Forum

606

innlogget

43074

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Nychterminal

Barnehage skaper rabalder etter at de tok med barna på reinslakt

11. jan 2017 14:30 (red. kl. 14:33) | Vist 1195 ganger. En barnehage skaper stor debatt etter dem har tatt med barna som er i barnehagen på reinslakt og skaper en del reaksjoner.

Noen av kommentarene som har kommet inn der

«Glad ikke ungene mine har gått i en sånn barnehage. Her har jeg lært barna mine å respektere og elske dyr. Dyr er ikke til for vår nytelse. Grøss. Barn pleier å ha et veldig empatisk syn på dyr, noe dere prøver å bryte ned.»

«Nei fy fa.. Hva er dette for noe tull? Jeg hadde aldri latt barna mine gå i en barnehage med et slikt syn på levende vesener. Vi er i 2017, ikke steinalderen.»

«Normalisert å bære avkappede hoder og føtter. Hva søren steike tenker de med?»

«Fy faen. Kvalmt hvilke holdninger dere lærer barn!»

«Eg mein at dersom man spis kjøtt og server ungan sine kjøtt så ska man også kunne være med på slaktinga; se korsn det foregår og kor maten faktisk kjem ifra. Det trur eg e sunt for både voksne og unga.»

«Det er sånt som dette som skaper psykopater. Det er så inhumant og barbarisk som det kan bli! Hva er neste? Slakte hele barnehagen og? De har kjøtt på kroppen de også vet du. Hvordan skal man lære mennesker respekt for naturen og dyrene, hvis man dreper de?»

«Veldig bra at de blir bedt om å ta i et tak med å dra skinn og annet. Dersom dette er sterke inntrykk for noen (som det i grunn bør være), så er litt jobbing god avreagering, som får satt dette inn i et større perspektiv. Ingenting er som å oppleve å være nyttig!»

Jeg synes dette er en utrolig flott ting å gjøre, for å vise barna hvordan realiteten er og hvordan vi får noe av maten vår.

Hva er ditt synspunkt? Er det for tidlig for barna å ta dem med på slikt?

• krabat

# 31. 11. jan 2017 21:32 (red. kl. 21:32) I Longyearbyen har barnehagebarna vært med på reinslakting i mange år.
    Ingen har rapportert noe om skader.
  • Metallica

# 32. 11. jan 2017 22:28 (red. kl. 22:35) En barnehage har vert med på slakting av reinsdyr. Og nå tar det fulstendig av på Facebook og i andre kommentarfelt om hvor forferdelig og grusomt dette er. Det er faen meg noe i veien med enkelte folk! Hva er galt med at barna lærer hvor maten kommer fra og får være med på slakting som er noe av det mest naturlige som finnes? Ingen bryr seg om det er fisk som skal kakkes og sløyes, men er det ett større dyr som skal slaktes er hysteriet i gang med en gang. Man kan ikke overbeskytte barna fra virkeligheten. Mangen voksne lever visst på en egen planet og tror at kjøttet vi spiser blir laget på bakrommet i butikken hvor det kjøpes.

Slakting av dyr er noe som alle barnehagebarn burde få være med på og lære om. Det burde faktisk vert obligatorisk at barna fikk være med på slakting både i barnehage, på baneskolen og på ungdomskolen. For dette er bare bra for barnas utvikling og lære om livet. Og barn er nyskjerrige av natur så dette har de bare godt av å være med på.

Er selv delvis vokst opp ute på landet på gård. Helt fra jeg var liten gutt var vi ofte ute på landet hos tanten til mamma på Radøy i helger og ferier. Der var det gårder over alt i nærheten hvor man kunne dra rett bort til naboen å se på ting og være med på ting. Da var jeg med på både melking av kyr, fjøsstell, vårslepp, lammefødsler og slakt av både sau og gris, samt nødslakt av kalv og avliving av høns. Tok aldri noe skade av det, og lærte masse interessant. Det var jo helt naturlig både med fødsler og slakt siden det var på landet og dyr over alt.

• Metallica

# 33. 11. jan 2017 22:39
    Dr Funkenstein skrev 11.01.17 kl. 14:43
    Herregud. Da jeg var liten og bodde hos bestemor så fikk jeg to griser (gårdsgris) som jeg hadde som kjæledyr i flere år. Naboene syntes det var veldig spesielt å holde gris midt i et vanlig nabolag, men bestemor har vel egentlig aldri brydd seg om hva naboene syntes. Jeg brukte å leke med dem og gå tur med dem, og da de ble store nok så var jeg med på slakten av dem. Jeg var selvsagt lei meg, men jeg skjønte jo hvilken vei det bar og at de var fremtidig mat. Kan ikke si at jeg tok skade av det. Jeg har vel heller fått et realistisk syn på husdyrhold og hvor maten kommer fra.

