Forum

1788

innlogget

41992

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • rob1

# 16. 30. des 2017 22:23
    ManScent skrev 30.12.17 kl. 21:40
    Perserne er vil ha et fritt liv basert europeiske idealer.

Gjelder sikkert mange urbane og velutdannede i borgerskapet/de øvre lag av samfunnet. Men hadde det vært enighet om dette hadde ikke prestestyret sittet siden revolusjonen i 1979. Men tiår med økonomisk vanstyre kan nok kanskje skape bred nok folkelig misnøye til at makten forrykkes. Mye er rimelig på stell i Iran når det gjelder stat og styring. Problemet er at man har ødslet bort alle oljemilliardene. Og når oljeetterspørselen etterhvert faller må statens inntekter og landets økonomi baseres på annet enn flommende inntekter fra salg av svart gull.
  • SplashBoy

# 17. 31. des 2017 00:10
    Zitronenfalter skrev 30.12.17 kl. 21:48
    Det er helt to forskjellige ting, og det vet du sikkert. Tror du er ganske så oppegående så du forstår det.

begge er religioner. Jeg ser ikke hvordan man skal avskaffe en religion, da må man nesten ta livet av alle som tror på den guden og det er vel mer tyranni enn å hjelpe et folk?
  • Sacha_

# 18. 31. des 2017 03:12
    rob1 skrev 30.12.17 kl. 22:23
    Gjelder sikkert mange urbane og velutdannede i borgerskapet/de øvre lag av samfunnet. Men hadde det vært enighet om dette hadde ikke prestestyret sittet siden revolusjonen i 1979. Men tiår med økonomisk vanstyre kan nok kanskje skape bred nok folkelig misnøye til at makten forrykkes. Mye er rimelig på stell i Iran når det gjelder stat og styring. Problemet er at man har ødslet bort alle oljemilliardene. Og når oljeetterspørselen etterhvert faller må statens inntekter og landets økonomi baseres på annet enn flommende inntekter fra salg av svart gull.

Er det riktig at oljeettersoørselen der faller? Embargoen av Oljesalg fra Iran til «vestlige» land ble opphevet for et par år siden, så jeg ville heller tro at salget av olje fra Iran har økt d siste årene.

Korrupsjonen er sikkert et reelt problem der.

• ass4man

# 19. 31. des 2017 10:38
    Lord Lolindir skrev 30.12.17 kl. 21:42
    Det er som å be om å avskaffe kristendommen.

Ja takk avskaff begge deler :-) Godt sekulært år follkens!

• ass4man

# 20. 31. des 2017 10:41 (red. kl. 10:45)
    SplashBoy skrev 31.12.17 kl. 00:10
    begge er religioner. Jeg ser ikke hvordan man skal avskaffe en religion, da må man nesten ta livet av alle som tror på den guden og det er vel mer tyranni enn å hjelpe et folk?

Sjakk, formel-1 og mma er alle sport, men joggu ser vi forskjell læll.

Du behøver ikke forby eller drepe, du fjerner bare ABSOLUTT ALLE privilegier religion har i ett samfunn og slutter å si ting som "man skal repektere hva andre tror", så er vi godt igang. Blir man kalt tulling mange nok ganger fordi man tror på usynlige patriarker så kanskje folk slutter. Litt som tann-feen, men for voksne :-)

• rob1

# 21. 31. des 2017 12:02
    Sacha_ skrev 31.12.17 kl. 03:12
    Er det riktig at oljeettersoørselen der faller? Embargoen av Oljesalg fra Iran til «vestlige» land ble opphevet for et par år siden, så jeg ville heller tro at salget av olje fra Iran har økt d siste årene.

Korrupsjonen er sikkert et reelt problem der.

Teheran er såvidt jeg skjønner en av verdens mest overtrafikkerte byer og bensin har vært tungt subsidiert i lang tid. Men jeg tenker på etterspørselen på det internasjonale oljemarkedet der Iran selger sine råstoffer, på linje med Norge og Saudi Arabia. Tilgangen på olje vil, som du er inne på, fortsatt være høy, mens etterspørselen vil falle, etterhvert som biler blir elektriske og det blir restriksjoner og skatter på forbrenning av bensin. Dette vil medføre lavere priser på råolje, og et behov for å legge om næringsliv og off. økonomi i de gamle oljelandene. Som Iran.
  • Sykkelruffen

# 22. 31. des 2017 12:33
    ass4man skrev 31.12.17 kl. 10:41
    Sjakk, formel-1 og mma er alle sport, men joggu ser vi forskjell læll.

Du behøver ikke forby eller drepe, du fjerner bare ABSOLUTT ALLE privilegier religion har i ett samfunn og slutter å si ting som "man skal repektere hva andre tror", så er vi godt igang. Blir man kalt tulling mange nok ganger fordi man tror på usynlige patriarker så kanskje folk slutter. Litt som tann-feen, men for voksne :-)

Vandana Shiva: “These systems exist because we give them our support. And if we withdraw that support, they can no longer function.”

• Flyfilosofen

# 23. 31. des 2017 16:10
    Zitronenfalter skrev 30.12.17 kl. 21:51
    I love irak people. Not more to say about it... Yes to freedom. Og blir de virkelig fri, så eksploderer det. I positiv forstand. Sivilisasjonens vugge og alt det derre.
    Nei, når du ikke engang kan skille mellom Irak og Iran (som denne tråden omhandler) så har du nok ikke stort å fare med i denne sammenhengen.
  • Flyfilosofen

# 24. 1. jan 2018 18:28 Protestene mot prestestyret i Iran fortsetter, store demonstrasjoner i en rekke byer vest i landet

https://twitter.com/mahmoodgholami6/status/947565855025586182

https://twitter.com/farnazfassihi/status/947517739006128128

• # 25. 1. jan 2018 18:39
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Annet. Overmoderering
  • Sayar

# 26. 1. jan 2018 19:50 At folk tørr å stå opp imot overmakten er mektig inspirerende og jeg håper de lykkes.
    Men jeg frykter at det blir som tidligere at opprøret trykkes ned og det er tilbake til "normalen" deretter.
    Men jeg håper inderlig at jeg tar feil.
  • Yacob

# 27. 1. jan 2018 20:01 Utviklingen i Iran avhenger av hvor revolusjonsgarden (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‎ ) har sin lojalitet.