Forum

1524

innlogget

41897

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • choose

Seriøsitetsvurdering av profiler

13. nov 2017 22:58 (red. kl. 22:59) | Vist 1348 ganger. Kunne det vært en idé å la hver profil være ledsaget av en historikk som viser hvilke andre profilnavn en profil har hatt i løpet av tiden profilen har eksistert? Evt. også latt profiltektst og profilbilde være datostemplet (mener å huske at profilteksten var merket med «Sist endret» tidligere...)? Dette er typiske «metadata» - altså data om profildataene.

Har en følelse av at de som åpenbart troller og som ikke har nyopprettede profiler typisk har hatt «sovende» profiler en stund, som de vekker til live og fyller med passe troverdig og likevel nokså intetsigende innhold like før de «fyrer av» en trolling.

Bør mer metadata være tilgjengelig for å styrke grunnlaget for å danne seg en oppfatning om profiler?

1. Ja
    34,2%
    2. Nei
    44,1%
    3. Vaffel
    21,6%
    Totalt 111 avgitte stemmer.

• Søkt

# 16. 14. nov 2017 07:51
    CtrlshiftN skrev 14.11.17 kl. 06:47
    Kan vel også stemple fast ip adressa til folk på profilene deres, slik at man kan DDoSe de til månen og tilbake om de prøver seg på noe trolling elns :^

Jeg synes alle profilene burde ha husadressen til sin eier også. Det hadde vært gøy!
  • flaneur

# 17. 14. nov 2017 09:34
    Godsherre skrev 14.11.17 kl. 07:07
    Ser ikke helt vitsen med og skifte profilnavn hele tiden jeg da. Er nå en her inne som skifter profilnavn en gang i uka og for meg blir det veldig useriøst. I følge GS så skal ikke det være mulig, men han klarer det i hvert fall.

Brukernavnet kan endres en gang per måned. Det er en del av funksjonaliteten, det står i klartekst på personalia-siden i profilen, og selvfølgelig fullt lovlig å benytte seg av.

• flaneur

# 18. 14. nov 2017 09:36
    Søkt skrev 14.11.17 kl. 07:51
    Jeg synes alle profilene burde ha husadressen til sin eier også. Det hadde vært gøy!

Stamtavle i minst 10 ledd burde også være obligatorisk. Til helvete med personvern og EU-lovverk, her har vi seriøse menneskers nysgjerrighet og kontrollbehov å ivareta. Da kan ikke andre bare få gjøre som de vil.

• Isbjørn

# 19. 14. nov 2017 21:53
    CtrlshiftN skrev 14.11.17 kl. 06:47
    Kan vel også stemple fast ip adressa til folk på profilene deres, slik at man kan DDoSe de til månen og tilbake om de prøver seg på noe trolling elns :^

Hvor mange her har egentlig statisk ip adresse?

Jeg har ikke, tilbudet for det fra stjelenor er for dyrt og har ingen mening for meg.

Men siden modemet så og si alltid er på, så har jeg i praksis samme adresse over lengre tider, men det hender den byttes.

• Quidditch

# 20. 14. nov 2017 22:30
    TGB skrev 13.11.17 kl. 23:38
    Kan man ikke bare ha en fetisjprofil, med forskjellige underkategorier? Eller vil du helst ikke at de du deler dine wet-fantasier med, skal vite om at du også har fetisj for brukte sko? Og motsatt?

Kan jo vera greitt å skilja ballongpulekompisane frå dei som driv med play piercing.
  • rob1

# 21. 14. nov 2017 23:21 Om forumet skal bestå er jeg overbevist om at det vil tvinge seg gjennom en eller annen form for id- eller troverdighetssjekk av profiler - som må være synlig for andre brukere. Gaysir er - som ts påpeker - en ikke så rent liten honningkrukke for diverse rusk og snusk av folk som ikke er her primært som lhbti-personer med ønske om å delta i nettbasert sosialisering med andre lhbti-personer. Hvordan dette kan håndteres kan bli en interessant diskusjon, men at det faktisk må gripes tak i er lite å diskutere. Beklageligvis vil nok noen mene.
  • Quidditch

# 22. 15. nov 2017 22:17
    rob1 skrev 14.11.17 kl. 23:21
    Om forumet skal bestå er jeg overbevist om at det vil tvinge seg gjennom en eller annen form for id- eller troverdighetssjekk av profiler - som må være synlig for andre brukere.

Ikkje hald pusten.
  • rob1

# 23. 15. nov 2017 23:17
    Quidditch skrev 15.11.17 kl. 22:17
    Ikkje hald pusten.

Nei, mulig det er andre hensyn å ta fra bedriftens ståsted, evt kan det være vanskelig å finne en god modell. Men etterhvert som andre diskusjonsfora og møteplasser på nett ser seg nødt til å rydde opp tror jeg det blir vanskelig for gaysir å holde stil og standard uten å ofre en og annen blåmannsprofil. Debattene på Forum i forkant av valget virket feks i mye større grad enn før å være del av en eller flere godt planlagte kampanjer - gjennomført av en håndfull profiler som omtrent ikke har gitt lyd fra seg i ettertid.
  • Sacha_

# 24. 15. nov 2017 23:33 (red. kl. 23:42)
    rob1 skrev 15.11.17 kl. 23:17
    Nei, mulig det er andre hensyn å ta fra bedriftens ståsted, evt kan det være vanskelig å finne en god modell. Men etterhvert som andre diskusjonsfora og møteplasser på nett ser seg nødt til å rydde opp tror jeg det blir vanskelig for gaysir å holde stil og standard uten å ofre en og annen blåmannsprofil. Debattene på Forum i forkant av valget virket feks i mye større grad enn før å være del av en eller flere godt planlagte kampanjer - gjennomført av en håndfull profiler som omtrent ikke har gitt lyd fra seg i ettertid.

Ja, man trenger vel bare en emailadresse for å opprette en profil. Og en person kan vel lett ha mange emailadresser. Ergo kan en person ha mange profiler her.

kanskje folk flest er mot å gi personlig info. Folk liker ikke å bli overvåket selv om intensjonen er deres egen sikkerhet.

Hvis man drar den langt nok ser man jo at i USA er folk flest for liberale våpenlover selv etter flere massakre.

Det er nok den menneskelige natur som er komplisert og full av motsetninger.

• rob1

# 25. 16. nov 2017 00:15 Sasha-jeg tror ikke "folk flest" har problemer med å måtte identifisere seg for å kunne opprette en profil på en site som tilbyr noe de gjerne vil ha, slik feks gaysir åpenbart gjør. Men for noen er det viktig å kunne holde seg skjult. Det behøver ikke bety annet enn at en fersking ikke er helt klar for å sprette ut av skapet, men dessverre åpner det også opp for at folk med en skjult agenda kan skape nærmest en skyggeverden. Det er usunt når vi stadig oftere ikke vet om vi interagerer med virkelige personer eller om vi, uten å vite det og uten å kunne vegre oss, i beste fall er en uinformert dott i en annens manipulerende spill.