Forum

2240

innlogget

42434

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • J STRYKER HSUND

Coca-cola forsvinner ut av Rema 1000.

5. jan 2017 23:52 (red. kl. 23:58) | Vist 9864 ganger. Kun to produkter cola og cola zero blir igjen. Kims forsvinner også ut av butikkene. Rema 1000 blir bestevenn med Rignes som har Pepsi i sitt vareutvalg.

Rema 1000 har som mål og bli bestevenn med noen få og slanke vekk mye av de andre merkevarene.

Hva mener folket på Gaysir? Blir det bedre eller verre? Vil noen tape på dette og hvem?

E24: Kaster ut flere Coc-col prodjkter

vedlegg
  • flaneur

# 121. 11. jan 2017 01:11
    Zolex skrev 11.01.17 kl. 00:54
    Etter å ha satt meg litt mer inn i saken ser jeg jo at det er mange tapere. Rema 1000 vil nok ikke vinne på dette på lang sikt. Forbrukerne taper. Leverandørene som blir kastet ut fra det gode selskap taper.

Det eneste problemet er at det er for få konkurrerende aktører i dagligvaresektoren i Norge, men det problemet var der før Rema laget seg ny strategi, og har ikke blitt verre nå. Men problemet blir enda større om Rema mislykkes.

Noen leverandører vinner og noen taper hvert eneste år. Remas opplegg gir faktisk mer forutsigbar og stabil situasjon over lengre tid for leverandørene enn det som har vært tilfelle når alle de tre store har gjort sine hemmelige avtaleforhandlinger med leverandørene årlig.

Forbrukerne har tapt for lenge siden uansett, men har falt for eget grep. Med relativt forutsigbar, urovekkende suboptimal og stort sett irrasjonell opptreden har de overlatt kontrollen over egne handlevaner til de etablerte kjedene og storprodusentene.

• flaneur

# 122. 11. jan 2017 01:19
    Jan Erik skrev 11.01.17 kl. 01:08
    De må gjerne grave sin egen grav, slik at vi får færre butikker i Norge.

Vi trenger færre butikker, men flere aktører i dagligvaresektoren. Et duopol vil være en langt større katastrofe enn om Rema fjerner noen varer og bidrar til å vanskeliggjøre direkte prissammenligninger.

Kanskje vil det være en fordel for forbrukerne om Rema klarer å spisse lavprissegmentet til et snevert produktutvalg og tjener penger på det, for det åpner sannsynligvis for at det blir lettere for en fullsortimentsbutikk med mer kvalitetsfokus å klare seg uten direkte konkurranse med prispresserne. Dersom kundene bare kjenner sin besøkelsestid og tilstrekkelig mange er villige til å betale litt mer for utvalg og kvalitet.

• Humoristen

# 123. 11. jan 2017 02:21
    Metallica skrev 11.01.17 kl. 00:39
    Vi er mangen med henne som aldri mer skal sette vår fot i en ræva 1000 butikk.

Det er kun de som støtter at norske arbeidsplasser blir lagt ned som kommer til å handle på ræva 1000 fremmover.

Det heter Rema 1000, ikke vær så usakelig!!

• King_Nothing

# 124. 11. jan 2017 10:46 (red. kl. 10:47) Vi får nå se da, hvis Rema klarer å få samtlige "bestevenn-varer" 3-4 kr under tilsvarende fra konkurrentene så tror jeg nok den prisbevisste saueflokken i Norge ikke vil svikte.

Men det blir uansett mer klønete å måtte dra innom flere steder for å få tak i det man ønsker.

• Lord Lolindir

# 125. 11. jan 2017 22:35
    King_Nothing skrev 11.01.17 kl. 10:46
    Vi får nå se da, hvis Rema klarer å få samtlige "bestevenn-varer" 3-4 kr under tilsvarende fra konkurrentene så tror jeg nok den prisbevisste saueflokken i Norge ikke vil svikte.

Men det blir uansett mer klønete å måtte dra innom flere steder for å få tak i det man ønsker.

Lidl-tilhengerne går på Rema 1000. De har kuttet flere av varene jeg pleier å kjøpe allerede. Ikke at jeg har vært så ofte innom Rema, men det blir i hvert fall ikke oftere.

• Sacha_

# 126. 11. jan 2017 22:43 JEg er glad jeg ikke bor i Norge når jeg leser denne debatten. Norge: Landet med magert vareutvalg og minimal forbrukermakt.
  • Metallica

# 127. 11. jan 2017 22:48
    Humoristen skrev 11.01.17 kl. 02:21
    Det heter Rema 1000, ikke vær så usakelig!!
    Ræva til 1000? Manco til 1000?

Nå forsvinner forresten alle olden produktene fra butikkene også. Dette begynner å bli morsomt!

• SplashBoy

# 128. 11. jan 2017 22:50
    Sacha_ skrev 11.01.17 kl. 22:43
    JEg er glad jeg ikke bor i Norge når jeg leser denne debatten. Norge: Landet med magert vareutvalg og minimal forbrukermakt.

