- Viktig å gi plass til homosex i litteraturen


1115

innlogget

41122

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Dampende lyrikk

Vikram Kolmannskog er aktuell med den skeive diktsamlingen «Poetry Is Possible». - Teksten er ikke ferdig selv om den er trykket, forklarer han. - Teksten kan oppleves ulikt fra leser til leser, og slik sett leve videre på egne premisser. Det var derfor naturlig for ham å la andre stemmer enn hans egen presentere diktene under lanseringen. Foto: Monica Wegling.

Monica Wegling
27. jun 2018 13:56

Homosex er utveksling av kroppsvæsker, å bli tatt forfra eller bakfra, sugd, rimmet. Blant annet, for det er mye mer. Vikram Kolmannskogs dikt er innimellom seksuelt eksplisitte. Det valget henger sammen med hans syn på skjønnlitteratur, politikk og åndelighet.

– Dette er så utrolig gøy!

Vikram Kolmannskog er en entusiastisk type i utgangspunktet, men nå er han i fyr og flamme. Shabana Rehman har nettopp vært på scenen og fremført et av diktene fra den nye diktsamlingen hans Poetry Is Possible.

Noman Mubashir gjør seg klar til å fremføre diktet han har valgt. Flere kommer etter hvert.

– Skeiv litteratur handler blant annet om fellesskap, sier Kolmannskog.

– Da blir det ikke riktig at jeg står alene og messer.

Vi er på Melahuset under Oslo Pride, og diktsamlingen skal endelig lanseres.

– Melahuset var et riktig sted fordi prosjektet også handler om en flerkulturell identitet, sier Kolmannskog som har en indisk mor og norsk far.

Vikram Kolmannskog mener å se at det etableres en egen homonormativitet. – Man skal være homo på en bestemt måte, sier Kolmannskog. – Derfor blir det ekstra viktig å ivareta det skeive prosjektet, som nettopp kan være å tenke annerledes. Foto: Monica Wegling.

Et par timer tidligere

Noen timer tidligere er forfatteren fremdeles fyr og flamme, men nå over en kaffe og litt færre forstyrrelser.

– To menn i dress som vil gifte seg med hverandre, sier han engasjert, de har ikke kjønnsorganer en gang! Alt er strøkent, alt er skjult. Det er et bilde av oss som straighte har kunnet akseptere.

Han mener at mange av oss – kanskje delvis for å vinne frem med rettighetskampen – har lagt stor vekt på likheter med straighte og latt oss avseksualisere.

– Men det er vår seksuelle praksis som har gjort at vi ble ansett som kriminelle, syndige, syke, eller skitne. Det er viktig å skrive om homosex i dikt og skjønnlitteratur, gi det plass, beskrive det som noe vakkert. Det er generelt viktig å skildre andre måter å være og leve på enn det heteronormative, mener han.

– Og så er det også fint at de to mennene i dress får gifte seg da, legger han til. For meg handler ikke det skeive prosjektet om at vi absolutt ikke skal gjøre som straighte, men heller at vi tygger litt på heteronormene, deretter ser alternativer, og så gjøre det vi vil.

Vikram Kolmannskog har dype røtter i den indiske kulturen, selv om han er oppvokst i Norge. Foto: Monica Wegling.

Sex og det åndelige

Kolmannskog setter seksualitet og mellommenneskelige relasjoner i et perspektiv som for mange kan virke fremmed.

– Jeg er praktisende hindu, og opplever at seksualiteten og det åndelige kan være sterkt knyttet til hverandre. Homosex kan være hellig – som all annen sex – i hvert fall når vi bringer med oss en kjærlig oppmerksomhet i tillegg til lekenheten, kåtskapen og det andre.

Han har dype røtter i den indiske kulturen, selv om han er oppvokst i Norge. Her ligger noe av utgangspunktet for den åndelige og spirituelle siden av ham. Her ligger også noe av grunnlaget i boken han lanserer.

– I alle religioner – som i alle institusjoner – finner vi forskjellige tendenser, både konservative og progressive. Jeg leter frem skeive elementer, forklarer han.

