Leif og Paal var verdensstjerner


1010

innlogget

41123

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Leif og Paal var verdensstjerner

De identiske tvillingene Paal og Leif Roschberg ble født i Oslo i 1909, og skapte seg en karriere med dans og drag allerede som 17-åringer. Deres imitasjon av The Dolly Sisters skapte furore i Paris i 1929. Copyright © Gary Chapman/Jazz Age Club Collection/ Mary Evans Picture Library. Det ikke er tillatt å kopiere og videreformidle bildene.

Thomas Kolbein Bjørk Olsen
7. sep 2018 15:30

I dag er det få som kjenner til det dansende tvillingparet fra Oslo, som "badet" i gull og diamanter – og inviterte til skandaløse fester i Hollywood.

Denne uka lanserte den britiske forfatteren Gary Chapman en bok om brødrene Paal og Leif Roschbergs elleville liv.

Karrieren til The Rocky Twins tok av da de opptrådte i drag på slutten av 1920-tallet, og ble ettertraktede entertainere på begge sider av Atlanteren.

Mellom 1907 og 1929 var det ungarsk-amerikanske tvillingene Rose og Jenny Dolly, kjent som the Dolly Sister, umåtelig populære som dansere og skuespillere i Hollywood.

Da søstrene la opp, så de norske guttene sitt snitt til å ta over der jentene slapp – og i kjoler og sminke oppnådde de enorm suksess.

– Jeg ble først obs på The Rocky Twins da jeg jobbet med en bok om Dolly-søstrene for mer enn 25 år siden. Og akkurat som min tiltrekning til dem, ble jeg helt betatt av magien rundt The Rocky Twins og begynte å grave i historien. Det har jeg nå gjort i over 20 år, forteller den bokaktuelle forfatteren til Gaysir.

Forfatter Gary Chapman er både arkeolog og kakebaker. Nå har han gitt ut en bok om norske the Rocky Twins som ikke bare forteller historien om de norske tvillingenes elleville liv, men også gir ett innblikk i 20- og 30-tallets skeive verden. Pressefoto/eddittpublishing.com.

Androgyn look

– De var bare 17 år gamle da de debuterte på Casino de Paris, og opptrådte som Dolly-søstrene for første gang. Mest sannsynlig var dette en idé fra produsentene ved teateret. Drag var ikke en utbredt kunstform i Europa slik det var i USA på denne tiden, men Dolly-imitasjonen ble veldig populær.

Tvillingen fikk en rask overhaling etter debuten i Paris, og ble stylet med en androgyn «look». Dette skulle bli deres signatur og nøkkel til suksess.

– Jeg var spesielt fasinert av at dette også er en historie om det skjulte homolivet under jazzalderen. Brødrenes opptredener i drag var en sensasjon på 1920- og 30-tallet, og har gjort dem til ikoner for flytende seksualitet og identitet på den tiden.

Drag var allerede stort i USA på 20-tallet, men fortsatt nytt i Europa da Paal og Leif optrådte i Paris i overgangen 20 til 30-tallet. Her fra showet Les Ailes de Paris på Casino de Paris i 1927. Copyright © Gary Chapman/Jazz Age Club Collection/ Mary Evans Picture Library.

– Gjennom deres reise i Hollywood og New York kan man også få et glimt av det hemmelige livet man levde som «annerledes», eller «so so» og «oh la la» som man kalte det på den tiden. Man får også et innblikk i det utrolige fenomenet «Pansy Craze», forteller Chapman.

På 20-tallet var dragshow en del av det skeive miljøet i Greenwich Village og Harlem i New York, men på begynnelsen av 30-tallet ble drag kommersialisert. «Pansy Craze» spredte seg fort til San Fransisco og Los Angeles.

Ble ikke satt i bås

Men seksualitet var ikke like definert på den tiden, forteller Chapman.

– Det er først og fremst etter Stonewall at man begynte å sette menn i bås som homofil eller heterofil. Å få merkelappen homo, streit eller bi var ikke relevant på 20- og 30-tallet; de ordene ble ikke brukt.

– Men selvfølgelig, fraser som «oh la la» og «swishy» ble nevnt, men mer for å beskrive feminine homoseksuelle. Og faktisk, noen amerikanske reportere brukte disse termene for å beskrive the Rocky Twins.

De norske tvillingene ble ofte beskrevet som «the most handsome young men you'll ever see».

En av datidens store stjerner, Mistinguett, har fortalt at tvillingene ble omringet av store mengder fans, både menn og kvinner, utenfor Paris Music Hall hver kveld de opptrådte der i 1929-1930.

The Rocky Twins fikk opptre i showet til skuespiller og sanger Mistinguett (Jeanne Bourgeois) i Paris mellom 1929-1930. Copyright © Gary Chapman/Jazz Age Club Collection/ Mary Evans Picture Library.

