På innsiden av Nepals lhbt-kamp


1861

innlogget

41338

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

På innsiden av Nepals lhbt-kamp

Sentrale lhbt-forkjempere: Blue Diamond Society består av blant andre, Manisha Dhakal (v), Sanjay Sharma (midten) og Bhumika Shrestha (h), sammen jobber de utrettelig for å styrke rettighetene til de skeive i landet. Foto: Tonje Syversen.

Kristian Mendoza
14. sep 2018 16:00

Utenriks spesial:
Da Blue Diamond Society (BDS) startet opp for snart 18 år siden, ble flere ansatte arrestert for å ha delt ut kondomer. Heldigvis har mye skjedd siden den gang. Vi har besøkt organisasjonen i Kathmandu.

“En time før dere kommer hit, skal jeg ringe hotellet og gi resepsjonisten en adresse. Der møter dere en sjåfør som fører dere videre”, tekster Manisha Dhakal til oss via Whatsapp.

Vi gjør som vi blir bedt om. Sjåføren, som ringer Dhakal, får midtveis under kjøreturen enda flere instrukser.

Ti minutter senere, etter å ha kjørt blant kuer, gatehunder og små markeder i trange gater, ankommer vi destinasjonen.

Senere får vi vite at lhbt-organisasjonen Blue Diamond Society (BDS), som Dhakal er leder for, driver en hiv-klinikk i nærheten av kontorene vi skal besøke. Dette forklarer køen med unge menn i det vi kjørte forbi, og hvorfor BDS er forsiktig med å utgi adressen.

Å være hiv-positiv er nemlig skambelagt i landet hvor flesteparten av befolkningen identifiserer seg som enten buddhister eller hinduer.

Organisasjonen ble stiftet i 2001 av Sunil Babu Pant. Har hovedkvarter i Kathmandu, men jobber i hele Nepal.

Ble fengslet i 13 dager

– Sammenlignet med for eksempel Pakistan og Bangladesh, har vi kommet langt med rettigheter for lhbt-miljøet, fastslår Manisha Dhakal som selv er transperson.

Ved siden av henne sitter homofile Sanjay Sharma og transperson Bhumika Shrestha. Sammen forklarer de om landets nye grunnlov, vedtatt i 2015, som blant annet beskytter skeive mot diskriminering og vold, noe som har gjort landet unikt i Asia.

– Sånn sett har vi kommet langt siden vi ble grunnlagt for 16 år siden, fastslår Sanjay Sharma.

En av de største utfordringene i Nepal er de stadige bruddene på menneskerettigheter, spesielt overfor transpersoner, forklarer Blue Diamond Society. Foto: Tonje Syversen.

– Da vi startet organisasjonen i 2001, ble vi arrestert for å dele ut kondomer. Politiet mente at vi var skyldige i sex-arbeid og offentlig lovbrudd -  og vi ble fengslet i 13 dager for dette.

 Så det er klart vi har gått gjennom store endringer på 17 år. Ikke minst har støtten fra media og myndigheter økt betraktelig, erindrer Sharma mens de andre nikker samtykkende.

Brudd på menneskerettigheter vanlig

Men til tross for landets unike posisjon når det gjelder å ivareta skeives rettigheter, sukker Manisha Dhakal oppgitt når hun tenker over de største utfordringene i Nepal i dag.

– Mange transpersoner opplever brudd på menneskerettighetene, sier Dhakal engasjert og tar en slurk av teen vi nettopp ble servert.

– Prostitusjon er ulovlig i landet, og fordi flere transpersoner jobber som sex-arbeidere, er de også ofre for trakassering av politiet. Vår erfaring er at det ikke skal mer til enn at en transperson blir mistenkt for lovbrudd før politiet “aksjonerer” mot hele grupper, sier hun og forteller at verbal trakassering er det som anmeldes oftest.

Klagesakene rapporteres så videre sentralt til det nepalesiske politiet og til den nepalske menneskerettighetskommisjonen.

Media er en svært viktig del av organisasjonens arbeid. BDS driver et radioprogram hvor lhbt-temaer står sentral. Foto: Blue Diamond Society.

Historisk åpenhet for transkvinner

Under vår reise var det ikke uvanlig å se transkvinner i gatene.

