- Homofili er et resultat av at skaperverket er skadet


2324

innlogget

42532

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

- Homofili er et resultat av at skaperverket er skadet

Vårt Land inviterte til homofilidebatt torsdag kveld. I panelet satt f.v. Arnfinn Nordbø, Erik Johansson, Laila Riksaasen Dahl, Frank Rossavik og Espen Ottosen. Foto: Martin Holvik.

Martin Holvik
30. okt 2009 00:00

«En annerledes homofilidebatt» var tittelen på Vårt Lands paneldebatt torsdag kveld, hvor blant andre biskop Laila Riksaasen Dahl og Arnfinn Nordbø deltok.

Denne debatten skilte seg ut ved å invitere til samtale og respekt for forskjellige meninger, heller enn mørkemenn-karikaturer og helvetesprekner.

Den svenske presten Erik Johansson var kveldens hovedinnleder og etterspurte en større vilje til å lytte i både den kristenkonservative og liberale fløy.

Johansson er åpen homofil, men har valgt å leve i sølibat. 

Erik Johansson i samtale med Arnfinn Nordbø. Foto: Martin Holvik.

- Tror du Gud har skapt deg slik du er? spurte ordstyrer Ingrid Erøy Fagervik. 

Johansson nøler og blir tydelig usikker.

- Jeg har vondt for å si at Gud har skapt meg slik. Jeg tror homofili er et resultat av at skaperverket er skadet.

Uttalelsen vekket en del harme i salen, og etter debatten spurte Gaysir om han ville utdype påstanden:

- Jeg mener det ja, men etter syndefallet er vi alle skadet på sett og vis. Heterofile som homofile. Jeg synes ikke det er noe negativt eller fornedrende med det. Vi står alle på lik linje og Gud elsker meg uansett, sa Johansson.

Nei, Gud vet best

Arnfinn Nordbø la i debatten vekt på at han har stor respekt for homofile som lever i sølibat.

Han poengterte også at han ikke hadde noen intensjoner om å overbevise Erik Johansson til å bli praktiserende homofil.

- Erik vet selv hva som er best for han, men jeg som homofil vet også hva som er best for meg.

Espen Ottosen fra Norsk Luthersk Misjonssamband tok i sitt innlegg til motmæle mot Nordbø:

- Nei Arnfinn, Gud vet hva som er best for deg. 

Arnfinn Nordbø. Foto: Martin Holvik. 

Mange homofile i heterofilte ekteskap

Under debatten ble det diskutert hva som er løsningen for kristne homofile som ønsker å ta Bibelen på alvor.

Arnfinn Nordbø fortale at han har fått over hundre henvendelser fra godt voksne homofile som lever i heterofile ekteskap. Arnfinn fortalte at han sjeldent har konkrete råd til mennesker i slike situasjoner, og håper at de finner løsninger selv.

Espen Ottosen poengterte at han heller ikke tror heterofile ekteskap er løsningen for homofile kristne som ønsker å ta Bibelen på alvor.

- Vi må alle enes om at enhver form for dobbeltliv er usunt, likevel er jeg såpass konservativ at jeg ikke kan se at Bibelens tekst åpner opp for samliv mellom to menn, sa han.

Kvinner skal tie!

Biskop i Tunsberg, Laila Riksaasen Dahl, var imot å ansette homofile partnere i kirken da hun ble biskop i 2002, men har skiftet mening i saken. Hun blir ofte beskyldt for å ikke ta Bibelens teologi på alvor fordi hun har endret syn.

- Skulle vi fulgt Bibelen nøyaktig ville ikke jeg kunne delta i denne paneldebatten. Paulus skriver at en kvinne skal tie i forsamlingen, sa hun. 

Biskop Laila Riksaasen Dahl blir ofte beskyldt for å ikke ta Bibelens teologi på alvor fordi hun har endret syn i homosaken. Foto: Martin Holvik. 

Riksaasen Dahl forteller også at det var et arbeid med det teologiske som tvang henne inn i en snuoperasjon.

- Paulus fordømmer også skilsmisse og gjengifte i Det Nye Testamentet. Da forstår jeg ikke hvorfor vi har hengt oss oppi hva Bibelen sier akkurat om homofili?

