Forum

587

innlogget

41091

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no
  • jimboen

nrk og andre kanaler

9. nov 2018 01:02 | Vist 1009 ganger. først betaler vi for nrk.gjennom lisensen,men for og se tv må vi og betale et selskap for og se
    udugelige politekere spør du meg
  • Ikiryo

# 1. 9. nov 2018 01:07 Uff da. Uff, uff!
  • vegar

# 2. 9. nov 2018 01:08 Hvis du bare skal se NRK skal ikke selskapet ta betalt. Bortsett fra leie/kjøp av dekoder.
  • østermann

# 3. 9. nov 2018 01:13
    jimboen skrev 09.11.18 kl. 01:02
    først betaler vi for nrk.gjennom lisensen,men for og se tv må vi og betale et selskap for og se

Da kutter du enten ut tv-en eller finner noe mer spennende å se på!
  • Reisefeber

# 4. 9. nov 2018 01:24
    først betaler vi for nrk.gjennom lisensen,men for og se tv må vi og betale et selskap for og se

Det er en misforståelse at man betale for NRK gjennom lisensen. Det man betaler for er en lisens for å inneha TV-mottaker.

Alle som har fjernsynsmottaker i bruk må betale lisens, uansett hvilke kanaler du har tilgang på eller hvilke program du velger å se på. Dette gjelder også dersom du har TV som benyttes som dataskjerm, til å spille tv-spill og lignende. Dersom fjernsynsmottakeren ikke benyttes til å motta TV-signaler kan du søke om fritak fra lisensen hvis mottakeren plomberes. Plomberingen må dokumenteres av et firma som er registrert i Brønnøysundregistrene enten som forhandler av fjernsynsmottakere, eller som serviceverksted som driver med reparasjon av fjernsynsmottakere.

NRKs radio og TV-tilbud er fritt tilgjengelig og det er ikke nødvendig med abonnement hos signalleverandør for å ta inn disse sendingene.

For å kunne ta inn NRK må din fjernsynsmottaker ha innebygd digital dekoderteknologi (DVB-T/MPEG4). Slik teknologi finnes i alle nyere fjernsynsmottakere. Signalene får du inn ved hjelp av en TV-antenne.

Du finner mer informasjon fra NRK om lisensen her: https://hjelp.nrk.no/faq/hvem-skal-betale/

• flaneur

# 5. 9. nov 2018 07:40

Den eventuelle feilen politikerne har gjort må eventuelt være innen undervisningspolitikken. Siden det åpenbart er så vanskelig for mange å sette seg inn i og forstå egentlig ganske enkle og oversiktlige sammenhenger før de slenger ut malplassert kritikk om hvor udugelige alle andre er.

• Aglar

# 6. 9. nov 2018 09:06 Problemet er vel heller at man MÅ betale for NRK selv om man aldri ser på kanalen.
  • SuddenlySeymour

# 7. 9. nov 2018 09:13 Det triste er at de som kunne trengt å se NRK mest, aldri gjør det.
    Men jeg håper politikerne kan komme frem til en ny finansieringsordning.
  • enebo

# 8. 9. nov 2018 09:31
    SuddenlySeymour skrev 09.11.18 kl. 09:13
    Det triste er at de som kunne trengt å se NRK mest, aldri gjør det.
    Men jeg håper politikerne kan komme frem til en ny finansieringsordning.

Det er nok gode grunner til at NRK nedgraderes av seerne som dårlig informasjonskilde i forhold til seriøse nyhetskanaler som BBC eller CNN. NRK er blitt en altfor stor og uinteressant organisasjon for å produsere fordummende dokumentarer og underholdning for idioter. Som en statsinstitusjon burde NRK bli fullfinansiert over statsbudsjettet og kuttet ned til 20% av antallet ansatte.
  • SuddenlySeymour

# 9. 9. nov 2018 09:33 (red. kl. 09:34)
    enebo skrev 09.11.18 kl. 09:31
    Det er nok gode grunner til at NRK nedgraderes av seerne som dårlig informasjonskilde i forhold til seriøse nyhetskanaler som BBC eller CNN. NRK er blitt en altfor stor og uinteressant organisasjon for å produsere fordummende dokumentarer og underholdning for idioter. Som en statsinstitusjon burde NRK bli fullfinansiert over statsbudsjettet og kuttet ned til 20% av antallet ansatte.

