Forum

599

innlogget

42547

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • targa

penger

12. okt 2017 22:30 | Vist 849 ganger. Vist du fant 10.000,- på gata , hva ville du gjøre med de da ?
  • 73WR

# 16. 13. okt 2017 02:14 (red. kl. 02:17)
    73WR skrev 12.10.17 kl. 23:16
    Jeg hadde tatt pengene.

Penger som leveres til politiet blir da aldri utlevert igjen,
    og hva er vitsen da?

Vi vet jo Norge er et land der korrupsjon og urettferdighet råder ...

Jeg ville tatt pengene og levert de til politiet, på tross av at man ikke kan regne med at politiet
    nødvendigvis leverer de tilbake til eventuell eier som kanskje har mistet pengene.

I følge norsk lovverk er man forpliktet til å levere tapte verdisaker til politiet.
    Å ikke følge loven kan medføre fengselsstraff.

`§ 2.Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.
    Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.`

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3

`Den som ulovlig tilegner seg hittegods straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder. Unnlatelse av å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som skal ta vare på den, straffes med bøter.`

https://snl.no/hittegods

Med andre ord er man forpliktet ved norsk lov til å levere pengene til politiet.

• MICHAELofNORWAY

# 17. 13. okt 2017 03:29 Jeg har noen ganger funnet lommebøker med masse kontanter og kort. Alltid levert dem inn hos politiet.

Jeg har ingen interesse av penger som ikke er mine.

• MICHAELofNORWAY

# 18. 13. okt 2017 03:31
    73WR skrev 12.10.17 kl. 23:16
    Jeg hadde tatt pengene.

Penger som leveres til politiet blir da aldri utlevert igjen,
    og hva er vitsen da?

Vi vet jo Norge er et land der korrupsjon og urettferdighet råder ...

Det var jeg faktisk klar over at du mener, utfra hvordan du ordlegger deg og ramser opp lover når andre gjør noe feil.

• 73WR

# 19. 13. okt 2017 04:26
    MICHAELofNORWAY skrev 13.10.17 kl. 03:31
    Det var jeg faktisk klar over at du mener, utfra hvordan du ordlegger deg og ramser opp lover når andre gjør noe feil.

Hvilke andre er det du mener har gjort feil?

Jeg "ramser" aldri opp lover for andres skyld, jeg gjør det for min egen.

Så vidt jeg vet er det norsk lovverk som gjelder i Norge, og da er det dette jeg forholder meg til.

• Yes what so

# 20. 13. okt 2017 05:24 Da jeg var veldig liten omtrent slik i 10 års alderen eller yngre, fant jeg og en venninne som jeg lekte med, en koffert med noen papirer som var slengt bak noen busker. Vi leverte de til politiet. Noe senere dukket politiet opp til meg hjemme, og jeg husker at min søster ble veldig redd, og trodde det var skjedd noe fælt, men det viste seg at den kofferten vi leverte inn var blitt stjålet og inneholdt verdifulle aksjer, og at eieren ble veldig glad for å få den tilbake. Meg og venninnen fikk 500 kr. hver. Så det lønner seg kanskje å være ærlig.
  • E_T

# 21. 13. okt 2017 06:50 (red. kl. 06:57) Jeg hadde levert pengene til Politiet. For noen år siden fant jeg en lommebok fulle av 500 lapper.
    Jeg leverte dem inn til Politiet og den rettmessige eieren meldte seg og jeg fikk 2000 kr i finnerlønn. Takket pent nei til de pengene, men eieren insisterte fordi jeg var så ærlig. Var visst viktige papirer i lommeboken også, som reddet han. Det lønner seg alltid å være ærlig. Det er det man kommer lengst med.
  • CtrlshiftN

# 22. 13. okt 2017 07:04 Denne personen som har gått rundt med 10 000 i lommeboka si har nok råd til å overse de kronene. Det har ikke jeg derimot!
  • kugerdig

