Hvor mye koster hiv det norske samfunnet?


325

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Hvor mye koster hiv det norske samfunnet?

Rolf Angeltvedt. Serien "Skeive refleksjoner" er en artikkelserie hvor Gaysir inviterer skriveføre LHBT-personer til å uttrykke sin dagsaktuelle mening.

Rolf Angeltvedt
10. apr 2010 00:00

I den årlige smittemeldingen (msis) Folkehelseinstituttet sendte ut før påske fremgår det at 87 menn som har sex med menn testet hiv-positive i Norge i 2009. 57 av disse har vært smittet mer enn 2 år.

En hovedutfordring for det norske hiv-forebyggende arbeidet på 2000- tallet, er at strategier og hiv-forebyggende tiltak tilpasses det epidemiologiske landskapet. En vellykket strategi fordrer en spissing av tiltak. Befolkningsgrupper som underrepresentert eller fraværende i hiv-statistikken bør underprioriteres, mens de grupper som er overrepresentert må få sitt rettmessige fokus.

Menn som har sex med menn (msm) utgjør mer enn 60 prosent av de som blir smittet med hiv hvert år i Norge (når det kontrolleres for smittet i utlandet eller ikke). Samtidig disponerer det helse- og hiv-forebyggende arbeidet i Norge for denne gruppen et sted mellom 20 og 25 prosent av midlene.

Sett på bakgrunn av msm har dominert hiv-statistikken siden 1980- tallet og at andelen msm som har hiv er blitt fordoblet siden 2003, er det ønskelig med en tydeligere satsing på hiv-forebyggende tiltak for denne målgruppen.

Knappe ressurser

I sin årlige kommentar til hiv-statistikken gir Folkehelseinstituttet utrykk for en bekymring for antall nydiagnostiserte hiv-tilfeller blant menn som har sex med menn i Norge. Dette er en bekymring som Helseutvalget deler. Folkehelseinstituttets er også foruroliget over at en ny hiv-bølge finner sted til tross for ”omfattende forebyggende arbeid blant menn som har sex med menn.” Dette er en virkelighetsbeskrivelse vi som arbeider hiv-forebyggende med menn som har sex med menn ikke kjenner oss igjen i. En viktig årsak til de alarmerende hiv tallene i Norge er at de norske helsemyndighetene ikke har tatt hiv blant msm på alvor.

Ressursene til helseforebyggende arbeidet blant msm er knappe, tildelingene spres bredt ut og treffer ikke de mest utsatte gruppene. Bevilgningene har dessuten ikke har økt med at andelen hiv-smittede i Norge blant msm er blitt omlag fordoblet de siste 10 årene. Å bruke om lag 8 millioner i året på å forhindre hiv blant menn som har sex med menn representerer dårlig helseforebyggende arbeid, men også svært dårlig samfunnsøkonomi.

Dårlig samfunnsøkonomi

Det finnes ikke norske tall på hvor mye en person med hiv koster det norske samfunnet. Slike beregninger har derimot British HIV Association (BHIVA) gjort. Ser man bort fra den personlige belastningen med det å leve med hiv, sosiale kostnader forbundet med sykdommen og kun ser på de økonomiske omkostningene i forbindelse med behandling, har beregninger utført av BHIVA anslått utgiftene til kr 3.6 mill. per hiv-pasient i snitt i behandlingskostnader ut livet.

Legger vi disse tallene til grunn vil 80 til 100 nydiagnostiserte msm i Norge hvert år, slik trenden er nå, koste det norske samfunnet mellom 288 og 360 kroner mill. årlig hvis utviklingen i hiv-epidemien får lov til å fortsette.

Når vi tenker at sosiale kostnader kommer i tillegg hadde det vært særdeles god samfunnsøkonomi å bruke mer enn 18 mill. kroner i årlig i Norge på å forebygge hiv. Av disse midlene mottok Helseutvalget 4,2 mill. kroner i 2009. Dette er om lag det samme beløp som en hiv-positiv koster den norske stat i helse- og sosialutgifter i løpet av et livsløp. Det samme brukte Helseutvalget på hiv-forebygging blant msm for 20 år siden – da var andelen msm som levde med hiv betydelig mindre, ca. tredel.

Sats på mer forebygging

Det er vanskelig å anslå hvordan Helseutvalgets tiltak påvirker hiv-tallene, men at våre helse- og hiv-forebyggende tiltak forhindrer mer enn ett hiv-tilfelle per år er i hvert fall noe vi med stor sannsynlighet kan slå fast. Men, vi vil og har kapasitet til å gjøre så mye mer.

