- Skeive er ikke fritatt fra å være rasister


2288

innlogget

42698

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

- Vi bør forvente mer av oss selv

- Selv om jeg er antirasist, kan jeg også ha diskriminerende tankemønstre, sier Nora Mehsen, leder i Skeiv Verden.

Lene Wikander
11. jan 2017 12:58

Nora Mehsen (27) er leder i Skeiv Verden, lesbisk, muslim, feminist og antirasist. Hun kjenner ingen som er positive til Donald Trump, men det har hun tenkt å gjøre noe med nå.

– Det finnes selvsagt utfordringer i muslimske miljøer når det gjelder homofobi og transfobi slik det gjør i mange andre religiøse miljøer, men å anta at alle muslimer er homofobe, blir veldig feil.

– Det blir som å si at alle kristne tenker likt, mener Nora Mehsen.

Hun er opptatt av at vi må snakke mer med folk som tenker og lever helt forskjellig fra oss selv.

Menneskelig å være rasist

– Gruppetenking om muslimer eller andre er både farlig og fordummende, men likevel svært menneskelig, mener Nora som med sin irakisk-ungarsk-norske etniske bakgrunn kan huke av for mange av diskrimineringsboksene som muslim, skeiv, innvandrer og kvinne.

– Folk har masse antakelser om hvem du er ut i fra hvordan du ser ut, eller hva du har på deg. Det trenger ikke å stemme.

Likevel mener hun at det er menneskelig å være både rasist og å drive med gruppetenking.

– Også blant oss skeive selvfølgelig, understreker hun.

– Å anta at alle muslimer er homofobe, blir veldig feil. Det blir som å si at alle kristne tenker likt, sier Nora Mehsen. Foto: Lene Wikander.

– Internt i det skeive miljøet grupperes vi og tillegges en rekke egenskaper ut i fra for eksempel kjønnsidentitet, legning, fetisjer, fremtoning og livsstil uten at de som grupperes nødvendigvis kjenner seg igjen i det.

Trump er et barn av vår tid

Nora mener det er uheldig at den offentlige debatten er blitt så polarisert.

– Det aggressive ordskiftet sier likevel mye om tiden vi lever i. Mange var overrasket over at Trump vant valget, men han er jo et barn av vår tid og på mange måter essensen av det som foregår i verden og måten vi snakker sammen på i dag.

– At Trump vant valget i USA er på et vis ikke overraskende, mener hun.

– Trump er ikke bruddet eller unntaket som ikke passer inn, han er jo den som på mange måter definerer vår tidsånd.

– Mange er redde for både nåtiden og fremtiden, og kjenner på en økonomisk og eksistensiell krise. Økonomisk usikkerhet, migrasjon, terrorisme og kriminalitet er noe mange engster seg for. Derfor spiller både politikere, media og andre samfunnsaktører på denne frykten.

– Trump kanaliserte denne frykten og dette sinnet som flere sitter på gjennom å fremstille noen grupper av mennesker som samfunnsfiender, og seg selv som redningen. Strategien fungerte.

Nora mener Trump på mange måter definerer vår tidsånd. Foto: Lene Wikander.

Skeive er ikke fritatt

Nora Mehsen mener det er viktig å understreke at skeive også kan diskriminere.

– Skeive er ikke fritatt fra å være rasister eller å diskriminere andre og hverandre. Vi har også rasistiske tanker blant folk i Skeiv Verden sitt miljø.

– Vi er heller ikke fritatt fra å være rasister bare fordi vi har innvandrerbakgrunn.

– Dette er jo noe alle må jobbe med innad i sine organisasjoner og institusjoner, sier hun, men mener vi vil ha mye å vinne på å skape allianser mellom flere rettighetskamper.

– Jeg tror ikke det er så lurt å jobbe med rettighetsarbeid på silomåten der vi har skeive rettigheter på én kant, kvinners rettigheter på en annen og etniske minoriteters rettigheter på en tredje.

– Vi har veldig mye å vinne på å se at det er paralelle løp og mange krysningspunkter mellom de forskjellige rettighetskampene, mener hun.

Dame i niqab

– Selv om jeg er antirasist, kan jeg også ha diskriminerende tankemønstre, for eksempel hvis noen plutselig snakker opphetet arabisk på et fly, innrømmer Nora og understreker at det kan skje selv om arabisk er hennes eget morsmål.

– Eller hvis det går en dame i niqab forbi meg på gata, kan det dukke opp en antakelse om at jeg vet veldig mye mer om dette mennesket enn jeg faktisk gjør.

– Men da stopper jeg og gir meg selv en reality check. Det er viktig å være ærlig på at vi alle kan bære de tankene i oss, disse stereotypiene og fordommene, for de er så internalisert i kulturen.

– Vi bør likevel forvente mer av oss selv rent generelt, mener Nora som er opptatt av at vi må begynne å snakke om disse tingene på en mer nyansert og kunnskapsbasert måte.

– Opplevelsen av å gå rundt i verden varierer veldig av hvem du er og hvordan du ser ut.

– I min omgangskrets har jeg rett og slett ikke tatt de samtalene med folk som er fundamentalt uenige med meg. Det tror jeg gjelder veldig mange av oss, sier Nora. Foto: Lene Wikander.

Demonisering

Nora tror også vi gjør lurt i å dempe språket vi bruker i sosiale medier.

– Sosiale medier er veldig lett å mobilisere på enkle budskap. Da ender vi fort i en polarisert og overforenklet debatt, mener hun og peker på at det foregår en demonisering.

– Venstresiden demoniserer høyresiden og høyresiden demoniserer venstresiden. Man forer hverandres hat og vrangforestillinger i ekkokammere på internett. Det fører bare til enda mer polarisering, sier hun og tror løsningen ligger i nyansene.

