Takk til dere som gikk foran!


365

innlogget

42515

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Takk til dere som gikk foran!

Odin Adelsten Bohmann
15. aug 2010 00:00

I 1950 ble det avholdet konstitueringsmøte i det som vi i dag kjenner som Landsforeningen for lesbiske og homofile. Det var en reell frykt for at organisasjonen skulle forbys og medlemmene straffeforfulgt.

Kongsfrykten fra samfunnet var bekymringen for at unge, uskyldige menn kunne bli forført og dermed smittet av homoseksualitet av eldre mer erfarne homoseksuelle.

1951 fikk forbundet laget brosjyren ”Hva vi vil”, og lanserte dermed ordet ”homofili”. Kravene, fremstår beskjedne. ”Vi vil bare at hvert enkelt individ skal leve i harmoni med sin egen natur for å kunne bli et fritt og lykkelig menneske” står skrevet i dokumentet som senere skulle bli startskuddet for et felles samfunnsløft for inkludering av homofile. Å aktivisere seg i homokamp på 60-tallet var alt annet enn lett.

Kim Friele (1935- ) kjente ingen andre homofile, men gikk vitenskapelig til verks og leste det hun kom over av litteratur om emnet. Basert på vage beskrivelser fra oppslagsbøker der det stod skrevet, at kjennetegn ved homofile var: “Menn med smykker og kvitrende pipestemmer, kvinner med kulemuskler og antydning til bart” startet Friele sin søken etter likesinnede. Nesten hver lørdag i to år satt hun på en benk ved Nationaltheatret og speidet etter noen som kunne ligne beskrivelsen. Usynlig, søkende og illegal.

Kim Friele som offensiv, ung kvinne fant frem til forbundet, aktiviserte seg først som leder, deretter generalsekretær, og ble den første homofile i Norge som sto frem med fullt navn.

Arbeidsinnsatsen som ble lagt ned i disse årene, kan man kun tenke seg, langt mindre sette seg inn i. Starten på et arbeid for å legalisere seg selv og sin kjærlighet var igangsatt.

Hennes arbeid bidro til at straffeloven i 1972 ble endret slik at ”homofile, praktiserende handlinger” mellom menn ikke lenger var forbudt. Homofili ble strøket som ”mental forstyrrelse” i 1978, man fikk et juridisk diskrimineringsvern i 1981, og rett til å inngå partnerskap i 1993. Vi som er unge homofile i dag har vår legale kjærlighet å takke Kim Friele og mange andre for. 

Odin Adelsten Bohmann er nestleder i Telemark AP og sentralstyremedlem i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.

Gjennom hele 90-tallet, og frem mot i dag har det skjedd radikale endringer i samfunnets holdning. En endring som er lagt til rette for ved lovendringer, men som har resultert i enkeltmenneskers dreining til fordel for en inkluderende holdning for landets homofile og lesbiske. Etter vedtak om partnerskapsloven i 1993 fikk landets homofile mulighet til å inngå B-ekteskap, man vare gode nok til å inngå ekteskap, men ikke like gode som heterofile. 

Debatten frem mot felles ekteskapslov i 2008 var alt annet enn trygg og inkluderende. Flere partier åpnet for muligheten for at homofile kunne inngå ekteskap på lik linje med heterofile, samt ha samme muligheten til å bli vurdert som adoptivforeldre.

Etter mitt syn ble det foretatt en rekke overtramp i debatten frem mot 17. juni 2008, men resultatet ble likevel svært positivt, da man ved lov kunne bekrefte at landets homofile er likestilt med landets heterofile.

Argumentasjonen mot at homofile skulle bli vurdert som adoptivforeldre dreide seg ofte om frykten for mobbing av barna til homofile omsorgspersoner. ”Vi setter barna i sentrum”, var overskriften. Fremtredende støttespillere av en felles ekteskapslov stilte spørsmål med hvem som faktisk ofte definerer barnas holdninger – nemlig foreldrene.

En av de mest markante støttespillerne var Sofie Frøysaa (21), oppvokst med to lesbiske mødre. Hennes respons på ”barna i sentrum” argumentasjonen var ”Slutt å kalle dine egne fordommer omtanke for meg”. Jeg mener hun har helt rett. Seieren i 2008, som ble behørig feiret, har vi mange å takke for.

