Forum

1773

innlogget

42911

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • 20Bergen17

Gavetips

10. jan 2017 17:16 | Vist 1739 ganger. Hei,
    Nå er det snart tid for salg av leiligheten min og jeg lurer på hva nordmenn synes om gaver til eiendomsmeglere etter salg av bolig. I USA er det helt vanlig å gi tips, gaver som en takk osv... Det som er litt annerledes er at de fleste gjør det selv om servicen er bare så så. Min eiendomsmegler er eksepsjonelt og jeg tror ikke at det finnes et annet ord til å beskrive innsatsene hennes.

Bortsatt fra omtale er det noe annet som er vanlig å gjøre når boligen er solgt og selgeren er kjempe fornøyd?
    Blomster, et kort.. Dessuten har jeg en veske (ekte skinn men nøytral) som ble brukte bare en gang ( se bildet) tror dere at det er en god gave til en som barer mange permer, papirer osv? Kanskje gi den til henne med blomster og kort opp i?

Takk for tipsene dere :)

vedlegg
  • 20Bergen17

# 106. 11. jan 2017 20:33 (red. kl. 20:37)
    Bleke Rødskjegg skrev 11.01.17 kl. 20:18
    Haha, så søtt naiv du er. Hennes hovedformål var hele tiden å tjene penger på deg.

Som jeg har sagt før.. Så lite du vet. For eksempel før jeg valgt henne har jeg sammenlignet prisene til 3 andre meglere. Med henne sparer jeg litt over 30.000. Hva har jeg tapt?

• 20Bergen17

# 107. 11. jan 2017 20:35 (red. kl. 20:46)
    Bleke Rødskjegg skrev 11.01.17 kl. 20:16
    Ikke skjønner meningen med tråden? Det må isåfall være fordi det du skriver er helt ubegripelig? Om meningene mine er dårlige, så er dine meninger rent søppel.

Litt morsomt at du bestandig kritiserer min språkbruk når du faktisk skjønner akkurat hva jeg mener men prøver likevel å være motstander. Noe som er ikke i mål med tråden. Så tåpelig og søtt du er :)

Når jeg leser kommentarene dine vet jeg egentlig hva det handler om! Det må du jobbe med

• Zolex

# 108. 11. jan 2017 21:33 (red. kl. 21:34)
    USA2010NORGE skrev 11.01.17 kl. 19:48
    Tråden jo handler ikke om skal gi eller ikke gi men om hva er det jeg skal gi ( blomster, omtale, kort, veske/ikke veske.
    Jeg hadde for lenge siden bestemte meg at jeg vil gi så å ha tips om ikke å gi er helt utenfor.
    Jeg spurte ikke om jeg bør gi, men hva av det valgene jeg nevnte.
    Du skrev også å heller gi gave til dem som trenger det mest...elektrikeren, rørleggeren, vaskehjelpen osv..Det gjør jeg faktisk med å gi lett ekstra over avtalte pris. Har bruke hjelperne fra Finn.no og ingen har takket nei.
    Jeg har fått med meg hvorfor du spurte, og jeg har også kommet med forslag tidligere i tråden. Her prøver jeg bare å forklare hvorfor jeg tror så mange reagerer. Det å gi noe ekstra til noen som allerede har det veldig lukrativt når de ikke har gjort noe ekstraordinært utover det de skal gjøre er jo poengløst. Du kan si og mene hva du vil, men en eiendomsmegler skal hjelpe til med salg og kjøp til beste evne og med best mulig resultat, og det at hun har stått på for deg skulle bare mangle. Jeg sier ikke at jeg er i mot det å gi en blomst eller vin, det er opp til den enkelte å avgjøre selv.

Kommentaren om å "bli norsk" var kanskje litt kjip fra meg, men du har flere ganger nevnt hvor mye du har jobbet med å lære deg norsk, og det er jo kjempefint om du vil tilpasse deg en norsk tilværelse. Da håper jeg at du ser poenget mitt (vi bryr oss om penger, hva vi tjener og hva andre tjener) og ikke bare ser på det som et sleivspark. Det var ikke ment for å være frekk, men for å opplyse deg om noe som er helt relevant om man ser på mange av svarene i tråden her.

