Forum

2110

innlogget

41974

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Andre

Homofili og fengsel.

26. sep 2017 19:12 | Vist 1702 ganger. Leste artikkelen gaysir har om en homofil mann i fengsel, og må si at verre svartmaling og offerrolle har jeg aldri lest,uten noe nyanse. Personlig kjenner jeg 2 åpne homofile som har sittet inne samt har fengselsbetjent i familie. De har helt andre opplevelser en det som beskrives her.
    Om det "Erik" har opplevd er riktig så er det så klart tragisk,men at homofile likestilles med pedofile i fengsel i Norge tror jeg bare ikke på. Selv tror jeg det har mye med hvordan man oppfører seg samt hva man selv gjør med situasjonen.
    Det var ikke mulig å kommentere under artikkel så spør heller her.
    Hva mener folk her inne?eventuelle egne opplevelser....
  • Spursy

# 31. 27. sep 2017 16:59 (red. kl. 16:59)
  • BamseBottom

# 32. 27. sep 2017 19:40
    Kuksulten2 skrev 27.09.17 kl. 16:40
    Folk i fengsel lukter redsel og frykt like mye som dyr gjør. Man må bare vise at man ikke godtar «piss» så blir man behandlet deretter.

For å besvare idiotiske utsagn med det samme? Sier du at det bare er å unngå å være et offer, og ellers kan en egentlig takke seg selv?

Eller og mulig at folk kan ha så dårlig utgangspunk, at dem er nærmere kan å være ferdige uansett om dem ikke passes på. Slik som en hører om pedofile overgripere i norske fengsler. Eller andre som ikke blir tatt for det dem er dømt for å ha gjort galt mot andre, slik som transpersoner i amerikanske fengsler. Ikke minst kvinner, som da må sone sammen med menn.

Her er en del av en rapport fra HRW. Den tar for seg en del kriterier som kan gjøre en utsatt. Mye av det medfødt, eller kan og ha med oppvekst/miljø å gjøre? Er fra USA, men det meste bør vel og kunne være aktuelt andre steder. Selv om det å være f.eks hvit, nok kan funke bedre i norske fengsler da ;)

Det skal vel være mulig å lage noen hypotetiske personer her, som vil ligge veldig dårlig ann, for å si det mildt. Uansett hvor gode råd dem får på forhånd, og uten at noen av oss er eksperter på emnet,...

• MICHAELofNORWAY

# 33. 27. sep 2017 20:04
    BamseBottom skrev 27.09.17 kl. 19:40
    For å besvare idiotiske utsagn med det samme? Sier du at det bare er å unngå å være et offer, og ellers kan en egentlig takke seg selv?

Eller og mulig at folk kan ha så dårlig utgangspunk, at dem er nærmere kan å være ferdige uansett om dem ikke passes på. Slik som en hører om pedofile overgripere i norske fengsler. Eller andre som ikke blir tatt for det dem er dømt for å ha gjort galt mot andre, slik som transpersoner i amerikanske fengsler. Ikke minst kvinner, som da må sone sammen med menn.

Her er en del av en rapport fra HRW. Den tar for seg en del kriterier som kan gjøre en utsatt. Mye av det medfødt, eller kan og ha med oppvekst/miljø å gjøre? Er fra USA, men det meste bør vel og kunne være aktuelt andre steder. Selv om det å være f.eks hvit, nok kan funke bedre i norske fengsler da ;)

Det skal vel være mulig å lage noen hypotetiske personer her, som vil ligge veldig dårlig ann, for å si det mildt. Uansett hvor gode råd dem får på forhånd, og uten at noen av oss er eksperter på emnet,...

Jeg tror ikke du bør sammenligne Norske og Amerikanske fengsler.

I Norge sitter de ikke på celle, men på en liten hybel med eget bad og toalett, seng/sofa og internett.

• BamseBottom

# 34. 27. sep 2017 22:41 (red. kl. 22:41)
    MICHAELofNORWAY skrev 27.09.17 kl. 20:04
    Jeg tror ikke du bør sammenligne Norske og Amerikanske fengsler.