I samarbeid med myndigheter og andre aktører ønsker vi å få på plass flere forebyggende tiltak. En hovedmålsetting for Helseutvalget de nærmeste årene er å øke hiv-testingen, Det skal ikke være slik at 60 prosent av hiv-positive lever med hiv over 2 år før de blir diagnostisert. Økt synlighet og tilstedeværelse i miljøer og på arenaer for msm.

Vi vil også ha mer oppmerksomhet i det offentlig rom slik at vi kan nå menn som sporadisk bruker gråsonearenaene. Menn med ikke-vestlig bakgrunn vil være en sentral gruppe å nå i dette arbeidet. Det er altså på tide med et omfattende hiv-forebyggende arbeid også i Norge. Helseutvalget ser frem til mer samarbeid med norske helsemyndigheter og andre slik at flest mulig står sammen for å få ned hiv-tallene.

Rolf Angeltvedt, faglig og administrativ leder av Helseutvalget for homohelse


ANNONSE

Kommentarer (30)

Ny kommentar ›

  • Poetryone

    10. apr 2010 12:43 Det er skremmende at antall nydiagnostiserte hiv-tilfeller blant menn som har sex med menn er så høyt i Norge. Større bevilgninger må til og nye strategier og hiv-forebyggende tiltak må settes i gang.
    Det ser ut for at msm ofte ikke har fokus på faren for å bli smittet eller faren for å smitte andre. Hiv positive er i større grad til stede på saunaer og i parker hvor msm treffer hverandre for uforpliktende sex. Det ser noen ganger ut for at at enkelte msm ikke oppfatter Aids som en farlig sykdom lenger. Fokuset i media på sykdommen er borte og dermed sløves folks oppfattning om at det er viktig å beskytte seg selv mot smitte. Bruker man 5 minutter på nettsider som Eros chat finner man fort mange potensielle sexpartnere som er villige til å ha ubeskyttet sex.
    Jeg tror at arbeidet må gjøres mye mer oppsøkende ved at man er tilstede med informasjon på de arenaer hvor msm møtes. Dette gjelder så vel utesteder, saunaer og parker. Msm må gjøres oppmerksom på faren for å bli smittet og hiv positive må opplyse sine sexpartnere om at de er smittet. Det er ikke slik at det bare er de minst attraktive mennene som er smittet og at de pene alltid er friske.
    Arbeidet hittil har ikke vært vellykket og det er nødvendig med nytenkning om vi skal unngå at antall smittede fortsetter på samme høye nivå.
  • Lever mer

    10. apr 2010 13:22 Ja, helt enig i strategien om å få til mer testing, men da må lovverk som gjør at en blir syndebukk uansett når en har sex bort, og homomiljøet der så ufattelig mange har en "ikke spørr og ikke fortell" holdning til hiv må forandres.
    Jeg mener disse tre henger sammen for hvordan en skal kunne få ned antall nysmittede, msm må faktisk tenke på at det er mange med hiv i et lite miljø, vi som er smitta må føle at vi er godtatt, og vi kan ikke ha et ensidig ansvar for å begrense smitte( selv om vi har plikt å bruke kondom).
    Å til slutt vil jeg bare si hold seksualmoralen unna dette, hiv rammer blind og en uheldig forelskelse kan være nok, men som sagt vi vet hvilken gullfiskbolle vi svømmer i her i Oslo ;)
  • slettet_xZo708P

    10. apr 2010 14:10 Steng saunadriten, så er mye gjort!!!

    Vi lever i 2010!
    Alle som er interessert i å holde seg frisk/ usmittet, burde etterhvert vite oppskriften på det...........

    Noen skjønner visst aldri!!

  • slettet_sHlPJQR

    10. apr 2010 14:31 Jeg begynner å bli ganske lei av å høre om hiv konstant på gaysir. Det går da ann å lage artikler om noe annet enn elendighet. Det går ann å bruke kondom med en ny partner for en stund til man er sikker. Man trenger ikke holde på med den "tøm og røm" metoden som gjør man får hiv og aids og vet ikke hva.
  • abunk

    10. apr 2010 19:05 Hei : ))
    Når tid skal du fjerne msn og sette inn menn , istedet, de du snakker om : )))) ?
    Tenker kun på artikkelen og innlegget : ))))
  • slettet_HNPE4qb

    10. apr 2010 19:19 Greia med loven slik den er, er at man har skylden UANSETT! Om man forteller en hiv-negativ at man lever med HIV, hvorav den hiv-negative fortsatt, med EGET samtykke vil ha sex med den HIV-positive, de bruker kondom, og den HIV-negative forblir negativ, så kan den som lever med HIV fortsatt bli straffet for å ha "utsatt den andre for smittefare"!

