Med fokus på tweens og transprosesser


551

innlogget

42545

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Med fokus på tweens og transprosesser

Gjennom utstillingen TRANS (GENDER) TWEENS TEENS ønsker kunstner Synnøve G. Wetten å skape et møte mellom transbarn og publikum. Hun mener mye av dette møtet ligger i barnas blikk, og derfor har hun jobbet mye med å skape Mona Lisa-effekten, for at barnas blikk skal følge betrakteren gjennom rommet. (Og det har hun klart, journ. anm..) Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Hanne Bernhardsen Nordvåg
3. mar 2017 09:08

Synnøve Sizou G. Wetten har viet mye av sitt kunstnerskap til å utforske transtematikken. Det handler om å skape et ”vi” i stedet for et ”dem og oss”, mener kunstneren, som nå er aktuell med utstillingen TRANS (GENDER) TWEENS TEENS ved Buskerud Kunstsenter.

– Transbarn har en sterk integritet, sier kunstner Synnøve Sizou G. Wetten.

– Selv om de er typiske, barnlige barn på de fleste områder, så er de modne på egne vegne når det gjelder identitet. Slik jeg oppfatter dem, har de en tydelig visshet om hvem de er.


Wetten er aktuell med utstillingen TRANS (GENDER) TWEENS TEENS ved Buskerud Kunstsenter i Drammen, hvor hun gjennom malerier, video og tekst utarbeidet i samarbeid med Kristin Fridtun, altså tar for seg transbarn i førpubertal alder, og den komplekse prosessen de befinner seg i. Foto: Privat.

Wetten er aktuell med utstillingen TRANS (GENDER) TWEENS TEENS ved Buskerud Kunstsenter i Drammen, hvor hun gjennom malerier, tekst og video altså tar for seg transbarn i førpubertal alder, og den komplekse prosessen de befinner seg i.

I likhet med alle barn befinner disse seg for det første i en mellomtilstand – beTWEEN – hvor de ennå ikke har nådd kjønnslig modenhet. I tillegg befinner de seg mellom de binære strukturene i samfunnet, hvor de tar stilling til egen identitet på en annen måte enn det mange andre barn gjør. Selv om de kanskje har en tydelig visshet om egen identitet, så er de fortsatt i en prosess hvor de skal finne sin plass.

– Det er en sårbar prosess, og derfor er mine malerier skisseaktige og sarte, forteller Wetten.

– Jeg vil vise en flytende tilstand, med glidende overganger. Det skal være noe uferdig over maleriene.

Mona Lisa-effekten

Men én ting framstår riktignok ikke som uferdig ved Wettens malerier – og det er barnas øyne. Det er i disse man kan se den integriteten og vissheten om identitet Wetten har snakket om ovenfor.

I utstillingen finner man også et foto av og en tekst om Nicole og Jonas Maines, som gikk fra å være identiske tvillingbrødre til å bli søster og bror – et interessant tilfelle som skaper refleksjon rundt spørsmålet om ”født sånn eller blitt sånn”. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Wetten forteller at hun har jobbet mye med blikkene til barna – hun har ønsket å lage Mona Lisa-effekten, hvor øynene følger publikum i rommet. Med det legger hun til rette for et direkte møte mellom barna og publikum. Hun vil gi publikum en opplevelse av et ”vi” og ikke et ”dem og oss”. Hun ønsker å skape en samlende samtale, et møte mellom maleri og beskuer – et møte mellom to individer.

– Gjennom øyekontakt kan vi gjenkjenne oss selv i andre, og oppleve empati, sier Wetten.

Hun presiserer også at det man ser i maleriene hennes egentlig kunne være hvilke som helst barn – men tittelen på utstillingen, kanskje så vel som integriteten i barnas øyne, er en guide til å skape refleksjon.

Hva er det man egentlig ser? Er virkeligheten så selvfølgelig som den synes? Passer disse barna egentlig inn i de binære kjønnsrollene, som det kanskje kan virke som ved første øyekast? Hva betyr det egentlig å være ”annerledes”? Skiller transpersoner seg noe særlig fra andre?

