Forum

822

innlogget

42559

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • Toffin

Framtidens valgordning, -hvordan ser den ut?

14. sep 2017 08:28 (red. kl. 08:29) | Vist 1691 ganger. Selv om flere fylker vil bli slått sammen i 2020, vil det mest sannsynlig bli holdt valg etter de eksisterende fylkesgrensene helt til 2025.

Årsaken er at Grunnloven må endres og tilpasses.

Regjeringen har satt ned et utvalg, ledet av lagdommer Ørnulf Røhnebæk, hvis mandat er å lage forslag til ny valglov.

Allerede i forbindelse med opptellingen av stemmer ved årets valg, kom det skarpe reaksjoner på at partier som Rødt og MDG som hadde like mange stemmer til sammen, som for eksempel Venstre, endte med 1 mandat hver, mens Venstre fikk 8 mandater i det nye Stortinget.

Hva mener du om valgordningen? Er den rettferdig/Urettferdig? Bør den forenkles, slik at en stemme teller likt uavhengig av hvor velgeren bor, selv om det betyr at Finnmark ikke får representasjon på Stortinget?
    Bør vi fortsette med valgdistrikter, eller bør Norge telle som et distrikt?
    Bør ordningen med utjevningsmandater fjernes? Bør sperregrensen senkes eller kanskje fjernes helt?

Mulighetene er mange, men det viktigste er vel tross alt at en endring vil medføre en demokratisk gevinst, -dvs. en mer rettferdig valgordning?

Sperregrensen, og mulighetene for å få faktisk representasjon i Stortinget er for meg en vesentlig faktor, og jeg mener sperregrensen må senkes eller fjernes.
    Jeg er også glad for at vi fortsatt har fylker slik at det er god geografisk spredning på stortingsrepresentantene.

vedlegg

Bør sperregrensen senkes?

1. Ja
    34,7%
    2. Nei
    60,0%
    3. Har ingen mening
    5,3%
    Totalt 150 avgitte stemmer.

• Anca

# 16. 14. sep 2017 12:18 (red. kl. 12:19)
    Toffin skrev 14.09.17 kl. 12:06
    Jeg skjønner heller ikke sjarmen med et tilnærmet to-parti-system.
    Senk heller sperregrensen til 3% og la Stortingets sammensetning preges også av de partiene som har rundt 100 000 velgere. Det er vanvidd at KrF får 8 representanter med 124 000 stemmer mens MDG får 1 med 94 000 stemmer.

Ikke sant.

Må si jeg foretrekker slalomkjøring på tinget over en toblokk-situasjon, med den bipole splittelsen og snevre politiske pakkeløsningen det medfører.

• EnSak

# 17. 14. sep 2017 13:17 (red. kl. 13:20)
    Sykkelruffen skrev 14.09.17 kl. 12:12
    Så du synes det er helt ok at vi har en ordning hvor stemmer teller ulikt?

Der hvor stemmene teller likt betyr ikke at det er mer rettferdig enn der de ikke teller likt.

Hvis stemmene skal telle likt så blir det fordelt mandat etter % de har av stemmer på landsbasis og hvert mandat ville da vært verdt 0,59% av stemmene. Men det betyr at områder med flest folk ville kunne overstyre behovene til områdene med mist folk og vi ville fått et majoritet fokusert land; hvor minoriteter hadde mindre å si / kanskje ingen stemme på stortinget og deres behov kunne lett bli negalisert og oversett. Er dette rettferdig?

Jeg vil si nei, men ser også at det kan være urettferdig at en stemme i Finnmark skal telle mer enn en i Oslo, så er ikke rett frem med tanke på rettferdig fordeling av mandater.

• # 18. 14. sep 2017 14:43
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Annet. Stråmann
  • FrankiHelleland

# 19. 14. sep 2017 15:17 For å unngå kaotiske tilstander på et storting, bør sperregrensen økes. Helst dobles.
    Jo flere "små" partier, øker man kaos for folk og på storting. Man kan også implementere at Stortinget skal bestå av minimum 5 partier, for at det skal sikres jevnt fordelt bilde av nasjonens stemmer.
  • MICHAELofNORWAY

# 20. 14. sep 2017 15:20
    FrankiHelleland skrev 14.09.17 kl. 15:17
    For å unngå kaotiske tilstander på et storting, bør sperregrensen økes. Helst dobles.
    Jo flere "små" partier, øker man kaos for folk og på storting. Man kan også implementere at Stortinget skal bestå av minimum 5 partier, for at det skal sikres jevnt fordelt bilde av nasjonens stemmer.

AP....SV...Rødt:::SP...MDG? Det blir 5 partier det!