    Fortell meg hva som er riktig med dette, du som mener denne loven bør bestå! Det eneste som bør bestå, er straff hvis man med viten og VILJE smitter andre. Hvis man har sagt fra, gjør det man kan for å forebygge og informere og samtidig er med på å belære folk om HIV (som i bunn og grunn er tilfelle), så bør man ikke straffes!

    Og til deg som skriver du er lei av temaet! Mørketall og stigma blir ikke borte av at man holder kjeft om noe. Ta saken som er hovedobjekt i nyhetsbildet nå: Om man fortsetter å tie om hva som foregår i den katolske kirke, så blir det heller ikke slutt på overgrep og det går folket hus forbi!

    Smell en teip over kjeften, evt tastaturet, til dere kan komme med noe som faktisk er en løsning, istedenfor å forværre både stigma og mengden det ties om en sak. Om folk ikke får vite om et tema, så blir dette temaet til en frykt pga kunnskapsmangel, som videre skaper stigma! Blir vi kvitt stigma, så er det ikke så ille å teste positivt, det vil si fler tester seg, det vil si mer kunnskap, fler forhåndsregler blir fulgt, mindre smitte! Altså EN GOD spiral som kommer til å fortsette og fortsette!

    Men denne spiralen blir ikke satt igang av hverken en lov som kriminaliserer uskyldige mennesker, eller å tie ihjel noe - noe som ikke nødvendigvis er ens egen feil. Ikke alle blir smittet hverken på en sauna eller på et one night stand. Det finnes mange grunner til at folk lever med det de lever med. Samme hva det er, og HIV er intet unntak! Spiralen blir heller ikke satt igang av trangsynte folk som "har hørt nok, fordi det angår ikke meg"
    -VEL, vent til den dagen det angår DEG!
    SKJERP DERE!

  • slettet_sHlPJQR

    10. apr 2010 22:11 Lasse Aleksander:

    Det angår meg, det er akkurat det det gjør. Jeg er ikke hiv positiv. Jeg har aldri sex med menn som er hiv positive, og jeg tror jeg hadde drept om de ikke har fortalt med det på forhånd. Sex synes jeg er godt men ha sex med ærlighet. Hvis man er hiv positiv må ærlighet vare lengst siden det er en sykdom som ødelegger liv. Jeg vet at jeg hadde blitt helt ødelagt om jeg hadde fått det og min partner ikke hadde sagt det til meg før han hadde smittet meg.
    Det å ha usikker sex vil alltid være en stor risiko. Idag ligger alle rundt med alle, det finnes ingen form for moral i hva menn og kvinner gjør. Menn er utro, kvinner også. De blir smittet av å ha for mange sex partnere, og så smitter de andre fordi de driter i det. Når man har sex, må man være sikker man iallefall er best mulig beskyttet. Og om man er smittet må man iallefall være ærlig å si det til fremtidige partnere selv om det er et sårt tema og kanskje de ikke vil ha sex.

    Sånn er vel bare livet.

  • Poetryone

    10. apr 2010 22:25 Jeg er helt enig med deg som mener at det er viktig å snakke/skrive om Aids og Hiv. Denne sykdommen er dessverre noe vi alle i vårt miljø må leve med, enten vi er Hiv positive eller ikke. Derfor angår denne sykdommen alle homofile, og det vil den fortsette å gjøre.
    Jeg mener det er viktig å kalle Aids og Hiv for en sykdom fordi det er det den er. Det er ikke som en influensa hvor man kan tilbringe noen dager i sengen og så er man frisk. Sykdommen er en kronisk tilstand som krever en medikamentell behandling som kan gi store og ubehagelige bivirkninger.

    Jeg tror at det er viktig at flere Hiv positive personer står frem og forteller oss andre om sykdommen sin. Hvordan dagliglivet blir påvirket av forskjellige symptomer og hvordan de mestrer hverdagen sin i de ulike sykdomsfasene. Det er ikke sikkert at alle sitter inne med kunnskap om dette. Folkehelseinstituttet bør også komme sterkere på banen og fokusere på hvilken adferd som det er fobundet størst risiko med.

    Det aller vanskeligste å mene noe om er at homofile må forandre adferd dersom det skal være mulig å få ned antallet smittede i Norge. Vi vet at vi homofile har en større "omsetningshastighet" på antall sexpartnere enn hetrofile og at sannsynligheten for å bli smittet øker med antall sexpartnere. . Likeledes vet vi at ubeskyttet analsex er den formen for sex hvor man utsetter seg for størst smitterissiko.
    Alt ser enkelt ut "på papiret", men etter en kveld på byen med noen halvlitere i magen er ikke livet bare mattematikk lenger. Og det skal vi kanskje være glad for.

  • slettet_xZo708P

    11. apr 2010 08:12 Til Vitalpluss60!

