Forum

2893

innlogget

41344

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Krisbi

Legalisering

13. mar 2018 12:25 | Vist 3330 ganger. Hva er folks stand på legalisering/avkriminalisering av cannabis?
    Man trenger nødvendigvis ikke å være en bruker for å støtte de som gjør det. Norge kommer nå snart til et punkt hvor politiet er på heksejakt etter gjerne ungdommer og unge folk som driver med det. Utrolig dumt bruk, og bortkast av ressurser. Men de må vel tjene penger på noe?

Jeg kjenner mange som røyker, men som fungerer helt fint i samfunnet, og i hverdagen.
    Finnea selvfølgelig også de som bruker det negativt.
    Er det rettferdig at de som bruker det positivt blir straffet?
    Man skader ikke andre av å være høy, og statistikken sier at alkohol er langt mer farlig og gjør folk mer aggressive, og jeg ser det hver helg på byen. Drita folk er langt mye verre enn "stonere"
    Gir ikke mening at det er ulovlig. Egentlig.

Er du for, imot, nøytralt?

1. Legalize!
    32,2%
    2. For (men bruker ikke selv)
    24,9%
    3. Imot
    30,4%
    4. Nøytralt/bryr meg ikke
    6,6%
    5. Åpen for ideen
    5,5%
    6. Aldri tenkt over det
    0,4%
    Totalt 273 avgitte stemmer.

• Lord Lolindir

# 31. 13. mar 2018 15:25
    Kjetil64 skrev 13.03.18 kl. 15:23
    Det har jeg ikke sagt, men hva vinner vi på å legalisere enda flere rusmidler?????

Kanskje vi får fjernet dealerne, om det blir solgt over disk av kyndige mennesker?

Kanskje vi også blir kvitt skitne rusmidler, laget på det illegale markedet?

• Heathen

# 32. 13. mar 2018 15:42
    Lord Lolindir skrev 13.03.18 kl. 15:25
    Kanskje vi får fjernet dealerne, om det blir solgt over disk av kyndige mennesker?

Kanskje vi også blir kvitt skitne rusmidler, laget på det illegale markedet?

Og i tillegg kan staten skattelegge rusmidlene, slik at den får inn penger til blant annet behandling av misbrukere.
  • Bambibolla1

# 33. 13. mar 2018 16:16 Kan gjerne legalisere for min del. Men personlig foretrekker jeg sprit hvis jeg først skal ruse meg på noe.
  • Badeengelen

# 34. 13. mar 2018 16:32 Et STORT NEI fra meg til legalisering av Cannabis, unntaket må bli om det skal brukes i medisinsk hensikt og under streng kontroll.
    For øvrig synes jeg det er nok med de produktene vi allerede har i samfunnet som kan gi folk rus.

Det viser seg jo at folk har store problemer med å omgås de på en fornuftig måte.

• Alexx

# 35. 13. mar 2018 16:40 (red. kl. 16:42)
    Kjøkkenskrivern skrev 13.03.18 kl. 16:32
    Et STORT NEI fra meg til legalisering av Cannabis, unntaket må bli om det skal brukes i medisinsk hensikt og under streng kontroll.
    For øvrig synes jeg det er nok med de produktene vi allerede har i samfunnet som kan gi folk rus.

Det viser seg jo at folk har store problemer med å omgås de på en fornuftig måte.

Ja, vi trenger ikke å gå lenger enn til den nylige Holmekollfestivalen for å se hvordan folk oppfører seg i
    påvirket tilstand, og bare skapte kaos og ville tilstander. Alkohol for det meste sikkert, men vet ikke om det hadde blitt så mye bedre med Molly, Exctasty, heroin, speed, cannabis osv.

• Krisbi

# 36. 13. mar 2018 16:40
    Kjøkkenskrivern skrev 13.03.18 kl. 16:32
    Et STORT NEI fra meg til legalisering av Cannabis, unntaket må bli om det skal brukes i medisinsk hensikt og under streng kontroll.

Hvorfor bare medisinsk bruk? Cannabis funker helt fint til rekreasjonell bruk. Finnes to mennesker her i verden; de som har kontroll, og de som ikke har det.

Finnes alkoholikere, men finnes også de som kan helt fint drikke en flaske vin uten at deres liv skal bli ødelagt, eller at de havner i et spiral.

De som blir ødelagt av rusmidler har gjerne problemer som ligger dypere. Det er en grunn til at folk vender seg til rus. Kanskje fokusere på å fikse det underliggende problemet. Fokusere på mentalhelse. En person som har det bra i livet både fysisk og mentalt, vender sjeldent mot midler.

• nick oslo

# 37. 13. mar 2018 16:43
    Alexx skrev 13.03.18 kl. 16:40
    Ja, vi trenger ikke å gå lenger enn til den nylige Holmekollfestivalen for å se hvordan folk oppfører seg i
    påvirket tilstand, og bare skapte kaos og ville tilstander. Alkohol for det meste sikkert, men vet ikke om det hadde blitt så mye bedre med Molly, Exctasty, heroin, speed osv.

Bare det at personer som røyker cannabis ikke oppfører seg/ utagerer slik fulle personer gjør.

