Nye homser på tinget


845

innlogget

42888

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Nye homser på tinget

Stortinget åpner i dag, med all sin pomp og prakt. På plass i salen for å overvære den høytidlige åpningen er nyvalgte Håkon Haugli (t.v.) (Ap) og Thor Erik Forsberg (Ap). Foto: Lene Wikander.

Lene Wikander
9. okt 2009 00:00

Håkon Haugli (40) og Thor Erik Forsberg (29) fra Ap er begge valgt inn på Stortinget for første gang. Får de det som det vil, blir det blant annet hiv, hatkriminalitet og integreringspolitkk som vil stå på dagsorden de neste fire årene.

I dag er den høytidelige åpningen av Stortinget der Thor Erik Forsberg og Håkon Haugli nå skal være med å definere norsk politikk i fire år fremover.

For dem blir de viktigste sakene kriminalitet, minoriteter, integreringspolitikk og en bredere anlagt homokamp.

Ydmyke overfor oppgaven

Haugli har blitt tildelt plass i Kommunal- og forvaltningskomiteen, mens Thor Erik Forsberg har fått plass i Arbeids- og sosialkomiteen som også var hans førstevalg.

- Jeg ser frem til å jobbe med å få flere mennesker ut av fattigdommen i Norge, sier Forsberg til Gaysir.

- Skal vi lykkes med det, mener jeg det er viktig at folk får verktøy til å mestre det livet de har fått utdelt.

- Det å bekjempe fattigdom handler jo ikke bare om penger, men kanskje først og fremst om hvordan man klarer å organisere det livet man har fått utdelt, mener Forsberg som er fra Sarpsborg og har vært åpen homo hele livet.

Håkon Haugli skal sitte i Kommunal- og forvaltningskomiteen, mens Thor Erik Forsberg skal være med i Arbeids- og sosialkomiteen. Foto: Lene Wikander.

Det er særlig innvandring og integreringsproblematikken Håkon Haugli gleder seg til å ta fatt på i Kommunal- og forvaltningskomiteen. I tillegg er han utdannet jurist og også opptatt av kriminalpolitikk 

- Jeg ønsker å sette Oslo på dagsorden, sier Haugli.

- Jeg er jo Oslo-representant og hovedstaden har noen helt spesielle utfordringer knyttet til både integrering og kriminalitet, kanskje særlig hatkriminalitet siden omfanget av denne er unik for storbyen. 

Begge er ydmyke overfor oppgaven de nå står overfor, men mener det er viktig å tørre å ta ordet og engasjere seg.

- Det å komme her på Stortinget og få nøkkelkortet som vi nå har fått, er veldig spesielt, mener Haugli. 

Diskriminering og internasjonalt LHBT-arbeid

- Vi skal jo være med å lage en utfordrende politikk og påvirke hvordan landet styres de neste fire årene og det føles veldig rart, sier Haugli.

- Samtidig er jeg først og fremst utrolig glad for at vi vant valget, det er tross alt det som er det viktigste. At jeg ble valgt inn er en fantastisk hyggelig bonus.

Forsberg er enig i at ansvaret kan virke litt overveldende, men tror det faller på plass med tiden.

- Nå helt i starten tror jeg det er viktig at vi gir oss selv litt tid til å tørre å prøve og feile litt, alle her er jo valgt inn på likt grunnlag, mener han.

Når det gjelder hva som er de viktigste homopolitske utfordringene fremover, mener Haugli at homopolitikk henger nært sammen med annen politikk.

- Det handler jo om at vi ønsker et samfunn der alle er likeverdige. Samtidig har vi noen helt konkrete tiltak som gjenstår. For eksempel diskrimineringsloven som det kommer en sak på nå.

- I tillegg er det internasjonale arbeidet for LHBT-rettigheter som regjeringen har satt i gang også veldig viktig, mener Haugli.

- Jeg ønsker å sette Oslo på dagsorden, sier Håkon Haugli. Han mener hovedstaden har spesielle utfordringer knyttet til både integrering og kriminalitet. Foto: Lene Wikander.

