Forum

2255

innlogget

40844

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • xlaim

"Framleis ikkje greit å vere feminin mann"

10. okt 2018 15:26 | Vist 3257 ganger. Kjønnsforskning.no

Jeg kom over denne artikkelen i dag. Den drar fram at Norge er et homotolerant land, men at holdningen til kjønnsuttrykk og identitet fortsatt er veldig tradisjonell.

Det jeg lurer på er hvordan disse holdningene er blant homofile (også kvinner). Det er jo ikke ukjent at homofile menn ofte har en trang til å vise at de liker "guttegutter", eller vil plassere seg så langt unna "homomiljøet" (hva enn det er) som mulig.
    Fra egen erfaring kan jeg jo si at jeg utallige ganger har blitt fortalt at jeg i alle fall (heldigvis?) ikke er en /sånn/ homo når de (da oftest hetrofile gutter) finner ut av min seksualitet. Altså: en homo med knekken på håndleddet, en skrikende lys stemme og en trang til å kaste glitter i alle retninger.

Hvilken holdning har du til en (typisk) feminin homofil mann eller "macho" lesbisk kvinne?

1. Elsker når folk er 100% seg selv og litt til!
    33,6%
    2. Det kan være slitsomt å henge med sånne folk i lengden.
    17,4%
    3. Møter nesten aldri på folk som dette.
    8,3%
    4. Bryr meg ikke.
    29,2%
    5. Helt ærlig blir jeg litt ukomfortabel.
    10,3%
    6. Jeg blir sint av å se folk utfolde seg på denne måten.
    1,2%
    Totalt 339 avgitte stemmer.

• Toffin

# 151. 12. okt 2018 13:12 (red. kl. 13:15)
    Rullesprett skrev 12.10.18 kl. 12:58
    Krenket? Jeg prøver å diskutere med deg. Jeg snakker om biologi i forhold til væremåte. Burde nok spesifisert det tydeligere. Tenker du at forskjeller i væremåte mellom menn og kvinner også kan skyldes biologi?

Biologiske forskjeller er primært knyttet til kjønnsorganer og hvilke biologiske roller to av hvert kjønn spiller. -Det må fortsatt et kvinnelig og et mannlig kjønnsorgan til for å sørge for reproduksjon.
    Hvor store biologiske forskjeller tror du ellers det egentlig er mellom artsfrender? Hvis de blir for store er de ikke kompatible for reproduksjon.

Kan du fortelle hvilke store adferdsforskjeller det er mellom menn og kvinner som skyldes biologien?

• Toffin

# 152. 12. okt 2018 13:13
    flaneur skrev 12.10.18 kl. 13:07
    Rullesprett er ikke på krenkettoget. Hans motiv er mer et håp om å fremprovosere reaksjoner han kan fryde seg over.

Men debattens kvalitet heves uansett ikke av at alle skriver "Du er krenket! Jeg er saklig!" til hverandre.

Du har rett, jeg beklager!

• Blonde Owl

# 153. 12. okt 2018 13:20 (red. kl. 13:21) Jeg har absolutt ingen problemer med at mange homofile menn er feminine.
    Det er den bitchie personligheten hos altfor mange, som er problemet
  • Rullesprett

# 154. 12. okt 2018 13:21
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:13
    Du har rett, jeg beklager!

Dere har ikke rett faktisk. Å påstå at kvinner og menn oppfører seg forskjellig basert på mer enn bare kultur er helt greit, selv om det kanskje ikke er 100% PK. Om det provoserer, så er jo det "trist"

• flaneur

# 155. 12. okt 2018 13:23
    Rullesprett skrev 12.10.18 kl. 13:21
    Dere har ikke rett faktisk. Å påstå at kvinner og menn oppfører seg forskjellig basert på mer enn bare kultur er helt greit, selv om det kanskje ikke er 100% PK. Om det provoserer, så er jo det "trist"

Det er kanskje viktigere å finne ut om det er riktig enn om det er PK.

• Rullesprett

# 156. 12. okt 2018 13:27
    flaneur skrev 12.10.18 kl. 13:23
    Det er kanskje viktigere å finne ut om det er riktig enn om det er PK.

Det kan hverken bevises eller motbevises, jeg delte kun mitt subjektive syn. Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn. Også biologi

• Toffin

# 157. 12. okt 2018 13:32
    Rullesprett skrev 12.10.18 kl. 13:27
    Det kan hverken bevises eller motbevises, jeg delte kun mitt subjektive syn. Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn. Også biologi

Men du vil ikke sannsynliggjøre, -bare "tro" det er slik.

• Rullesprett

# 158. 12. okt 2018 13:34 (red. kl. 13:37)
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:32

Er alle dine meninger objektive? I så fall imponerer du meg. Det blir for enkelt å skylde alt på kultur mener jeg

• Toffin

# 159. 12. okt 2018 13:36
    Rullesprett skrev 12.10.18 kl. 13:34
    Er alle dine meninger objektive? I så fall imponerer du meg

Hvor har jeg sagt det? Ingen steder, -men jeg prøver i det minste å sannsynliggjøre.

• Rullesprett

# 160. 12. okt 2018 13:41 (red. kl. 13:43)
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:36
    Hvor har jeg sagt det? Ingen steder, -men jeg prøver i det minste å sannsynliggjøre.

Det er sannsynlig at det er flere faktorer som spiller inn, er det ikke? Vet du at det kun handler om kultur? Jeg mener at det er mer usannsynlig

• Toffin

# 161. 12. okt 2018 13:45
    Rullesprett skrev 12.10.18 kl. 13:41
    Det er sannsynlig at det er flere faktorer spiller inn, er det ikke? Vet du at det kun handler om kultur? Jeg mener at det er mer usannsynlig

Det er svært sannsynlig at kulturpåvirkning har stor betydning for kjønnsroller og uttrykk og hvilke forventninger vi har til hvilke roller gutter og jenter skal ha.
    Særlig når denne påvirkningen har vært statlig regulert og påført i et par tusen år og har gjennomsyret alle sider av folks liv.

Men igjen, jeg ser gjerne at du bringer noe mer enn hva du tror til torgs.

• Vigilante

# 162. 12. okt 2018 13:47
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:32

Transpersoner er vel rikelig sannsynliggjøring for at kjønn ikke bare er kulturelt betinget.

• Toffin

# 163. 12. okt 2018 13:51
    Vigilante skrev 12.10.18 kl. 13:47
    Transpersoner er vel rikelig sannsynliggjøring for at kjønn ikke bare er kulturelt betinget.

Jada. Har du sett jeg har hevdet noe annet når transpersoner og levekårene deres har vært diskutert?

• Vigilante

# 164. 12. okt 2018 13:53
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:51
    Jada. Har du sett jeg har hevdet noe annet når transpersoner og levekårene deres har vært diskutert?

Nei. Men du har nå fått sannsynliggjøringen du etterlyste.

• Rullesprett

# 165. 12. okt 2018 13:54
    Toffin skrev 12.10.18 kl. 13:36
    Hvor har jeg sagt det?

Du sier jo jeg at ikke kan tro. Hvordan kan jeg dele subjektive meninger uten å tro? Om jeg er sikker på at det jeg sier stemmer og det kan bevises ved hjelp av forskning, så er det faktabasert og objektivt. Men jeg er ikke sikker i min sak, jeg lufter tankene mine