Se hele debatten på web-tv her.
 


ANNONSE

Kommentarer (45)

Ny kommentar ›

  • kjetil1979

    30. okt 2009 15:40 Hvorfor henger folk seg så mye opp i homofili? Godt poengtert av Riksaasen Dahl. Jeg tror det er fordi konservative kristne heller vil hetse og henge ut 3-5 prosent av folket enn å gå på det som gjelder de fleste i samfunnet, som de som er/har vært utro, er skilt etc. Det er lettere å finne noen hakkekyllinger fremfor å fokusere på "umoralen" i folket i sin helhet.
  • incus

    30. okt 2009 16:13 ...bare en liten påminnelse om at ateisme løser hele problemet...

    For meg blir disse debattene mer og mer surrealistiske.

  • slettet_Hb3Q3qn

    30. okt 2009 16:15 I don't get the big deal..?
    Aksepterer man at bibelen har svaret og dermed definerer seg som kristen er det klart at homofili er galt, å påstå noe annet er intet mindre enn absurd. Jeg tror Laila Riksaasen Dahl er den mest rasjonelle i denne forbindelsen; "Skulle vi fulgt Bibelen nøyaktig ville ikke jeg kunne delta i denne paneldebatten. Paulus skriver at en kvinne skal tie i forsamlingen."
    Kaller man seg Kristen, følger man Bibelen. Følger man ikke Bibelen kan man ikke kalle seg Kristen.
  • Cæsar

    30. okt 2009 16:21 Det er så sykt at man kan ha en seriøs debatt, om noe som burde være helt opplagt. Biblen kan ikke leses bokstavlig, det er det heller ingen i Norge som gjør, bortsett fra akkurat det med homofili. Og da er det jo opplgt at dette kun blir folks personlige mening, altså diskriminering. Og det er det helt menigsløst å ha disse menneskene med i en debatt. Men for all del, det er viktig å få temaet frem i lyset. Og Arnfinn Norbø har gjort, og gjør en fantastisk innsats for unge homofile. Stå på;)
  • Longiflorum

    30. okt 2009 16:22 Gud forlate dem, for de vet ikke hva de sier og gjør....
  • slettet_jIxlMSC

    30. okt 2009 16:22 Føler debatter knyttet til bibelen blir vanskelig å forholde seg til da utganspunktet må være at samtlige debatanter er troende. For oss ikke-troende faller på et vis selve utgangspunktet for debatten ut av seg selv.

    Selv med troende i panelet føler jeg at det å tro og ikke tro hvordan ulike bibelsitater skal tolkes ofte blir som å diskutere hva som smaker best av sjokolade og lakris. Det blir veldig personlig, og ingen sitter med noen absolutt fasit.

    Jeg føler derfor det er feilprioritering av tid å diskutere disse sakene på troendes premisser og at debatten bør fokuseres på konsekvensene av hva troende måtte mene om det hele og i hvilken grad de skal få sette dagsorden for samfunnets spilleregler. Da er vi nemlig inne på hva som gjelder oss alle og hvordan vi lever våre liv og en debatt der jeg mer enn gjerne stiller opp.

  • mandel

    30. okt 2009 16:23 Jaja, folk må nå få si hva de vil - men trenger de få det på trykk???
    Snart vet jo alle at kristendommens "sentrale sannheter" kun har med homofili å gjøre - eller at det i det minste virker sånn...

    Jeg er enig med Kjetil1979, - det virker som det er bekvemt for mange å rette oppmerksomheten mot en liten gruppe i samfunnet vårt - så kan resten holde på som de vil med småsyndene sine uten at de risikerer at noen påtaler det!

    Jeg er rett og slett lei!

