Lei av homostereotypiene


1841

innlogget

42804

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Lei av homostereotypiene

- Jeg synes ikke det er greit at enkeltpersoner skal uttale seg på vegne av hele grupper, sier Lundstein. Han ble provosert da komiker og artist Tore Petterson deltok i Debatten på NRK og sa at alle homser elsket monarkiet. - Jeg skjønner at det var humor, men det var likevel irrelevant i situasjonen, og dette var uansett bare dråpen, sier Lundstein om det som fikk ham til å skrive blogginnlegget Man er ikke legningen sin! Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Hanne Bernhardsen Nordvåg
27. feb 2016 11:10

Blogger Kjetil Lundstein har skapt debatt etter at han gikk ut og sa at han hadde fått nok av å bli generalisert som homofil. – Men det har aldri vært min intensjon å fornærme noen, sier han til Gaysir.

Forrige søndag publiserte blogger Kjetil Lundstein, aka. The Giant, innlegget Man er ikke legningen sin!

Her går Lundstein ut mot homostereotypiene og sier at han er lei av å bli satt i bås bare fordi han liker mennesker av samme kjønn. At det å være homo ikke er ensbetydende med at han er fan av ”MGP, ballkjoler, kongefamilien, Mette-Marit, sminke, parader og musikaler”.

Han skriver også at han er lei av homsene som kaster bensin på stereotypifiseringsbålet, som bygger opp om eksisterende fordommer og som uttaler seg som om man kan skjære alle over en kam.

”Jeg har over tid innsett og godtatt at stereotypene vil vedvare, og det i en god stund til. Det til tross for at de ikke representerer hvem jeg er og hva jeg står for,” skriver Lundstein.

Han avslutter innlegget med: ”Jeg ønsker å bli oppfattet som meg, og ikke som en del av en gruppe. Det er slik det bør være. For meg, er det dette likestilling handler om.”

Ønsker meningsutveksling

Dette har den siste uken mildt sagt manet til debatt, langt utover det Lundstein selv klarer å følge med på. Når Gaysir møter ham går det hett for seg i kommentarfelt på Facebook.

– Jeg har fått sinnssykt mange tilbakemeldinger. Over all forventning, forteller Lundstein.

– Det er tydelig at dette er en tematikk mange føler på.

Og det kan virke som at meningene er like mange som det er personer som engasjerer seg. For Lundstein har fått alt fra samtykkende nikk, til antakelser om skam overfor sin legning og internalisert homofobi.

Flere mener innlegget er respektløst overfor dem som har gått foran og kjempet homokampen.

– Jeg er på ingen måte utakknemlig. Jeg er klar over at jeg opplever ting annerledes nå enn det de gjorde for noen tiår tilbake, sier Lundstein.

– Men det er nettopp det som er poenget. Jeg kan bare skrive ut fra mitt eget ståsted og hva jeg selv føler og erfarer .

Han ønsker å formidle at det er større variasjon blant homofile enn det det i mange sammenhenger kan synes.

– Det har aldri vært min intensjon å fornærme noen, men jeg ønsker bare en saklig meningsutveksling.

Nyansert bilde

Fordi han har opplevd så mange forskjellige reaksjoner på innlegget, mener Lundstein dette er en gyllen mulighet til å bli kjent med og forstå hvordan andre homofile har det.

– Bare denne uken som har gått, har jeg tilegnet meg mye mer kunnskap som vil være nyttig for min helhetlige oppfattelse av det å være homofil i Norge. Jeg har fått et mye mer nyansert bilde, sier han.

Lundstein forstår at han kanskje kan ha virket krass i enkelte ordelag. Han ser også at en del av det han har skrevet kan ha blitt tolket i en mye mer negativ retning enn det han har ment.

Kjetil Lundstein sier at det aldri har vært meningen å kjøre over noen med blogginnlegget sitt, og han tar selvkritikk om han har virket krass. Han er også tydelig på at det ikke ligger noen skam rundt egen legning mellom linjene, slik mange har påstått. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

Han mener at de tydelige reaksjonene viser at dette er noe folk er opptatt av og kanskje har behov for å snakke om – ikke minst fordi det er så mange forskjellige synspunkter ute og går.

– Om folk mener at det ligger kjipe undertoner i innlegget mitt, så får det være – det viktige er jo at man snakker om dette, sier han.

Samme kjerne

Lundstein understreker at når han sier at han ikke identifiserer seg med mange av stereotypiene, betyr ikke det at han mener at de er feil. Det er bare ikke ham.

– Det jeg har lyst til å si er jo bare at vi som gruppe er mangfoldige, sier han.

Lundstein ønsker å få bukt med generaliseringen rundt homofile – spesielt i media. Han ønsker at legning ikke skal være et tema i andre sammenhenger enn der det faktisk er relevant. At man alltid skal bli behandlet som det mennesket man er.