Jeg er fortsatt veldig glad i gris da, og forsøker å unngå å spise svinekjøtt så godt jeg kan.

❤🐷❤🐷❤🐷❤🐷❤🐷

En sommer da jeg var liten og var på sommerferie på landet hadde jeg en egen oksekalv jeg drev og gikk på tur med rundt om på beitet. Den var jo selvfølgelig både større og sterkere enn meg så var ikke alltid like lett og få den til å gå der jeg ville den skulle gå.

Hvor den tok veien aner jeg ikke. Kansje den ble sendt til slakt og endte opp som kalverulade, eller kansje den ble avlsokse og har flere tusen etterkommere... Gudene veit!

• Metallica

# 34. 11. jan 2017 22:42
    oddmtk skrev 11.01.17 kl. 14:48
    Jo mer jeg leser de negative kommentarene, jo mer tenker jeg faktisk at slike utflukter er viktige.
    Noen mangler jo helt bakkekontakt.
    Amen! Er nok folk som aldri har vert med på noe slikt selv som kommer med disse hysteriske kommentarene. Folk som ikke har peiling. Og som tror melken kommer fra butikken, og kjøttet lages på bakrommet i butikken og fisken kommer fra frysedisken osv...
  • Metallica

# 35. 11. jan 2017 22:45
    O S C A R skrev 11.01.17 kl. 15:14
    Dette er ett godt og nødvendig tiltak - pedagogikk av ypperste klasse!
    Nettopp!
  • Splittet

# 36. 12. jan 2017 01:46 Jeg reagerer negativt på at noen velger å dra inn psykopati i debatten...
    Les dere opp på emnet, for det er komplekst! Det er noe som heter for sammensatte årsaker, psykologi og refleksjon, men det er jaggu fraværende.
  • Splittet

# 37. 12. jan 2017 01:49
    Leather and CBT skrev 11.01.17 kl. 14:56
    Alle disse folka som er så glad i dyr. De har gjerne hunder som er så avlet på at de regelrett pines i hverdagen.

Det er en generalisering, men du har et poeng, for så klart finnes det de som kjøper og har hunder som ikke har det godt. Jeg har selv en beagle, og de er ikke avlet ihjel eller har store og mange helseproblemer.

• Splittet

# 38. 12. jan 2017 01:53 (red. kl. 01:56) For tidlig og for tidlig... Jeg vil si nei, da det er viktig å lære om og få et nyansert syn på liv og død, bli eksponert for natur, vite hvor maten kommer fra, få tilgang til ulike opplevelser og prioritere utflukter og praktisk undervisning. Jeg husker at jeg ble eksponert for fisking og sløying og parering av fisk i løpet av skolen, og det har jeg kjent til siden barndommen, for foreldrene mine har gjentatte ganger tatt meg med på isfiske, fisking og dorging.
  • Leather and CBT

# 39. 12. jan 2017 02:09
    Splittet skrev 12.01.17 kl. 01:49
    Det er en generalisering, men du har et poeng, for så klart finnes det de som kjøper og har hunder som ikke har det godt. Jeg har selv en beagle, og de er ikke avlet ihjel eller har store og mange helseproblemer.

nei men mange av disse hunderasene har det ikke bra.
  • Devils Advocate

# 40. 12. jan 2017 10:56 (red. kl. 10:57) Vel, jeg har ikke imot noe slikt i prinsippet, men hvis man går i barnehagen, er det kanskje litt vel tidlig?

Men på den annen side, fra jeg var 6 år så dro jeg på mange fisketurer med faren, og onkelen min, og jeg så en god del blod, og innvoller når de renset fisken, men jeg synes ikke det var nifst å se på :)

• -martin-

# 41. 12. jan 2017 11:29 Folk har vokst opp på gård med slakt i generasjoner, og det har gått bra med de. På barnehagen jeg gikk på skjærte vi opp en torsk og fikk se og ta på organene før vi spiste den. Kan huske at det var veldig kjekt og spennende.

Jeg tenker at barn bør få vite hvor maten kommer ifra. De må lære seg at kjøtt er dyr

• Elva

# 42. 12. jan 2017 20:00 Spørs på barnet, men ellers enig bare sunt.
    Er ikke sånn at det var noe tvang involvert.
  • Splittet

# 43. 13. jan 2017 05:07 Det er bra at det er frivillig og ikke tvang, sier nå jeg. For å nyansere debatten, så vil jeg legge frem dette: Det er viktig at barn og alle andre får kjennskap til og utvikler empati for levende vesener, for høy emosjonell intelligens trumfer generell intelligens uansett, om du spør meg.