– Selv har jeg for eksempel ingen venner på Facebook som jeg kan huske har skrevet noe postivt om Trump.

– I min omgangskrets har jeg rett og slett ikke tatt de samtalene med folk som er fundamentalt uenige med meg. Det tror jeg gjelder veldig mange av oss, og det syns jeg vi skal gjøre noe med.

– De møtene kan være veldig ubehagelige, men jeg tror de bør finne sted i mye større grad.

– Det å snakke sammen på tvers av ståsted tror jeg er veien til en mer konstruktiv og inkluderende debatt, og da må vi begynne med oss selv.


ANNONSE

Kommentarer (24)

Ny kommentar ›

  • Kaya

    11. jan 2017 18:03 For en flott dame! Hun er kunnskapsrik og reflektert, og en veldig viktig stemme!
  • erikosl

    11. jan 2017 21:27 Kunne ikke vært mer enig. Selvfølgelig har miljøet mer en nok av fordommer å ta tak i. Det ser man bare på enkelte kommentarer her inne.
  • jatilnei

    11. jan 2017 21:32 Blir veldig mye krig og fred og sånn........
  • Vindaloo

    11. jan 2017 22:25 Skeive er ikke fritatt fra å bli sett på som rasister.... det er ikke somaliere, irakere eller andre mennesker fra Asia, Afrika eller Midtøsten heller... har sjelden møtt flere rasister enn i Somaliske/muslimske miljøer. Vi får alle ta oss sammen, så blir nok verden et bedre sted...
  • Teobald

    12. jan 2017 07:07 Jeg tror på et inkluderende og flerkulturelt samfunn. Før var jeg mer skeptisk, men etter hvert som jeg har blitt kjent med flere folk ifra ulike nasjonaliteter og kulturer, jo mindre fremmedfrykt blir det.
  • xcelsior

    12. jan 2017 07:55 Hvordan blir det rasisme (eller Trump-støtte) når man reagerer på det ansikts- og kroppsdekkende plagget niqab? Plagget, som gjerne kombineres med hansker, skjuler personen inni fullstendig, så med andre ord reagerer man ikke på personens hår, hudfarge eller øyefarge, men det faktum man står ansikt-til-maske med en maskert person på samme måte om man skulle stå overfor et KKK medlem. Denne sunne skepsisen har ingenting med rasisme å gjøre men en sunn mistro overfor dem som maskerer seg i det offentlige. Det er direkte underlig at Skeiv Verden velger å kjempe for bruken av niqab istedet for undertrykte skeive. Det finnes nok av dem som kjemper for niqab forøvrig, f eks salafistgruppen Islam.Net og Profetens Ummah. Hvorfor vil Skeiv Verden frivillig plassere seg selv i dette mildt sagt uheldige selskapet?
  • ass4man

    12. jan 2017 19:52 Hadde vært greit å kunne kalle noe for "natur" eller "mild forut inntagelse". Skepsis til"nabo'n" og hat til en spesifikk gruppe, være seg religion, hudfarge, kjønn, osv. oppfatter jeg som to forskjellige ting. Men hvis dette går veien, så vil jeg spørre om vi kan få ett nytt ord som vi bruker på han uten hår, med bootsa og bukseselene (se Romper Stomper)
  • camelCase

    12. jan 2017 20:48 Ironisk at blåmenn uttaler seg mot et plagg som dekker ansiktet...
  • 73WR

    12. jan 2017 22:42 Jeg ser i artikkelen at man her tilegner fenomenet og begrepet rasisme et allment meningsinnhold
    i form av å eksistere og være en type menneskelig universell egenskap. Dette er imidlertid en
    fullstendig feil formidling av hva rasisme er, og innehar ikke relevans som dekkende beskrivelse.
    Rasisme er ikke en menneskelig egenskap, men en bevisst tilnærming til andre mennesker
    som tilegnes i form av konkret forståelse av andre mennesker i kraft av subjektiv reell valg-evne.
    Det vil si at man vil være rasistisk i sine holdninger til andre medmennesker, og velger dette ut fra eget ønske om å undertrykke og diskriminere andre mennesker i grupper av befolkningen.
    Derfor er det her kun valgevnen som kan beskrives som menneskelig, ikke rasisme i seg selv.
    Rasisme er et bevisst valg som den enkelte person velger selv, og kan således kun tilskrives den enkelte person, en fanatisk ideologi eller også en rasistisk ukultur som den enkelte person
    bevisst velger å følge. Den rette definisjon av rasisme blir således som følger:

    Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme.

    Denne formen for rasisme er mindre utbredt i dag. Til tross for at det er påvist biologiske forskjeller mellom mennesker som har bodd separert i lengre tider, opererer man ikke med et skille mellom ulike menneskeraser innen moderne genetikk.

    Man har heller ikke kunnet påvise arvelige psykiske forskjeller eller systematiske ulikheter i kognitive egenskaper mellom menneskegrupper. Det er heller ikke vanlig å tilskrive mennesker mindre verdi på grunn av deres rasetilhørighet.

    https://snl.no/rasisme

    Jeg ser ikke helt hva denne artikkelen er ment å fremme, dersom man her ser at rasisme kan
    bortforklares og uskyldig-gjøres som en allmenn menneskelig evne, er den svært feilaktig og
    sterkt misvisende. Mange mennesker innehar ikke evnen til å fremstå som rasister, da de anser
    det som moralsk uriktig, det vil si galt, å velge denne formen for holdning til andre mennesker.
    At homofile, bifile, transseksuelle og alle andre mennesker innehar en universell bevisst valgevne,
    der man selv tar ansvar for egne etiske, moralske, kulturelle og politiske holdninger i et moderne samfunn, er for øvrig også noe de fleste innehar kunnskap om i vår samtid.