Forum

2068

innlogget

42037

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Enfant terrible

Hva legger du i begrepet religiøs?

15. sep 2017 18:40 | Vist 2454 ganger. Selv tror jeg på at det en intelligens i universet, men gjør det meg til religiøs?
  • Female Buddha

# 196. 29. sep 2017 01:41 Vil gjerne si min ærlige mening, men da blir bannlyst fra GS igjen.
  • Reinholdt

# 197. 29. sep 2017 08:01
    Thomassi skrev 15.09.17 kl. 18:40
    Selv tror jeg på at det en intelligens i universet, men gjør det meg til religiøs?

Begrepet religiøs er for meg ett synonym for vranglært eller uopplyst.
  • 73WR

# 198. 29. sep 2017 14:26 (red. kl. 14:27)
    Thomassi skrev 15.09.17 kl. 18:40
    Selv tror jeg på at det en intelligens i universet, men gjør det meg til religiøs?

At du tror på at der er en intelligens i universet, eller at du tror at der finnes en intelligent i universet?

All religion er i seg selv prinsipielt begrunnet i fenomenet tro,
    derfor vil enhver form for tro, eller trosform, kunne innta religiøs form.

Altså; så lenge du tror `på at det en intelligens i universet`, ja så har du en religion som tilsier nettopp
    denne troen, en religion der du nettopp tror `på at det en intelligens i universet`.

Utfordringen kommer imidlertid idet man søker å identifisere denne intelligensens egenart.

• Sacha_

# 199. 29. sep 2017 21:47
    73WR skrev 29.09.17 kl. 14:26
    At du tror på at der er en intelligens i universet, eller at du tror at der finnes en intelligent i universet?

All religion er i seg selv prinsipielt begrunnet i fenomenet tro,
    derfor vil enhver form for tro, eller trosform, kunne innta religiøs form.

Altså; så lenge du tror `på at det en intelligens i universet`, ja så har du en religion som tilsier nettopp
    denne troen, en religion der du nettopp tror `på at det en intelligens i universet`.

Utfordringen kommer imidlertid idet man søker å identifisere denne intelligensens egenart.

Det er i hvert fall potensiell intelligens i verdensrommet, for det vi regner som intelligens i dag ble til av millioner av år av partikler og etterhvert celler som ble til det vi kaller liv og intelligens.

• baaad

# 200. 30. sep 2017 02:13 (red. kl. 02:13) Religiøs i mine øyne betyr at du underkaster deg religøse dogmer
    Tror du på "noe" er du spirituell
    I mine øyne ...