• Alexx

# 38. 13. mar 2018 16:45
    nick oslo skrev 13.03.18 kl. 16:43
    Bare det at personer som røyker cannabis ikke oppfører seg/ utagerer slik fulle personer gjør.

Nei, cannabis sløver vel heller ned og holder folk rolige.

• nick oslo

# 39. 13. mar 2018 16:50
    Alexx skrev 13.03.18 kl. 16:45

Javel?
    Jeg blir ikke sløv av å røyke canabis.

• Badeengelen

# 40. 13. mar 2018 16:56
    Krisbi skrev 13.03.18 kl. 16:40
    Hvorfor bare medisinsk bruk? Cannabis funker helt fint til rekreasjonell bruk. Finnes to mennesker her i verden; de som har kontroll, og de som ikke har det.

Finnes alkoholikere, men finnes også de som kan helt fint drikke en flaske vin uten at deres liv skal bli ødelagt, eller at de havner i et spiral.

De som blir ødelagt av rusmidler har gjerne problemer som ligger dypere. Det er en grunn til at folk vender seg til rus. Kanskje fokusere på å fikse det underliggende problemet. Fokusere på mentalhelse. En person som har det bra i livet både fysisk og mentalt, vender sjeldent mot midler.

Fokusere på det underliggende problemet som fører til rus, JA!! Bruk tid energi ressurser på det, istedenfor å kaste bort tid og ressurser på å innføre nye rusmidler til de lovlige som vi har fra før.
    Om det er noen som allikevel føler seg fristet til forsøke Cannabis så får de heller reise til et sted/land hvor det er legalt for å gjøre det. Men du bør huske på at når de skal hjem så kommer de til et land hvor det IKKE er legalt.
  • Krisbi

# 41. 13. mar 2018 16:57
    Alexx skrev 13.03.18 kl. 16:45

Gjør folk fredelige i tillegg; noe vi trenger i dagens samfunn.

#newhippieuprising?

• Kim Rodney

# 42. 13. mar 2018 17:04 Ja til legalisering. Både medisinsk (blå resept) og rekreasjonsbruk.

Det vil nok bli det til slutt. Det er bare så synd at det skal gå så tregt.

• Krisbi

# 43. 13. mar 2018 17:07
    Kjøkkenskrivern skrev 13.03.18 kl. 16:56
    Fokusere på det underliggende problemet som fører til rus, JA!! Bruk tid energi ressurser på det, istedenfor å kaste bort tid og ressurser på å innføre nye rusmidler til de lovlige som vi har fra før.
    Om det er noen som allikevel føler seg fristet til forsøke Cannabis så får de heller reise til et sted/land hvor det er legalt for å gjøre det. Men du bør huske på at når de skal hjem så kommer de til et land hvor det IKKE er legalt.

Altså, det er mer logisk, hvis det ble lovlig, ble skattes, og skatten går til behandling av de underliggende problemene.
    De har det tøft nok, hvorfor isolere dem mer av å ha stigmaer. Hvorfor merkere dem som kriminelle? Hvorfor se ned på dem?
    Hvorfor ikke heller fortelle dem;
    "vi ser dere, vi er her for dere, vi dømmer ikke dere, vi vil hjelpe, dere er ikke slemme, dere er ikke problemet her i samfunnet"

Folk hadde samme syn på homofili for 50 år sida. De hadde garantert sagt "dra heller til et land hvor det er lovlig om du er så fristet til å synde, men husk at når du kommer hjem så kommer du til et land hvor det IKKE er lovlig å være åpent homofil eller å gjøre homofile handlinger"

Har ikke folk lenger rett til å gjøre som de vil med seg selv? Finnes folk som usunt går under kniven, det er jo ødeleggende for mange også. Får et i trykk at det kommer til å løse problemer de har med å akseptere sitt utseende.

• K R H

# 44. 13. mar 2018 17:12 (red. kl. 17:13)
    Ingefæroter skrev 13.03.18 kl. 15:25
    Om vi legaliserer MDMA kan vi jo stå i fare for å få en chill og koselig kveld på byen uten masse støy, skrål og slåssing 🤷‍♀️

• Lumo

# 45. 13. mar 2018 18:34
    Kjetil64 skrev 13.03.18 kl. 15:23
    Det har jeg ikke sagt, men hva vinner vi på å legalisere enda flere rusmidler?????

Vi vinner:
    -bedret kontroll av rusmidlene slik at brukere vet hva de inneholder, og vi kan unngå mange overdosedødsfall
    -slå beina under det kyniske, illegale markedet med tilhørende voldskriminalitet
    -frigjorte politiressurser til kriminalitet som skader andre fremfor å jage rusmisbrukere som har et hardt nok liv som det er, og fremfor å jage brukere som finner glede i egen bruk uten å gjøre en flue fortred.

Ingen er uenige i at rusmidler er skadelige, men de blir ikke mindre skadelige av å være ulovlige, i mange henseende tvert i mot. Legalisering vil selvfølgelig ikke løse alle problemer, men et regulert marked, gjerne kombinert med saklig informasjon og holdningskampanjer mot rus, og ikke minst god helsehjelp i psykiatrien, vil gjøre verden til et bedre sted.