Dagens homo-debatt dreier seg ikke om rettigheter eller lover. Det dreier seg om en normalisering, og en generell aksept. Hvorfor er det slik at konseptet om at en ulv spiser en bestemor, for så å kle seg opp i dameklær er enklere for samfunnet å håndtere enn at våre barn skal lære om prinser som forelsker seg i prinser eller Askeladden som målbandt mannen som skulle stelle hjemme?

Historien kommer ikke av seg selv, men det gjør ikke fremtiden heller. I dag bør eventyret vi må drømme om, den gang for lenge, lenge siden, i 2010, den gang:

  • Da departementer og kommuner måtte ha egne handlingsplaner for å sørge for likeverdige vilkår for alle.
  • Da homofile tronet selvmordsstatistikken.
  • Den gang det fortsatt var kjærlighetsforbud, tvangsgifting eller vold mot lesbiske og homofile mange steder i verden.
  • Eller den gang samfunnet ville kle på homofile i paradetog, eller kle av muslimske kvinner på gata.

Slaget er slett ikke vunnet, men det er så langt fra tapt. Landsforeningen for lesbiske og homofile og transpersoner har gått langt på 60 år. Langt og lenger enn langt.

Mennesker har fortalt historiene sine for å overleve. Og for å forandre. La oss jobbe videre sammen, slik at vi med så stor glede som mulig kan gi samfunnet videre til kommende generasjoner. Med et helt nytt sett med eventyr.

Det dreier seg ikke om hvem du elsker, men at du faktisk elsker.

Takk til dere som våget å gå foran!

Stolt, ydmyk og offensiv,
Odin Adelsten Bohmann
Nestleder Telemark AP og sentralstyremedlem i Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner.


ANNONSE

Kommentarer (13)

Ny kommentar ›

  • østermann

    16. aug 2010 10:22 Godt og reflektert fra en ung mann. Godt også at mange unge får øye på og innser at samfunnets tilnærmede aksept ikke er kommet av seg sjøl og at det fortsatt er en lang vei å gå mot absolutt likeverd.
    Måtte de bare få slippe all surmaget kritkk fra homofobe homser - bl.a. her på Gaysir - som merkelig nok heller gir støtte og argumenterer til fordel for samfunnets taleføre homohatere enn til sine egne forkjempere...
    Stå på, lykke til - og ikke minst TAKK - både til de som har gått foran og til Odin og alle andre som er med på å videreføre kampen for oss!
  • Tedd92

    16. aug 2010 10:48 Østermann, disse homofobe homsene, e det ikkje det man kalle skap-heteroer? Uansett, eg kjenne meg igjen i masse av det som står i denne kronikken, det som står igjen er normaliseringen av at skeive skal behandles som alle andre, uten unntak.
  • østermann

    16. aug 2010 11:05 Nei Tedd92, det er neppe skap-heteroer.. Heteroer trenger ikke skap.
    De jeg snakker om er nok heller homoer som innerst inne føler skam over sin egen legning og sine "legningsfeller"..
  • Arnie98

    16. aug 2010 11:46 Kjempeinteressant innlegg! Ønsker flere slike!
    :-)
    Arnie98
  • østermann

    16. aug 2010 13:18 Ang. lurings innlegg-som bl.a.skriver:

    " Ønsket organisasjonen har om å forme alle homoer, lesber, bifile og transepersonligheter i et bilde tilnærmet lik den hetronormativiteten den ellers tar så sterk avstand fra er i bunn og grunn temmelig schizofrent."