• # 21. 14. sep 2017 15:27
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Siterer slettet innlegg.
  • kjetil1979

# 22. 14. sep 2017 15:29 Før mente jeg en burde heve sperregrensen. Det mener jeg ikke lenger. Hvorfor? Fordi det bør være slik at to prosent av velgerne får omtrent to prosent på stortinget. Om ikke burde vi hatt enmannskretser slik som noen land har, og det kan fungere også, da ulike personer i større grad selv kan delta i en kampanje.

Så en bør fjerne sperregrensen, eller gå over til nytt system med valgkretser der en velger en person, og dermed får mer stabilitet om det er målet. Det løses ikke ved å øke sperregrensen og sånn sett tvinge frem at bare 4 partier for eksempel blir representert på stortinget.

• # 23. 14. sep 2017 15:58
    Dette innlegget er fjernet. Moderatorgrunn: Usaklig/irrelevant.
  • # 24. 14. sep 2017 16:02
  • # 25. 14. sep 2017 16:07
  • MICHAELofNORWAY

# 26. 14. sep 2017 16:13 (red. kl. 16:14) Jeg forstår heller ikke dette. som kommer etter nesten hvert eneste valg, at noen vil ha nytt valgsystem fordi de ikke er fornøyd med utfallet av stemmefordelingen.

Valget i år, var rettferdig som alle valg tidligere og valgordningen i Norge fungerer godt for Norge.

Men i tillegg så ville jeg gått inn for å innføre oppløsningsrett, og mulighet for nyvalg.

• aleks8888no

# 27. 14. sep 2017 16:19
    MICHAELofNORWAY skrev 14.09.17 kl. 16:13
    Jeg forstår heller ikke dette. som kommer etter nesten hvert eneste valg, at noen vil ha nytt valgsystem fordi de ikke er fornøyd med utfallet av stemmefordelingen.

.

Så de gangene FrP har klaget på valgordningen så har du da altså ikke forstått det?
  • Toffin

# 28. 14. sep 2017 16:20
    MICHAELofNORWAY skrev 14.09.17 kl. 16:13
    Jeg forstår heller ikke dette. som kommer etter nesten hvert eneste valg, at noen vil ha nytt valgsystem fordi de ikke er fornøyd med utfallet av stemmefordelingen.

Valget i år, var rettferdig som alle valg tidligere og valgordningen i Norge fungerer godt for Norge.

Men i tillegg så ville jeg gått inn for å innføre oppløsningsrett, og mulighet for nyvalg.

Du burde sjekke ut reaksjonene mot V og KrF fra FrP- og Høyrevelgerne ved hver eneste budsjettprosess. Kravene om forhøyet sperregrense har haglet fra dypet i begge partier.

Å se om valgordningen fungerer optimalt derimot, er en oppgave enhver nasjon bør gjøre med jevne mellomrom. Og da bør de ikke tenke på å snevre inn mulighetene til å bli representert i nasjonalforsamlingen, men hvordan en sikrer at flere blir representert.
    Det er det demokrati handler om, ikke å fjerne andre partiers muligheter til å bli valgt inn, slik H og FrP-velgerne gjør hver gang de møter politisk motstand mot mindretallsregjeringen sin.

• MICHAELofNORWAY

# 29. 14. sep 2017 16:30
    Toffin skrev 14.09.17 kl. 16:20
    Du burde sjekke ut reaksjonene mot V og KrF fra FrP- og Høyrevelgerne ved hver eneste budsjettprosess. Kravene om forhøyet sperregrense har haglet fra dypet i begge partier.

Å se om valgordningen fungerer optimalt derimot, er en oppgave enhver nasjon bør gjøre med jevne mellomrom. Og da bør de ikke tenke på å snevre inn mulighetene til å bli representert i nasjonalforsamlingen, men hvordan en sikrer at flere blir representert.
    Det er det demokrati handler om, ikke å fjerne andre partiers muligheter til å bli valgt inn, slik H og FrP-velgerne gjør hver gang de møter politisk motstand mot mindretallsregjeringen sin.

Hææ.

Så FRP/H er ikke demokratiske, eller at velgerne ikke er det, hva du prøver å si? Hva mener du egentlig?

Og du har kontakt med alle velgere og vet hvordan hver enkelt stemmer?

H/FRP har styrt i mindretall i 4 år, og vil styre i mindretall i 4 år til, i motsetning til rød/grønne som styrte med flertall.

Jeg driter vel i om noen andre vil ha høyere sperregense, jeg synes den er riktig plassert der hvor den er.

• MICHAELofNORWAY

# 30. 14. sep 2017 16:35 Så etter 4 år med borgerlig styre, så fikk de borgerlige flertall for sin "blokk" igjen, selv om venstresiden og da særlig her på Gaysir-forum har vært skråsikre på sosialistisk flertall i flere måneder nå.

Det har vært kjørt en Listhaug-kampanje fra venstresiden som har savnet motstykke i Norsk politikk.

Valget er over.........deal with it.