Forum

1496

innlogget

41897

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • XO

Syklister i Oslo

12. jan 2018 14:15 | Vist 1306 ganger. Jeg har vært vitne til episoder i Oslotrafikken den siste uken. Den ene var hvor en syklist kom syklende over fotgjengerfeltet og bilisten måtte bråbremse for å ikke kjøre på syklisten. Sjåføren var rasende og jeg som satt i bilen bak ble vitne til diskusjonen. Syklisten holdt på sitt at bilisten ikke haddeverken forkjørsrett eller påkjørsrett, men bilisten hevdet at syklisten var å anse som kjørende og derfor ikke kunne sykle over gangfeltet. I tillegg var det glatt og ikke så enkelt for bilisten å bråbremse. Jussen i akkurat denne opplevelsen er ikke så vanskelig.

Spørsmålet er derfor til deg som sykler:
    1. Sykler du over gangfelt selv om det kommer biler?
    2. Sykler du på fortau og tvinger folk til å flytte seg?
    3. Hvordan forholder du deg til kryss med lysregulering?
    4. Hvordan forholder du deg til enveiskjøring?

La dette være en saklig diskusjon!

• Trident

# 31. 12. jan 2018 21:44
    vedlegg
  • Adultsonly

# 32. 13. jan 2018 16:31
    XO skrev 12.01.18 kl. 15:11
    Hvordan kan du hevde at jeg er et råkjørende svin?
    racerbilen...
  • XO

# 33. 13. jan 2018 18:09
    Adultsonly skrev 13.01.18 kl. 16:31
    racerbilen...

hva gjør meg til svin om jeg kjører på bane? Jeg kjører jo normalt i trafikken og har INGEN bøter eller prikker.

Er det generalisering kun for å øke temperaturen?

Den dagen jeg opplevde det jeg beskrev i starten kjørte jeg til og med en stasjonsvogn av tysk merke.

• idefix

# 34. 13. jan 2018 18:41
    XO skrev 13.01.18 kl. 18:09

Den dagen jeg opplevde det jeg beskrev i starten kjørte jeg til og med en stasjonsvogn av tysk merke.

grunn nok for mange å generailsere og sette i bås
  • XO

# 35. 13. jan 2018 18:42 (red. kl. 18:52)
    idefix skrev 13.01.18 kl. 18:41
    grunn nok for mange å generailsere og sette i bås

Forklar.

Det er en hybrid og skulle da tro at det var politisk korrekt nok til å ikke skape krig.

vedlegg
  • idefix

# 36. 13. jan 2018 18:52
    XO skrev 13.01.18 kl. 18:42
    Forklar

mange anser førere av BMW og AUDI som de værste drittsekkene i trafikken
  • Salesman

# 37. 13. jan 2018 19:11 Går av å leie over gangfelt, oppleve ofte å måtte stoppe pga bil så ikke vil stoppe å smette rett foran. Oppleve og at gående sprer seg ut i gangfeltet å at det er vanskelig å komme forbi. Av å te nekte de å bøye av så jeg må ut i motgående kjørefelt, alså av gangfeltet. Eller ut i bedet/gresset å rundt.
  • XO

# 38. 13. jan 2018 19:37
    Salesman skrev 13.01.18 kl. 19:11
    Går av å leie over gangfelt, oppleve ofte å måtte stoppe pga bil så ikke vil stoppe å smette rett foran. Oppleve og at gående sprer seg ut i gangfeltet å at det er vanskelig å komme forbi. Av å te nekte de å bøye av så jeg må ut i motgående kjørefelt, alså av gangfeltet. Eller ut i bedet/gresset å rundt.

Så lenge jeg har øyekontakt med syklister så er det helt greit at de sykler over gangfeltet, har jeg ikke øyekontakt og de kommer i full fart kan det selvsagt oppstå situasjoner. Jeg tror dog at mange syklister faktisk tror at de kan sykle i gangfelt og har forkjørsrett.

Som bilist vet man jo at det vil verst ut over syklisten og ingen ønsker jo at det skal skje. Det er mange opplysningsfilmer som viser dette med utfordringene som oppstår mellom bil og sykkel, og selvsagt må begge parter jenke seg og lære seg samspill.

Jeg har ikke så veldig store problemer med syklister som kjører mot enveiskjøring såfremt de ikke skaper farlige situasjoner, men de får bare godta forelegg når politiet har rutinemessig kontroller mot både det og rødlyskjøring.

Det å holde på retten sin er tåpelig både for syklister og bilister, og gnissninger oppstår f.eks i Kirkeveien når det ligger så mange syklister i sykkelfeltet og mange velger å legge seg i kjørefeltet og hindrer trafikken. Som alle vet så skal man ikke hindre de som kommer bak, og nettopp det gjør syklisten som ligger i kjørefeltet oppover Kirkeveg i retning Ullevål sykehus.

For de som da blir liggende bak syklisten, hender det nok at det innimellom blir litt varmt i toppen, da høyrefeltet er forbeholdt taxi, buss og elbiler, så da blir hindret.

I og med at jeg raser på bane er jeg i egne øyne svært sedat sjåfør i byen og irriterer meg selvsagt over snikere osv, men jeg er klar over at ved et sammenstøt mellom sykkel og bil vil syklisten alltid være den tapende part helsemessig, og jeg vil nødig være den bilisten som forårsaker noe slikt.

