Forum

1484

innlogget

41897

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Bastus

Jul - Familiekjærlighet - Nestekjærlighet

21. des 2017 17:33 (red. kl. 17:39) | Vist 852 ganger. Jeg har ofte tenkt på julens budskap om nestekjærlighet. Men i praksis handler det mer om familie og nasjonalisme og fråtsing av kjøtt. Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.
    Ja, forstå det den som kan. Kanskje det tar tid å bli menneske........?
    Nokre tankar om dette?
  • Bastus

# 46. 23. des 2017 17:22 (red. kl. 17:25)
    baaad skrev 21.12.17 kl. 23:18
    Vegetarisme???
    Hva er det nå jeg ikke har fått med meg???

....at man ikke skal slå ihjel, men spise av det som vokser rundtomkring, det e no greit det....
  • Henrik3

# 47. 23. des 2017 17:27
    Bastus skrev 23.12.17 kl. 17:22
    ....at man ikke skal slå ihjel, men spise av det som vokser rundtomkring, det e no greit det....

Hvor står det i bibelen at man skal spise veggis mat? Det er jo absurd. Det fantes vel ikke slike tanker på den tiden uansett. Jo fattigere og mindre utviklet et land er, jo mindre tenker man på slike greier. Når det er sagt er jo mye veggis mat god?
  • Quidditch

# 48. 23. des 2017 17:36
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 17:27
    Hvor står det i bibelen at man skal spise veggis mat? Det er jo absurd. Det fantes vel ikke slike tanker på den tiden uansett. Jo fattigere og mindre utviklet et land er, jo mindre tenker man på slike greier. Når det er sagt er jo mye veggis mat god?

Adventistkyrkja følgjer moselovane (sånn ca), og skal difor kun spisa mat som er kosher (rein i føgje moselovane). I Norge har det vore vanskeleg å få til, og tradisjonen har difor blitt at dei er vegetarianarar for å gjera det enklare å følgja matreglane.
  • Henrik3

# 49. 23. des 2017 17:40 (red. kl. 17:42)
    Bastus skrev 21.12.17 kl. 17:33
    Jeg har ofte tenkt på julens budskap om nestekjærlighet. Men i praksis handler det mer om familie og nasjonalisme og fråtsing av kjøtt. Men budskapet fra Kristus appellerer jo til nestekjærlighet, internasjonalisme og vegetarisme.
    Ja, forstå det den som kan. Kanskje det tar tid å bli menneske........?
    Nokre tankar om dette?

Budskapet fra kristus applerer til internsjonalisme ? Her kryr det jo av anakronismer. Jesus var en filsof på linje med de greske, og var kanskje en følger av Buddah. Vi vet at han utdannet seg gjennom oppveksten. Det vet vi fordi han bruker boklærd språk, og henviser til skrifter og annet han bare kan ha lært i en institusjon, kanskje et buddistkloster. Spørsmålet er jo hva som hendte med han etter han ble hengt på korset. Noen hevder han ble tatt ned, helbredet og rømte landet. Andre tror han ikke overlevde, men døde og ble begravet. Andre igjen tror at han emmigrerte ned til India hvor han muligens gikk på skole. Der ligger det en grav, visstnok.
    Men guds sønn var han selvsagt ikke, ettersom gud er en fabrikasjon av vår sinn.
  • Henrik3

# 50. 23. des 2017 17:41
    Quidditch skrev 23.12.17 kl. 17:36
    Adventistkyrkja følgjer moselovane (sånn ca), og skal difor kun spisa mat som er kosher (rein i føgje moselovane). I Norge har det vore vanskeleg å få til, og tradisjonen har difor blitt at dei er vegetarianarar for å gjera det enklare å følgja matreglane.

Det er sunt å være vegetarianer. Det er spesielt bra fordi det forebygger både kreft, overvekt og hjertesykdommer. Jeg oppfordrer alle som har god råd eller dårlig helse til å bli vegetarianer.
  • Bastus

# 51. 23. des 2017 17:59
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 17:27

er ikke så godt kjent med bibelen, men tenker på det 5. bud om at man ikke skal slå ihjel. (jeg tolker det dithen at budet ikke kun gjelder mennesker, men også dyr). ja, fattige mennesker har vel nok med å overleve. men jeg har fått vite at mange hinduer er vegetarer av regeliøse årsaker. men så er kjøttforbruket økt i India som følge av en økende middelklassen kjøtt er altså dyrere enn grønnsaker (der).
    men india er kjent for vegetarlaldet, fortreffelig vegetarmat, har vært på http://jewelofindia.no og spist spinatboller. phantastisch. men smaken er som baken....
  • Bastus