I Norge sitter de ikke på celle, men på en liten hybel med eget bad og toalett, seng/sofa og internett.

Tror dem fleste av oss er klare over at det er store forskjeller på norske og amerikanske fengsler. Samt at folk generelt sett uansett er mer utsatt i amerikanske fengsler. Det var heller ikke poenget i poenget i posten min.

Jeg nevnte en rapport fra amerikanske fengsler, siden jeg har vel hørt mer om soningsforholdene der, enn i Norge. Ja, regner ikke med at alt er like aktuelt i Norge, men mye er vel rimelig generelt og, slik som f.eks fysikk, "lynne", eller å være ny et sted.

Men du kan gjerne presisere om det var noe konkret du reagerte på?

• EnSak

# 35. 28. sep 2017 00:13 (red. kl. 00:15)
    BamseBottom skrev 27.09.17 kl. 19:40

Blir sykt idiotisk å sammenligne homofile i fengsel med folk som er i fengsel for pedofile handlinger. En av disse er ulovlig og en er ikke. Og en pedofil handling går mot veldig uskyldige svake folk i samfunnet og er forstålig at noen misliker og blir litt provosert av. Klarer ikke ta en slik sammenligning veldig seriøst, syntes det faktisk er forkastlig å sammenligne dette.

Jeg ønsker værtfall ikke være med på å sidestille det å være homofil med det å være pedofil dømt.

Er du homofil så har du mer valg om du vil dele dette eller ikke i fengsel. Det er ikke akkurat en viktig plass å måtte fortelle alle hvilke kjønn du er tiltrukket av.

• Devils Advocate

# 36. 28. sep 2017 00:26
    FunforU skrev 26.09.17 kl. 19:12
    Leste artikkelen gaysir har om en homofil mann i fengsel, og må si at verre svartmaling og offerrolle har jeg aldri lest,uten noe nyanse. Personlig kjenner jeg 2 åpne homofile som har sittet inne samt har fengselsbetjent i familie. De har helt andre opplevelser en det som beskrives her.
    Om det "Erik" har opplevd er riktig så er det så klart tragisk,men at homofile likestilles med pedofile i fengsel i Norge tror jeg bare ikke på. Selv tror jeg det har mye med hvordan man oppfører seg samt hva man selv gjør med situasjonen.
    Det var ikke mulig å kommentere under artikkel så spør heller her.
    Hva mener folk her inne?eventuelle egne opplevelser....

Jeg var ikke klar over at pedofile / homofile var i fare / ble voldtatt i norske fengsler. Trodde det var noe som skjedde i visse andre land. Deprimerende artikkel, men var en VIKTIG artikkel. Er den viktigste artikkelen jeg har lest på Gaysir hittil i år.

• durban

# 37. 28. sep 2017 09:45
    Kuksulten2 skrev 27.09.17 kl. 06:52
    Uten å virke følelsesløs, så... om man gjør seg til offer så blir man offer. Vet om flere homofile som har sittet inne som ikke har hatt noe problemer fordi de ikke har gjort seg til offer. Et fengsel for homofile ville ikke hjulpet. Igjen setter man seg i offerrollen.

Så om en kvinne blir voldtatt så setter hun seg også i en offerrolle?
    Voldtekt er uakseptabelt uansett hvem det gjelder!
  • durban

# 38. 28. sep 2017 09:54 uten sammenligning, men for 70 år siden under nazi Tyskland så hadde de med rosa trekant på brystet absolutt lavest rang i konsentrasjonsleirene. Mange år siden nå sier mange, men det er dessverre mye mer sånne holdninger i samfunnet enn det folk tror....
  • Kjøttmeis

# 39. 28. sep 2017 15:13
    MICHAELofNORWAY skrev 27.09.17 kl. 20:04

Hvor kommer denne misoppfatningen fra? Noen på forum her har faktisk prestert å ytre at Anders Behring Breivik har internett opptil flere ganger. At folk ikke ser den logiske bristen i at en terrorist som dèt med potensiell tilhengerskare og manipulativ evne har internett er for meg utenfor fatteevne.

