Homopolitisk provokatør


327

innlogget

41199

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Homopolitisk provokatør

Provokasjon er nødvendig, mener Sara Mats Azmeh Rasmussen. Hun kom først ut som lesbisk, men definerer seg nå som transkjønnet. Foto: Siren Lauvdal

Lene Wikander
9. feb 2009 00:00

Sara Mats Azmeh Rasmussen (36) ble stanset av politiet da hun prøvde å tenne på en muslimsk niqab i fjor, men hun prøver gjerne igjen!

Å si at årets andreplass på Gaysirs lesbeliste er kontroversiell, ville være en sterk underdrivelse.

Sara Mats Azmeh Rasmussen har ikke bare ertet på seg politiet under skeive dager i fjor, men også konservative muslimer, homofile muslimer og homoaktivister i Norge.

Selv mener hun likevel at provokasjon er nødvendig.

Muslimsk dialog umulig

- Når det gjelder LHBT-personer med muslimsk bakgrunn og deres livsvilkår i Norge, er det altfor tidlig å snakke om å gå i dialog med imamer og muslimske, religiøse krefter, mener Azmeh Rasmussen.

- I muslimsk kultur blir homofile fortsatt ansett for å være spedalske, perverse og syke.

- Veldig mange muslimer mener vi må henrettes eller i det minste utstøtes fra samfunnet.

- De anser oss rett og slett ikke for å være fullverdige mennesker. Da er det meningsløst å snakke om dialog i denne fasen.

- Først må de verste fordommene utfordres, både gjennom saklig kritikk og konfrontasjon, mener hun.

Hun avviser likevel ikke at dialog en gang i fremtiden blir både mulig og nødvendig, men mener vi må ha en periode med provokasjon først.

- Noen ganger er det riktig å gjøre motstand. Da jeg prøvde å tenne på den Niqaben i fjor, var det ingen tom provokasjon, mener hun.

- Det var noe av det viktigste jeg har gjort i mitt liv. Det handlet om å si nei til undertrykkelse og fortielse. Jeg gjør det gjerne igjen!

Vanskelig komme-ut prosess

Sara Mats er født og oppvokst i Syria, men brøt med familien og flyktet til Norge for tretten år siden for å leve et fritt liv.

Hun kaller seg "kulturell muslim" siden hun ikke lenger tror, men på mange måter er et produkt av den muslimske kulturen.

- I den muslimske kulturen jeg vokste opp i, er det å være homofil rett og slett utenkelig, sier Sara Mats.

- Fordommene mot homofile kryper under huden på deg fra du er liten og fester seg som rent følelsesmessige reaksjoner forbundet med skam og fare.

- Det er sterke kulturelle mekanismer som bidrar til at individet undertrykker seg selv, mener hun og bruker sin egen komme-ut prosess som et eksempel.

- Jeg begynte ikke prosessen med å komme ut før i 2007. Før det hadde jeg i en rekke år vært en agitator og aktiv debattant for homofiles rettigheter i muslimske miljøer.

- Jeg kunne sitte på møter og forsvare homofiles rettigheter uten et øyeblikk å reflektere over at jeg selv var en representant for denne gruppen.

- Jeg trodde fullt og fast at jeg var hetero.

Fra lesbisk til transkjønnet

Sara levde et heterofilt liv med mann og barn helt frem til 2007 da trykket ble for sterkt og hun ikke lenger klarte å bedra seg selv og andre.

- Da hadde jeg vært gjennom en femårig prosess. Det handlet om sterke forsvarsmekanismer, mener hun.

- Jeg hadde allerede kommet meg over mange kulturelle barrierer da jeg aksepterte homofili og begynte å forsvare homofiles rettigheter fra et intellektuelt og politisk ståsted.

- Men når det kom til det følelsesmessige var altså frykten og skammen så stor at jeg rett og slett ikke turte å konfrontere meg selv.

- Det sier en del om hvor mye man kan bedra seg selv. Det sier også mye om internaliserte verdier som hindrer selvinnsikt og gjør at man blir sin egen verste fiende, mener hun.