Jeg er enig i at det er tull og tøys på NRK også (for å tilfredsstille publikum?)men andelen fornuftige programmer er langt høyere der enn i andre kanaler. De har mange gode dokumentarer. Så en senest i går.
  • Toffin

# 10. 9. nov 2018 09:41
    enebo skrev 09.11.18 kl. 09:31

Seriøse nyhetskanaler som BBC og CNN er jo tilstede i norsk hverdagsliv hele tiden, 24/7.
    Eller kanskje ikke.

Det er så mange gode grunner til å velge norsk nyhetsdekning i Norge, at jeg er redd din anbefaling av BBC og CNN virker en smule tullete.

• enebo

# 11. 9. nov 2018 09:45
    SuddenlySeymour skrev 09.11.18 kl. 09:33
    Jeg er enig i at det er tull og tøys på NRK også (for å tilfredsstille publikum?)men andelen fornuftige programmer er langt høyere der enn i andre kanaler. De har mange gode dokumentarer. Så en senest i går.

Organisasjonen er blitt en kreftsvulst hvor mesteparten bør fjernes. Jeg har opplevd mer enn nok av innsiden av den motbydelige organisasjonen, så jeg vet tilstrekkelig om bakgrunnen for at en nasjonal institusjon har utviklet seg til en nasjonal skam. En liten post på statsbudsjettet er bedre og rimeligere enn det kostbare systemet med innkreving av lisens.
  • SuddenlySeymour

# 12. 9. nov 2018 09:48
    enebo skrev 09.11.18 kl. 09:45
    Organisasjonen er blitt en kreftsvulst hvor mesteparten bør fjernes. Jeg har opplevd mer enn nok av innsiden av den motbydelige organisasjonen, så jeg vet tilstrekkelig om bakgrunnen for at en nasjonal institusjon har utviklet seg til en nasjonal skam. En liten post på statsbudsjettet er bedre og rimeligere enn det kostbare systemet med innkreving av lisens.

Er enig i at finansiering over statsbudsjettet er bedre enn lisens. Resten vil jeg ikke kommentere, annet enn at det er leit at du har opplevd det sånn.
  • Toffin

# 13. 9. nov 2018 09:50
    enebo skrev 09.11.18 kl. 09:45

Jeg er sikker på at det er fullt mulig å mobilisere mange som har motsatt mening og erfaring.
    Poenget er at det er en meningsytring, sterkt følelsesmessig påvirket i tillegg, og derved også underkjent som faktisk sannhet.

• Reisefeber

# 14. 9. nov 2018 09:51
    Aglar skrev 09.11.18 kl. 09:06
    Problemet er vel heller at man MÅ betale for NRK selv om man aldri ser på kanalen.

Det er en misforståelse at man betale for NRK gjennom lisensen. Det man betaler for er en lisens for å inneha TV-mottaker.

Som skattebetaler er det mye jeg betaler for som jeg ikke bruker. Det handler om at vi alle må bidra og så fordeler politikerne pengene best mulig etter sine prioriteringer. Dersom man mener de bruker pengene feil får man stemme på noen man har tiltro til at bruker pengene bedre og håpe at tilstrekkelig mange gjør det samme.

• Toffin

# 15. 9. nov 2018 09:52 (red. kl. 09:56)
    SuddenlySeymour skrev 09.11.18 kl. 09:48
    Er enig i at finansiering over statsbudsjettet er bedre enn lisens. Resten vil jeg ikke kommentere, annet enn at det er leit at du har opplevd det sånn.

Lisensen blir borte i Sverige fra nyttår, i stedet må hver svensk innbygger over 18 år betale en andel av skatten sin for å finansiere SVT.