Forum

1860

innlogget

42804

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Open Path

# 181. 14. feb 2017 21:55 (red. kl. 21:57)
    Salesman skrev 14.02.17 kl. 19:57
    Hadde det vært unødvendig hadde de ikke løpt til apoteket/helsekosten for å hindre mangelsykdommer.

A vegetarian diet can meet current recommendations for all of these nutrients: n-3 fatty acids, iron, zinc, iodine, calcium, and vitamins D and B-12.
    Publisert av: American Dietetic Association, Evidence Analysis.
    (http://www.andjrnl.org/article/S0002-8223(09)00700-7/fulltext)

Det er naturligt å ete kjøtt, mennesket er en del av naturen å ikke over den. Det "vitenskapelige" forskningsprosjekte så hevde vi ikke er skapt for å fordøye kjøtt er aldri blitt godkjennt.

Oversatt til moderne tider: Det er naturlig å spise plastpakket kjøtt som har blitt produsert i en fabrikk på rullebånd fordi mennesket er naturlig. Vitenskaplige forskningsprosjekter kan ikke vedkjenne dette udefinerbare faktumet som bygger på min ide om naturlige mennesker.

Det er for dårligt å er for lengst blitt forkasta, alikevel høre jeg om det igjen å igjen.

Dette er din mening, og det kan jeg ikke si noe på.

Vegeterianere lese bare overskriftene, det er en idelogi å ingenting annet.

Prata med en på jobben en gang, han kunne ikke gå i dybden på noen av påstandene sine. Å noe særlig med energi hadde han heller ikke.

Stereotypi (gresk: stereo- «fast», og typos «form») Stereotypi, en generalisert forestilling om hvordan en bestemt gruppe mennesker er, for eksempel om visse nasjonaliteter eller yrkesgrupper. Denne type forestilling endres ikke ved konfrontasjon med individer fra de respektive grupper selv om disse individenes egenskaper ikke stemmer overens med stereotypien. (https://snl.no/stereotypi%2Fpsykologi)

En jeger/bonde vet mer om å står nærmere naturen.

Bygdemenn pleier å gjøre det. Veggis eller ikke.
    Jeg tror ikke det jobber så mange bygdemenn på Fatland slakteri i Oslo (ved siden av en Adidas-butikk) ikke så mange på mitt lokale slakteri heller. Mange hyggelige folk, altså, men de bor som oftest i rekkehus eller blokk.

Alle kuer sko bare slippes løs å vi sko ikke røre de å ei heller tappe melka.

Bare å kjøre ferdig driften og la være å lage nye.

Naturen sko ordne opp selv, uten hjelp. Dyreplageri.

Interessant. Det samme sier bl.a. følgende om kjøttproduksjonen:
    Dyrevernsalliansen: https://www.dyrevern.no/politikk_samfunn/forbruker/50_milliarder_dyr_drepes_i_kjottindustrien_hvert_ar
    Dyrs Rettigheter:
    http://www.dyrsrettigheter.no/landbruk/industrielt-husdyrhold/

• dornen

# 182. 14. feb 2017 22:24 Hva er problemet med at noen/en del velger en vegetarisk evt vegansk livsstil, egentlig? er ikke veggis på heltid selv, men jeg kan se flere fordeler med å spise i det minste mer vegansk føde. Påstanden om at veggiser på død og liv "må" misjonere/fortelle om sin livsstil er sterkt overdrevet. Har selv to venner som er hhv veganer og vegetarianer, og aldri opplevd noe misjoneringsforsøk fra disse. Annet enn at jeg har blitt med på "deres" spisesteder mange ganger.
    Blir litt på samme måte som når andre evt forteller om hvilke spisevaner de har..er jo ikke akkurat unaturlig at man snakker om el "diskuterer" hva man spiser. Så vil da enkelte tolke dette som forsøk på overtaling. Manglende raushet i.f.t slike ting er noe jeg ikke har sansen for. Folk er forskjellige og gjør forskjellige valg!
  • serenitynoire

# 183. 16. feb 2017 21:33
    Isbjørn skrev 14.02.17 kl. 19:36
    Om du prøver og leve kun på fiber se hvor bra det går

Men jeg spiser jo bare hvit ris og burgere. Med sjeldent avbrekk av ostepølse med bacon.
    Magen min er fin rund og hårete...