La oss bare få alt på det reine en gang for alle. Du kan ikke bruke telefon eller internett i norske fengsler på tradisjonelt vis. Midlertidig internettilgang kan gies til fangen under meget skjerpede omstendigheter hvis den innsatte må benytte seg av nett under sin utdanning.

• Lord Lolindir

# 40. 28. sep 2017 15:36
    Ingis skrev 26.09.17 kl. 20:13
    Det lønner seg å følge Norges lover, så havner man ikke i fengsel.

Hva skal fengselsbetjentene gjøre da, om alle fulgte lovene?
  • MICHAELofNORWAY

# 41. 28. sep 2017 18:22
    Kjøttmeis skrev 28.09.17 kl. 15:13
    Hvor kommer denne misoppfatningen fra? Noen på forum her har faktisk prestert å ytre at Anders Behring Breivik har internett opptil flere ganger. At folk ikke ser den logiske bristen i at en terrorist som dèt med potensiell tilhengerskare og manipulativ evne har internett er for meg utenfor fatteevne.

La oss bare få alt på det reine en gang for alle. Du kan ikke bruke telefon eller internett i norske fengsler på tradisjonelt vis. Midlertidig internettilgang kan gies til fangen under meget skjerpede omstendigheter hvis den innsatte må benytte seg av nett under sin utdanning.

Jeg gikk opp 5 kg da jeg satt der. Vet hvor godt man har det i fengsel i Norge av egenerfaring.

• enebo

# 42. 28. sep 2017 18:36 Denne debatten får meg til å tenke litt på en trivelig mann jeg møtte. Etter hvert fikk jeg vite ganske mye om hans skjebne. Han hadde fått en streng dom i en pedofilisak. Både som pedofil og homofil innsatt kunne en kanskje tro at han fikk mange problem under mange års soning. Men ingen av problemene hans hadde knyttet seg til at han var en homofil mann dømt for pedofili. Det har en sammenheng med hvordan han oppførte seg overfor andre innsatte og de ansatte han kom i kontakt med. Han brukte også de muligheter han hadde for å trene, spesielt styrketrening.

Det er alltid vanskelig å generalisere på grunnlag av ett enkelt tilfelle. Det gjelder den mannen jeg møtte, men også «Erik» som ble intervjuet. Noen takler problem bedre enn andre. Og omvendt.

• MICHAELofNORWAY

# 43. 28. sep 2017 18:43
    enebo skrev 28.09.17 kl. 18:36
    Denne debatten får meg til å tenke litt på en trivelig mann jeg møtte. Etter hvert fikk jeg vite ganske mye om hans skjebne. Han hadde fått en streng dom i en pedofilisak. Både som pedofil og homofil innsatt kunne en kanskje tro at han fikk mange problem under mange års soning. Men ingen av problemene hans hadde knyttet seg til at han var en homofil mann dømt for pedofili. Det har en sammenheng med hvordan han oppførte seg overfor andre innsatte og de ansatte han kom i kontakt med. Han brukte også de muligheter han hadde for å trene, spesielt styrketrening.

Det er alltid vanskelig å generalisere på grunnlag av ett enkelt tilfelle. Det gjelder den mannen jeg møtte, men også «Erik» som ble intervjuet. Noen takler problem bedre enn andre. Og omvendt.

Har man problemer i livet utenfor fengsel, så blir de ikke borte fordi man kommer bak murer. Heller sansynlig at de blir forsterket.

• MICHAELofNORWAY

# 44. 28. sep 2017 18:49 Den korte tiden jeg satt "inne" så besto "kjøkkengjengen" av de harde kriminelle med volds og drapsdommer bak seg.

Etter 4 dager der inne, så hadde 3 av dem begynt å anlegge "mohawk" frisyre, etter meg.

Om det er positivt å være forbilde for den harde kriminelle kjerne, vet jeg ikke, men det var jo litt fasinerende

Og i tillegg var jeg "gammel" og homo. Men jeg oppnådde fort respekt for min åpenhet.