Dhakal, Sharma og Shrestha forklarer at åpenheten rundt transpersoner har røtter i religiøse beretninger, hvor guder kunne ta androgyne former.

Et eksempel på dette er Ardhanarishvara, en androgyn form bestående av guden Shiva og hans gemalinne Parvati. Ardhanarishvara blir beskrevet som halvt mann og halvt kvinne og er delt i to.

På Sanskrit betyr navnet “Herren som er halvt kvinne” og Ardhanarishwara blir funnet på de aller fleste templer i form av statuetter eller malerier i sør-asia.

Illustrasjon: Wikimedia.

Ardhanarishvara er også et viktig symbol for områdets hijraer (navn på transkvinner i India, Bangladesh, Pakistan og Nepal, red anm) og blir regnet for å tilhøre det “tredje kjønn”.

Både Dhakal og Shrestha definerer seg som dette tredje kjønnet.

– Mange transpersoner her definerer seg som kvinner, men for oss som ikke ønsker å være i en binær (to-kjønnet) kategori, føles det mer riktig å se på oss selv som det “tredje kjønn”, forklarer Manisha.

Vanskelig for homofile og lesbiske

Å se transpersoner i gatene og i media er dermed ikke uvanlig i det nepalske samfunnet. Litt vanskeligere er det for homofile, som fortsatt er mye mindre synlige i det religiøse landet.

– I starten turte jeg ikke å fortelle familien at jeg var involvert i Blue Diamond Society. Jeg var redd for kritikken fra foreldrene mine fordi jeg “levde en livsstil” de ikke kunne akseptere, forteller Sharma som har indiske foreldre.

Sanjay Sharma har opplevd at venner tok avstand etter at det ble kjent at han var involvert i Blue Diamond Society. Foto: Tonje Syversen.

– I kulturen vår er det slik at hvis barnet nærmer seg 25 og ikke har funnet seg en ektefelle, så vil resten av storfamilien synes det er rart. Min bror og min søster giftet seg i “riktig” alder, men jeg kunne ikke bare finne meg en kone for å gjøre mamma glad. Da ville jeg levd i en løgn, sier han alvorlig.

Venner han hadde har også tatt avstand etter hvert som det ble kjent at han jobbet for organisasjonen.

– Homofili er fortsatt tabu i det nepalesiske samfunn, fortsetter han og forteller at organisasjonen stadig får henvendelser fra homofile og lesbiske i skapet. Heldigvis har presset fra familien avtatt de siste årene, spesielt etter at moren gikk bort for fire år siden.

Lhbt-befolkningen er mer synlige i Nepal enn i mange andre asiatiske land, spesielt gjelder dette transkvinner. Aksepten for skeive er også større i landet, selv om mange homofile og lesbiske må holde legningen skjult.

– Heldigvis ser ting ut til å gå i riktig retning i landet vårt. Vi har kommet svært langt siden organisasjonen startet arbeidet i 2001, men de nærmeste årene vil vi gjøre alt som står i vår makt for å få til våre hjertesaker.


Fakta: Blue Diamond Society

Stiftet i 2001 av Sunil Babu Pant. Har hovedkvarter i Kathmandu, men jobber i hele Nepal. Samarbeider tett med lignende organisasjoner i India og Bangladesh.

Jobber politisk for å fremme lhbt-rettigheter, driver lavterskeltilbud for hiv-positive og menneskerettighetsarbeid. Jobber mye med å spre kunnskap om skeive i media og gjennom egen radiokanal.

For organisasjonen er det fire punkter som vil være viktigst i lhbt-kampen de nærmeste årene.

1. Retten til å endre navn, spesielt etter å ha endret juridisk kjønn.
2. Likekjønnede ekteskap.
3. Mindre diskriminering i arbeidsmarkedet.
4. Større representasjon av skeive hos de folkevalgte.


ANNONSE

Kommentarer (1)

Ny kommentar ›

  • AimaHasEntered

    16. sep 2018 13:40 With the rebirth of Kalki he shall help with the fight for lgbt in Nepal and bring an end to the Kali yuga. I'd rather draw divine feminine energy from Ganesha, Kuan yin and Allat.