– Og egentlig så tror jeg at kjernen av det vi alle vil er den samme – både når det gjelder de som er enige og uenige med meg. Det er bare middelet mot målet som er forskjellig, sier han.

– Vi vil alle bli behandlet likt uavhengig av legning.

Homoassosiasjoner

Ifølge Eirik Rise i Skeiv Ungdom er ikke Lundstein den eneste som opplever forventninger til hvordan man skal være som homofil.

– Jeg tror nok mange har en del assosiasjoner til hva det vil si å være ”homo”, og dette er ofte preget av hvordan skeive blir framstilt i media, sier han.

– Media er flinke til å spille på de stereotypiene som henger igjen fra en tid hvor behovet for å holde sammen skapte veldig tydelige kategorier for hvordan man skulle være. Den gangen lå det en rebelskhet i det - typ, hvis de ikke vil at vi skal være sånn, så skal vi være det 200 prosent! Selv om det ikke er sånn lenger, så handler det fortsatt mye om samfunnets forventninger.

Eirik Rise i Skeiv Ungdom er enig med Kjetil Lundstein i at man må arbeide for å vise et større mangfold blant de skeive i samfunnet. – Folk må få være seg selv, sier han. Foto: Hanna Christophersen.

Rise sier at fordi det knyttes så mange egenskaper og kvaliteter til et ord som homofil, så liker han bedre begrepet skeiv, fordi det favner mangfoldet og er vanskeligere å generalisere. Han mener at det åpner for at folk i større grad kan være skeive på den måten de ønsker.

– Det er viktig at folk får definere seg slik de selv ønsker, og for å få fram mangfoldet som finnes i samfunnet, må man jobbe for å synliggjøre alle de forskjellige uttrykkene som finnes, sier Rise.

Henger fast i kjønnsnormer

Rise mener dermed at det ikke er feil å si sin mening, slik Lundstein har gjort, fordi det er med på å skape en debatt hvor rammene for hva det vil si å være skeiv utfordres.

– Når folk har vist så mye interesse, vitner det om viktigheten for hver enkelt å selv kunne definere hvem de er, sier han.

Han mener at om man noensinne skal komme unna stereotypiene, vil det kreve en endring av de strenge kjønnsnormene i samfunnet - og der er det en lang vei igjen å gå.

Blant annet blir femininitet forbundet med homofile og framstilt som noe negativt, noe Rise understreker at det ikke er.

– Jeg tror nok samfunnet er i ferd med å endre seg, men så lenge kjønnsnormene er så sterke, så kommer stereotype ideer til å eksistere, sier han.

– Men desto flere mennesker som er seg selv, desto mindre sensasjonelt blir det.

Rise sier at man må arbeide mot et samfunn hvor folk er åpne til å være seg selv, og kan uttrykke sitt kjønn og sin seksualitet som de vil, uavhengig av hvordan man identifiserer seg.

– I en undersøkelse gjennomført av YouGov i England i 2015 oppga hele 43 prosent av 18-24 åringene at de ikke identifiserte seg som utelukkende heterofile eller homofile. Dette viser at seksualitet ikke er så fast og rigid, sier han.

– Vi må skille mellom stereotypier som en negativ fremstilling av en gruppe mennesker, og kjønnsuttrykk som et utrykk for egen identitet. Den førstnevnte kan vi leve foruten, den andre skal vi feire.


Les innlegget Man er ikke legningen sin!


ANNONSE

Kommentarer (53)

Ny kommentar ›

  • James Blake

    27. feb 2016 09:29 Helt enig. Jeg er heller ikke legningen min, men den jeg er fordi jeg er meg. Om jeg hadde vært heterofil, så kunne jeg like godt ha vært den samme.

    Obs: Men er også enig med dem som skriver under her...Trives du med å være en stereotypi, så er det selvfølgelig helt ok. Det viktigste er vel bare å være seg selv, og gjøre det man liker. For noen er det at de er homofil veldig viktig, og det som gjør dem til den de er. For andre er det ikke det. Og begge deler er vel helt greit.

  • Ralphyboy

    27. feb 2016 10:46 Helt enig jeg også... Det er ikke noe galt med å være som den stereotypiske selvfølgelig, men jeg er lut lei av å måtte forklare at nei, jeg digger ikke rosa ballkjoler, glitter og glam faktisk... ikke faller det meg naturlig å være høylytt og utagerende og dronninga i noensomhelst settinger heller... Jeg er en ganske alminnelig, normal mann, med et ganske kjedelig dagligliv vil jeg anta... ( hvertfall i forhold til hva de stereotypiske virker å ha ) Ikke er jeg lærhomse heller, som digger å fiste 24/7... For heterofile mennesker, som er det jeg i all hovedsak omgås, så virker det som de ikke helt tror meg når jeg sier at det finnes helt alminnelige mennesker som også tilfeldigvis blir tiltrukket av en fra samme kjønn... Alle tror at man enten må være ultrafeminin ( og da digger man visstnok rosa ballkjoler, glitter og glam, og man er den som strutter med rompa i været og aldri blir mett på kuk) eller så er man en übermaskulin lærhomse, som kjører på og stapper inn svææææææære kuker, armer og bein, i alle kroppsåpninger... Det å være skeiv blir fortsatt idag veldig generalisert, nettopp pga at det bare er stereotypiske som blir vist frem ( omtrent som den skjeggete dama på sirkus, eller som en eller annen slags kurioisitet, som man kan ha det morsomt på bekostning av ) i media... og det er jeg som sagt forferdelig lei av, og jeg tror jeg forstår veldig godt hva Kjetil også føler og opplever...
  • VoulezVous

