Frihet kommer ikke av seg selv


822

innlogget

42888

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Frihet kommer ikke av seg selv

Håkon Haugli, Ap
6. jul 2007 00:00

Under årets Skeive Dager har vi fått noen kraftige påminnelser om at vi fortsatt har en lang vei å gå - både i Norge og internasjonalt.

Dessverre er Høyres Jon Ole Whist i sin oppsummering mest opptatt av hvem som betalte for partiets champagne og hva som er galt med Arbeiderpartiet.

Jeg kommer til å huske Skeive Dager 2007 både som en folkefest og en nødvendig politisk markering.

Vi trenger den uka i året der vi er flest, stolte og sterke, går i parade og holder hverandre i hendene. Tusen takk til festivalgeneral Tonje Lilleås Humberset og alle dere andre som gjør det mulig!

Årets dager var også imponerende i sin bredde - og i sin balanse mellom alvor og moro.

Homo-dager til ettertanke

Men homouka ga dessverre også grunn til ettertanke: Natt til søndag 1. juli, ble et lesbisk kjærestepar brutalt slått og sparket ned utenfor Naken.

Etter debattmøtet vi arrangerte om hatvold med justisminister Knut Storberget 25. juni, kastet to menn i en forbipasserende bil en flaske på deltakerne og ropte ukvemsord.
Justisministeren ble angrepet kort tid etter dette møtet med partiets homonettverk. Her sammen med nettverkets leder, Håkon Haugli. Foto: Petter Ruud-Joahnsen.
En natt ble regnbueflaggene rundt Pride Village påtent.

Og da festivalområdet åpnet, stilte en mann seg opp med megafon og ropte at alle homofile burde utryddes.

Skeive Dagers styreleder Stein Runar Østigaard konstaterte at slike episoder gjør oss utrygge, men understreket samtidig at svaret er fortsatt kamp mot fordommer og uvitenhet.

I tillegg til disse triste påminnelsene om at ikke alt er rosenrødt i Norge, har Skeiv Solidaritet og andre minnet oss på hvor lang veien er å gå internasjonalt.

Jeg var i Tyrkia i mai. Der møtte vi lesbiske, homofile og transpersoner som fortalte om overgrep og vold, og vi fikk se videofilmer der politiet slo. Tyrkia er ikke verst. Og episodene er ikke unike. Sånt gjør inntrykk.
 
Imponert over Høyre-homoene

Jeg mener homopolitikken må ha rom for enkelte sleivspark, men den debatten Jon Ole Whist legger opp til med sitt innlegg 5. juli, håper jeg blir veldig kort.

Nestlederen i St. Hanshaugen Høyre avslutter sin oppsummering av Skeive Dager til å angripe Arbeiderpartiet for standpunkter vi ikke har.

Han påstår lettvint at Arbeiderpartiet vil påtvinge homofile våre "egne løsninger" og at vi "definerer skeive individer som en svak gruppe med et generelt støttebehov". Hvor tar han det fra?

I innlegget sitt bruker Whist en kommentar jeg la under Gaysirs intervju med Erna Solberg.
 
I intervjuet kunne vi lese at "Erna vifter med homoflagget og synes parade er gøy". Min spissformulering var en kommentar til at hennes partikolleger ikke brukte anledningen til å snakke om Høyres politikk, men fokuserte ensidig på hvilke kjendispolitikere som hadde besøkt Høyres stand i Pride Village.

Jeg mente også at Ernas flåsete kommentarer, fortjente et ironisk svar. Derfor gratulerte jeg Høyre med seieren i kjendis- og champagnemesterskapet. Gratulasjonen står jeg for.

For ordens skyld: Jeg synes det er svært positivt at Høyres leder besøkte Skeive Dager.
 
Jeg er imponert over at homoene i Høyre har fått gjennomslag internt. 

Erna Solberg vifter med homoflagget, men leder i Aps homonettverk synes kritikken mot regjeringen er forfeilet. Foto: Jim Høyen.
Det er supert at Høyre har varslet at de vil stemme for regjeringens forslag om en felles ekteskapslov og rett til adopsjonsvurdering for homofile.

