Forum

1477

innlogget

41897

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

I dag får vi trolig ny mindretallsregjering, -eller?

14. jan 2018 11:46 | Vist 2636 ganger. H, FrP og V legger fram regjeringsplattform for sine landsstyrer.

Hva tror du om dette?
    Blir dette det reine Gosen, med manna strøymande ned fra oven?
    Har Carl I. Hagen rett, -blir det et hælvete der H, FrP og V først må bli enige seg i mellom, så må de fohandle med et motvillig KrF eller noen andre etterpå?
    Er regjeringsplattformen verdt "pappiret det e skrivvi på" eller er den nederlagsdømt?

vedlegg
  • Toffin

# 16. 14. jan 2018 12:57
    jatilnei skrev 14.01.18 kl. 12:51
    Det er vel ikke noe poeng i og drive med politikk hvis man ikke får noe gjennomslag for det man står for.
    Jeg er ikke noen utpreget Venstre-fan men forstår egentlig ikke hva som er så sjokkerende med at de går inn i regjering. At FRP ikke er noen drømmeregjeringssamarbeidspartner er jo en kjent sak og skulle Venstre fått bestemme selv så hadde det nok sett ganske anderledes ut. Men når man er et lite knøttparti som vil ha litt gjennomslag for sin politikk, så blir det vel sånn.

Gjennomslag på regjeringskonferanser først, -deretter forsøke å få flertall i et ikke akkurat samarbeidsvillig Storting. Det ville sannsynligvis blitt flere politiske seire ved å skvise regjeringen sammen med resten av opposisjonen.

• enebo

# 17. 14. jan 2018 13:01 (red. kl. 13:07)
    Trident skrev 14.01.18 kl. 12:45
    Ville sikkert blitt benektet under tortur - men at personlige ambisjoner og prestisje er medvirkende er sannsynlig. Regjeringsmiddager, statsråd på slottet, røde løpere, og ikke minst fine svarte biler med sjåfør.

For denne egomassasjen svelges heie kamelfarmer på kryss og tvers.

Det er muligens flere regjeringsluncher enn regjeringsmiddager, og ganske mange andre enn regjeringsmedlemmer blir visstnok også invitert til de fleste regjeringsmiddagene. Det er også en del av statsrådene med førerkort som kjører tjenestebil uten sjåfør. Fine, svarte biler med sjåfør kan som oftest observeres i forbindelse med representasjon. Ved middager på Akershus er det en fordel med dyktige og profesjonelle sjåfører, for det er noen trange portåpninger der som gjør at de som kjenner dem fra førersetet ikke griper begjærlig tilbud om parkeringsplass innenfor slottets murer. I verste fall er det én kamel som smyger seg gjennom den trange porten inn til en statsrådstaburett eller to.

Tortur er litt for mye, selv for politikere som en ikke liker.

• Trident

# 18. 14. jan 2018 13:45
    enebo skrev 14.01.18 kl. 13:01
    Det er muligens flere regjeringsluncher enn regjeringsmiddager, og ganske mange andre enn regjeringsmedlemmer blir visstnok også invitert til de fleste regjeringsmiddagene. Det er også en del av statsrådene med førerkort som kjører tjenestebil uten sjåfør. Fine, svarte biler med sjåfør kan som oftest observeres i forbindelse med representasjon. Ved middager på Akershus er det en fordel med dyktige og profesjonelle sjåfører, for det er noen trange portåpninger der som gjør at de som kjenner dem fra førersetet ikke griper begjærlig tilbud om parkeringsplass innenfor slottets murer. I verste fall er det én kamel som smyger seg gjennom den trange porten inn til en statsrådstaburett eller to.

