se folk utfolde seg på denne måten.
    1,3%
    Totalt 297 avgitte stemmer.

• tuborg havn

# 46. 11. okt 2018 09:25 Wooow! Hva er greia med alt dette negative mot maskuline menn, plutselig?

Både femininitet og maskulinitet KAN være påtatt og overdrevet og plagsomt.

Men både femininitet og maskulinitet KAN OGSÅ være totalt tilfeldig, naturlig, befriende, avslappende og hyggelig.

Det må være lov å like hva man vil uten at noen skal finne noe nedsettende om det.

• flaneur

# 47. 11. okt 2018 09:51 (red. kl. 09:53)
    tuborg havn skrev 11.10.18 kl. 09:25
    Wooow! Hva er greia med alt dette negative mot maskuline menn, plutselig?

Men både femininitet og maskulinitet KAN OGSÅ være totalt tilfeldig, naturlig, befriende, avslappende og hyggelig.

Det må være lov å like hva man vil uten at noen skal finne noe nedsettende om det.

Ja, hvordan er det mulig å være negativ til maskuline menn? Både de maskuline menn og deres nesegruse beundrere vet jo at det ikke finnes en eneste negativ egenskap, et eneste område hvor de ikke er langt bedre enn alle andre stereotype grupper, langt tryggere på sin status og generelt sett helt uangripelige.

Og så kan det jo hende at det å legge frem et moteksempel mot en stereotyp gruppekarakteristikk ikke er ment som en støtte og applaudering av den typen tankegang, men har et satirisk og ironisk element eller to.

• Bbolsen

# 48. 11. okt 2018 10:33
    tuborg havn skrev 11.10.18 kl. 09:25
    Wooow! Hva er greia med alt dette negative mot maskuline menn, plutselig?

Vis man drysser kardemommeloven kokett men og markant over svaret ditt - så er jeg 100% enig.
    Maskulin som feminin, føles i enkelte til feller brukt som irritasjons argument ... og da ender hen lett i grenseland av å -ikke-være "..snill og grei.."
    Og det er av og til plagsomt ..
  • Lord Lolindir

# 49. 11. okt 2018 10:36 Hadde alle menn vært feminine så hadde det vært fred her på jorda. Men du verden så mye drama.
  • tuborg havn

# 50. 11. okt 2018 11:43
    flaneur skrev 11.10.18 kl. 09:51
    Ja, hvordan er det mulig å være negativ til maskuline menn? Både de maskuline menn og deres nesegruse beundrere vet jo at det ikke finnes en eneste negativ egenskap, et eneste område hvor de ikke er langt bedre enn alle andre stereotype grupper, langt tryggere på sin status og generelt sett helt uangripelige.

Og så kan det jo hende at det å legge frem et moteksempel mot en stereotyp gruppekarakteristikk ikke er ment som en støtte og applaudering av den typen tankegang, men har et satirisk og ironisk element eller to.

At man gjør narr av attraktive mennesker er gammelt nytt.

Feminine kvinner, maskuline menn, ungdom, skjønnhet og fertilitet, de topper alle listen over hva folk vil ha, og dermed også på hvilke grupper man gjerne forsøker å gi et ekstra spark til.

Men om det er noen trøst, så tar som regel blid og imøtekommende, innersvingen på åpenbar misunnelse - uansett hvor elendig utgangspunktet måtte være.

Mitt poeng er uansett at feminine kvinner og maskuline menn, er like bra homofile som andre homofile. Og maskuline homofile menn er en ekstra utsatt gruppe. Jeg snakker da ikke om treningssenter-jålene, men om de med mer tradisjonelt maskulint uttrykk og tankesett. Mange av de sliter ekstremt mye med sin legning, det å komme ut, mange i så stor grad at det aldri skjer.

Det synes jeg er dumt. Så det forsøker jeg å motvirke.

• tuborg havn

# 51. 11. okt 2018 11:46 (red. kl. 11:47)
    Lord Lolindir skrev 11.10.18 kl. 10:36
    Hadde alle menn vært feminine så hadde det vært fred her på jorda. Men du verden så mye drama.

Haha!

• 0rest_

# 52. 11. okt 2018 13:39
    Lord Lolindir skrev 10.10.18 kl. 19:13
    Passive menn er de tøffeste. De tar'n i toer'n.

Toern er jo bare såå 2012- nå er det treern som gjelder!

• 0rest_

# 53. 11. okt 2018 13:45
    Ingefæroter skrev 10.10.18 kl. 23:53
    Nei, men man være blåst for å være med i den gruppa 💅 Finnes det skjørere maskulinitet?

Akkurat som gruppa "Vi som har egen verktøykasse". Altså, teoretisk sett så kan disse ha en del til felles i.f.t nettopp det at de har og bruker ulike verktøy..men gruppa kan liksågodt sees på som et slags forsøk på å understreke en maskulinitet-fordi menn som kjent er litt sånn handyman, og hvis man ikke er det, ja så..
    Og som jeg sa: hvor mange heterofile menn gidder å gjøre et poeng ut av at de har egen verktøykasse?
    Ellers synes jeg masc4masc burde bytte navn til mascara4mascara..ville ikke det være litt mer passende?

• flaneur

# 54. 11. okt 2018 13:51 (red. kl. 13:52)
    tuborg havn skrev 11.10.18 kl. 11:43
    At man gjør narr av attraktive mennesker er gammelt nytt.

Feminine kvinner, maskuline menn, ungdom, skjønnhet og fertilitet, de topper alle listen over hva folk vil ha, og dermed også på hvilke grupper man gjerne forsøker å gi et ekstra spark til.

