Forum

1854

innlogget

42807

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • gre18cce

Frisør nektet mann adgang

13. jan 2017 18:34 (red. kl. 18:35) | Vist 3790 ganger. Må le , nå er vi nesten ferdig med saken om frisør Merete Hodne.

Så dukker denne saken opp.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/mann-nektet-adgang-til-frisor-i-baerum/66635634

Kvinnen som driver salongen i Sandvika, bekrefter overfor Budstikka at kun barn og kvinner har adgang, siden mange av kundene bruker hijab, som de tar av i salongen.

- Jeg har bare utenlandske kunder fra land som Somalia, Pakistan og Afghanistan. Det er få norske som kommer, og jeg må tenke på forretningen min, understreker frisøren overfor Budstikka.

Nei jøss ,tenke det at hun må tenke på forretningen sin , nå skal det bli festlig i rettsalene , eller er det noen som bare må slå i bordet å be folk skjerpe seg.

Hun kan da ikke slippe unna med dette når Merete Hodne ble dømt ?

• aleks8888no

# 136. 17. feb 2017 18:11
    Vestlandet1964 skrev 17.02.17 kl. 18:09
    Tvert imot. Mer oppmerksomhet, slik at folk kan forstå hvor koko denne krenkelses-lovgivningen er.
    Du mener det er bedre med fritt leide?
  • Vestlandet1964

# 137. 17. feb 2017 18:13 Jeg føler også at saken fortjener en illustrasjon (før/etter-bilde)
    vedlegg
  • flaneur

# 138. 17. feb 2017 18:14
    Vestlandet1964 skrev 17.02.17 kl. 18:13
    Jeg føler også at saken fortjener en illustrasjon (før/etter-bilde)

Er du virkelig på det nivået at du tror et prinsipielt spørsmål endrer seg bare fordi noen bytter klesstil?

• Toffin

# 139. 17. feb 2017 18:17
    flaneur skrev 17.02.17 kl. 18:14
    Er du virkelig på det nivået at du tror et prinsipielt spørsmål endrer seg bare fordi noen bytter klesstil?

Det prinsipielle står seg like godt med eller uten hijaben, noe også Merete Hodnes prosessfullmektig gjorde klinkende klart i dag. Det triste er at det prinsipielle drukner i støyen fra to like usympatiske og uspiselige parter.

• MICHAELofNORWAY

# 140. 17. feb 2017 18:58 Kvinnen som driver salongen i Sandvika, bekrefter overfor Budstikka at kun barn og kvinner har adgang, siden mange av kundene bruker hijab, som de tar av i salongen.

- Jeg har bare utenlandske kunder fra land som Somalia, Pakistan og Afghanistan. Det er få norske som kommer, og jeg må tenke på forretningen min, understreker frisøren overfor Budstikka.

Så om en mann kler seg i med kvinneklær, så har han full rett til å komme inn?

For det er jo kun hva man har på seg, som er saken.

• gre18cce

# 141. 17. feb 2017 19:07
    Devils Advocate skrev 17.02.17 kl. 14:40
    Jeg kan ikke helt tyde hva argumentet ditt er.

Hvis du kan klarifisere det i mer korthet så ville det vært til hjelp for meg

Ditt ønske er avslått

• Sacha_

# 142. 17. feb 2017 20:22
    Vestlandet1964 skrev 17.02.17 kl. 18:13
    Jeg føler også at saken fortjener en illustrasjon (før/etter-bilde)

Jeg forstår ikke all den balubaen saken har fått hvis det var slik hun kledde seg tidligere, til venstre. Da jeg vokste opp var det mange koner som gikk med skaut som var tilsvarende inntullett i et hodeplagg. Og ingen manste vel noe om det, annet enn kanskje feminister.

Ansiktet hennes er jo helt synlig! Hvor mye skal man egentlig detaljstyre hvordan folk går kledd? Det blir for mye moralpoliti for min del. Grøss!

• Kjetil64

# 143. 17. feb 2017 20:29
    MICHAELofNORWAY skrev 17.02.17 kl. 16:38
    Om hun nå venter noen måneder og tar på seg utstyret igjen og går inn et sted hun vet de ikke liker hijab, så kan det bli en god ekstra inntekt hvert år?

Bare vent, så er hun nok snart "lei" av å være muslim også.

Hun ble diskriminert fordi hun brukte hijab da hun oppsøkte frisøren. At hun har sluttet med den nå endrer ikke saken.
  • jatilnei

# 144. 17. feb 2017 20:30
    Sacha_ skrev 17.02.17 kl. 20:22
    Jeg forstår ikke all den balubaen saken har fått hvis det var slik hun kledde seg tidligere, til venstre. Da jeg vokste opp var det mange koner som gikk med skaut som var tilsvarende inntullett i et hodeplagg. Og ingen manste vel noe om det, annet enn kanskje feminister.