Jeg er langt mindre positiv til at Erna Solberg brukte sitt Skeive Dager-besøk til å kritisere regjeringen

Vi kan faktisk unne oss å være rause med hverandre i norsk homopolitikk. Høyre fortjener ros for sine standpunkter. Og hadde Erna vært litt romsligere, ville hun gitt ros til regjeringen for et historisk forslag og pekt på viktigheten av et bredt flertall.
 
Navlebeskuende champagnerus

Når det er sagt, opplever jeg at det som langt viktigere at justisministeren møtte 70 engasjerte homoer til debatt om hatkriminalitet enn at Erna Solberg viftet med homoflagget.
 
Temaet er dessverre høyaktuelt, men i sin navlebeskuende champagnerus har det kanskje gått Åpne Høyre hus forbi at justisministeren deltok under Skeive Dager?

I følge Åpne Høyre var det nemlig ingen rødgrønne toppolitikere som gadd delta under homofestivalen.

At vi er uenige med Høyre, betyr ikke at vi er "intolerante" slik Whist sutrer i sitt innlegg.
 
Det er forskjell på politisk uenighet og intoleranse. Jeg mener homopolitikere ikke er tjent med å ty til ord som "intoleranse" og "diskriminering" så fort vi møter motstand.

Ap leverer i homo-politikken

Jeg håper og tror folk ser at Arbeiderpartiet leverer i homopolitikken.

Vi har gått i bresjen for å sikre homofiles rettigheter fra avkriminaliseringen i 1973 til dagens debatt om ekteskap og adopsjon.

Det handler selvsagt ikke om at vi stakkarsliggjør noen, men om at sterke, stolte og synlige homofile også har et selvfølgelig krav på samme rettigheter som alle andre.

Jeg kan slutte meg 100 % til Whists slagord "Muligheter for alle".

For oss er det imidlertid ingen konflikt mellom fellesskap og frihet.

Uten et lovverk som beskyttet og uten gode fellesskapsløsninger som gratis utdanning, hadde vi hatt betydelig færre muligheter, opplevd mindre frihet og levd helt andre liv.

Friheten har ikke kommet av seg selv

Den friheten vi har i dag har ikke kommet av seg selv.

Modige homoaktivister som Kim Friele har gått i spissen. Og politikere som Karita Bekkemellem og Knut Storberget bidrar nå til at vi etter hvert nærmer oss full likestilling.
 
Dessverre har Høyre stort sett sittet på sidelinjen eller - i beste fall - kommet halsende etter, når viktige homopolitiske slag har stått.

I slagordet "Alle skal med" ligger det ikke noe krav om at Jon Ole Whist eller andre skal tvinges til noe som helst.

Det er et uttrykk for at vi ønsker oss et samfunn der alle har muligheter til å leve det livet de ønsker.
Statsministeren lovet fortsatt trykk i regjeringens homo-politkkk i møtet med partiets homonettverk på åpningsdagen til Pride Park. Foto: David Nikolaisen.
Dessverre er det ikke slik i dag.

Vi har fortsatt ikke rett til å gifte oss. Vi har ikke lik rett til assistert befruktning eller adopsjonsvurdering. Lesbiske og homofile utsettes for hatvold og diskrimineres.

I mange land forfølges homofile. Og selv om mange av oss har det veldig bra, er det dessverre fortsatt mange unge homofile i Norge som sliter med psykiske problemer og rusmisbruk. Sånn kan vi ikke ha det.

Arbeiderpartiet lytter og lærer. Vi gjør ikke alt riktig. Og vi alene har virkelig ikke svarene på alle disse utfordringene. Men vi har vilje til å gjøre noe, og vi inviterer alle til å gi innspill, dele tanker og fremme forslag.

Jeg møter Jon Ole Whist og hans meningsfeller i Åpne Høyre til en åpen ideologidebatt om personlig frihet og fellesskap - og om homopolitikk - når som helst og hvor som helst.

Om vi er uenige, lover jeg å ikke komme skrikende med påstander om intoleranse. I mellomtiden vil jeg gjerne vite: Hva vil Høyre?