Her har du min refleksjon rundt emosjonell intelligens versus generell intelligens:

Ut fra et samfunnsperspektiv og et personlig ståsted, så vil jeg si at du kommer lengre her i livet med en (stor) dose emosjonell intelligens, og det fordi som menneske må du faktisk forholde deg til andre folk, bidra til samfunnet (med mindre du melder deg totalt ut...), etablere og ivareta relasjoner, kunne samarbeide med andre, gi og ta, ta en annens perspektiv og være empatisk anlagt. Emosjonell intelligens er et stort pluss innen jobbmarkedet (spesielt helsesektoren og servicebransjen, si), i møte med andre mennesker, i det daglige, for å fungere optimalt sammen med folk, innlede og ivareta et parforhold, for å takle emosjonelle kriser et cetera. Det er mange eksempler å ta av. Disse punktene jeg nevner over her har en sentral plass her i livet. Det må jeg bare påpeke. Her har du begrunnelsen for hvorfor jeg mener at (høy) EI er særs viktig for å bli suksessfull her i livet, og det på flere vis.

Intelligens alene og minimalt med EI frarøver gjerne et menneske sentrale deler av livet og meningen med det: samhold, meningsfull kommunikasjon, å elske et annet menneske, nære bånd til andre mennesker, å være en del av fellesskapet, lære seg selv å kjenne (i møte med andre lærer en å kjenne seg selv, er det noe som heter)... Mennesker er tross alt sosiale dyr og isolasjon og fremmedgjørelse kan medføre store skader - både på kortere og lengre sikt.

Plussiden ved å ha stor IQ, er at du kan oppnå mye faglig og akademisk sett, du kan være eller bli et såkalt geni, du har et forsprang over andre, du kan bli berømt og få beundrere, du kan være kreativt anlagt, du kan ha mye kunnskap om spesielle felt... Ja, det er ikke bare negative sider ved å ha høy IQ - det er sikkert og visst! På tross av dette tror jeg at det er langt viktigere å ha det elementære på plass, og for meg vil det si EI. Emosjonell intelligens over allmennkunnskap og høy IQ, altså.

For garanterer høy IQ at du vil takle livets store og små utfordringer? Er logikk, fornuft og evne til å lære alt som behøves i møte med ulike situasjoner? Jeg tror i grunn ikke det, for en må ta omgivelsene med i betraktning. Dessuten byr livet på langt mer enn intelligenstester, skole, akademia og utdanning. Det å kunne lese og forstå andre mennesker er noe som en kommer borti til stadighet. Det er unngåelig. Du kan nok komme et stykke på vei og langt innenfor et bestemt felt og skilte med din høye IQ, men hvordan skal du kunne etablere nære relasjoner, få høy selvinnsikt, skjønne deg på andres og eget følelsesliv, forstå etiske dilemmaer og moralfilosofi rent emosjonelt sett, fungere optimalt i samfunnet vårt og løse emosjonelle kriser, når du innehar lite EI?

• FrankiHelleland

# 44. 13. jan 2017 05:09
    Splittet skrev 13.01.17 kl. 05:07
    Det er bra at det er frivillig og ikke tvang, sier nå jeg. For å nyansere debatten, så vil jeg legge frem dette: Det er viktig at barn og alle andre får kjennskap til og utvikler empati for levende vesener, for høy emosjonell intelligens trumfer generell intelligens uansett, om du spør meg.

Her har du min refleksjon rundt emosjonell intelligens versus generell intelligens:

Ut fra et samfunnsperspektiv og et personlig ståsted, så vil jeg si ....

Og på forståelig norsk betyr dette????
    Ikke bli fornærmet, ble bare så snabla mye tekst, at øya gikk litt rundt. Mulighet for å korte ned?
  • Splittet

# 45. 13. jan 2017 05:12
    FrankiHelleland skrev 13.01.17 kl. 05:09
    Og på forståelig norsk betyr dette????
    Ikke bli fornærmet, ble bare så snabla mye tekst, at øya gikk litt rundt. Mulighet for å korte ned?

Blir ikke fornærmet, men jeg leser glatt lange og interessante tekster på egen hånd, men der har du meg, og vi er alle forskjellige.

Selve poenget er som følger: Å ha høy emosjonell intelligens og en god dose empati er godt for så mangt og vil hjelpe deg opp og frem her i livet - hva gjelder relasjoner, jobb, selvinnsikt med mer til. Det samme kan ikke sies om generell intelligens.