Motsetningen til å leve uten fiber er ikke å leve kun på fiber.

• 73WR

# 184. 16. feb 2017 22:48 (red. kl. 22:50) Hva med soppen som verken er plante eller dyr, men et lite bio - botanisk under .... ?
  • Bayanista

# 185. 17. feb 2017 00:41
    Isbjørn skrev 14.02.17 kl. 19:42
    Og dagens griser slaktes så fort som mulig...

Men en trenger fortsatt ikke og drepe en ku for og melke 1 liter melk...
    Og en trenger ikke og drepe kua etter tre år. Selv om norske bønder har en tendens til og gjøre det.

Men kjøtt fra en gammal ku er nok ikke lett og selge.... Er snakk om penger, bondens lønn...

Nå når å-bokstaven feirer 100 års bruk i Norsk språk kunne du vær så snill prøve å huske å bruke den korrekt foran verb? Beklager, men måtte bare. Konsekvent dårlig rettskriving leder fokuset bort fra innholdet i en tekst.

• Lego

# 186. 17. feb 2017 02:26
    Isbjørn skrev 14.02.17 kl. 19:42

Men en trenger fortsatt ikke og drepe en ku for og melke 1 liter melk...
    Og en trenger ikke og drepe kua etter tre år. Selv om norske bønder har en tendens til og gjøre det.

Men kjøtt fra en gammal ku er nok ikke lett og selge.... Er snakk om penger, bondens lønn...

En liten innføring i enkle biologiske prinsipper og melkeproduksjon:
    For at kua og andre pattedyr (samt mennesker ) skal produsere melk, må hun få et avkom. Det betyr ikke at kua (eller kvinnen , for den del) produserer melk resten av livet. Perioden ei ku produserer melk varer i om lag 9-10 måneder og kalles for laktasjon. I løpet av laktasjonen produserer en norsk ku i snitt 7500 liter. Dagsproduksjonen synker i løpet av laktasjonen, både fordi kalven begynner å ta til seg næring på annet vis og at kua på slutten av perioden begynner å forberede seg på neste kalv, om hun er drektig. Siden melkeproduksjon er basert på en biologisk prosess som er avhengig av det fødes nye individ regelmessig, må man derfor slakte unna dyr. Hvilke av (hun)dyrene som slaktes og hvem som man beholder vil alltid være en avveining om hva som er mest hensiktsmessig , både på individnivå og gårdsdrifta sett under ett.

Omtrent halvparten av kalvene som kommer er oksekalver og de fores som regel opp og blir til biff i en kjøledisk nær deg. Kvigekalvene (hunkalvene) fores opp til å bli melkekyr og får sin første kalv før de fyller tre år. Ei norsk ku i dag får i snitt 1,6 kalver og blir litt over fire år før hun ender i kjøttdisken.
    Det er først når kua gir den første melkedråpen at hun gir bonden inntekter, fram til da har hun altså kun gitt utgifter og arbeid. Hvis ikke melkeproduksjonen står i forhold til innsatsen er jo det en ulempe.Økonomi kan være en av grunnene til at man slakter ei ku, men det finnes en rekke andre årsaker . Som f.eks tomme eller feilplasserte spener, dårlig lynne, dårlig melkekvalitet eller sykdom og skade. Grasproduksjonen kan også slå feil, så formangel er også en av slakteårsakene man kan oppgi når man skal melde et individ ut av husdyrkontrollen. Og som tidligere nevnt må man også sørge for at men har plass til de som blir født.