Sara kom først ut som lesbisk, men definerer seg nå som transkjønnet.

- Det første jeg klarte å innrømme for meg selv var at jeg ble tiltrukket av kvinner, det kunne jeg ikke lenger fornekte, forteller hun.

- Men jeg hadde allerede i det erkjennelsesøyeblikket mistanke om at det handlet om noe annet, noe mer, om det mannlige.

- Da jeg nærmet meg sannheten ble jeg livredd. Jeg fikk panikk, gjorde retrett og fornektet det.

LFTS er heteronormative

Grunnen til at Sara Mats ble så redd, mener hun er at det hersker ekstrem uvitenhet og fordommer rundt transkjønnethet i samfunnet generelt og i homomiljøet spesielt.

- En lesbisk venninne av meg sa en gang: "Det kan da ikke være så ille med deg? Du kan ikke være transkjønnet, de har store problemer!"

- Når folk flest hører ordet "transkjønnet" tenker de automatisk på skalpellen, operasjon og kjønnsorganer. Det er jo ikke nødvendigvis slik, mener Sara Mats.

- Vi er helt nødt til å utvide vår forståelse av transkjønnete. Det er et komplekst felt. Ikke alle transkjønnete hater kroppen sin og må opereres for å oppnå harmoni.

- Det finnes mange ulike strategier for å hanskes med sin komplekse kjønnsidentitet, mener hun.

- Det hersker mye uvitenhet og den skyldes i all hovedsak at politikere og tradisjonelle homo-organisasjoner overhodet ikke har tatt opp dette som tema før inntil nylig.

- I tillegg tenker og handler Landsforeningen for transkjønnete (LFTS) svært firkantet og heteronormativt.

- For LFTS handler det jo kun om å bytte plass innefor det samme, heternormative systemet: Mannen blir kvinne og kvinnen blir mann.

- Jeg har et androgynt utseende og kropp. Jeg opplever å ha en mannlig identitet, men det gjør meg jo ikke til en "vanlig" mann, mener Sara Mats.Foto: Siren Lauvdal.

Heterofil mann i en kvinnes kropp

Som transkjønnet mener Sara Mats det er lett å havne i et ingenmannsland.

- Og det er denne følelsen av å stå helt alene, uten noen gruppetilhørighet som er det tøffe med å stå frem som transkjønnet, mener hun.

- I seg selv kan transkjønnetheten være en berikelse som gir livet flere dimensjoner, men i møtet med samfunnet rundt deg, er det vanskelig.

- Jeg er en transmann. En heterofil mann i en kvinnes kropp, hvis jeg skal si det helt enkelt. Egentlig er det jo mye mer komplekst.

- Til tross for den sterke trangen jeg har etter å bli bare ham, å bli hel, bli meg selv, er det ikke sikkert jeg kommer til å velge en slik strategi. Det går også an å leve med og finne mening i dobbeltheten.

- Jeg kan ikke fornekte min kvinnelige historie og kropp. Jeg har vært gravid, født og ammet.

- Dette kan ikke viskes ut og derfor blir det feil for meg å late som jeg bare er mann.

- Jeg har et androgynt utseende og kropp. Jeg opplever å ha en mannlig identitet, men det gjør meg jo ikke til en "vanlig" mann, mener Sara Mats.

Hva er kjønn?

Sara Mats mener at det er på høy tid at vi revurderer vårt syn på kjønn som et spørsmål om "enten elller" og åpner for den berikelsen et "både og", eller "midt i mellom" også kan være.

- Fremfor å dra frem operasjonskniven i møtet med enhver transkjønnet, synes jeg det blir viktigere å stille seg spørsmål om hva kjønn er, sier hun.

- Hva er en mann? Hva er maskulinitet? Hva vil det si å være kvinne? Dette er jo definisjoner og begreper i skjæringspunktet mellom kultur og biologi.