    For det første kjenner jeg ikke igjen dette. Den tilnærmede likheten det kjempes for er jo å bli akseptert som nettopp den man er selv om man er homofil.
    At det er et stort mangfold innenfor "vår" legning kan det neppe være tvil om, og slik MÅ det få være!
    Et godt eksempel er paraden.
    Der marsjerer alt fra ladyboys til hårete bamser og frodige traktorlesber side om side. Og midt mellom alt dette er det en overvekt av helt "vanlig" utseende kvinner og menn. Herlig!!
    Paradokset blir jo da at det er nettopp dette som skaper så mange negative reaksjoner fra de jeg kaller homofobe homser - og defor kan det neppe være en oppfatning om at organisasjonens ønske om å forme alle homoer, lesber, bifile og transepersonligheter i et bilde tilnærmet lik den hetronormativiteten - slik luring hevder - være årsaken til kritikken av bl.a. paraden...
    Jeg mener vi må fortsette å vise mangfoldet, akseptere og respektere hverandre og gå samlet videre på den veien som sterke, uredde kvinner og menn allerde har gått opp.
    Og så må vi være takknemlige for at det finnes slike som Odin og mange andre unge som er villig til å gå foran på veien videre!

  • Limbo

    16. aug 2010 15:02 Bra kjekken :)
  • R&B

    16. aug 2010 15:13 Det var en aubergine:-) (jf. innlegg ovenfor). Og så kan man være for og imot egne og andres fordommer, samt mene så mangt om handlinger som fordummer. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det godt med frihet til å være seg selv og elske den man vil. Og hvis man tilfeldig skulle fornærme noen i det man er/gjør, så får det nå bare være slik enkeltmennesker i mellom. Å standardisere heteroer eller homoer lar seg ikke gjøre, og det skal man vel være glade for tross alt.
  • dooz

    16. aug 2010 16:42 Veldig fin artikkel!
  • østermann

    16. aug 2010 18:51 Luring..
    At kritikk skal være et stort problem for organisasjonen har jeg aldri hatt inntrykk av, men at det er uenighet om ulike ting ligger vel i demokratiets natur..(?)
    At medlemstallet synker er dessverre en typisk konsekvens av at potensielle medlemmer nå fritt kan nyte de fordeler og rettigheter organisasjonen har oppnådd - og dette er det ikke bare "vår" organisasjon som sliter med..
    Jo flere medlemmer, jo flere røster. Det er bare å melde seg inn!
    Og ser man på hvilke innlegg her på Gaysir som gjennomsnittelig får flest "Bra" så er det neppe de som er mest høyrøstet i sin kritikk av organisasjonen, paraden etc... (?)

    .. og at marxistleninisme av og til trekkes fram er jo egentlig bare til å smile av... :)

  • Pjollen

    16. aug 2010 23:47 Artikkel til refleksjon, har faktisk tenkt minimalt på de som tråkket opp veien for oss og gjorde det enklere for oss å stå for den man er, og ikke minst være stolt av det!
  • østermann

    17. aug 2010 18:31 Jeg er helt enig i at det ikke er et mål i seg selv å oppnå flest "bra" i et diskusjonsforum, men siden det brukes antall Gaysirprofiler som referanse - og i sammenligningen gjør medlemstallet i LLH til "en liten håndfull aktivister" - så mener jeg det er relevant å nevne antall "bra" som en slags måling på hvor hovedtyngden av meningsfeller ligger. Fordi det er nettopp her på Gaysir denne diskusjonen finner sted.
  • Vestfoldbamsen

    18. aug 2010 12:01 Hei,
    Å være ung, ydmyk og offensiv, er tydeligvis en god resept for arbeidet som fremdeles må gjøres, før vi kan sees som en likeverdig del av samfunnet. Gratulerer med velskevet kronikk Odin og takk.
  • Firkanten

    18. aug 2010 15:09 Luring; du er ikke snau i dine karakteristikker av LLH! Kan du belegge dine påstander om at organisasjonen ønsker å "forme alle homoer, lesber, bifile og transepersonligheter i et bilde tilnærmet lik den hetronormativiteten den ellers tar så sterk avstand fra" eller "Et av hovedproblemet til selve homobevegelsen er jo også at man skal holde seg god for kritikk av den, i god gammeldags marxist-leninistisk ånd, selvfølgelig. Knebling av ytringer som ikke sammenfaller med politisk vedtatt agenda bør ties ihel".

    Siden du ikke er medlem er det vel strengt talt ikke slik at du vet noe om hvordan LLH debatterer internt?, og ift eksterne utspill synes jeg du for skamsskyld må peke på et par uttalelser som styrker din påstand om LLH. Det har jeg ikke sett at du har gjort. Det virker på meg som at du har gjort deg opp en mening uten å kjenne de faktiske forhold?!