Fant seg rike menn

Leif og Paal innledet ofte forhold til rike eldre menn. Det var et mønster som startet da de kom til Paris i 1927, hvor en mystisk herre med navn Von Neuman tok dem under sine vinger.

Maleren Ferdinand Finne var en av dem som offentlig påpekte at tvillingene finansierte sine liv ved å være sammen med velstående menn.

Et eksempel er forholdet til millionæren Arturo Lopez i Europa, og et annet med den kjente sangtekstforfatteren Larry Hart i Hollywood.

Senere hadde Paal et forhold til den 14 år eldre tyske filmprodusenten Hans Henkel.

De var en del av et bohemsk, kunstnerisk og seksuelt frigjort miljø i Paris og Hollywood.

– Tvillingene var selve personifiseringen av seksuell frihet i de mer sofistikerte og bohemske kretsene under jazzalderen. Til tross for at Leif hadde tre flyktige ekteskap med kvinner, var tvillingene eventyrlystne og uten tvil populære med sitt ettertraktede utseende, og det faktum at de kunne overtales til å «swing both ways», forteller Chapman.

Kastet gull og diamanter på scenen

Brødrene hadde en stor villa i Beverly Hills hvor de arrangerte ekstravagante fester. 

Et av høydepunktene under festene var når gjestene fikk være med inn på soverommet hvor tvillingene viste frem alle smykkene sine: Gull og diamanter som var gaver fra det de omtalte som «kronede hoder i Europa».

The Rocky Twins ble aldri store stjerner i Norge. Norsk presse nærmest ignorerte tvillingene, samtidig som de hadde stor suksess i utlandet, ifølge forfatter Gary Chapman. Men i 1928 var de på forsiden av ukebladet Oslo Illustrerte. Copyright © Gary Chapman/Jazz Age Club Collection/ Mary Evans Picture Library.

– Deres eksentriske holdning og kjærlighet til livet tiltrakk seg en bisarr gruppe fans som kastet diamantbesatte ringer og armbånd på scenen mens de opptrådte. 

– For noen ble guttene sett på som ettertraktede trofeer. Larry Hart sløste masse penger og ga tvillingene overdådige gaver fra Tiffany og Cartier, forteller forfatteren.

– Helt fra begynnelsen av karrieren så de på seg selv som en litt annerledes danseduo. Siden de var menn, og tvillinger, kunne de ikke delta som et vanlig ballroom-dansende par. En dansestil som var ekstremt populært på den tiden. Derfor måtte de utvikle en unik koreografi, ofte til temaer som for eksempel deres Hindu-dans eller som fulle seilere.

– De tilpasset seg en tid som var i forandring, og da det ble populært med danse-team på tre eller flere personer på slutten av 20-tallet inkluderte de ofte en kvinnelig danser, forteller Chapman.

Men i Norge ble de aldri noen store kjendiser.

– Merkelig nok ble de aldri hyllet i hjemlandet på samme måte som i resten av Europa og i USA. Kanskje var det på grunn av at de tidlig fant berømmelse og rikdom utenfor Norge og gjorde få opptredener i Oslo og Skandinavia.

– De ble stort sett ignorert av den norske pressen. Men da Leif døde i 1967 skrev Dagbladet at "Norge var to store entertainere fattigere", og at The Rocky Twins hadde vært en verdensberømt duo, avslutter forfatteren.

Gary Chapmans bok The Rocky Twins: Norway’s Outrageous Jazz Age Beauties er ute nå. Du kan også lese mer om de norske tvillingene på Chapmans blog; The Outrageous Rocky Twins.


Det ikke er tillatt å kopiere og videreformidle bildene i denne artikkelen.


ANNONSE

Kommentarer (5)

Ny kommentar ›

  • Yacob

    7. sep 2018 18:00 En liten filmsnutt med Pål Roschberg, fra filmen "Es leuchten die Sterne" https://www.youtube.com/watch?v=4qRKFESRfYw
  • Shaun Lestat

    8. sep 2018 13:49 En utrolig artikkel.... Jeg hadde aldri hørt om dem og brukte mye av gårsdagen på å finne ut mer.... Mye flott info, men når Chapman mener bl a homo-termet kom etter Stonewall, begynte det å skurre... Måtte sjekke det opp.....Og her tar Gary Chapman feil... Psykolog Richard Von Krafft-Ebing brukte uttrykket i sin bok Psychopathia Sexualis fra 1886 og ble siden viden kjent, Chapman burde også både lese boken og se filmen The Celluloid Closet.....
  • mosedott

    9. sep 2018 14:47 Var innom youtube og så innslagt. Flott tilbake blikk!
  • Connection

    9. sep 2018 16:21 hvor kan man finne ut mer om dem? det står at de etter verdenskarrieren gjorde et show på Chat Noir? hva hendte i Leif sitt liv etter at han kom til Norge? finnes det venner av ham som ennå lever så pm meg, og stemmer det at Paal ble myrdet?
  • Lord Lolindir

    10. sep 2018 09:29 Heysir: Kanskje boka forteller det?