  • slettet_0R5RTOo

    30. okt 2009 16:34 Det er kanskje mulig det finnes en eller annen gud, et eller annet sted i universet. Men jeg tror han/hun ler seg skakk i hjel av alt dette sludderet her. Tar vi med de andre relginonene får gud en helkveld med høyltt latter.
  • sport

    30. okt 2009 16:44 Denne dustete presten er frekk nok til å stille seg over sin egen Guds skaperverk...
  • Mr Viva

    30. okt 2009 17:19 Herregud, stakkar mann! At han ikke engang godtar seg selv, jaja,. Åssen hadde egentlig verden sett ut uten relgion? Hadde vi hatt fordommer da?
  • moviemaker

    30. okt 2009 17:36 Det var merkelig å høre Johansson. Jeg må jo respektere han som person, men for å være ærlig så trodde jeg en slik anvendt bibeltolkning var et kasus for psykiatrien. Jeg måtte klype meg i armen og sjekke at jeg befant meg i Norge i 2009. Ottosen med sine krav til sine medmennesker er bare tragisk. Prisverdig at Arfinn orker å møte han til debatt gang på gang. Noen ganger er det en salig følelse å ikke være religiøs :)
  • Charon

    30. okt 2009 17:47 "Nei Arnfinn, Gud vet hva som er best for deg. " -Herlig oneliner som på fantastisk vis oppsumerer mennesket Espen Ottosen...
  • norwido

    30. okt 2009 17:49 Jeg var tilstede på debatten. (jeg har forsåvidt skrevet artikkelen også) Uansett. Erik Johansson er egentlig ikke mer enn en singel homse. Det virker som han trives med det og det er jo egentlig et personlig valg han selv må ta. Homser er opptatt av å få respekt for å være den vi er og vi burde også være rause til å gi andre respekt for deres sine valg, enn hvor teite vi synes de er.

    Synes det er flott at ikke Erik har fått så mye pepper og drittkommentarer. Jeg forestilte meg at kommentarfeltet ville være smekkfullt av det.

    Ellers var Leilaa Riksaasen Dahl kveldens vinner av debatten. Hun nådde bredt og hadde gode, morsomme og gjennomtenkte ressonementer.

  • ivan

    30. okt 2009 17:54 Slike debatter er absolutt nødvendige. Det vokser stadig opp nye ungdommer, hetrofile og homofile. Mange vokser opp i kristne/ religiøse miljøer. For deres skyld er debattene nødvendige.
    Ved å rive enkelte bibelsitater ut av sin samenheng kan en få mennesker til å tro omtrent det en vil. Det er 3 spørsmål en ALLTID må stille seg i vanskelige spørsmål: 1) Hva skrives? 2 ) Til hvem skrives det? 3) Hvorfor skrives det på den måten.
    Jesus er jo nokså sentral i kristendommen. Hvordan stiller han seg til de utstøtte? Han tok alltid parti for de svakeste, også de gangene de skriftlærde mente at han brøt med Guds ord. Når har vi tenkt å lære? Bibelen sier absolutt ingenting om homofili slik vi kjenner det idag ; to mennesker av samme kjønn som ønsker å dele livet sammen der sex er inkludert.
    Det står at en mann skal ikke ligge med en mann slik han ligger med en kvinne. Hvilken samenheng? I forskrifter om hvordan Israel skulle leve blandt annet i forbindelse med ofringer i Tempelet. Der står det også mye om hvordan en skal praktisere sex med kona i forbindelse med menstruasjon og etter fødsel. Så står det at en har ikke lov til å røre ved en død. Skal vi da utstøte helsevesenet?
    Paulus skriver i korinterbrevet at menn ikke skal ligge med menn. Hvorfor skriver Paulus det? I korint gikk gifte menn opp i templet og betalte unge gutter for sex. På den måten bedro de sine hustruer, og de gjorde unge gutter økonomisk avhengige av et liv i fornedrelse. Jeg er enig med Paulus; det er ikke pent!
    Så til Sodoma og Gomorra der mennene i byen trengte seg på for å få sin vilje med de to besøkende hos Lot. På norsk kaller vi det voldtekt, enten det er gutter eller jenter som blir voldtatt. Det argumentet KAN ikke brukes i debatt om homofili. Skal en diskutere og legge Bibelen til grunn bør det iallfall finnes et snev av saklighet.
    Jeg er homofil og kristen, og jeg forblir kristen og homofil.
  • slettet_7dFdtJU

    30. okt 2009 18:36 homser har vært i denne verden lenge før kristendomen kom.