Forum

2141

innlogget

40193

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: [email protected]
  • Toffin

NSB og Nettbuss har blitt VY

12. mar 2019 09:42 | Vist 2640 ganger. Språkrådet har allerede slaktet det nye navnet VY.

Jeg har ingen problemer med å slutte meg til Språkrådets konklusjon, og er vel i grunnen bare mer og mer lei av latterlige navneendringer med tilsvarende latterlige nye logoer.

Men, hva mener du?

vedlegg

Foretrekker du NSB?

1. Ja
    76,1%
    2. Nei
    9,6%
    3. Bryr meg ikke
    14,3%
    Totalt 385 avgitte stemmer.

• ManScent

# 121. 15. mar 2019 01:30
    Henrik3 skrev 15.03.19 kl. 01:28
    Jeg vet, og i singapore, i følge youtube. Men det er nok ikke alle bussene der heller. Men her er det jo ingen slike rutebusser.

Alle lamgdistamse bussene i Tyrkia har den standarden du sier.
  • Henrik3

# 122. 15. mar 2019 01:33
    ManScent skrev 15.03.19 kl. 01:30
    Alle lamgdistamse bussene i Tyrkia har den standarden du sier.

Ok, jeg får tro deg på det. Har bare vært der en gang på nittitallet
  • ManScent

# 123. 15. mar 2019 01:35
    Henrik3 skrev 15.03.19 kl. 01:33
    Ok, jeg får tro deg på det. Har bare vært der en gang på nittitallet

Ja verden er ikke en charterreise.
  • Skedsmo96

# 124. 15. mar 2019 01:46 Jeg er ganske likegyldig til navneendringen sånn egentlig.

Det som er totalt train-wreck er hele jernbanereformen.

• J STRYKER HSUND

# 125. 15. mar 2019 02:10 (red. kl. 02:16) Her er to eksempler fra den store verden hvor selskaper har sluttet å bruke det lange navnet, men fortsatt inn i fremtiden med den korte varianten som ofte ble mest brukt.

Eksempel 1:
    British Petrolium valgte for noen år siden å kutte ut navnet British Petrolium og satse på det korte BP som var mest vanlig å bruke og som de fleste i storbritania vet hva betyr.

Eksempel 2:
    På 1870 tallet startet Alexander Graham Bell (oppfinneren av telefonen) sitt telefonselskap Bell teleohone company. På 1880 taller valgte selskapet å slå seg sammen med American speaking telephone company. Det nye navnet ble American Bell telephone company.

På 1890 ble telegrafi en viktig måte å kommunisere på. Selskapet til Bell valgte å understreke dette i navnet. Telefonselskapet fikk nytt navn i 1899. Det nye navnet ble American Telephone & Telegrapgh company bedre kjent som A T & T. Mye har endret seg på 120 år. Det lange navnet er skrotet men seskapet til Alexander Bell bruker fortsatt forlortelsen A T &T i 2019. De fleste i USA vet hva A T & T er for noe.

Kunne ikke NSB gjort det samme. Vraket det lange navnet Norges Stats Baner og fortsatt med det korte navnet NSB inn i fremtiden? I og med at NSB er så godt innarbeidet.

• wikk

# 126. 15. mar 2019 02:17
    J STRYKER HSUND skrev 15.03.19 kl. 02:10
    Her er to eksempler fra den store verden hvor selskaper har sluttet å bruke det lange navnet, men fortsatt inn i fremtiden med den korte varianten som ofte ble mest brukt.

Eksempel 1:
    British Petrolium valgte for noen år siden å kutte ut navnet British Petrolium og satse på det korte BP som var mest vanlig å bruke og som de fleste i storbritania vet hva betyr.

Eksempel 2:
    På 1870 tallet startet Alexander Graham Bell (oppfinneren av telefonen) sitt telefonselskap Bell teleohone company. På 1880 taller valgte selskapet å slå seg sammen med American speaking telephone company. Det nye navnet ble American Bell telephone company.

På 1890 ble telegrafi en viktig måte å kommunisere på. Selskapet til Bell valgte å understreke dette i navnet. Telefonselskapet fikk nytt navn i 1899. Det nye navnet ble American Telephone & Telegrapgh company bedre kjent som A T & T. Mye har endret seg på 120 år. Det lange navnet er skrotet men seskapet til Alexander Bell bruker fortsatt forlortelsen A T &T i 2019. De fleste i USA vet hva A T & T er for noe.

