- Jeg krever mye oppmerksomhet


312

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

- Jeg krever mye oppmerksomhet

- Foreldrene mine lærte meg å respektere andre. Det er nettopp det SVs politikk handler om, sier Wilkinson. Da han kom ut av skapet, fikk han føle denne respekten på kroppen: Ingen i familien eller hans nære krets reagerte negativt. Foto: Arne Vatnøy.

Arne Vatnøy
14. jul 2014 10:07

Nyvalgt SU-leder, Nicholas Wilkinson, syntes det var så kult å komme ut av skapet at han gjerne kunne gjort det en gang til.

Som leder for sosialistisk ungdom skal han bruke de neste to årene på å fremme homosaken i norsk politikk.

– Det er befriende å fortelle folk hvordan du har det med tanke på legning, og det er absolutt ingen som reagerer negativt, sier Wilkinson.

Han vil at hans egen erfaring med å komme ut av skapet må bli normen. Det skal da vitterlig være likt for alle.

Mot alle odds

Landsmøtet i Sosialistisk Ungdom valgte Oppegård-gutten til ny leder mandag 23. juni. Allerede tirsdag klokka 07.45 stilte han til første debatt i NRK. Temaet luksus-el-biler tente en sann SV-politiker.

Wilkinson var sikker i sin sak: Staten skal ikke sponse luksus-el-biler gjennom skattefritak.

Wilkinson og samboeren hadde bestilt billetter til Brasil denne sommeren. Problemet var bare at det kræsjet med landsmøtet i SU- og det landsmøtet valgte ham til leder. – Som kjæreste er jeg vel ganske kosete. Jeg krever mye oppmerksomhet, og det får jeg, ler Wilkinson. Brasilturen ble ikke avlyst, men utsatt. Foto: Arne Vatnøy.

Den ferske SU-lederens bakgrunn la ikke umiddelbare føringer for gryende sosialisme. Hans engelske bestemor var en erkekonservativ Tory.

– Jeg og bestemor diskuterte mye, men var dypt uenige. Hun hadde en grunnleggende tro på at de som hadde mye penger skulle beholde dem, uansett.  Du vet, det er mye nedarva rikdom og slikt – jeg tror på hardt arbeid.

Og slik ble det at Wilkinson sverget til Sosialistisk Venstreparti.

Vil tvangssterilisering til livs

Ungdomspolitikeren har klare hjertesaker. Norge skal visst få merke at han leder SU de neste to årene.

– Vi må få slutt på hatvold mot homofile, og vi må få slutt på tvangssterilisering av transpersoner. Vi i SV er opptatt av frihet, og partiet har alltid satt homosaken og likestilling øverst.

Han har lenge vært aktiv i lokalpolitikken i Oppegård. I fjor sommer hospiterte han på Stortinget.

Som mange andre, fulgte nyvalgt leder i Sosialistisk ungdom, Nicholas Wilkinson, debatten rundt Solveig Hornes åpning av EuroPride. Selvsagt har han selv en mening om saken: – Jeg synes det er bra at hun åpnet, det er ingenting som er bedre enn en FrPer som kommer på bedre tanker. Men det er klart, hun må vise det også, sier Wilkinson. Foto: Arne Vatnøy.

– Jeg kommer sikkert tilbake til lokalpolitikken, men de neste to årene er det hele Norge som gjelder.

Drømmedebatten er å diskutere barnefattigdom med Erna Solberg.

– Det finnes altså barn i dette landet som ikke kan dra i bursdagsselskap fordi foreldrene ikke har råd til gave. Samtidig vil Erna gi førti tusen mer i året til de som allerede har en årslønn på to millioner, sier Wilkinson opprørt.

– SU tør å si ifra

Én ting Wilkinson ikke bekymrer seg for, er at han skal bli en ungdomspartipolitiker som blir moderert og finslipt når han entrer moderpartiet.

– Jeg har jo allerede vært tilknytte SV noen år. Og ungdomspartiets jobb er å presse SV til en mer folkelig sosialisme som skal sikre frihet for vanlige folk.

Mens hans partifeller feiret landsmøtet, valgte Wilkinson å delta på Skeiv Ungdoms jubileumsarrangement. – Det er viktig å representere partiet her. Selv om jeg aldri har vært aktiv i Skeiv Ungdom, har det vært godt å vite at de finnes, sier Wilkinson. Foto: Arne Vatnøy.