Selv om Sara Mats nylig flyttet til Sverige for å være mer sammen med sine to barn, akter hun å fortsette å delta aktivt i norsk debatt.

- Jeg jobber som frilansskribent og foredragsholder og har fortsatt et fast engasjement i Aftenposten, sier Sara Mats som er i Norge en gang i måneden.

I tillegg jobber hun med et bokprosjekt som tar for seg LHBT og kvinnespørsmål med fokus på islamsk kultur, så det blir neppe siste gang vi hører fra Sara Mats Azmeh Rasmussen her på berget.

Les også:
(28.01.09) Lesbetoppen 2009

ANNONSE

Kommentarer (23)

Ny kommentar ›

  • slettet_tdaJQ7m

    9. feb 2009 11:10 er det hin jeg skal si? anyways er sara kul.
    man burde jo også snakke mer om ulike "hermafroditter"
    som rett og slett er født med begge deler. de er jo også
    transkjønna folk. også er det jo også ganske vanlig å like
    hermafroditter og shemales og slikt så hvorfor ikke?
  • slettet_ct8NtQP

    9. feb 2009 11:31 Her er et menneske som virkelig VET hva dagens islam representerer av undertrykkelse og som ikke er redd for å si det. Hun burde støttet hundre prosent av alle homser og lesber, i stedet for at så mange blir hysteriske når muslimske religiøse krefter utfordres.

    Full støtte til Sara!

  • James Blake

    9. feb 2009 11:47 Sterk og interessant lesning.Tror det er mange som kan kjenne seg igjen i dette.B.la dette med at holdninger til homofil påvirkes mye gjennom kultur o.s.v og at det derfor er mange som bruker lang tid på å erkjenne sin legning og komme ut av skapet.
  • slettet_6aoTy7z

    9. feb 2009 11:50 Hei Sara...stå på...jeg veit ka du prater om ang. trangsynte,uvitende muslimske homofiler... STÅ PÅ!
  • slettet_vFOYVeh

    9. feb 2009 12:05 Dere kan godt linke til denne artikkelen :) : http://www.gaysir.no/artikkel.cfm?CID=13383
  • slettet_ct8NtQP

    9. feb 2009 12:24 Den fremtidige legen Usman Rana har forklaringen på hvorfor enkelte personer utvikler en kritisk holdning til egen kultur/islam: de har en vanskelig bakgrunn og har mentale problemer.

    Rana stiller også spørsmålstegn ved hvor representative de islamkristiske stemmene er.
    - En ting som er felles for mange av dem som står frem, både i Norge og resten av Europa, er at de har tragiske personlige historier. Ut fra dem har de utvklet en veldig kritisk tilnærming til sin bakgrunn. Jeg kan ha forståelse for dem som mener at de da gjerne ikke er representative stemmer fra det muslimske miljøet.

    http://www.document.no/2009/02/ukens_premiesau_usman_rana.html

    Usman Rana er for øvrig vinner av Aftenpostens kronikkpris i fjor.
    Vi ser hva slags krefter Sara har å kjempe imot.

  • Aysha

    9. feb 2009 12:44 Syns det blir mer og mer viktig at vi ikke skal ha båser som definerer oss, alle disse ordene...homofil, lesbisk, interkjønnet, transkjønnet,hetero , bifil osv.

    Er ikke det viktigste at vi bruker våre medmenneskelige kvaliteter som jo består av feminine kvaliteter som varme og omsorg ol OG våre maskuline kvaliteter som handling, action, utforsking. DA blir vi alle HELE menesker i oss selv ,uansett kropp, uansett legning, uansett tiltrekning. Eventyrene om at prinsessen fikk prinsen sin og de levde lykkelige alle sine dager, er jo kanskje egentlig en beskrivelse av at når vi som individ finner våre kvinnelige OG maskuline egenskaper i oss SELV, så "lever vi lykkelige resten av våre dager" ;-)

    OG hvis noe føler at kroppen er anderledes enn det deføler seg bekvem, med, eller klarer å leve med, så er støtter jeg 100% de som ønsker å forandre på dette fordi det kjennes riktig for dem. INGEN som har vært i deres situasjon kan egentlig forstå det fullt ut, så ikke bry dere om eventueller negative fordommer, gjør det som kjennes riktig ut :-)

    Det som kjent i motbakke det går oppover, for 30 år siden var det tøft å erkjenne at ens legning var anderledes en heterofil, idag er det vel mere akseptabelt å være homo/bifil, og det er de som er transkjønnet som har tøffeste tidene.

