Forum

1842

innlogget

41338

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • aleks8888no

Målet mitt er å destruere kjønnsforskinga

11. sep 2018 09:57 (red. kl. 09:57) | Vist 1660 ganger. Eks-student Kristian Eik er i tvil om han skal saksøke Universitetet i Bergen. Men målet er klart – å få det «postmoderne propagandafaget» til å legge ned.

– Faget har ikkje gitt meg noko anna enn propanganda, seier tidlegare student ved Universitetet i Bergen (UiB), Kristian Eik, til På Høyden.

I fjor studerte han faget «Kjønn, seksualitet, mangfold» ved Det humanistiske fakultet. I februar i år sende han krav både til UiB og Lånekassen: «Jeg erklærer herved krav om at lån og ikke bestått eksamen ved dette semesteret annuleres». Bakgrunnen for kravet mot UiB er at han meiner kjønnsstudiar ikkje tilfredsstiller grunnleggande vitskapelege krav og dermed ikkje bør vere ein del av akademia.

– Faget bygger på hypotesar som ikkje kan verifiserast, men som blir presentert som absolutte sanningar. Dette kan ikkje kallast for vitskap, og det der jo ikkje slik universitetet skal fungere. NOKUT bør kvalitetssjekke dette faget betre, seier Eik.

UiB har avvist kravet frå Eik.

Jeg klarer ikke helt å ta fyren seriøst, og burde man det?

Er mannen på bærtur?

1. Selvsagt er han det.
    46,2%
    2. Nei det er han ikke.
    40,3%
    3. Det vet jeg ikke.
    13,4%
    Totalt 119 avgitte stemmer.

• MirAngelica

# 31. 12. sep 2018 18:05 Han er full av hat, og slike folk bør ikke få lov å snakke i det offentlige rom. Ytringsfriheten er ikke til for å spre fascisme.
  • Toffin

# 32. 12. sep 2018 18:15
    MirAngelica skrev 12.09.18 kl. 18:05
    Han er full av hat, og slike folk bør ikke få lov å snakke i det offentlige rom. Ytringsfriheten er ikke til for å spre fascisme.

Hvis du innbiller deg at det blir bedre av å nekte folk å ytre seg, så er du på bærtur. Du hjelper faktisk til å skaffe dem martyrrolle og økt legitimitet. Slike folk skal imøtegås i offentligheten. Motargumenter er det eneste holdbare.

• ArcticMonkey

# 33. 12. sep 2018 18:38
    MirAngelica skrev 12.09.18 kl. 18:05
    Han er full av hat, og slike folk bør ikke få lov å snakke i det offentlige rom. Ytringsfriheten er ikke til for å spre fascisme.
    Du høres ut som sånne gale facist-liberale man ser i USA som vil nekte alle dere er uenige med å uttale seg i offentligheten fordi de er «hatefulle»
  • rob1

# 34. 12. sep 2018 18:43
    Max Headroom skrev 12.09.18 kl. 00:15
    Jeg tenker tilbake på Harald Eias Hjernevask, der han intervjuet kjønnsforskere på Universitetet i Oslo. Propaganda blir i hvert fall feil beskrivelse av dem, for det indikerer at ting er satt i system. Forskerne i Oslo hadde definitivt ikke noe system, bare personlig synsing, og viste ingen forståelse av vitenskapelig metode. Kanskje kjønnsforskere i Bergen er like ille?

Med Hjernevask demonstrerte vel sosiolog Harald Eia først og fremst en del nokså usympatiske sider ved seg selv. Han og makkeren gikk aktivt inn for å foreta karakterdrap på enkelte akademikere han selv ikke likte, og faktisk sende det på TV dårlig kamuflert som komedie. Hva mener du er god vitenskapelig metode for en litteraturviter feks? Eller en antropolog? Er kvalitative studier noe man bør drive med på universiteter syns du?
  • MirAngelica

# 35. 13. sep 2018 00:03 (red. kl. 00:07)
    ArcticMonkey skrev 12.09.18 kl. 18:38
    Du høres ut som sånne gale facist-liberale man ser i USA som vil nekte alle dere er uenige med å uttale seg i offentligheten fordi de er «hatefulle»

Hat mot transfolk og ikkebinær kjønnede er hat, og hat har ingen plass i vårt samfunn. når noen aktivt går inn for å stenge en kanal som informerer om kjønnsmangfold, må de stanses. I Norsk politisk forstand er jeg ikke mye liberal. Jeg er godt planta på radikal venstreside.

