Forum

1837

innlogget

42937

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • døv mann

Brennpunkt-dokumentaren "Lykkelandet" på NRK1: Bør tigging forbys?

18. apr 2017 15:13 (red. kl. 15:17) | Vist 4260 ganger. Ikveld viser NRK1 Brennpunkt dokumentaren "Lykkelandet" kl. 21.30.

Brennpunkt har fulgt tiggermiljøet i Bergen i nesten to år, med skjult kamera og spaning. Resultatet er nedslående. Dokumentaren viser hvordan bakmenn håver inn millioner på prostitusjon, narkotika og organiserte tyvebander i Bergen. NRK har funnet et stort rumensk nettverk som henger tett sammen. Folk i nettverket tjener penger på prostitusjon, tyveri og narkotikasalg, i tillegg til tigging på dagtid.

Mye av pengene de håver inn her i Norge føres ut av landet via pengetransaksjonsbyråer, altså på siden av banksystemet. Bare fra Bergen er det ført ut 100 millioner kroner de siste fem årene. Ifølge tall fra Valutaregisteret er det på landsbasis sendt 700 millioner kroner til Romania i samme periode. Valutaregisteret bekrefter at dette er transaksjoner som i all hovedsak går mellom privatpersoner.

Tiggerne Brennpunkt har vært i kontakt med, sier at de ikke er en del av organisert virksomhet, og at de er her på egen hånd. På landsbasis er nær 1000 rumenere utvist for kriminalitet de siste to årene. Det viser tall fra UDI. De topper statistikken over nasjonalitet utvist for straffbare forhold i Norge.

Brennpunkt-dokumentar "Lykkelandet"

Sex, dop og tiggerkopp

Er du overrasket? Gir du til tiggere? Bør tigging forbys i Norge?

Bør tigging forbys i Norge?

1. Ja
    75,3%
    2. Nei
    24,7%
    Totalt 409 avgitte stemmer.

• Kjetil64

# 406. 21. apr 2017 20:28
    Hofman skrev 21.04.17 kl. 20:26
    Så pussig at dere vil forby prostitusjon, men ikke å tigge. Ser du ikke hvor merkelig det er???

Nei....jeg ser ikke at det er merkelig at det er tillatt å be om hjelp.
  • Kjetil64

# 407. 21. apr 2017 20:29
    MICHAELofNORWAY skrev 21.04.17 kl. 20:27
    Sånn, nå har du avsporet både til skattepolitikk og omskjæring som argumenter for tigging. Er det flere emner du vil ta opp i denne diskusjonen?

Hva med Trump eller religion? Det er jo også emner som opptar deg voldsomt.

Jeg har mine meninger om ting, iblant sterke meninger, men jeg finner meg for god til å skjelle ut motdebattanter fordi de har en annen oppfatning av meg. Og jeg drar heller ikke inn privatlivet deres for å forsvare hva jeg tror på.

Hva er det du gjør hele tiden med de som er uenige med deg......skjeller dem ut og kaller dem moralister og gammeldagse.
  • Softbike

# 408. 21. apr 2017 20:30
    Kjetil64 skrev 21.04.17 kl. 20:28
    Nei....jeg ser ikke at det er merkelig at det er tillatt å be om hjelp.

Mener du virkelig at å gi til tiggere faktisk er å hjelpe folk UT av en håpløs situasjon? Jeg tror nordmenns vilje til å hjelpe er stor, men her snakker vi om en folkegruppe som er så stuck i sin egen ukultur at de ikke VIL ha noen forandring.
  • Toffin

# 409. 21. apr 2017 20:31
    MICHAELofNORWAY skrev 21.04.17 kl. 20:27
    Sånn, nå har du avsporet både til skattepolitikk og omskjæring som argumenter for tigging. Er det flere emner du vil ta opp i denne diskusjonen?

Hva med Trump eller religion? Det er jo også emner som opptar deg voldsomt.

Jeg har mine meninger om ting, iblant sterke meninger, men jeg finner meg for god til å skjelle ut motdebattanter fordi de har en annen oppfatning av meg. Og jeg drar heller ikke inn privatlivet deres for å forsvare hva jeg tror på.