    Bare du kan velge ditt liv, bare du kan vita hva som er rett for deg, masse lykke til Sara og alle andre som strever med sitt liv :-)

  • Aysha

    9. feb 2009 12:55 It's all about love

    Hvis alle som har fordommer bare kunne forstå at det er kjærlighet det dreier seg om.

    Man må få være seg selv, og i forhold er det jo hjertets evne til å utveksle kjærlighet som er viktigere enn hva man har eller ikke har i trusen.... ;-)

    Hvilket kjønn har Sjelen ? Eller følelsene som sådanne ? Glede, kjærlighet, sorg, sinne osv, er jo ikke knyttet til et bestemt kjønn...

    Og kjærlighet kan jo uttrykkes på mange måter, en av de deilige måterne er jo gjennom seksuell elskov. Og det finner jo hvert par utav i kjærlighet alt etter hvordan man er skapt eller velger kjønnskorrigerende operasjonr helt eller delvis.

    Akkja, når skal folk lære å akseptere andre som de er, leve sitt eget liv og slutte å kritisere hvordan andre lever sitt liv, og prøve å omvende folk til å følge deres levesett/religion ?

  • travellingmax

    9. feb 2009 13:49 Sara Mats arbeider med veldig viktige problemstillinger.
    Jeg ønsker meg en verden som kan møte meg med et åpent og vennlig sinn. Kanskje har Sara Mats helt rett i at man må provosere for å komme dit? NOEN må nok bruke et klart og provokativt språk for å få sakene frem på agendaen.
  • slettet_56wxf1w

    9. feb 2009 13:50 Bra sak Sara Mats,
    Men at LFTS er heteronormativ og firkantet er nå ikke helt riktig. Selv om de primært jobber for - og gjør en kjempeinnsats for - de som ønsker en kjønnskorrigerende operasjon, har de alltid hatt stor respekt for de som føler annerledes og ønsker andre løsninger. Blant annet gjennom sitt medlemskap i Menneskerettsalliansen har LFTS jobbet aktivt for full likestilling for alle uansett kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

    Husk for øvrig at det også finnes Foreningen for Transpersoner som arbeider primært nettopp for mennesker med mer blandede eller vekslende kjønnsuttrykk og kjønnsidentitet.

  • slettet_KMrfpCF

    9. feb 2009 14:08 framtidens mennesker har selvfølgelig et mangfoldig forhold til bl.a. seksualitet,det har dette medmennesket forstått.
    sara har mange bra innlegg i debatter som jeg har lært å sette veldig stor pris på.mange spennende tanker for fremtiden.
    de som forstår å leve mest mulig dynamisk er alltid en trussel for det firkantige samfunn.
  • Chris_X_Badseed

    9. feb 2009 15:19 Dæven, for en tøff person! Sara, du står opp for seg sjøl og tør snakke mot Islam på en måte som virkelig krever gøts! Du setter ett eksempel, og jeg tror du inspirerer mange.

    Jeg håper du lykkes med ditt eventuelt neste provokasjonsstunt. Stå på!

  • Fri og Frank

    9. feb 2009 17:43 Wow, interessant lesnad; stå på!
  • pierre

    9. feb 2009 18:40 Full beundring herfra også. Ikke minst for at du greier å være så saklig og rolig i debatter med Usman Rana og Islamsk Råd. Etter min mening er du Norges viktigste samfunnsdebattant.
  • slettet_DqGhPD4

    9. feb 2009 18:59 Hva er (en) Niqaben ?