Er det butikkene sin feil? Er vel mer forbrukerne som ikke vil betale for et større utvalg. Og hva skal man med så enormt utvalg, bare vanskeligere å velge da
  • Zolex

# 129. 11. jan 2017 22:54 (red. kl. 22:54)
    SplashBoy skrev 11.01.17 kl. 22:50
    Er det butikkene sin feil? Er vel mer forbrukerne som ikke vil betale for et større utvalg. Og hva skal man med så enormt utvalg, bare vanskeligere å velge da
    Det er både butikkene og forbrukerne sin skyld. Forbrukerne har ikke stått på kravene, og nå har vi gjort det så vanskelig for oss selv at de store kjedene mer eller mindre kan gjøre det de vil. Kanskje det er på tide med en ny Facebookaksjon, vi fikk jo urge på 1,5l. etter en Facebookaksjon.
  • J STRYKER HSUND

# 130. 11. jan 2017 23:18 (red. kl. 23:18)
    Zolex skrev 11.01.17 kl. 22:54
    Det er både butikkene og forbrukerne sin skyld. Forbrukerne har ikke stått på kravene, og nå har vi gjort det så vanskelig for oss selv at de store kjedene mer eller mindre kan gjøre det de vil. Kanskje det er på tide med en ny Facebookaksjon, vi fikk jo urge på 1,5l. etter en Facebookaksjon.

Prpblemet er at vi har for mange butikker. I Oslo med sine 660 000 innbyggere er antallet dagligvare butikker 5 ganger høyere en i Stockholm som har 2,1 million innbyggere.

Det betyr cirka halvparten så mange kunder i butikken sammenlignet med sverige. Hadde antallet kunder i butikken vært dobbelt så høyt ville omsetningen på mange varer vært dobbelt så høy. Det betyr at det ville lønne seg å ha et bredere utvalg.

Jeg jobber på Coop Prix (tidl. Rimi). I 2012 åpnet Kiwi ny butikk et par kvartaler unna. Da forsvant cirka halvparten av kundene til Kiwi. Noen av varene vi hadde i vareutvalget måtte vi kutte ut på grunn av mye svinn da halvparten av kundene som kjøpte den varen sluttet å handle hos oss.

• Sacha_

# 131. 11. jan 2017 23:18 (red. kl. 23:19)
    SplashBoy skrev 11.01.17 kl. 22:50

Har ikke sagt det er butikkenes feil. Kanskje det er distributørene, eierne og myndighetene som ikke tenker nok på forbrukerne? Og forbrukerne som ikke driver nok med lobbying?

ja valg er vanskelige gitt, men litt utvalg er jo kjekt å ha da.

• Arzach

# 132. 11. jan 2017 23:29 Problemet i Norge er ikke egentlig for mange butikker, eller for høy pris. Det handler om at vi som forbrukere har både latt oss styre, og valgt sjøl, å fokusere på pris, pris, og atter pris, fordi vi har "kjøpt" budskapet til de store om at dette er det eneste som egentlig teller.
    I mellomtida har de store aktørene fått holde på i "markedet" som de vil, uten særlig reell regulering. Da sitter vi igjen med aktører som snart kontrollerer bukken, havresekken, mjølbilen, mølla, åkeren og såkornet som havren kommer fra. Et samstemt politikerkor har latt de store få holde på slik, i en fåfengt tro på at "markedet regulerer dette sjøl". Forbrukerne har ikke brukt den makta de har hatt, og snart er dagligvarehandelen styrt utelukkende av få og store aktører. Remas "bestevenn"-ordning handler i liten grad om det de påstår, nemlig at de skal satse på lokale aktører som supplement til en redusert vareportefølje, men at de vil ha kontroll. Tvinge de leverandørene de ikke sjøl kontrollerer inn under sin prismodell - eller ikke få selge sine varer i kjedebutikkene.
  • SplashBoy

# 133. 11. jan 2017 23:32
    Sacha_ skrev 11.01.17 kl. 23:18
    Har ikke sagt det er butikkenes feil. Kanskje det er distributørene, eierne og myndighetene som ikke tenker nok på forbrukerne? Og forbrukerne som ikke driver nok med lobbying?

ja valg er vanskelige gitt, men litt utvalg er jo kjekt å ha da.

det er ikke opp til myndighetene å bestemme vareutvalget. Viss folk vil ha og er villig til å betale, så er det ingen kjøpmann som vil nekte å ta inn varene. Kanskje ikke Rema da..
  • uncanny

# 134. 11. jan 2017 23:33 Jeg synes det er politikernes og staten sin feil at det er så lite konkurranse. Kjedene bør betale skatt avhengig av markedsandelen.
  • Arzach

# 135. 11. jan 2017 23:38 (red. kl. 23:42)
    SplashBoy skrev 11.01.17 kl. 23:32
    det er ikke opp til myndighetene å bestemme vareutvalget. Viss folk vil ha og er villig til å betale, så er det ingen kjøpmann som vil nekte å ta inn varene. Kanskje ikke Rema da..

En god, men fullstendig naiv tanke, dagens markedssituasjon i varehandelen tatt i betraktning.
    Dette markedssegmentet BURDE vært regulert for å unngå for mye makt til få aktører.
    3 aktører kontrollerer 86% av markedet etter ICA trakk seg ut (Virke, 2015