• 20Bergen17

# 109. 11. jan 2017 22:02 (red. kl. 22:08)
    Zolex skrev 11.01.17 kl. 21:33
    Jeg har fått med meg hvorfor du spurte, og jeg har også kommet med forslag tidligere i tråden. Her prøver jeg bare å forklare hvorfor jeg tror så mange reagerer. Det å gi noe ekstra til noen som allerede har det veldig lukrativt når de ikke har gjort noe ekstraordinært utover det de skal gjøre er jo poengløst. Du kan si og mene hva du vil, men en eiendomsmegler skal hjelpe til med salg og kjøp til beste evne og med best mulig resultat, og det at hun har stått på for deg skulle bare mangle. Jeg sier ikke at jeg er i mot det å gi en blomst eller vin, det er opp til den enkelte å avgjøre selv.

Kommentaren om å "bli norsk" var kanskje litt kjip fra meg, men du har flere ganger nevnt hvor mye du har jobbet med å lære deg norsk, og det er jo kjempefint om du vil tilpasse deg en norsk tilværelse. Da håper jeg at du ser poenget mitt (vi bryr oss om penger, hva vi tjener og hva andre tjener) og ikke bare ser på det som et sleivspark. Det var ikke ment for å være frekk, men for å opplyse deg om noe som er helt relevant om man ser på mange av svarene i tråden her.

Jeg kjenner hva du mener og det med penger er av mindre betydning. Nordmenn som kjenner amerikaner vet at det er helt vanlig å gi fordi det ligger i kjernen vår. Jeg vil ikke la min tilværelse i Norge ødelegge noe jeg betyr så mye for meg og min kultur. Hun har brukte hennes egen tid utenfor arbeidstidene, flere helger for å forklar ting, passet på at jeg har det bra og ikke var altfor stresset. Dessuten er hennes tidligere utdannelse akkurat de jeg driver med og hun har bruke litt tid på å lese gjennom to oppgaver før de ble levert (ikke fordi jeg spurt, men hun vil bare hjelp) Derfor sier jeg at hun har hjulpet meg mer enn andre. Og sammenlignet med andre meglere og deres oppgaver stemmer det.

Jeg kjenner hva du mener og vil ikke fornærme men å bli norsk og lære norsk er to forskjellige ting. For det andre har jeg ikke kommet til Norge for å bli norsk, men for å jobbe, lære litt språk, reise og venne meg tilbake hjem. Mange antar at jeg kjøpte med tanke på at jeg ønsker å bli norsk men å kjøpe er bare en av flere måter å investere pengene på.

Har jeg forklart nok at du forstår hvorfor det er greit å gi noe fra mine side uavhengig av penger ( Selv om jeg forstår at MANGE ikke er så gavmild og har andre måter å tenke på) Som jeg har sagt til andre....Å gi blomster, et kort, osv gjøre ingenting. LOL jeg visste det med vesken var uaktuelt men så morsomt ble diskusjonen rundt den.

• camelCase

# 110. 11. jan 2017 22:06 (red. kl. 22:07) Jeg synes megleren ikke fortjener noe gave. Men jeg ønsker ikke prøve å overbevise noen om det. Denne tråden skapte debatt uten å måtte handle om kukbilder, og jeg er fornøyd med det
  • 20Bergen17

# 111. 11. jan 2017 22:07 (red. kl. 22:12)
    camelCase skrev 11.01.17 kl. 22:06
    Jeg synes megleren ikke fortjener noe gave. Men jeg ønsker ikke prøve å overbevise noen om det. Jeg er fornøyd nok med at denne tråden skapte debatt uten å måtte handle om kukbilder.

Hva definere du som en gave? Er blomster en gave eller ser du bare på vesken ( som ikke skal gis)?

Eiendomsmegleren vil bli fornøyd med det hun tjener og jeg vil bli fornøyd. Til slutt vil hun få noen blomster, et kort og god omtale. Hvis man ikke synes det er en god avslutning til en bra samarbeide må man lære å ikke være så kaldt.

• Zolex

# 112. 11. jan 2017 22:08
    camelCase skrev 11.01.17 kl. 22:06
    Jeg er fornøyd nok med at denne tråden skapte debatt uten å måtte handle om kukbilder.
    Gi det et par sider, så snakkes det nok om kukbilder her også. Kommer nok helt sikkert en eller annen blåmann og foreslår et kukalbum slik at TS kan vise at han også har stått på for eiendomsmegleren sin.
  • SplashBoy

# 113. 11. jan 2017 22:12 hva med en forgylt dildo?
  • Quidditch

# 114. 11. jan 2017 22:13
    USA2010NORGE skrev 11.01.17 kl. 19:27
    Akademikarvis? Gi meg flere eksempler (gjerne konkrete) hvor nordmenn bruker ordet "akademikarvis"
    Om det faktisk finnes.

