- Jeg vil kalle dette en generasjonskonflikt


1819

innlogget

41338

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

- Jeg vil kalle dette en generasjonskonflikt

Leder i Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Ove A. Vanebo, beskriver uenigheten mellom de yngre og de eldre FrPerne som en generasjonskonflikt. Vanebo har ingen tro på at FrP og KrF kan reversere ekteskapsloven. Pressefoto.

Maia Håland
16. jun 2009 00:00

KrF og FrP ønsker å reversere ekteskapsloven. – Det vil de ikke klare, sier leder i FpU Ove A. Vanebo. – Usannsynlig, men det kan skje, sier Håkon Haugli (AP).

Det var mange som reagerte da Per Sandberg i en radiodebatt på NRK P2 den 25. mai i år ga utrykk for at FrP ønsker å reversere ekteskapsloven. Siv Jensen har tidligere sagt at de vil evaluere loven.

- Men i en evaluering så er det klart etter det som kom frem på vårt landsmøte i løpet av helgen, at det innebærer at vi kommer til å reversere de vedtak som er gjort i den eksisterende ekteskapsloven, sa Sandberg under radiodebatten.

Ungdomsorganisasjonen reagerer

Også partiets egen ungdomsorganisasjon, Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), reagerte på utspillet. De har hele tiden vært for både ekteskapslov og adopsjonsrett, i motsetning til moderpartiet.

- Det står i det nye programmet at de skal evaluere, og da synes jeg at de bør holde hodet kaldt og vente på konklusjonen av evalueringen før de uttaler seg, sier leder i FpU, Ove A. Vanebo, til Gaysir.

Han har tro på at evalueringen vil få også ”de voksne” FrPerne til å se mer positivt på ekteskapsloven.

- Jeg er tilhenger av loven, og synes den har fungert veldig godt. Det tror jeg evalueringen også vil vise, sier han.

Generasjonskonflikt

Vanebos spådom er at moderpartier på et tidspunkt vil endre mening når det kommer til synet på en felles ekteskapslov.

Fordi flere av dere unge blir med i ”voksenpartiet”?

- Ja, og det at de eldre innser at den felles ekteskapsloven fungerer fint. Ungdom er mer åpne for å godta nye ting, mens de eldre fortere blir skeptiske og synes det gamle er best, sier han.

Om uenigheten mellom de yngre og de eldre FrPerne beskriver han slik:

- Jeg vil kalle dette en generasjonskonflikt, fremfor en ideologisk konflikt.

Partnerskapsloven fikk i sin tid også motstand, men i dag har de aller fleste godtatt den.

- Det er en tilpasningssak. Vi må bare vente til den nye loven har fått sin naturlige plass, sier Vanebo.

Han har ingen tro på at ekteskapsloven vil bli reversert ved et regjeringsskifte.

- Stortingsflertallet var så tydelig for loven sist gang, så jeg tror ikke noen vil klare å reversere den, sier han.

- Ikke umulig

Håkon Haugli i Arbeiderpartiets homonettverk tror ikke en reversering av ekteskapsloven er sannsynlig, men heller ikke umulig.

Håkon Haugli tror ikke på en reversering av ekteskapsloven. Foto: Gaysir.

- Det avhenger først og fremst av to ting; hvor stor oppslutning FrP og KrF får, og hvor viktig spørsmål de gjør det til, sier Haugli og fortsetter.

- Si at FrP, KrF og Høyre danner regjering sammen, og at FrP har fått veldig høy oppslutning mens Høyre har fått lav oppslutning. Da vil det være FrP som har mest makt i dette regjeringsalternativet, og sammen med KrF kan de forsøke å tvinge Høyre på å gå med på å reversere ekteskapsloven.

- I regjeringsforhandlinger mellom disse partiene, må Høyre i så fall måtte prioritere ekteskapsloven framfor andre viktige saker der partiene er uenige.

Likevel tror han ikke dette kommer til å skje. At FrP og KrF sammen skal få flertall i Stortinget mener han er helt usannsynlig, og det skal ikke bli lett å få presset andre partier med på en så kontroversiell avgjørelse.

- Dette vil nok være en vanskelig pille å svelge for Høyre. Hvis de må ha med Venstre på laget i tillegg, så er det nærmest utenkelig at Venstre vil la seg presse til dette, sier Haugli.

Han er også usikker på om det å få reversert ekteskapsloven er så viktig for FrP at dette kommer til å bli noe de vil prioritere å kjempe hardt for i et eventuelt regjeringssamarbeid.

- I utgangspunktet ville jeg ikke trodd at dette skulle bli en kampsak for FrP, men når de velger å løfte dette opp til en valgkampssak, blir jeg usikker, sier Haugli. 

- Ikke ta for gitt

Det er ikke lenge siden Californias homofile opplevde at de mistet retten til å gifte seg.

- Der var det først domstolene som tolket det slik at det var tillatt, fordi det ikke sto noe om at to av samme kjønn ikke fikk gifte seg. Så ble det en politisk sak ut av det, og deretter en folkeavstemning som endte med at de homofile mistet retten til å gifte seg, forklarer Haugli.

Dette skjedde altså etter helt andre politiske prosesser, og kan ikke direkte sammenlignes med situasjonen i Norge.

- Likevel viser det at vi kan ikke ta de rettighetene vi har fått for gitt, avslutter Haugli.