- Til tross for at vi fortsatt har uløste oppgaver, lever vi et land som fremstår som et homopolitisk paradis for mennesker i andre deler av verden.

- Norge kan bidra med mye i det internasjonale arbeidet for LHBT-rettigheter.  

Skjulte homo-utfordringer

Forsberg brenner også for integreringspolitikk og mener dette også har nær sammenheng med homopolitikk.

- Jeg har svært god kontakt med minoritetsmiljøer i Østfold og er veldig opptatt av integreringsspørsmål.

- Det å lage politikk sammen med minoritetsgrupper handler om at de skal utfordre meg på en del ting, men også at jeg skal utfordre dem på ting det er viktig å være mer bevisste på - enten det handler om kvinners rettigheter, barneoppdragelse eller synet på homofile.

- Det er krevende, men viktige samtaler å ha.

- Skal vi lykkes med en god integreringspolitikk, må vi opparbeide tillit og trygghet begge veier, mener han.

Håkon Haugli mener at tre fjerdedeler av norske homofile lever veldig gode liv, men at vi nå må fokusere mer på den siste fjerdedelen.

- De som faller utenfor, faller veldig utenfor. Det handler om at homofile er overrepresentert når det gjelder hiv, det handler om rus, vold og levekår, mener han.

- Når vi har kjempet for ekteskapsloven har det vært veldig viktig for oss å ha fokus på at vi er som alle andre og det har selvfølgelig vært både viktig og riktig.

- Likevel har det på en måte skjult noen av de utfordringene som er særegne for hombefolkningen, mener han. 

Hiv og midlertidighet

- Vi har i dag hiv-tall i Norge som er rekordhøye og dette er en helt spesifikk ting vi må ta tak i, mener Haugli.

- Hvis hiv hadde rammet den heterofile befolkningen i samme grad som den homofile, ville det blitt ramaskrik.

- Blant homofile menn i Oslo er sjansen for å treffe en hiv-positiv person mange hundre ganger høyere enn hvis du går på gata og dette snakker vi altfor lite om, mener han.

Både Thor Erik og Håkon oppfordrer alle som har en sak de brenner for om å ta kontakt. Foto: Lene Wikander.

Forsberg mener at en del av de problemene Haugli skisserer har sammenheng med en følelse av midlertidighet han mener har preget mange homofile før ekteskapsloven.

- En av grunnene til at ekteskapsloven har vært så viktig er at homofile nå også kan få noen gode rollemodeller som viser at det faktisk går an å leve i et stabilt parforhold. Det er noe jeg ikke har sett for ofte. 

- Mange av oss blir fort fanget i vår egen midlertidighet. Mange homofile har kanskje ikke bygget seg så store tidshorisonter og de problemene Haugli peker på her er blant annet et resultat av dette, tror han. 

Han understreker likevel at folk som sliter, ikke har behov for moralisme.

- Det man trenger er gode fellesskap til de menneskene som står rundt. Der må vi alle tørre å utfordre våre egne holdninger og hvordan vi møter andre mennesker, mener Forsberg

Begge oppfordrer imidlertid alle som har en sak de brenner for om å ta kontakt.

- Vi er på Stortinget som representanter for noen, understreker Haugli.

- Jeg representerer Oslo. Samtidig opplever jeg meg også som en representant for LHBT-personer. Politikk er en sum av enkeltsaker og dersom Gaysirs lesere har saker de ønsker at vi skal være orientert om; ta kontakt.

- Jeg lover at jeg skal lese alle e-poster jeg får, avslutter Håkon Haugli.


ANNONSE

Kommentarer (13)

Ny kommentar ›

  • Darkeyes

    9. okt 2009 10:50 Hurra for deg, Håkon! Superstolt her i Bergen!
  • mercedes

    9. okt 2009 10:54 Bare et lite tankekors. I overskriften står det "Nye HOMSER på tinget".