• Danie1

# 187. 17. feb 2017 04:51 (red. kl. 04:55) Jeg blir taksidermi lærling til høsten så...like greit og spise innsiden når jeg lager dekor av utsiden lissom. 🌚
  • queer little me

# 188. 17. feb 2017 12:14
    Thomas85Q skrev 27.10.16 kl. 12:32
    Har tenkt på om det er på tide å slutte å spise kjøtt. Kjøtt som ribbe, koteletter osv.
    Men kommer ikke til å slutte med fisk. Ørret og laks da.
    Kjøtt tar lang tid for magen å fordøye. Fisk er lett for magen å fordøye.
    Kanskje kjøtt er en av grunnene til at eg er så ofte dårlig i magen.
    I Asia spiser de veldig lite kjøtt, de spiser mest fisk.
    Her i vesten er det veldig mange som får tarmkreft. Mens i østen er det veldig få som får det.

Ikke snakk om ting du ikke har peiling om a! Jeg har vokst opp i Kina og ja de spiser en del fisk, men de FLESTE rettene på menyen hadde svinekjøtt eller kylling.

• Devils Advocate

# 189. 17. feb 2017 12:30 (red. kl. 12:34)
    Bastus skrev 27.10.16 kl. 00:36
    Det er på mange måter en positiv nyhet at stadig flere satser på en vegetarisk livsstil.

Hmm, mitt intrykk er at Vegaritanerene / Veganere har som et oppdrag å omvende kjøttetere, slik at alle blir Vaganere / vegetarianerene. Et liv uten å spise kjøtt vil for meg være et liv som ikke er verdt å leve.

Å ha en kjæreste med en slik livsstil hadde jeg aldri klart ;)

Fristelsen for å brutalt fortære en hamburger hvor saften rant nedover haken min ville vært for stor, litt som en Ottar kvinne som kjæreste. Jeg ville bare hatt lyst til å foreslå at all sex var analt, og 50 shades of grey BDSM ;)

• serenitynoire

# 190. 17. feb 2017 15:03
    Devils Advocate skrev 17.02.17 kl. 12:30
    Hmm, mitt intrykk er at Vegaritanerene / Veganere har som et oppdrag å omvende kjøttetere, slik at alle blir Vaganere / vegetarianerene. Et liv uten å spise kjøtt vil for meg være et liv som ikke er verdt å leve.

Å ha en kjæreste med en slik livsstil hadde jeg aldri klart ;)

Om det er til trøst tror jeg ikke at du noensinne vil oppleve det problemet.

• Devils Advocate

# 191. 17. feb 2017 15:06 (red. kl. 15:08)
    serenitynoire skrev 17.02.17 kl. 15:03
    Om det er til trøst tror jeg ikke at du noensinne vil oppleve det problemet.

:D :D :D ♥ ♥ ♥

Ville du vurdert å bli kjæresten min? ♥ (så lenge du er over 18 år da)

• -martin-

# 192. 17. feb 2017 15:43
    Danie1 skrev 17.02.17 kl. 04:51
    Jeg blir taksidermi lærling til høsten så...like greit og spise innsiden når jeg lager dekor av utsiden lissom. 🌚
    Å, så kult! Det høres ut som en dritkul jobb.
  • Chris Sean

# 193. 17. feb 2017 19:43
    Anca skrev 24.11.16 kl. 21:19
    Hvis ikke folk hadde spist kveg eller gris, ville de enorme mengdene av slike husdyr vært totalt unødvendige for oss. Da hadde de kun vært store ressurs-sluk og drivhusgass-produsenter. Det eneste som gir dem livets rett, er deres nytte for mennesker.

Om alle ble vegetarianere, hadde det vært helt nødvendig å kvitte oss med disse dyrene. Massedrap - moralsk eller umoralsk, i dette tilfellet?

Naturen i seg selv er forsåvidt totalt føkka, så kanskje massedrap på alt dyreliv ville vært det mest humane.