Trans Panthers Manifesto

Selv om Wetten ikke er en transperson selv, forteller hun at hun helt fra barndommen av har kjent på en aversjon mot det binære. Hun identifiserte seg aldri med jenter, men heller ikke med gutter. Hun kjente på at kjønn handlet om identitet, og at ingen annen enn hun selv kunne definere seg.

I et års tid har Wetten arbeidet med maleriene til utstillingen. – Ja, disse har jeg levd lenge med i atelieret, så jeg har nesten følt meg litt beskuet, ler kunstneren. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Derfor følte hun seg komfortabel i kunstnermiljøene rundt Strykejernet kunstskole i Oslo, og ved Konsthögskolan i Malmö, hvor hun har sin utdanning fra. I disse miljøene var det en større åpenhet rundt menneskelige variasjoner, og spesielt årene i Malmø formet den interessen som har preget hennes kunstnerskap – nemlig transtematikk.

– I Sverige ligger de langt foran oss når det kommer til feminisme, inkludering og kjønns- og seksualitetsmangfold. Alt er inkludert i det daglige språket – ta for eksempel ordet ”hen”, som er fullt integrert, forteller Wetten.

– Så da jeg flyttet tilbake til Norge var det nærmest som et kultursjokk, og jeg ønsket å bidra til å etablere tematikken rundt trans og kjønn gjennom min kunst.

Da Wetten i 2011 ble invitert til å holde åpningsutstillingen ved galleriet Tidens Krav i Oslo, tenkte hun dermed at nå hadde hun muligheten til å smelle til.

Hun skrev Trans Panthers Manifesto – som refererte tilbake til The Black Panthers, som fra 60- til 80-tallet kjempet for fargedes borgerrettigheter i USA.

Med manifestet og den tilhørende utstillingen, satte Wetten gjennom sin kunst en agenda for å kjempe for kjønns- og seksualitetsfrihet.

Paradigmeskifte

I tillegg til å gjøre soloutstillinger har Wetten i ti år også vært en del av duoen Fine Art Union, hvor hun og Anette Stav Johanssen har laget videoer og performance hvor de har utforsket identitet og forsøkt å fjerne stereotyper og ribbe mennesket ned til det primale.

Attpåtil har hun sammen med Liv Bugge og Sille Storhile initiert visningsplattformen FRANK, for queer kunst i Oslo.

Man kan trygt si at hun har vært en tydelig stemme for å fremme åpenhet rundt kjønn og seksualitet i Kunst-Norge. Derfor er hun nå glad for å oppleve det hun kaller et ekspanderende rom, en oppvåkning og en økende bevissthet rundt queer kunst i Norge.

Wetten har også gitt sentral plass i utstillingen til en loop av et foredrag av transkvinnen Nicole Maines. – Foredraget hennes heter ”You’re part of the story”, og i dette ligger det et budskap om at det ikke er ”dem og oss”, men at det er et ”vi” – at transmenneskene ikke kan skilles fra resten av samfunnet, forteller Wetten. – Derfor har jeg plassert TV-skjermen foran en grønn vegg – en green screen – for å signalisere at det er samfunnet som må skiftes ut og omstruktureres. Nicole står der støtt. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Og ikke minst er hun glad for å se et paradigmeskifte i samfunnet, med blant annet muligheten for selv å kunne velge sitt juridiske kjønn.

– Det er en jevn oppvåkning i samfunnet generelt, og det helt fantastisk, sier Wetten.

Wettens utstilling TRANS (GENDER) TWEENS TEENS kan du besøke ved Buskerud Kunstsenter i Drammen, fra 1.-26. mars.


ANNONSE

Kommentarer (3)

Ny kommentar ›

  • Real og grei

    3. mar 2017 13:26 Meget interessante bilder !
  • Bogota69

    3. mar 2017 13:28 Divine!
  • ass4man

    7. mar 2017 11:09 Keiserens vår-kolleksjon er på plass ser jeg...