    27. feb 2016 10:54 Og jeg er av de som reagerer på historieløshet, lever godt med såkalte klisjeer om oss og tenker at jeg ville vært en veldig annen meg som hetero
  • seriøs36

    27. feb 2016 11:00 Ja for det er ikke stereotypisk med en ung soper med lidenskap for klær og trendy byliv.... Skaff deg motorsag og elgrifle så kan vi snakkes!
  • VoulezVous

    27. feb 2016 11:01 Og til Ralphyboy... Den enkelte av oss gjør en stor innsats i vårt nettverk ved å avslappet være den vi er. Jeg synes det nå er lenge mellom hver gang jeg får rare spørsmål. Jeg tenker at det bare er å glede seg over mangfoldet og å finne ro i den jeg er i alt sammen. Du, jeg og blogger'n er en del av dette mangfoldet på vår måte. Vanskeligere er det ikke
  • Sandra776

    27. feb 2016 11:14 Sexisme er kjipt, virkelig.
    Tenk for en verden vi kunne lagd om vi lærte barn at vi ikke er kvinner og menn, men mennesker. Vi får lære oss selv først da...
  • Ralphyboy

    27. feb 2016 11:15 VoulezVous... Jeg har ikke noe problem med mangfoldet... Det jeg har problem med er at det ikke fokuseres på mangfoldet... Hadde det vært fokus på at det er like mange varianter av homofile, som av heterofile, så ville det ikke vært noe problem... Det gjøres da ikke, og man ender opp med å se kun de rosa glitterhomsene, som blir dratt opp og frem hver gang det er MGP, eller parader og lignende... Noe som igjen gjør at mange mennesker tenker og tror at man må være slik eller slik, hvis man er skeiv... Og nei, jeg lever ikke godt med alle disse klisjeene... jeg føler meg forulempet, misforstått og stigmatisert!! Jeg er forresten ikke med i noe homofilt nettverk heller... hva nå det måtte være??
  • mann-2016

    27. feb 2016 11:38 de finnes så mange forskjellige skruller i hetro og homo verden
    ikke noen forskjell mellom de
    alle er like
    og om man er skrulle eller barsk finnes det i begge homo og hetro verden
    ingen trenger og settes i bås ver den du er....
    ingen er perfekte
  • Dr Funkenstein

    27. feb 2016 11:49 Her er en stereotypi til: "Alle homser har en blogg"

    *slow clap*

    Neeext!

    Om du er en stereotyp homse, og du trives med det, lev livet ditt som du vil. Om du ikke er en stereotyp homse, og du trives med det, lev livet ditt som du vil. Ta på deg fjærboa, dra på fjelltur, hør på MGP, dra på jakt (eller i det minste dra på bamseklubb) eller skriv en blogg og håp på å få noen ekstra klikk i kassen (kan også leses som en eufemisme, red.anm.).

    Denne bloggeren viser, om ikke annet, at ironien ennå ikke er død.

  • Ralphyboy

    27. feb 2016 11:52 Nei, ingen burde settes i bås, men det blir gjort... og det er takket være den ensidige fokuseringen på noen relativt få individer...
  • Dios

    27. feb 2016 12:21 Er så enig i det han skriver. Og det tror jeg at flesteparten er. Vi er ingen homogen gruppe , men enkeltindivider som tilfeldigvis liker det samme kjønn
  • Yomariconpasivo

    27. feb 2016 12:22 I think of the typical thieve one is used to - not the clean one and elegant but the street urchin. People I tell "I am gay" say "oh but you are not effeminate". Oh I can be that too if you give me enough wine and you are hot enough. La loca comes out! But in general, I agree we are what we are...and what is that? I am still trying to find out. Help!
  • oslosuB

    27. feb 2016 12:39 Det er mange måter å være homo på. Lær- og fetisjhomser er også en del av homobevegelsen selv om vi har et kjønnsuttrykk på tvers av dagens homonormativitet.
  • Doom

    27. feb 2016 12:41 Jeg blir nesten rørt. Vår helt egen Barrett Pall! Yaasss, hunnybun; femshame!
  • Qtie

    27. feb 2016 13:27 Det er like stor forskjell og mangfold på homofile som heterofile. Men, det er de som skriker høyest som blir lagt merke til av oss.