Norsk er eit sterkt agglutinerande språk. Det tyder at du kan danna nye ord ved å setja saman ordrøter, og at dei som beherskar språket nokonlunde flytande vil kunna forstå det nye ordet utan problem.

"Akademikarvis" er eit heilt kurant, samansett ord av "akademikar" og "vis". "På akademikarvis" er altså "på ein akademikar sitt vis" - slik ein akademikar ville gjort det.

Ærbødigst,
    Sjefredaktør Frimann Pløsen

• 20Bergen17

# 115. 11. jan 2017 22:14
    Zolex skrev 11.01.17 kl. 22:08
    Gi det et par sider, så snakkes det nok om kukbilder her også. Kommer nok helt sikkert en eller annen blåmann og foreslår et kukalbum slik at TS kan vise at han også har stått på for eiendomsmegleren sin.

For min del er jeg ferdig og tråden kan gå hvilken som helst retning man ønsker.
    Jeg takker dere for noen gode tips og innblikk i hvordan helt vanlige nordmenn tenker.

• 20Bergen17

# 116. 11. jan 2017 22:20 (red. kl. 22:24)
    Quidditch skrev 11.01.17 kl. 22:13
    Norsk er eit sterkt agglutinerande språk. Det tyder at du kan danna nye ord ved å setja saman ordrøter, og at dei som beherskar språket nokonlunde flytande vil kunna forstå det nye ordet utan problem.

"Akademikarvis" er eit heilt kurant, samansett ord av "akademikar" og "vis". "På akademikarvis" er altså "på ein akademikar sitt vis" - slik ein akademikar ville gjort det.

Ærbødigst,
    Sjefredaktør Frimann Pløsen

Ingen har sagt at man ikke misforstår det du prøvde å skrive... men jeg spurte deg om å gi konkrete eksempler på hvor andre nordmenn har bruke ordet. Det å lage nye ord er ikke noe rocket science.

Videre har dette ikke gjort at du fremstår flinkere enn du egentlig er. Men hvis du kan gi meg flere eksempler, vil jeg gi deg mer kreditt og faktisk vil lære EN ting av deg fra denne tråden :)

Til slutt må jeg bare si at det er nokså morsomt når man prøver å bruke vitsen av en akademiker, når de faktisk ikke er det.

• camelCase

# 117. 11. jan 2017 22:26
    USA2010NORGE skrev 11.01.17 kl. 22:07
    Hva definere du som en gave? Er blomster en gave eller ser du bare på vesken ( som ikke skal gis)?

Eiendomsmegleren vil bli fornøyd med det hun tjener og jeg vil bli fornøyd. Til slutt vil hun få noen blomster, et kort og god omtale. Hvis man ikke synes det er en god avslutning til en bra samarbeide må man lære å ikke være så kaldt.

Blomster høres bra ut. Det er lov å være deg selv og gi noe om du føler for det.

• SplashBoy

# 118. 11. jan 2017 22:43 hva blir det til, blomster, vesken laget av skinnet til et mishandla dyr, vin, 10 % ekstra provisjon eller ein forgylt dildo?
  • Quidditch

# 119. 11. jan 2017 23:18
    USA2010NORGE skrev 11.01.17 kl. 22:20
    Til slutt må jeg bare si at det er nokså morsomt når man prøver å bruke vitsen av en akademiker, når de faktisk ikke er det.

Du er veldig søt når du brukar hersketeknikkar.

Synd at du ikkje veit kva du snakkar om :-)

• Masters slave

# 120. 11. jan 2017 23:50
    Zolex skrev 11.01.17 kl. 11:42
    Man betaler for en tjeneste, og som en ekstra takk gir man penger? Kunne man ikke da bare betalt mer i lønn/for tjenesten? Å gi en vin er helt ok. Å gi en blomsterbukett er helt ok. Å gi et kort er helt ok. Å gi en julegave (dersom det er noen man har et pågående forhold til) er helt ok. Men det å gi mer penger etter man har betalt med penger virker bare utrolig dumt.
    Jeg kan ikke gi deg annen forklaring enn den jeg har gitt, det forunderlig at du ikke forstår at det er ulike måter å være gavmild på.