Kunne ikke NSB gjort det samme. Vraket det lange navnet Norges Stats Baner og fortsatt med det korte navnet NSB inn i fremtiden? I og med at NSB er så godt innarbeidet.

Ikke glem Sintef og OBOS.

• flaneur

# 127. 15. mar 2019 07:08
    Henrik3 skrev 15.03.19 kl. 01:28
    Jeg vet, og i singapore, i følge youtube. Men det er nok ikke alle bussene der heller. Men her er det jo ingen slike rutebusser.

Det er det klasseløse samfunns skyld. Uten nok fattige arbeidstakere som kan gjøre arbeidet billig nok og tilstrekkelig mange velbemidlede som tar seg råd til å betale tilstrekkelig mye mer for en egentlig unødvendig standardheving er det ikke kundegrunnlaget for denne typen luksustjenester.

Det kommer ikke til å bli bedre heller, når holdningen her er at man skal ta BMW-ene fra dem som har for mye kriminelle penger mellom hendene, i stedet for å gi dem frie tøyler og muligheten til å oppgradere fra tjenester vanlige lønnsmottakere er henvist til.

• Skaikru

# 128. 15. mar 2019 07:33
    Queerix skrev 12.03.19 kl. 10:03

Buss for tog, burde være det nye navnet ja.

• Hofman

# 129. 15. mar 2019 12:59
    flaneur skrev 15.03.19 kl. 07:08
    Det er det klasseløse samfunns skyld. Uten nok fattige arbeidstakere som kan gjøre arbeidet billig nok og tilstrekkelig mange velbemidlede som tar seg råd til å betale tilstrekkelig mye mer for en egentlig unødvendig standardheving er det ikke kundegrunnlaget for denne typen luksustjenester.

Det kommer ikke til å bli bedre heller, når holdningen her er at man skal ta BMW-ene fra dem som har for mye kriminelle penger mellom hendene, i stedet for å gi dem frie tøyler og muligheten til å oppgradere fra tjenester vanlige lønnsmottakere er henvist til.

Sånn er det, og også derfor man har langt flere motehus brand-stores, ultraeksklusive hoteller og råflotte biler i det vi tenker på som fattige land.

• 0rest_

# 130. 20. mar 2019 21:14 Når man først skal skifte navn, hvorfor ikke da et navn som er litt dekkende for hvordan folk oppfatter selskapet?

Sånn som Stadig Forsinket ..

• Toffin

# 131. 20. mar 2019 21:16
    0rest_ skrev 20.03.19 kl. 21:14
    Når man først skal skifte navn, hvorfor ikke da et navn som er litt dekkende for hvordan folk oppfatter selskapet?

Sånn som Stadig Forsinket ..

Say no more.

vedlegg
  • Yacob

# 132. 20. mar 2019 22:12 (red. kl. 22:16)
    Toffin skrev 20.03.19 kl. 21:16
    Say no more.

Jeg sier at man ikke skal ta alt for god fisk. Det Norske Akademis ordbok: VY

vedlegg
  • Toffin

# 133. 20. mar 2019 22:37 (red. kl. 22:37)
    Yacob skrev 20.03.19 kl. 22:12
    Jeg sier at man ikke skal ta alt for god fisk. Det Norske Akademis ordbok: VY

Enhver skjønner da at dette er kødd.
    Morskap på NSB-styrets bekostning.

• Arnie98

# 134. 20. mar 2019 22:48
    Toffin skrev 12.03.19 kl. 09:42
    Språkrådet har allerede slaktet det nye navnet VY.

Jeg har ingen problemer med å slutte meg til Språkrådets konklusjon, og er vel i grunnen bare mer og mer lei av latterlige navneendringer med tilsvarende latterlige nye logoer.

Men, hva mener du?

Den intetsigende og stygge logoen minner meg mer om det engelske ordet why enn vy. Og Why er jo ganske naturlig å tenke når de fleste er imot det latterlige navnebyttet! HVORFOR GJØR DE DETTE? WHY WHY WHY?
  • Ponny63

# 135. 20. mar 2019 22:54 (red. kl. 22:55) Min far R.I,P. Jobbet med tog halve livet. Å endte som togfører og vi gråter han i sin mørke grav og jeg. Nok med det NORCARGO Er snart konkurs? Transport på jernbane er ikke lønnsomt!