De tyske premiumbilistene blir som det er nevnt tidligere i debatten beskyldt for mye hard kjøring, og det er sikkert riktig, men ser man på hvordan elbileiere i Tesla, Leaf mm kjører og slifter kjørefelt hele tiden så tror jeg nok at den aggressive kjøringen er forholdsvis godt fordelt mellom Tesla og BMW.

Hittil har de fleste forklart at de følger reglene, og ikke noe gleder meg mer enn det, men som andre har skrevet så er det jo ikke ukjent at en del syklister skaper farlige situasjoner med kjøringen sin, og det er disse jeg hadde interesse av å høre fra.

At det finnes mange idioter i BMW, Audi og Mercedes som kjører som svin er det ingen tvil om, og det er fastslått mer enn en gang, og akkurat den debatten tar vi ikke her.

• 2h1s

# 39. 13. jan 2018 20:59
    idefix skrev 13.01.18 kl. 18:52
    mange anser førere av BMW og AUDI som de værste drittsekkene i trafikken

Hva legges i "drittsekk" i trafikken - at man er hensynsløs?
    Jeg opplever at det ofte er yngre mennesker som kjører tyske premium biler, og at deres kjørestil er mer aktiv med en høyere hastighet, ikke nødvendigvis at de tar større sjanser/kjører risikabelt. Derimot opplever jeg at eldre mennesker, som ofte kjører japanske merker (?), gjerne er uforutsigbare. For sen/feil bruk av signaler, redsel for å øke fart/holde jevn fart, opptatt av hva som skjer utenfor veibane (ser de noen som hugger ved, er det interessant å se på etc) - men det er mulig jeg tar feil (og at jeg stigmatiserer). Jeg tror kanskje at en spørreundersøkelse hvor eldre mennesker besvarer, så vil de se på yngre sjåførers kjørestil som aggressiv (sammenliknet mot deres egen). Men det er klart, en BMW vs en Suzuki... Størrelse på motor, 0-100 etc. Det er vel klart at det er lettere å leke seg i en BMW.

• XO

# 40. 13. jan 2018 21:02
    2h1s skrev 13.01.18 kl. 20:59
    Jeg opplever at det ofte er yngre mennesker som kjører tyske premium biler, og at deres kjørestil er mer aktiv med en høyere hastighet, ikke nødvendigvis at de tar større sjanser/kjører risikabelt. Derimot opplever jeg at eldre mennesker, som ofte kjører japanske merker (?), gjerne er uforutsigbare. For sen/feil bruk av signaler, redsel for å øke fart/holde jevn fart, opptatt av hva som skjer utenfor veibane (ser de noen som hugger ved, er det interessant å se på etc) - men det er mulig jeg tar feil (og at jeg stigmatiserer). Jeg tror kanskje at en spørreundersøkelse hvor eldre mennesker besvarer, så vil de se på yngre sjåførers kjørestil som aggressiv (sammenliknet mot deres egen). Men det er klart, en BMW vs en Suzuki... Størrelse på motor, 0-100 etc. Det er vel klart at det er lettere å leke seg i en BMW.

Ikke prøv deg å antyde at jeg er en eldre mann!! Hahahahahha

Gråter i skjul.....

• enebo

# 41. 13. jan 2018 22:01
    XO skrev 13.01.18 kl. 21:02
    Ikke prøv deg å antyde at jeg er en eldre mann!! Hahahahahha

Gråter i skjul.....

Da er det bedre å skyte på meg som synes at yngre personer i Tesla og Audi er de verste. Noen yngre «bøller» i nabolaget med sykkelhjelm på trehjulssykkel er bare trivelig.
  • flaneur

# 42. 14. jan 2018 01:07
    2h1s skrev 13.01.18 kl. 20:59

Yngre mennesker med "aktiv" kjørestil i tyske premiumbiler de har kjøpt brukt kjører risikabelt. De gir ikke signaler, de holder ikke jevn fart, og de gjør feil som får store konsekvenser. De er vanskeligere å forholde seg til, og de er vanskeligere å holde seg unna. Men det er kanskje de middelaldrende mennene som har de tyske premiumbilene når de er nye som er de verste på alle tenkelige måter. Eldre mennesker har derimot en større tendens til å kjøre jevnt og forutsigbart, og i lavere fart slik at man lettere kan unngå å bli et offer for deres feil.

• flaneur

# 43. 14. jan 2018 01:10
    enebo skrev 13.01.18 kl. 22:01
    Da er det bedre å skyte på meg som synes at yngre personer i Tesla og Audi er de verste. Noen yngre «bøller» i nabolaget med sykkelhjelm på trehjulssykkel er bare trivelig.

Det er mange Teslaer på veiene, men jeg har sjelden sett noen av dem utmerke seg i negativ retning på kjørestilen. Du er nok bare et offer for dine egne fordommer og ser det du vil se.

• Kjøttmeis

# 44. 14. jan 2018 01:16 (red. kl. 01:19) Ironien med bilister er at de blir kjempeegoistiske og setter seg selv fremfor alle andre selv om de sitter inne i en varm maskin som spiller musikk.(!)

Kjører ned gamle damer med armene fulle av handleposer i total snøstorm.

• flaneur

# 45. 14. jan 2018 01:20
    Kjøttmeis skrev 14.01.18 kl. 01:16
    Kjører ned gamle damer med armene fulle av handleposer i total snøstorm.

Ja, det er alt de driver med, svinene. De skulle heller drevet på gaten og drevet med dop, som skikkelige folk gjør.