Tortur er litt for mye, selv for politikere som en ikke liker.

vedlegg
  • Weltschmerz

# 19. 14. jan 2018 14:06 Jeg stemte Venstre. Jeg håper det blir mindretallsregjering. Slik jeg ser det, så blir det en kombinasjon av de beste verdiene fra tre partier, samtidig som den mest aggressive populismen fra FrP temmes.
  • Soft man

# 20. 14. jan 2018 14:31 Å gå så sterkt ut mot Frp som Grande gjorde og så gå tilbake på det må være flaut og trist. Men det er jo politikere, da vet man jo at de har veldig gode grunner
  • Toffin

• enebo

# 22. 14. jan 2018 15:14
    Trident skrev 14.01.18 kl. 13:45

Jeg forstår at noen har litt vanskelig for å finne ord.
  • EnSak

# 23. 14. jan 2018 15:27 Dette smakte godt :P
  • aleks8888no

# 24. 14. jan 2018 15:35
    EnSak skrev 14.01.18 kl. 15:27
    Dette smakte godt :P
    For Venstre eller FrP?
  • Sykkelruffen

# 25. 14. jan 2018 15:46 (red. kl. 15:46)
    aleks8888no skrev 14.01.18 kl. 15:35
    For Venstre eller FrP?

Uansett; Venstre har solgt sjela si. Men det gjorde de forøvrig den dagen da Skei Grande ble leder. Hun la inn noen skikkelige høyresvinger og kastet all sosialliberal politikk på skraphaugen. Resultatet er et parti nesten mer arbeiderfiendtlig enn Høyre.
  • Hofman

# 26. 14. jan 2018 16:07 (red. kl. 16:08)
    bilde skrev 14.01.18 kl. 11:48
    Min tanke? Det er vel den endelige bekreftelsen på at en stemme til V var en stemme til FrP i regjering.

Som Venstrevelger er jeg godt fornøyd dersom en stemme til Venstre var en stemme til Venstre i regjering.

Så er ikke jeg særlig begeistret for Frp, men foretrekker helt klart Frp/H/V fremfor Frp/H. Jeg lever også godt med at Krf holdes utenfor.

• Lord Lolindir

# 27. 14. jan 2018 16:08
    Søkt skrev 14.01.18 kl. 12:31
    Jeg kan virkelig ikke forstå hva Venstre har å tjene på å gå inn i regjering nå. Kortsiktig så skjønner jeg at de vil ha makt, men hva kommer til å skje med dem om 4 år?

Det kommer sikkert veldig an på hva de får gjennomslag for i Regjering.

• Flyfilosofen

# 28. 14. jan 2018 16:16
    Hofman skrev 14.01.18 kl. 16:07
    Som Venstrevelger er jeg godt fornøyd dersom en stemme til Venstre var en stemme til Venstre i regjering.

Så er ikke jeg særlig begeistret for Frp, men foretrekker helt klart Frp/H/V fremfor Frp/H. Jeg lever også godt med at Krf holdes utenfor.

KrF har strengt talt selv valgt å stå utenfor. Med andre ord, så holder de valgtløftet sitt om ikke å gå i regjering med Frp, i motsetning til Venstre.

Men uansett, KrF vil nok være mer åpne for samarbeid med regjeringen enn den øvrige opposisjonen. Så regjeringen blir fort avhengige av KrF, som ikke vil selge seg gratis.

• idefix

# 29. 14. jan 2018 16:18
    aleks8888no skrev 14.01.18 kl. 15:35
    For Venstre eller FrP?
    begge på hver sin måte. Og det beste er at vi slipper en MDG/SV påvirket regjering
  • Hofman

# 30. 14. jan 2018 16:25 (red. kl. 16:29)
    Flyfilosofen skrev 14.01.18 kl. 16:16
    KrF har strengt talt selv valgt å stå utenfor. Med andre ord, så holder de valgtløftet sitt om ikke å gå i regjering med Frp, i motsetning til Venstre.

Men uansett, KrF vil nok være mer åpne for samarbeid med regjeringen enn den øvrige opposisjonen. Så regjeringen blir fort avhengige av KrF, som ikke vil selge seg gratis.

Jada, strengt tatt. Men, jeg synes likevel det er litt rørende hvor indignerte ikke-Venstrevelgere er på vegne av oss som stemte Venstre over at Venstre går inn i regjering.