– Aktivismen lever i SU. Det er kult med et parti som tør å si ifra, og være litt aktive.

SUere over hele landet har nettopp tigget mot tiggerforbudet. De roper høyt i klimadebatten.

– Er du opptatt av klima, havner du hos oss.

Wilkinson snakker klart, tydelig og poengtert – gjerne akkompagnert av tilsvarende tydelige fakter. Det er kanskje ikke så overraskende at hans politiske forbilde er Kristin Halvorsen.

Får han det som han vil, skal SU vokse med 2000 medlemmer de neste to årene.


ANNONSE

Kommentarer (17)

Ny kommentar ›

  • Møller

    14. jul 2014 10:34 "Vi i SV er opptatt av frihet, og partiet har alltid satt homosaken og likestilling øverst," sier Wilkinson.

    "Alltid" er et interessant tidsadverb. I SV betyr det "en godt stund nå". Som godt voksen husker jeg vel hvordan SV utdefinerte homofili som borgerlig dekadent, et uønsket avvik som ville forsvinne av seg selv under sosialismen. SV-koryfe Mosse Jørgensen ledet allsangen.

  • kjetil1979

    14. jul 2014 10:41 Gratulerer med vervet :)

    Håper du får påvirket Norge i en mer solidarisk retning. Også glad for at du skrev hardt arbeid er viktig. Det er vel derfor jeg er med i Ap og ikke SV, da SV ikke har vært så opptatt av arbeidslinjen (særlig i privat sektor) før. Opplevde derimot at den forrige SU lederen var god på å snu SU og "banne" mot SV på slike saker. Håper du følger opp i samme spor.

  • slettet_py5TFTO

    14. jul 2014 15:18 Klager på luksus osv sjalusi på at de ikke har det samme?
    Imens hører jeg klangen fra flere SV'ere at de er glade i penger? Henger ikke på greip.. Mange av tidligere statsråder fra SV har gått til toppjobber.. Sist klagde Kristin Halvorsen på at hun ikke fikk nok lønn altså mer en industriarbeidere får hun. SV sin pengepolitikk er ikke annet en syt "den nye sutreklassen" er hva SV åja AP er.

    Er vel ikke så rart at de ligger på sperregrensa? Folk har jo gjennomskuet partiets bløff.

  • Acier

    14. jul 2014 15:28 Gratulerer Nicky!
  • Mirromurr

    14. jul 2014 16:12 Av de kommentarene her kan vi se at folk liker bedre å forbanne mørket enn å prise lyset.

    Bra med ny leder i SU som vet hva han vil, og som er på "vår" side så det holder. Kanskje hans aktivisme smitter over på en del andre. Et lag med en god leder er jo creme de la creme innen politikken. En dårlig leder gir utslaget før den begynner. Viva la lebertè.

  • quinnfabray

    14. jul 2014 16:30 Gleder meg til å se hvordan norsk politikk ser ut etter disse to årene. Håper og tror at Nicky og SU kan være med og forme den og trekke den framover!
  • jorgar

    14. jul 2014 17:45 Sosialistisk Venstreparti er det eneste partiet som duger her i landet ;-) Gratulerer Nicholas!
  • slettet_9D5o2LI

    14. jul 2014 18:16 Gratulerer så mye!

    Utfordringen blir å engasjere, Spesielt meg :-P

  • slettet_grKkQfU

    14. jul 2014 20:05 Når et parti stort sett ønsker og skattelegge folk til de grader og gi pengene til såkallt "trengende" i Europa eller andre steder, blant annet sine egne feministradikale, er det ikke rart tallene på gallupp og siste stortingsvalg er såpass lave som de er. Måtte partiet og deres tilhengere bare bli en parentes i norsk politisk historie.
  • Berntstvgr

    14. jul 2014 22:40 Møller skrev tidligere i dag:
    "Alltid" er et interessant tidsadverb. I SV betyr det "en godt stund nå". Som godt voksen husker jeg vel hvordan SV utdefinerte homofili som borgerlig dekadent, et uønsket avvik som ville forsvinne av seg selv under sosialismen.