Hva er dette for slags logikk? For det første husdyra ER et massivt ressurssluk uavhengig om vi spiser dem eller ikke. Det er vi også forresten. Forskjellen du gjør mellom oss(menneskene) og dem(dyra) er at deres eneste mening for å ekistere er å være føde for oss. Det kan vel ikke være at de har like mye lyst til å leve som vi har? Nei de lever for å bli spist. De går vel gladelig til slaktehuset og tenker: Endelig, her er meningen med livet mitt. Å bli slaktet, partert og spist! HURRA! Btw. et snev av sarkasme her hvis du ikke skjønte det. Er enig i det du sier med at naturen er fucka og vi er en del av naturen og vi er fucka vi også og vi som de fleste andre arter overlever ved å spise andre dyrearter og plantearter. Ser ikke noe galt i det. Sånn er det bare. Vi er derimot de eneste som masseproduserer dyr, propper dem fulle av hormoner og antibiotika, lar dem leve elendige liv i fangenskap, for så å drepe og spise dem. Mmmmmm miserable mishandla dyr! Yummie :) Hele meningen med deres eksistens er jo bare å havne i min mage for alt handler jo om meg, det dyrebare priveligerte mennesket som er viktigere enn alt annet liv på denne planeten. Jeg driter i om jeg simultant med å drive en høyst uetisk industri for å mette min egne lyster ikke fordi jeg er sulten, ikke fordi jeg må, men fordi jeg vil, samtidig ødelegger og forgifter miljøet jeg lever i. Alt er jo her bare for meg uansett og mitt liv er midlertidig så jeg gir fullstendig f i hva som skjer med verden.

Skjønner ikke hvordan du går fra å kutte ned/kutte ut kjøtt til massedrap av alle gårdsdyra. Dette handler om å snu en destruktiv utvikling. gradvis, ikke over natta. Kaptitalismens og forbrukskulturens konstante behov for vekst er ikke bærekraftig. En av de letteste måtene å kutte der det gjelder er å spise mindre kjøtt. Man er ikke nødt til å bli veggis. Bare spis litt mindre kjøtt. Er det så syyyyykt vanskelig?

• Anca

# 194. 17. feb 2017 20:51 (red. kl. 20:55)
    Chris Sean skrev 17.02.17 kl. 19:43
    Skjønner ikke hvordan du går fra å kutte ned/kutte ut kjøtt til massedrap av alle gårdsdyra

Enkelt: svært få husdyr vil klare seg i det fri. Per i dag utgjør de en enorm del av klodens biomasse, og krever dermed store mengder fór.

Kutter man ut kjøtt, hva skal man da gjøre med den kunstig høye andelen gris, kveg, høns og sævv? Fø på dem til de dør? Det innebærer at mennesker sulter. Slippe dem fri? Gratulerer, dyrenes holocaust blir et faktum - akkurat som kyrnes tilstand i India.

Nei, stans i kjøttproduksjon bringer enorme lidelser, uansett hva man velger å gjøre med husdyrbestanden. Men lidelse er jo uansett den viktigste konstanten for alle skapninger med hjerne - den blir vi ikke kvitt i helvete som er planeten vår... Med mindre man kvitter seg med alle dyr som er belemret med hjerne.

Er det virkelig så rart å hoppe til masseutryddelse, hvis man virkelig tar inn dette dystre faktum?

• Sacha_

# 195. 17. feb 2017 20:55
    Anca skrev 17.02.17 kl. 20:51
    Enkelt: svært få husdyr vil klare seg i det fri. Per i dag utgjør de en enorm del av klodens biomasse, og krever dermed store mengder fór.

Kutter man ut kjøtt, hva skal man da gjøre med den kunstig høye andelen gris, kveg, høns og sævv? Fø på dem til de dør? Det innebærer at mennesker sulter. Slippe dem fri? Gratulerer, dyrenes holocaust blir et faktum - det blir som kyrnes tilstand i India.

Nei, stans i kjøttproduksjon bringer enorme lidelser. Men lidelse er jo uansett den viktigste konstanten for alle skapninger med hjerne - den blir vi ikke kvitt i helvete som er planeten vår.

Er det så rart å hoppe til masseutryddelse, hvis man virkelig tar inn dette dystre faktum?

Er det virkelig så vanskelig med litt forandring da? Hvis et land bestemmer seg å nedskalere kjøtt er det vel bare å skru opp skattene på kjøtt og sette dem ned på grønnsaker og fisk. Da ordner nok markedet resten. Det er jo ikke nødvenig å bli så dramatisk heller.