    Hvor mye, og hvor lenge skal ting tas på alvor?
    Kan ikke komme og ikke si de ansvarlige ikke
    har tatt ting på alvor.

    Dummeste jeg har hørt!!
    Det er heller vi selv som gruppe som må få den jævla rosa fingeren ut av diverse høl, selv våkne opp, og ta ansvar!!!

    Hele tiden legges skylden på andre som ikke har gjort nok for at informasjon/ rådgiving når ut.

    Nei, våkne opp, og kom deg/ dere ut av boblen deres.

    Jeg tror, og mener at dem som idag, 2010 ikke har fått med seg smittemåter/ risiko for å få HIV, dem vil heller ikke skjønne det i fremtiden. Noen vil bare drive på uansett! Sånn er det bare. Og da hjelper det ikke en dritt om helseutvalget år etter år står og deler ut kondom og glid under homodagene. Det ser bare jævla kvalmt ut!

    Og hva med alle de som faktisk VIL la seg smitte da?

  • slettet_HNPE4qb

    11. apr 2010 10:30 tia79, du "har aldri sex med menn som er hiv positive".
    Neivel. Hvordan kan du egentlig vite det? Ved å stole på hva folk sier?

    Det er faktisk mer sikkert å ha BESKYTTET sex med en du VET er HIV-positiv enn å ha ubeskyttet sex med en som SIER han er HIV-negativ.

    Om folk hadde mer kunnskap om det, som man får igjennom å skrive/snakke om det, så ville folk altså vært klar over det.
    Og hva med alle de gangene en HIV-negativ er på byen, gjør alt for å komme i buksa på en kjekkas, som tilfeldigvis er HIV-positiv, får vite om dette, men har ubeskyttet sex fordi den negative ikke "liker gummi"

    Ærlig talt.. Da er det faktisk ikke den HIV-positive som sitter på skylden.
    ALLE får ta ansvar for seg selv. Ikke bare de som er positive!

  • slettet_xZo708P

    11. apr 2010 10:54 De som er positive har et særdeles stort ansvar!!!
  • slettet_DXA3Lyd

    11. apr 2010 12:32 Tia79: Tar du en hivtest på alle menn før du har sex med de? Eller er du så naiv at du stoler 100 % på fremmede onenights? Hva med de hivsmittede som ikke vet at de er det?

    Tia79 sier "Det går ann å bruke kondom med en ny partner for en stund til man er sikker"
    Kan du noen gang være helt sikker? 20 % av smittede skjer i langvarige forhold! Folk må slutte å se på kondom som et midlertidig nødvendig onde og faktisk innlemme det som en del av sexlivet.

    Man må være komplett idiot hvis man kjører på uten kondom i dag.

    Ja de hiv positive har et ansvar, men vi har også et ansvar for å beskytte oss selv. DU er ansvarlig for din egen helse. It takes two to tango!
    Nordmenn må slutte å legge skylden på alle andre å ta ansvaret selv.

    Jeg hadde mest sansynlig vært hiv-smittet selv hvis jeg ikke hadde tatt ansvar for min egen helse og brukt kondom uansett. På tide å bli voksne og ikke oppføre seg som bortskjemte drittunger!

  • slettet_sHlPJQR

    11. apr 2010 13:13 Lasse Aleksander & Zoiderman:

    Jeg er en kvinne. Jeg har ikke sex med gud og hvermann. Trives ikke med å ha sex med totalt fremmede folk, derfor så venter jeg til jeg vet helt sikkert at han er sykdomsfri før jeg setter i gang. Blir nesten som "har du legitimasjon?" hehe. Det samme får de gjøre med testen, og om de ikke har testet seg så får de ikke meg i senga ;)

    Når det gjelder å hvis den hiv positive ikke vil ha kondom så sier jeg nei og går. Det er dumt å gå men det er værre å få hiv. Og det har litt med kontroll på sine lyster å gjøre. Du ligger son man reder.

    Jeg er alt annet en en bortskjemt drittunge, Pointet her at det er menn som må beskytte seg, kvinnelig beskyttelse er mot å bli gravid, ikke få hiv med en ny partner, går kun til en viss grense iallefall som jeg vet.

    Xoxo Glad i deg! :)

  • Mini Me

    11. apr 2010 13:32 Alle de som snakker høyt og lenge om hvor mye feite mennesker koster det norske samfunnet: hvor er de hen i debatter om hvor mye hiv koster det norske samfunnet? Er de opptatt på saunaen?
  • slettet_sHlPJQR

    11. apr 2010 13:34 Mini Me: Jeg må nesten le av din innsnevret kommentar. Mer enn halvparten norske er overvektig. Inkludert meg.