Men om det er noen trøst, så tar som regel blid og imøtekommende, innersvingen på åpenbar misunnelse - uansett hvor elendig utgangspunktet måtte være.

Mitt poeng er uansett at feminine kvinner og maskuline menn, er like bra homofile som andre homofile. Og maskuline homofile menn er en ekstra utsatt gruppe. Jeg snakker da ikke om treningssenter-jålene, men om de med mer tradisjonelt maskulint uttrykk og tankesett. Mange av de sliter ekstremt mye med sin legning, det å komme ut, mange i så stor grad at det aldri skjer.

Det synes jeg er dumt. Så det forsøker jeg å motvirke.

Når du oppfatter en raljering med såkalt "maskuline menn" som å gjøre narr av attraktive mennesker formidler du bare at din rolle i dette er å være den nesegruse beundrer som ser enhver kritisk tanke som et resultat av misunnelse mer enn sunn skepsis. Jeg har ikke omtalt noens attraktivitet i de innleggene du reagerer på.

Du ser ikke ut til å ha tatt poenget i andre avsnitt av mitt forrige innlegg, så hvis vi fortsatt diskuterer stereotypiene på fullt alvor kan du godt forklare nærmere hvordan de maskuline homofile er en utsatt gruppe. For de er vel den minst utsatte gruppen i hele LGBTQ-spekteret, kanskje i en viss konkurranse med de feminine lesbiske. De er også de minst forsonlige med andre underkategoriers rett til å leve ut sine interesser, kanskje i en viss konkurranse med de militante feministlesbene.

Eller kanskje du også er subtilt ironisk. Hva vet jeg.

• tuborg havn

# 55. 11. okt 2018 14:29 (red. kl. 14:37)
    flaneur skrev 11.10.18 kl. 13:51
    Når du oppfatter en raljering med såkalt "maskuline menn" som å gjøre narr av attraktive mennesker formidler du bare at din rolle i dette er å være den nesegruse beundrer som ser enhver kritisk tanke som et resultat av misunnelse mer enn sunn skepsis. Jeg har ikke omtalt noens attraktivitet i de innleggene du reagerer på.

Du ser ikke ut til å ha tatt poenget i andre avsnitt av mitt forrige innlegg, så hvis vi fortsatt diskuterer stereotypiene på fullt alvor kan du godt forklare nærmere hvordan de maskuline homofile er en utsatt gruppe. For de er vel den minst utsatte gruppen i hele LGBTQ-spekteret, kanskje i en viss konkurranse med de feminine lesbiske. De er også de minst forsonlige med andre underkategoriers rett til å leve ut sine interesser, kanskje i en viss konkurranse med de militante feministlesbene.

Eller kanskje du også er subtilt ironisk. Hva vet jeg.

Ja, jeg støtter helt klart mest de ulike gruppene av attraktive mennesker, det kan du ha rett i. Men grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg mener det er en gigantisk misforståelse at «de har det ubetinget enkelt gjennom livet, og dermed fortjener de bare litt ekstra motstand».

Ikke alt her i verden dreier seg om utseende og seksuell suksess. Mange har et liv som spenner langt utenfor både den biten, og LGBT.

Hvorfor det er sånn at maskuline menn har det verst, det vet ikke jeg. Men jeg ser ikke bort fra at det henger sammen med samfunnets sykeliggjøring og forsøk på usynliggjøring av alt som er maskulint. Det skal ryddes vekk, for det er fælt og usivilisert.

«Hvorfor så urolig? Du kan da vel bare sette deg pent ned på pulten din og lese bøker og tegne tegninger og lære å snakke om følelser, gutten min, ellers må vi til skolepsykologen for å finne ut hva slags DIAGNOSE vi må sette på deg!»

Samtidig som jeg tror de typisk mest maskuline homsene ofte bor på landet og ikke i by. Leste en artikkel en gang, som jeg akkurat nå ikke husker hvor jeg leste. Det stod om macho-kulturer hvor homser kunne få være homser, forutsatt at de hadde typisk «homsete» jobber, som frisør, designer og blomsterdekoratør. Det er holdninger jeg tror at endel har i dag også, særlig utenfor større byer. Mitt inntrykk er at man på generell basis er mer maskulin på bygda, og mer feminin i byen, uavhengig kjønn.

Tror forøvrig ikke militant feminisme er så vanlig blant lesber som det er blant homser?

• Ingefæroter

# 56. 11. okt 2018 15:14 Jeg finner ikke øynene mine. Jeg trur de rulla ut av hodet mitt.
  • Rullesprett

# 57. 11. okt 2018 15:27
    Skolegutten skrev 10.10.18 kl. 23:38
    Det er synd så mange blir så provosert av annerledesheten.

Det er like synd som det er forutsigbart. Menneskesinnet er svakt. Det er kun noen få som er tøffe nok til å være seg selv fullt ut, uansett hva folk og samfunnet skulle mene om dem. De som er annerledes burde hylles som guder.

• Rullesprett

# 58. 11. okt 2018 15:31
    Ingefæroter skrev 11.10.18 kl. 15:14
    Jeg finner ikke øynene mine. Jeg trur de rulla ut av hodet mitt.

Den har du brukt før, hehe

• Ingefæroter

# 59. 11. okt 2018 15:31
    Rullesprett skrev 11.10.18 kl. 15:31
    Den har du brukt før, hehe

Omg, you’re my biggest fan.

• Toffin

# 60. 11. okt 2018 16:02 (red. kl. 16:11) Jeg skjønner ikke hvor dette tullet med at det maskuline og mandige marginaliseres i homsemiljøet kommer fra. Det er så langt fra sannheten som det er mulig å komme slik jeg har erfart det i mer enn 40 år.