    Forstår ikke hvorfor Gaysir redaksjonen bruker ordet HOMSER når det ellers ute blant folk oppfattes som ett skjellsord. På den ene siden så skal man til livs mobbing på f.eks. skolen og bl.a. bruk av ordet HOMSE og så bruker man det ordet internt også.....?
    Det er to MENN som har fått plass på tinget og de er tilfeldigvis homofile.

    .........bare tenk litt på det. Kanskje ikke så lurt å formulere det slik? Hadde VG skrevet overskriften sånn så hadde det jo blitt spetakkel.

  • Balle Clorin

    9. okt 2009 11:17 Helt enig med mercedes, homse minner meg om det noe eldre uttrykket soper. De er begge meget negativt ladet.
    Men navnet skjemmer ingen, lykke til til dem begge.
  • evgis

    9. okt 2009 11:22 Blir vel omtrent som de gode gamle negrene som omtaler seg selv som niggere. Om disse gutta kaller seg for homser, sopere, homofile, skeive, skruller eller andre ord er vel ett fett så lenge de får utrettet noe.
  • norwido

    9. okt 2009 12:07 Ordet homse er jo egentlig et negativt ladd ord. Jeg mener at den ondsinnede betydningen av ordet er helt borte i dagens liberale samfunn. Selvfølgelig må man se i hvilken sammenheng ordet brukes. Men det er homofile og lesbiske som først of fremst tok til seg ordet som sitt eget for å ufarliggjøre det hele. På samme måte som negere gjerne kaller seg niggere innad.

    I dagens toleransesamfunn er vi veldig opptatt av å ikke tråkke hverandre på føttene. Jeg mener vi skal være stolt av å være homse, neger, jøde eller rød-strømpe og være glad for de forskjellene det innebærer. Som Stoltenberg sa: et multikulturelt samfunn er en berikelse for landet.

    Ved å kalle oss selv de tingene vi egentlig er, som også har vært skjellsord før avdramatiserer vi at vi blir så fryktelig såret av det.

    Alle vet jo at en homse er en mann og det betyr ikke (etter min mening) at det en en annenrangsmann. Jeg synes homofile burde være stolte nok til å kalle hverandre homser. Til og med når det er snakk om Stortings-representanter.

  • TNS

    9. okt 2009 14:30 Flinke folk, dette blir bra!
  • rob1

    9. okt 2009 14:36 Gratuerer så mye - til begge to! :-)
  • DTennant9

    9. okt 2009 17:51 Er kjempeglad for at vi i AUF Østfold jobbet så hard som vi gjorde for å få Thor Erik inn på tinget!

    Vet at han vil gjøre en kjempeflott jobb :)

  • StabatMater

    9. okt 2009 19:53 At man har et Storting som er representert av mange forskjellige og ulke mennesker er vel og bra. Men man må huske på at de først og fremst er partipolitikere og ikke homopolitikere. Det er unødvendig å skape en kunstig distanse mellom politkere fordi de har den bakgrunnen som de har. På samme måte er Akhtar Chaudry en partipolitiker og ikke en minoritetspolitiker som man fort tenker.
  • romano

    9. okt 2009 23:12 hurra for dere lykke til videre og glatulerer til begge to
  • Geirr

    10. okt 2009 00:11 Hurra :)
    og
    lykke til begge 2!
  • rikart

    10. okt 2009 01:55 Gratulerer....begge to. Er det ikke fantastisk at AP var litt mer oppe enn Frp! Nu er det mer(?) enn fem homser.......vi skulle gratulere Høyre også, ikke sant? VÆR FORSIKTIG.....Siv J og hennes folk var også oppe!!!!
  • Kajan

    11. okt 2009 22:34 Mercedes du skriver...:"Det er to MENN som har fått plass på tinget og de er tilfeldigvis homofile". Når det gjelder Håkon, er det med tilfeldighet ikke riktig. Håkon er valgt inn av mange av oss, etter å ha ledet Homofile og lesbiske sosialdemokrater, Arbeiderpartiets homonettverk, som han også var med på å starte. Nettverket arbeider nettopp for synlighet og mot fortielse. Vi er etterhvert mange homser, som ikke har noe problem med ordet "homse". :o)