• Ikiryo

# 36. 13. sep 2018 10:00 At humaniora ikke er naturvitenskap og at man i humaniora benytter seg av andre metoder enn i naturvitenskapen er vel en dør som står så vidåpen, om det i det hele tatt er noe dør der, at det bare er pinlig når noen skal tøffe seg ved å sparke den inn. Woosh liksom. Det går vel med dette #KristianEikProsjektet som med alle de andre - resultatet blir: null, nada, ingenting, og så videre.
  • enebo

# 37. 13. sep 2018 15:12 (red. kl. 15:13) Han har større sjanse med tøvet sitt på et amerikansk universitetet på det nivået som ville tatt ham inn. Se https://www.washingtonpost.com/opinions/the-cult-of-fragility-on-college-campuses/2018/09/12/1368b146-b5e7-11e8-a2c5-3187f427e253_story.html
  • _Elysion_

# 38. 13. sep 2018 19:15
    Ikiryo skrev 13.09.18 kl. 10:00
    At humaniora ikke er naturvitenskap og at man i humaniora benytter seg av andre metoder enn i naturvitenskapen er vel en dør som står så vidåpen, om det i det hele tatt er noe dør der, at det bare er pinlig når noen skal tøffe seg ved å sparke den inn. Woosh liksom. Det går vel med dette #KristianEikProsjektet som med alle de andre - resultatet blir: null, nada, ingenting, og så videre.

Selvsagt er metodevalget avhengig av disiplin.

Problemet oppstår når man bruker f.eks. metoden autoetnografi (= anekdoter fra eget liv) til å generalisere til gruppenivå. Det henger ikke på greip.

• baaad

# 39. 13. sep 2018 19:18 autoetnografi duger vel til lite annet enn å forklare hvorfor man har en mening/ holdning.... i hvert fall duger det ikke til å ville legge ned en linje på universitetet
  • Recca

# 40. 13. sep 2018 19:26 Vil slett ikke overaske meg om faget baserer seg på pseudovitenskap og feministiske hypoteser.
  • baaad

# 41. 13. sep 2018 19:28
    Recca skrev 13.09.18 kl. 19:26
    Vil slett ikke overaske meg om faget baserer seg på pseudovitenskap og feministiske hypoteser.
    hva legger du i pseudovitenskap i denne konteksten da?
  • Recca

# 42. 13. sep 2018 19:46
    baaad skrev 13.09.18 kl. 19:28
    hva legger du i pseudovitenskap i denne konteksten da?

Hånd plukket vitenskap for å støtte en politisk ideologi, eller "forskning" der det er på forhand bestem hva resultatene skal bli. Jeg har ikke tatt det faget selv så vet ikke hva det dreier seg om. Men hadde ikke blitt overaska om det er mye tull. Foreksempel så hadde det ikke overasket meg om de foreksempel lærte bort at miljø kan gjøre deg homo, eller at kjønn er en sosial konstruksjon.

• baaad

# 43. 13. sep 2018 19:50
    Recca skrev 13.09.18 kl. 19:46
    Hånd plukket vitenskap for å støtte en politisk ideologi, eller "forskning" der det er på forhand bestem hva resultatene skal bli. Jeg har ikke tatt det faget selv så vet ikke hva det dreier seg om. Men hadde ikke blitt overaska om det er mye tull. Foreksempel så hadde det ikke overasket meg om de foreksempel lærte bort at miljø kan gjøre deg homo, eller at kjønn er en sosial konstruksjon.
    men er det ikke akkurat det han søker da?
    Bare med hans ideologi???
  • Recca

# 44. 13. sep 2018 19:59 (red. kl. 20:04)
    baaad skrev 13.09.18 kl. 19:50
    men er det ikke akkurat det han søker da?
    Bare med hans ideologi???

Det vet vi ingenting om. Kan ikke se noe grunnlag for å konkludere at det er det han ønsker.

• baaad

# 45. 13. sep 2018 20:02 (red. kl. 20:03)
    Recca skrev 13.09.18 kl. 19:59
    Det vet vi ingenting om. Kan ikke se noe grunnlag for å konkludere at det er det han ønsker med kun en nyhetsartikkel.
    vel, ikke KUN hans nyhetsartikkel...
    Kanskje du må lese deg litt opp???