# 23. 13. okt 2017 07:27
    enebo skrev 12.10.17 kl. 22:34
    Riktig svar er å levere dem til politiet og få 10% finnerlønn. Mange gode rødvinsflasker da 🍷

lool hvafaen

• Dubious

# 24. 13. okt 2017 08:01 De fleste hadde nok tatt pengene
    Finnerlønnen er liten og kommer det ingen eier så har du tapt halvparten til staten
  • Lord Lolindir

# 25. 13. okt 2017 08:06
    CtrlshiftN skrev 13.10.17 kl. 07:04
    Denne personen som har gått rundt med 10 000 i lommeboka si har nok råd til å overse de kronene. Det har ikke jeg derimot!

Enkelte pensjonister stoler ikke på bankene og tar ut hele pensjonen når de får den. Kanskje ikke like vanlig som før, men du skal ikke se bort fra det. De trenger kanskje pengene selv, mer enn deg, som kanskje fremdeles bor hjemme og blir støttet av foreldrene dine? Ikke at jeg kjenner deg eller din livssituasjon, men du er bare 19.
  • Søkt

# 26. 13. okt 2017 08:20
    Lord Lolindir skrev 13.10.17 kl. 08:06
    Ikke at jeg kjenner deg eller din livssituasjon, men du er bare 19.

Bare 19? 19 er jo perfekt!

• snickers98

# 27. 13. okt 2017 08:38
    Søkt skrev 13.10.17 kl. 08:20
    Bare 19? 19 er jo perfekt!

Enig :)
  • Hellbride

# 28. 13. okt 2017 09:03
    73WR skrev 13.10.17 kl. 01:44
    Det er klart at dersom pengene hadde vært i en lommebok så hadde man vel levert lommeboken med pengene i lommeboken tilbake til eieren.

Jepp. Om pengene ligger i en lommebok så blir situasjonen en helt annen. Jeg trodde det her var snakk om å finne penger, ikke lommebøker.

• 73WR

# 29. 13. okt 2017 19:56 (red. kl. 19:57)
    Hellbride skrev 13.10.17 kl. 09:03
    Jepp. Om pengene ligger i en lommebok så blir situasjonen en helt annen. Jeg trodde det her var snakk om å finne penger, ikke lommebøker.

Og samtidig; hva om pengene er fra et ran, eller de er fra en eller annen form for kriminell virksomhet?

Kanskje blir man selv puttet i fengsel etter å ha benyttet en av disse lekre tusenlappene på en eller annen

fancy restaurant i Paris? Det kunne være at man ble antastet av spesialenheter i Barcelona.

Eller rett og slett satt i fengsel på livstid ett eller annet gudsforlatt sted i India. Det hadde blitt en

ganske så trist affære. I og med at politiet i Norge er så som så, det vet vi jo etter alskens rettssaker,

så er det kanskje ingen som gidder å hente en tilbake til en ordinær rettsprosess i Norge.

Tragedie, rett og slett. Nei, der er intet gratis i denne verden; alt har konsekvenser ...

• MICHAELofNORWAY

# 30. 13. okt 2017 20:20
    73WR skrev 13.10.17 kl. 19:56
    Og samtidig; hva om pengene er fra et ran, eller de er fra en eller annen form for kriminell virksomhet?

Kanskje blir man selv puttet i fengsel etter å ha benyttet en av disse lekre tusenlappene på en eller annen

fancy restaurant i Paris? Det kunne være at man ble antastet av spesialenheter i Barcelona.

Eller rett og slett satt i fengsel på livstid ett eller annet gudsforlatt sted i India. Det hadde blitt en

ganske så trist affære. I og med at politiet i Norge er så som så, det vet vi jo etter alskens rettssaker,

så er det kanskje ingen som gidder å hente en tilbake til en ordinær rettsprosess i Norge.

Tragedie, rett og slett. Nei, der er intet gratis i denne verden; alt har konsekvenser ...

Og alt det kom du fram til om man fant penger på gata?