Les også:

(25.05.09) FrP vil reversere ekteskapsloven
(13.05.09) Prioriterer ikke omkamp om ekteskapsloven


ANNONSE

Kommentarer (11)

Ny kommentar ›

  • Amadeus

    16. jun 2009 15:03 Flott at Fpu går foran!
    Synd at de sjelden får særlig gjennomslag i FrP.
  • Torbjorn

    16. jun 2009 17:30 Dette er jo bare tull fra FPU sin side. De blir sendt ut for å gjøre jobben med å trekke inn velgere som bare er mot innvandrere, men ikke mot homoer.
    Kommer nettopp fra Fylkestinget i Aust-Agder. På Sørlandet, Vestlandet og mange andre steder er kamp mot homofiles rettigheter det som virkelig får FrPerne til å svinge seg til de store høyder.
    Hele FrP stemte mot ekteskapsloven og de utgjør en stor trussel mot alle minoriteters rettigheter.
    Gi aldri en stemme til FrP om du mener alle skal ha samme muligheter i samfunnet!
  • Lumo

    16. jun 2009 18:32 Nå stiller jo ikke FpU til valg uansett, så hva de mener om saken er rimelig likegyldig i forhold til høstens valgkamp/valg.
  • poffy

    16. jun 2009 23:15 Alt blir jo gærnt om FRp kommer til makten, men hvor mange homofile stemmer har de, det er spennende å vite?
  • slettet_jIxlMSC

    17. jun 2009 02:27 For meg er det uinteressant hva Frp KAN stelle til med eller ikke. Hva de ØNSKER å stelle til med er alt jeg trenger å vite for å plassere partiet i en helt annen bås enn meg selv.

    For de som ser dette med verdier som uvesentlig og mer enn gjerne spretter frem og tilbake mellom ulike politiske retninger pga. spesifike punkter på partiprogrammene - velbekomme.

    Selv forblir jeg i det partiet som best passer mine verdier, og kjemper for å endre det jeg evnt. er uenig i. Min stemme går til Arbeiderpartiet også neste gang! :)

  • Malotru

    17. jun 2009 05:10 Dette er jo egentlig ikke så veldig vanskelig. Konklusjonene er rett og slett; stem for guds skyld ikke på Frp.
  • slettet_SWdprPf

    17. jun 2009 06:06 Vokste opp på samme sted og gikk i grunnskolen og videregående med Ove Vanebo. Gutten leste før han begynte på skolen og leste leksikon fra perm til perm..hehe:) Smart, engasjert og sympatisk person! Jeg er IKKE selv Frp-er, men tror han er et friskt pust inn i det partiet! Han hadde en del kontroversielle ideer som bl.a. porno til eldre på eldrehjem, så sosialkunnskap-timene med ham var alltid morsomme:)!
  • toe69

    17. jun 2009 08:15 Jeg er enig med Vanebo i at dette først og fremst er en generasjonskonflikt. I likhet med Torbjørn bor jeg også i Aust-Agder - men har ikke merket noe til at verken Frp eller KrF har kjørt sterkt på kampen mot homofiles rettigheter - men jeg har heller ikke opplevd at Høyre, SV og Arbeiderpartiet har gått på barrikadene for å forsvare dem.

    Det er selvfølgelig ikke aktuelt at loven blir forandret. Det er en realpolitisk umulighet. Det vet også Håkon Haugli. KrF og Frp har ikke en sjanse til å få flertall alene, samtidig som Høyre og Venstre er klare på at de ikke vil være med på en slik endring.

    Men Haugli har vel skjønt at det er stemmer å hente på å spre frykt og usikkerhet - derfor holder han på. Jeg spår at møtet med nasjonalforsamlingen kommer til å bli brutalt...

  • slettet_Uf7MD7l

    17. jun 2009 13:36 Historisk sett så har FRP stemt i mot et hvert forslag til bedring av homofiles levekår.

    Jeg stemmer ikke FRP. Bedre safe enn sorry!

  • House DC

    17. jun 2009 14:57 Jeg ser rett og slett ikke hensikten med å skulle reversere ekteskapsloven. På hvilken måte vil det gagne samfunnet? Hvilken positiv forbedring i samfunnsmessig henseende vil en reversering av ekteskapsloven ha? Annet enn selvfølgelig det følelsesmessige oppfattelsen grunnet i religiøse verdier blant den konservative delen av befolkningen. Jeg ser ingen verdiskapning ved å reversere det vedtaket som ble gjort, derfor ser jeg heller ingen grunn til å bruke masse ressurser på å skulle gjøre om på det. Hvem vil tjene på det?

    Jeg skulle ønske jeg kunne fått svar på den rasjonelle tankegangen bak å skulle reversere den!? Kan vi ikke fokusere på infrastruktur og teknologi - tenke fremtid og videreutvikling fremfor å bli opphengt i fortidens verdier og levesett!

    Jeg ser ikke at det er noen rasjonell tankegang blant FrP og KrF i denne saken (uten at jeg skal påstå at det er første gang jeg opplever dette).

  • Malotru

    17. jun 2009 19:28 Er det da noen som har stått på barrikadene for de homofiles rettigheter, er det da SV. Særlig med tanke på den nye ekteskapsloven, hvor partiet virkelig har vært den største pådriveren.