Jakob er kristen og homo: - Oppfattes som naiv og dum


1895

innlogget

42507

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

- Blir oppfattet som naiv og dum som kristen homofil

Jakob Rognlien studerer Industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU i Trondheim, han er kristen, og han er homofil. Foto: Privat.

Hanne Bernhardsen Nordvåg
15. mai 2017 13:43

- Det er et paradoks at man ber kristne være tolerante, men så er man det ikke tilbake, sier Jakob Rognlien, som opplever negative reaksjoner fra andre homofile fordi han er kristen.

– For meg er det interessant å høre hvordan kristendom blir omtalt av homofile. Som kristen blir man ofte framstilt som naiv, sier Jakob Rognlien.

20-åringen ble kristen i løpet av ungdomsskolen – da han gikk på Kristelig Gymnasium i Oslo. For et par år siden kom han også ut av skapet som homofil.

Til Gaysir forteller Rognlien at han opplever mer negativitet fra homofile rundt det å være kristen, enn han opplever fra kristne rundt det å være homofil.

– Det er et paradoks at man ber kristne være tolerante, men så er man det ikke tilbake, sier han, og presiserer at han forstår at homofile tar avstand fra religion, men han reagerer på at alle kristne skjæres over én kam.

– Jeg opplever at mange homofile tenker at alle kristne mener det samme – at vi er en veldig uniform og statisk gruppe. Men det som er viktig å få fram er at kristendommen er dynamisk.

På Jakob Rognlien virker det også som en generell tendens at religion er noe som blir mer og mer tabubelagt. Han viser til en kamerat som under et middagsselskap hadde både en Bush-biografi og en Bibel i liggende framme. – Det var ingen som reagerte på biografien om en omstridt amerikansk president, men Bibelen fikk han mange kommentarer på, forteller han. Foto: Privat.

Dobbeltmoralsk

Rognlien påpeker at selv om det fortsatt finnes konservative krefter innenfor kristendommen – som man nylig har sett da KrF åpnet for å reversere ekteskapsloven – så betyr ikke det at alle kristne deler det samme synet. Og det er en større åpenhet og forståelse rundt dette han etterlyser.

– Ikke heller i kristendommen er ting svart/hvitt, og da er vi alle tjent med å ha et mer nyansert bilde, sier han, og forteller at han har opplevd å bli oppfattet som dobbeltmoralsk og dum av homofile.

– Jeg blir nesten gjort til latter når jeg sier at jeg er homofil og også kristen.

De som undertrykker

For leder i Åpen Folkekirke, Gard Sandaker-Nielsen, er problemstillingen Rognlien legger fram, ikke ukjent.

– Kristne har blitt uglesett i homsemiljøet, og bakgrunnen er nok at kirken i mange år har vært den som har undertrykt. Når du da tilhører et kirkesamfunn eller en religion som diskriminerer LHBT-personer, så blir du assosiert med de som undertrykker – de som ikke anerkjenner deg som menneske, sier han.

– Dette var årsaken til at Åpen Kirkegruppe ble etablert i 1976, fordi Forbundet av 1948 oppfordret alle skeive til å melde seg ut av Den norske kirke. Men da var det en del skeive kristne som mente at hvis man melder seg ut, så stikker man av fra kirken og har ikke lenger noe man skulle ha sagt.

Leder i Åpen Folkekirke, Gard Sandaker-Nielsen, har i mange år vært engasjert i kirkemiljøet. For ham er det å være kristen en like stor del av ham som det å være homofil. Arkivfoto: John Trygve Tollefsen.

– Åpen Kirkegruppe har vært helt avgjørende for å gi LHBT-personer mot til å være kristne blant andre LHBT, samtidig som det har vært en oase i kirken.

Sandaker-Nielsen sier at for kristne handler det ikke om å holde med en side eller en annen, men først og fremst dreier det seg om tro og det å ha tilhørighet i et fellesskap. Et behov og ønske som ikke forsvinner bare fordi man aksepterer at man er LHBT.

– Det er troen min det handler om, og det er det nok mange som ikke skjønner, sier han.

– Når det kommer til religiøse behov, så er skeive som alle andre. Vi har også behov for det fellesskapet troen og kirken – eller moskeen, for den saks skyld – kan gi.

Åpen dialog

Sandaker-Nielsen viser videre til at situasjonen for homofile innenfor kirken har bedret seg betydelig, med blant annet det at likekjønnede par nå kan vies. Han håper at det kan bidra til at kirken oppleves mer relevant også blant LHBT-personer.

I tillegg påpeker han at FRI, Skeiv Ungdom og Skeiv Verden de siste årene har vært mer opptatt av tro og religiøs identitet.

 Dette er veldig bra. Vi ser at med en åpen dialog, så kan holdninger endres, og dette er et arbeid som må fortsette, sier han.

– Det skaper større forståelse for skeive religiøse, og kanskje kan det bidra til at vi blir litt mer nysgjerrige på hverandre og hvorfor vi tenker og tror som vi gjør. For mange er nemlig ikke tro et valg, det er noe vi er. Tro og identitet er uløselig knyttet sammen.

Leder i FRI, Ingvild Endestad, støtter både Rognlien og Sandaker-Nielsen i deres oppfordring om en nyansert og åpen dialog.

– Ingen skal måtte føle at de enten må velge mellom for eksempel sin gudstro og sin seksualitet eller kjønnsidentitet, sier FRI-leder Ingvild Endestad. Arkivfoto: Vegard Sørnes.

– I FRI er vi opptatt av at alle skal kunne leve ut alle sine identiteter uten å møte sanksjoner eller diskriminering. Ingen skal måtte føle at de enten må velge mellom for eksempel sin gudstro og sin seksualitet eller kjønnsidentitet, sier Endestad.

– Vi jobber både med å øke mangfoldet og kunnskapen i egen organisasjon, slik at alle føler seg velkomne og opplever at de kan være åpne hos oss, og for et samfunn som møter alle på en god måte.

– Vi er alltid åpne for å starte nye tilbud dersom noen skulle være interessert i det, og vi tar gjerne imot innspill til hvordan vi kan bli bedre.


ANNONSE