Mødrenes synder


304

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Mødrenes synder


Den statsansatte presten Nils Beite nektet nettopp å døpe barnet til et lesbisk par. Fra et kristent synspunkt er dette alvorlig.

Uten dåp er barnet i prinsippet uten mulighet til frelse. Tradisjonelt sett er dette ensbetydende med å dømme noen til helvete.

Dag Øistein Endsjø

Barnet er den uskyldige part som skal ta straffen for det presten mener er foreldrenes synder – i dette tilfellet, mødrenes synder. Men presten har sitt på det tørre.

Ikke det at det står så mye om lesbiske i Bibelen: I Det gamle testamente er det ikke noe forbud, Jesus sier ingenting, mens den generelt sexfiendtlige Paulus bare viser til hvordan Gud straffet de ugudelige ved at «kvinnene deres byttet ut det naturlige samliv med det unaturlige.»
   
Presten kan derimot støtte seg på Guds ord i at barn skal straffes for foreldrenes angivelige seksuelle umoral:

I 5. mosebok fordømmes barn som er resultatet av sex på tvers av etnisitet på det sterkeste: «Den som er født i blandet ekteskap, skal ikke ha adgang til Herrens menighet. Selv ikke etterkommerne i tiende ledd kan være med i menigheten.»

Gud straffer ellers slike antirasistiske sexforbrytelser med pest og utdrivelse.

Beite viderefører også norske kirketradisjoner ved å nekte å døpe barn angivelig født i synd. I den dansk-norske kolonien Trankebar i India straffet kirken den ukristelige sexen mellom hvite menn og indiske kvinner, ved å nekte å døpe barna deres.

Underlig nok, døper Beite likevel barn av samboende og alenemødre, selv om disse foreldrene helt klart lever i synd ifølge bibelske kriterier. Han sier heller ikke noe om barn til tidligere fraskilte, selv om Jesus totalforbyr skilsmisse.

Men kanskje andre statsansatte prester kan følge opp Guds ord her og straffe også disse barna for foreldrenes synder. 

Dag Øistein Endsjø, forfatter av Sex og religion.

Kronikken sto også trykket i Dagbladet 13. desember


ANNONSE

Kommentarer (10)

Ny kommentar ›

  • østermann

    14. des 2009 10:28 .. det skulle vært artig å lese prestens jobbinnstruks..
    Dessuten interessant å lese hva hva Moses sier om barn av blandet ekteskap..
    Alle disse fordømmende bibelstedene burde trekkes fram hver gang prester / forkynnere sitter i TV-debatter og forsvarer sitt negative homosyn som de begrunner med bibelsitater...
    Det viser hvor inkonsekvente de er og at det til sjuende og sist dreier seg om personlig negative holdninger..
    Skulle likt å se / høre den presten eller biskopen som eksempelvis skulle forklare og forsvare hvorfor barn av blandete ekteskap ikke kan være med i menigheten..
  • Oslofyr

    14. des 2009 11:24 Hvorfor tvilholder dere på medlemskap i en klubb som så åpenbart ikke vil ha dere som medlemmer? Og hva er denne meningsløse lengselen etter konformitet?

    Meld dere ut av faenskapen.

  • Dannet mann

    14. des 2009 12:21 God teolog DAG..... hilsen Gunnar prest
  • Chillio

    14. des 2009 17:04 Hjelpes. Og dette som skal være den fantastiske Guden som tilgir alt og alle? Han som elsker alle og er så ubeskrivelig god?!
    Rart folk ikke vil tro på Gud lenger?
    I prekenen er Gud en flott mann, rettferdig og elskverdig, i følge presten. I diskusjoner dømmer Gud alt og alle som forelsker seg i samme kjønn. Vi havner i helvete hele gjengen, folkens.
  • slettet_nj0oFdc

    14. des 2009 17:52 Uforståelig at man på død og liv søker bekreftelse av en organisasjon som er totalt irrelevant.
  • slettet_neUmNxc

    14. des 2009 22:45 Det er helt utrolig hvor presters egne synspunkt på det som står i Bibelen blir brukt. Da jeg skulle døpes var det få prester i mitt distrikt som var villige til å gjøre det, fordi min mor var skilt og sammen med en ny mann.. Hipp Hurra for medmenneskelige prester... ?
  • moviemaker

    15. des 2009 13:56 det er flott at det finnes slike prester som handler etter sin overbevisning med referanse til bibelen. Det får jo alle tenkende mennesker til å undres. Det er værre med det hykleri som forekommer ved at man sier "politisk korrekte" ting og mener og praktiserer i smug noe annet. Få trollene fram i lyset :)
  • ARBRE

    15. des 2009 14:45 Debatt om temaet finnes allerede på forumet, bare så det er sagt:

    "Nektet å døpe barnet til lesbisk par"
    http://www.gaysir.no/forum/index.cfm?sbm=6&traadID=2281027&forumID=15

    Barnet til det lesbiske paret ble forøvrig døpt når alt kom til alt.

  • Mini Me

    16. des 2009 17:23 det er vel ganske lenge siden man så på dåp som noe som skulle "frelse en fra helvete". Problemet her ligger ikke i at man skal straffe barnet for noe, men at gitte prest antagelig ikke anser at foreldrene kunne love på tro å ære og gi barnet en kristen oppdragelse (da han mener de lever ukristelig), og å love å oppdra barna kristent er likesom en del av "pakka".
  • slettet_QxcfjMo

    26. des 2009 12:07 "La de små barn komme til meg, og hindre dem ikke, for Guds rike høre slike til"

    Det var det Jesus sa. Jeg hører på sjefen, og ikke på en av hans fariseere. De sto ikke så høyt i kurs bestandig...