Det er når du skal kommentere slike innlegg som det du gjør her at det baller seg skikkelig for deg.
    Det er helt legitimt å sammenligne hva du er for og mot av forbud for å vise hvor langt ute på viddene du er. Du vil innføre forbud mot tigging, samtidig som du vil fjerne forbudene på langt alvorligere kriminalitet, og du forsvarer kjønnslemlestelse av gutter med iherdighet samtidig som du uttaler deg som om tigging er en av topp 10 forbrytelser mot menneskeheten som må forbys koste hva det koste vil.

Det du forsvarer og det du angriper henger ikke på greip.

• Toffin

# 410. 21. apr 2017 20:37
    Sykkelruff skrev 21.04.17 kl. 20:30
    Mener du virkelig at å gi til tiggere faktisk er å hjelpe folk UT av en håpløs situasjon? Jeg tror nordmenns vilje til å hjelpe er stor, men her snakker vi om en folkegruppe som er så stuck i sin egen ukultur at de ikke VIL ha noen forandring.

Samtidig som majoritetsbefolkningen i hjemlandene deres ikke har det ringeste interesse i at Rom kommer seg ut av det kulturelle fengselet de er i. Da kan de jo tross alt ikke utnyttes like effektivt lengre.

• Kjetil64

# 411. 21. apr 2017 20:38
    Sykkelruff skrev 21.04.17 kl. 20:30

Tror du virkelig at disse folka ikke vil ut av fattigdommen??
  • Softbike

# 412. 21. apr 2017 20:42 (red. kl. 20:46)
    Kjetil64 skrev 21.04.17 kl. 20:38

Du er en av Forumets mestere i å vrenge og vri på alt. Selvfølgelig vil alle ut av fattigdom. Men det gjøres ikke ved å sitte på ræva å strekke fram ei hånd, uten å samtidig ville gjøre noe med egen kultur. Hvis du så på Brennpunkt - sjøl om det ikke virker slik - så så vi hvordan man unnlot å sende ungene på skoler. Både du og jeg vet at en av faktorene for å komme seg ut og opp av gjørma er utdanning. Disse folka er null interessert i en annen livsstil.
  • Toffin

# 413. 21. apr 2017 20:43

Selvsagt tror han de vil ut av fattigdommen og fornedrelsene.
    Han har ikke sagt noe som tyder på at han ønsker å holde dem nederst på rangstigen.

Det er nettopp disse fordummende spørsmålene, der spørsmålsstiller nærmest påpeker andres moralske forfall uten å ha dekning for det, som skaper mest krøll på Forum.

• døv mann

• MICHAELofNORWAY

# 415. 21. apr 2017 20:52
    Kjetil64 skrev 21.04.17 kl. 20:29
    Hva er det du gjør hele tiden med de som er uenige med deg......skjeller dem ut og kaller dem moralister og gammeldagse.

Er moralist og gammeldags blitt skjellsord nå?

• MICHAELofNORWAY

# 416. 21. apr 2017 20:55
    Toffin skrev 21.04.17 kl. 20:31
    .
    Du vil innføre forbud mot tigging, samtidig som du vil fjerne forbudene på langt alvorligere kriminalitet,

Hvilken kriminalitet er det jeg forsvarer?

Og å antyder jo du at tigging er kriminellt?

• MICHAELofNORWAY

# 417. 21. apr 2017 20:56
    Toffin skrev 21.04.17 kl. 20:37
    Samtidig som majoritetsbefolkningen i hjemlandene deres ikke har det ringeste interesse i at Rom kommer seg ut av det kulturelle fengselet de er i. Da kan de jo tross alt ikke utnyttes like effektivt lengre.

Og det er Norges ansvar?

• MICHAELofNORWAY

# 418. 21. apr 2017 20:58

Hvis de ville ut av tigging, så kanskje de hadde stoppet med det tidligere, med tanke på at de har tigget i århundrer?

• døv mann

• Kjetil64

# 420. 21. apr 2017 21:10
    MICHAELofNORWAY skrev 21.04.17 kl. 20:58
    Hvis de ville ut av tigging, så kanskje de hadde stoppet med det tidligere, med tanke på at de har tigget i århundrer?

Fattigdom er det som gjør at folk tigger. Da må vi prøve å gjøre noe med fattigdommen, men det vil du vel ikke. Du vil forby tigging og driter i konsekvensene for dem du rammer. De ser du heller at havner ut i prostitusjon.