Ansiktet hennes er jo helt synlig! Hvor mye skal man egentlig detaljstyre hvordan folk går kledd? Det blir for mye moralpoliti for min del. Grøss!

Det er tydeligvis noen år siden du vokste opp, og du gjør vel ikke annet enn og spytte på den kampen feministene hadde den gangen når du drar frem moralpolitiet som argument her.

• Softbike

# 145. 17. feb 2017 20:33
    Kjetil64 skrev 17.02.17 kl. 20:29
    Hun ble diskriminert fordi hun brukte hijab da hun oppsøkte frisøren. At hun har sluttet med den nå endrer ikke saken.

Det er noe som slår meg: store deler av venstresidas nesegruse beundring og knefall for den fascistiske ideologien islam. En patriarkalsk, homofob og kvinneundertrykkende ideologi. Hva er det med denne som er så verdifullt?
  • Sacha_

# 146. 17. feb 2017 20:42 (red. kl. 20:44)
    Skogstroll27 skrev 17.02.17 kl. 20:30
    Det er tydeligvis noen år siden du vokste opp, og du gjør vel ikke annet enn og spytte på den kampen feministene hadde den gangen når du drar frem moralpolitiet som argument her.

Jeg spytter ikke på feminister, jeg regner meg selv som en feminist. Men altså, et skaut er ikke det samme som å tildekke ansiktet fullstendig. Hvis en kvinne velger å ha på seg skaut ser jeg ikke problemet i det. Mamma var sykepleier og da hun ble utdannet var skaut obligatorisk av hygieniske årsaker. Så spar meg for stråmmannsargumentasjonen din.

• jatilnei

# 147. 17. feb 2017 20:46 (red. kl. 20:47)
    Sacha_ skrev 17.02.17 kl. 20:42
    Jeg spytter ikke på feminister, jeg regner meg selv som en feminist. Men altså, et skaut er ikke det samme som å tildekke ansiktet fullstendig. Hvis en kvinne velger å ha på seg skaut ser jeg ikke problemet i det. Mamma var sykepleier og da hun ble utdannet var skaut obligatorisk for av hygieniske årsaker. Så spar meg for stråmmannsargumentasjonen din.

Om du ser på deg selv som feminist så blir jo argumentasjonen din enda mer latterlig og denne "stråmannsargumentasjonen" er antagligvis helt på sin plass.

Feministisk kamp i din barndom var tydeligvis og få disse kvinneundertrykkende plaggene av.

I dag er tydeligvis feministisk kamp og få disse kvinneundertrykkende plaggene på igjen

Du grøsser muligens av moralpolitiet, mens andre kanskje grøsser av dobbeltmoralismen din?

• Sacha_

# 148. 17. feb 2017 20:49
    Skogstroll27 skrev 17.02.17 kl. 20:46
    Om du ser på deg selv som feminist så blir jo argumentasjonen din enda mer latterlig og denne "stråmannsargumentasjonen" er antagligvis helt på sin plass.

Feministisk kamp i din barndom var tydeligvis og få disse kvinneundertrykkende plaggene av.

I dag er tydeligvis feministisk kamp og få disse kvinneundertrykkende plaggene på igjen

Du grøsser muligens av moralpolitiet, mens andre kanskje grøsser av dobbeltmoralismen din?

Respekt for andre er det viktigste for meg. Enig at det ikke bør være tillatt å tildekke ansiktet i det offentlige rom, men etter det må kvinner og menn velge hvordan de kler seg for min del.

• MICHAELofNORWAY

# 149. 17. feb 2017 21:21
    Sacha_ skrev 17.02.17 kl. 20:22

Hijab er et politisk plagg.

Det skal arrangeres sjakk-wm for kvinner snart og det arrangeres i Iran i år. Alle deltagere er påbudt å ha på seg hijab for å få delta. Hva er da viktig med Islamsk religion?

Er det sporten eller plagget som er viktigst?

Mange av de beste sjakkspillere i verden, har meldt avbud, for de anser det som en tvang å iføre seg hijab, og da særlig i et land hvor kvinner kjemper med livet som innsats for å slippe å bruke det.

• Sacha_

# 150. 17. feb 2017 21:28
    MICHAELofNORWAY skrev 17.02.17 kl. 21:21
    Hijab er et politisk plagg.

Det skal arrangeres sjakk-wm for kvinner snart og det arrangeres i Iran i år. Alle deltagere er påbudt å ha på seg hijab for å få delta. Hva er da viktig med Islamsk religion?

Er det sporten eller plagget som er viktigst?

Mange av de beste sjakkspillere i verden, har meldt avbud, for de anser det som en tvang å iføre seg hijab, og da særlig i et land hvor kvinner kjemper med livet som innsats for å slippe å bruke det.

Er du sikker på at du ikke forveksler hijab med niqab og burka?