# 52. 23. des 2017 18:03
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 17:41
    Det er sunt å være vegetarianer. Det er spesielt bra fordi det forebygger både kreft, overvekt og hjertesykdommer. Jeg oppfordrer alle som har god råd eller dårlig helse til å bli vegetarianer.

har inntrykk av at kjøtt og fisk er dyrere enn bønner/linser/soyaprodukter/nøtter og annen proteinrik plantekost. i større byer kan man få det på "innvandrerbutikker", men helsekostkjeder er svindyre....
  • Henrik3

# 53. 23. des 2017 18:05 (red. kl. 18:06)
    Bastus skrev 23.12.17 kl. 17:59
    er ikke så godt kjent med bibelen, men tenker på det 5. bud om at man ikke skal slå ihjel. (jeg tolker det dithen at budet ikke kun gjelder mennesker, men også dyr). ja, fattige mennesker har vel nok med å overleve. men jeg har fått vite at mange hinduer er vegetarer av regeliøse årsaker. men så er kjøttforbruket økt i India som følge av en økende middelklassen kjøtt er altså dyrere enn grønnsaker (der).
    men india er kjent for vegetarlaldet, fortreffelig vegetarmat, har vært på http://jewelofindia.no og spist spinatboller. phantastisch. men smaken er som baken....

Du skal ikke slå ihjel er jo et av de ti bud, dvs regler som Jesus rappet fra Buddistene. Han brukte det ikke om vegetarianisme. Vi vet jo an noen av hans følgere var fiskere, så da må vi regne med at de spiste fisk. Men om det var slik som det er i fattige land, så er kjøtt en luksus som man enten bare har i høytider, eller som er forbeholdt overklassen. Vanlige folk er vegetarianerene fordi de ikke har råd til kjøtt. Budskapet vil virke absurd for dem. Slik var det nok for mange jøder på den tiden også. For øvrig er kosher slakting helt grusom, jeg ser ikke at det er noe å trakte etter når det gjelder dyrevellferd. Jesus snakket nok ikke så mye om dyrevellferd på den tiden. Det er et moderne budskap. Men jeg er helt for vegetarianisme, fint at du sprer det budskapet i hvertfall.
  • Bastus

# 54. 23. des 2017 18:34
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 18:05
    Du skal ikke slå ihjel er jo et av de ti bud, dvs regler som Jesus rappet fra Buddistene. Han brukte det ikke om vegetarianisme. Vi vet jo an noen av hans følgere var fiskere, så da må vi regne med at de spiste fisk. Men om det var slik som det er i fattige land, så er kjøtt en luksus som man enten bare har i høytider, eller som er forbeholdt overklassen. Vanlige folk er vegetarianerene fordi de ikke har råd til kjøtt. Budskapet vil virke absurd for dem. Slik var det nok for mange jøder på den tiden også. For øvrig er kosher slakting helt grusom, jeg ser ikke at det er noe å trakte etter når det gjelder dyrevellferd. Jesus snakket nok ikke så mye om dyrevellferd på den tiden. Det er et moderne budskap. Men jeg er helt for vegetarianisme, fint at du sprer det budskapet i hvertfall.

mener det var moses som kom med de ti budene, her er noe stoff fra vegetarforbundet
    http://veg-veg.no/vegetarnytt/etikk/vegetarisme_og_vedensreligionene
  • Henrik3

# 55. 23. des 2017 18:38
    Bastus skrev 23.12.17 kl. 18:34
    mener det var moses som kom med de ti budene, her er noe stoff fra vegetarforbundet
    http://veg-veg.no/vegetarnytt/etikk/vegetarisme_og_vedensreligionene

Det er faktisk de som mener Moses har en del til felles med karakter omtalt innen indisk tradisjon. Men nå spekulerer jeg bare fordi vi snakker om eldgammel historie, og ingenting er sikkert på den tiden. Jeg tenkte på Jesus sin bergpreken. Jeg er ingen kristen så det går fort i surr for meg.

Men vegetarianisme er fint. Det er ikke uten grunn at 7 dags adventistene i California er blant de gruppene som lever lengst i verden.

• Zitronenfalter

# 56. 23. des 2017 18:46
    Henrik3 skrev 23.12.17 kl. 18:38
    Det er faktisk de som mener Moses har en del til felles med karakter omtalt innen indisk tradisjon. Men nå spekulerer jeg bare fordi vi snakker om eldgammel historie, og ingenting er sikkert på den tiden. Jeg tenkte på Jesus sin bergpreken. Jeg er ingen kristen så det går fort i surr for meg.

Men vegetarianisme er fint. Det er ikke uten grunn at 7 dags adventistene i California er blant de gruppene som lever lengst i verden.

Tror fisk er viktig. Islendinger lever lengst ifølge et program jeg så på tv. De spiser mye grønt, veldig mye fisk og litt (rent) kjøtt.