– I flere av diktene mine opptrer Kali, en hinduistisk form av det guddommelige som feirer kropp og begjær og peker tunge til de etablerte normene. Kali is queer as fuck!

Han forteller at det også er dikt i samlingen som trekker på norrøn mytologi, blant annet et med Tor i drag!

Noman Mubashir har valgt et dikt som bygger på en indisk myte. Det handler om at den nyslåtte ektemannen fjerner neseringen til bruden. Ringen kan være et symbol på jomfrudommen, og handlingen er symbol på elskov. I Vikrams dikt gjøres dette av en mann. For en annen mann. – Det er mange som skriver lyrikk om å være skeiv, og mange om det å være en etnisk mioritet, men det er ikke mange som kombinerer de to, mener Noman Mubashir. Foto: Monica Wegling.

Kjærlighet har mange former

Kolmannskogs prosjekt er å hente sex og seksualitet ut av rammen av moral og skam, og sette det i en større sammenheng. Det kan gi rom for andre perspektiver når seksualitet, moral og begjær skal betraktes.

– Et enkelt møte kan også innebære en kjærlighet, sier Kolmannskog, og bryter dermed med forestillingen om at en one-night-stand kun er en overfladisk handling på kant med våre moralske grunnverdier.

Boken han nå signerer har mange lag, både når det gjelder flerkulturell identitet, seksualitet, religion og språk. Det er mye å diskutere, men boken skal lanseres om bare noen timer. Før han slipper unna, må han likevel svare på ett spørsmål.

– Boken du har skrevet. Den er ganske drøy. Nokså eksplisitt. Din indiske mor?! Hva sa hun!?

Kolmannskog ler godt.

– Hun har lest noe.

– Men jeg har sagt at hun trenger ikke lese alle diktene!


Samsaya er musiker og produsent og er selv fra India. – Jeg valgte et dikt om intimitet og det naturlige i å elske, forteller hun. – Vikram greier å vise frem det rene i homoseksualiteten. Å elske noen av samme kjønn er så naturlig som.. ja, som vinden, trærne… Foto: Monica Wegling.
Frode Gautefall er skuespiller og aktiv i Skeiv verden. – Diktet jeg har valgt handler om hvordan et erotisk øyeblikk kan være sterkt der og da, selv om det ikke blir noe mer mellom de to. Foto: Monica Wegling.
– Rytmen i diktet traff meg både intellektuelt og i hjertet, forteller Hannah Wozene Kvam. Hun har selv vært utøvende kunstner og drevet aktivt med slampoesi. Wozene Kvam er opptatt av situasjonen til flerkulturelle. – Alt homokampen har handlet om, kampen for respekt, synlighet, rettigheter gjelder også andre grupper som kvinner og svarte, mener hun. Hun understreker at første bud i politiske sammenhenger er at den det gjelder må bli involvert. Foto: Monica Wegling.
– Vikram er den mest skandaløse inderen i Norge, utbryter Shabana Rehman Gaarder entusiastisk.– Han snakker om å være kåt og spirituell i offentligheten – slik skal lyrikk være! Rehman Gaarder er daglig leder i organisasjonen Født Fri, som skal bekjempe skam- og æresulturen. – Vi skal få pakistanske kvinner til å komme ut av skapet. Nå har vi fått Norges første kvinnelige stand up-komiker fra Somalia og i det hele tatt – alle mennesker som er seg selv er med på dette. Foto: Monica Wegling.

ANNONSE

Kommentarer (1)

Ny kommentar ›

  • Ingefæroter

    27. jun 2018 21:29 Åh, Vikram, du flotte og dyktige mann <3
    Ja, vi homser har latt oss avseksualisere et sted på veien mot rettighetene våre. Homser i media er aseksuelle, nøytrale og ufarlige vesener i duse farger. Vi er spiselige, og kan serveres midt i gullrekka som tilbehør til fredagstaco.

    Jeg savner kroppsvæsker, nakenhet og mursteiner.