    Det var nok ikke SV/SF som hadde den formuleringen, men AKP - forløperen for Rødt

  • slettet_4lGu1KN

    15. jul 2014 02:41 Det er litt trist at en så engasjert ung mann sløser bort sine evner på et parti som baserer seg på slagordargumenter og som kun har enkle og lettvinte løsninger på alle problemer så lenge andre partier skal stå for løsningene.
    Å diskutere barnefattigdom med Erna Solberg? Men det problemet ble da vel løst for snart 9 år siden med et enkelt pennestrøk!
  • Anyandys

    15. jul 2014 09:06 "Han vil at hans egen erfaring med å komme ut av skapet må bli normen. Det skal da vitterlig være likt for alle."

    Selv kommer jeg vel fra det du anser som konservativt og borgerlig, men jeg opplevde heller ikke noe negativt fra familien eller venner i nærmiljøet - rart det der!?

    Nei,da som alt annet handler det om kunnskap, jo mer kunnskap folk har jo bedre blir samfunnet.

    Med det sagt så blir SV-politikk for meg litt sånn "alice in wonderland" - en god tanke som ikke fungerer i praksis. Nå skal det sies at jeg faktisk hadde litt sansen for Kristin Halvorsen selvom jeg stemmer Høyre, men Audun Lysbakken er kanskje et av de mest usympatiske og arrogante menneskene innenfor norsk politikk. "Fordelen" er at han fint ødlegger partiet på egenhånd.

    Når det komme til barn som ikke har råd til å gå i alle de tyve barnebursdagene det er i løpet av et år så er jeg mer bekymret for eldrebølgen som kommer og hvilken måte det vil påvirke oss unge i dag. Oljefondet vårt holder ikke til så mange statsbudsjetter og siden SV heller vil trappe ned oljepumpingen så hadde det vel vært på tide med en plan "b" om hvordan "dere" ser for dere å finansiere min pensjon og min alderdom når den tid kommer? Robinhood- taktikken funker jo heller ikke og det ser man jo på oppslutningen deres.

    Ønsker deg lykke til i politikken - det skal sies at du ihvertfall ikke har valgt en enkel oppgave mht til SV!

  • slettet_mM5uddW

    15. jul 2014 10:32 Er det flere som merker lett irritasjon etter å ha lest dette?
  • Møller

    15. jul 2014 16:28 Berntstvngr:
    AKP gikk riktignok lenger enn SV/SF i spørsmål som gjaldt seksuelle avvik. Du kan google nåværende Oslo-bystyremedlem, Jorun Gulbrandsen Men, rett skal være rett, Mosse Jørgensen promoverte Summerhill-pedagogikken lenge og vel. En av de helt sentrale, og etter sigende, dokumenterte "fordelene" med slik oppdragelse, var at ingen av ungene ble homoseksuelle. Mosse Jørgensen var svært sentral i utformingen av SV/SFs skolepolitikk.

    Mange kunne nok også ønsket seg en forklaring på hvorfor den rødgrønne regjeringen utnevnte SV'eren Mahdi Hassan Mouhoumed til "Årets forbilde" i 2009. Den som googler hans navn, Tynset og Årets forbilde, får se hva enkelte legger i "toleranse". Ikke akkurat min definisjon, men utvilsomt grei nok i Somalia.

    Deler av Jørgensens skolesyn fulgte SV inn i regjering. Mouhoumed er folkevalgt i Tynset. Wilkinson kan jo lese hva han, og partifelle Stein Petter Løkken mener i sakens anledning, og deretter belære verden om takhøyden i SV.

  • Møller

    15. jul 2014 20:04 Dagbladet, 5. mars 2010:

    Blir sint
    Leder i SV Tynset, Stein Petter Løkken, mener Mouhoumeds innsats for barn og unge overskygger hans homofili-holdning. Også stortingsrepresentant Karin Andersen fra Hedmark støtter sin SV-kollega.
    - Han var medlem i SV mens vi framla den felles ekteskapsloven. SV mener likestilling også gjelder homofile, og han har aldri vært uenig i denne politikken, sier Andersen til Dagbladet.
    Hun liker ikke at Dagbladet skriver om saken.
    - Dere må se hva folk gjør i praksis, og der har han støttet SVs politikk i alt vi har gjort. Det er noen mørkemenn som dere kunne tatt en kamp med. I stedet rettes skytset nå rettes mot en somalier som gjør en hederlig jobb. Det gjør meg sint, sier Andersen.
    Dagbladet forsøkte å kontakte med Mahdi Hassan Mouhoumed i går, men han besvarte ikke forespørslene.