Håkon Haugli
Bystyrekandidat nr. 13 for Oslo AP og leder for APs homonettverk

ANNONSE

Kommentarer (13)

Ny kommentar ›

  • kjetil1979

    6. jul 2007 15:50 En skal ikke undervurdere viktigheten av homonettverket i Ap for dens gjennomslag. Håkon Haugli & Co har fått mye til. Den forrige regjeringen leverte ikke, og innsatte Kvarme som biskop. Bra at høyre nå kommer etter og støtter felles ekteskapslov slik at flertallet blir større. Hva de mener om lesbiske sin rett til å få kunstig befruktning slik deres heterofile kvinner har rett til vites ikke... denne Regjeringen mener derimot det skal være likestilling også der. Virker som om høyrefolk blir sure når Ap folk påpeker at Ap har kommet lenger enn Høyre på flere standpunkter. Da blir en fornærmet og vil ha ros for at en har kommet noe på vei. Enig i at en skal gi ros for det siste, men at det er intoleranse å påpeke at Ap er for full likestilling og har vært i bresjen i homopolitikken blir for dumt.
  • mugglesque

    6. jul 2007 17:31 Dette er jeg enig i. Flott!
  • pamplemousse

    6. jul 2007 17:54 Hurra for et flott og viktig innlegg.
  • RMVG

    6. jul 2007 19:52 veldig viktig at du engansjerer dæ..men HALLO!!!!!!!!!!!!!!!!!! hhva med utstillings MENNESKER som ble RAMPONERT::::::::::::::::::::::::e du oppatatt av det???????????????????
  • R&B

    6. jul 2007 21:09 Vellykkede homoer med høy champagneføring.
    Til tross for all virak ovenfor politikere og andre gjester under festivalukene, så er det fremdeles de som finnes i skyggen. Det er de som ikke er ute av skapet sitt pga holdninger og press i fra omverden. Det er de som ringer Kirkens SOS og andre telefonlinjer som er bemannet med frivillige, og de frivillige hører historiene som ingen andre blir fortalt eller ser. At et par broilere og andre politikere-wannabes driver å argumenterer frem og tilbake om hvor de vellykkede og mest suksessfulle folka var under homouka er så, men jeg lurer på om dere ser de andre, de som ikke var der pga av frykt og redsel? Nei, gutter, dere representerer nok ikke de, men de bruker stemmen sin allikevel. Deres argumenter om hvem som gjør hva spiller ingen rolle så fremt ikke det endrer seg unisont over hele linja. At frihet ikke er noe som vi har fått gratis er visst, men at vi alle er frie, fri fra diskriminering, trakassering, utstøtelse, mobbing osv, det er vi ikke enda. Så ærede representanter fra hvert sitt parti, ha oss i tankene som hører de skjultes rop og se dere ikke blinde på champagne, markeringskåthet og prosentvis oppslutning. Det er mange der ute som ikke har det som dere to.
  • jibbing_86

    6. jul 2007 22:04 ja vi har enda langt og gå, med folks fordommer pågrunn av trangsynthet og uvisshet.

    på Raraden i Oslo, holdt jeg på og få en teip rull i huet. som ble kastet ned fra vinduet i en leilighet. selv om det bare var en bagatel episode.

  • Toffin

    7. jul 2007 09:55 Bra Håkon!

    Ny ekteskapslov dreier seg ikke om å fremstå "nu regnbueflagger vi litt dere mens vi er en smule champagneuse og i festhumeur".
    Dette dreier seg om et langsiktig og grundig arbeide som i ennå større grad gjør lovverket vårt etnisk, kjønns, livssyns og legningsnøytralt. Det dreier seg om i demokratiets navn å utvide mulighetene for vi alle har til å velge hvordan vi organiserer våre liv uavhengig av hvem og hva vi er.
    Det er flere av oss som har hukommelse. Det er sågar enkelte av oss som har en litt lengre politisk hukommelse enn det Høyre later til å tro.
    Når det er sagt, mener jeg også at mitt eget parti Venstre burde stille seg i skammekroken og be om unnskyldning for lunkenheten i forrige Stortingsperiode. Enten har man prinsipper eller så har man det ikke.
    Å lefle med KrF slik tilfellet var da Høyre og Venstre satt i regjering sammen med dem, er og blir skammelig.
    Til Høyre er det bare en ting å si. Velkommen etter. I fremtiden kan kanskje Høyre begynne å stemme FOR det de hevder de er for, og slutte med å kaste sine påståtte politiske prinsipper overbord når de finner det opportunt.
    I homopolitiske saker har dere ikke et fnugg av troverdighet. Så kan dere ha så mange åpne homser dere vil for min del.

  • Wilde

    7. jul 2007 13:46 Jeg mener at en åpen homofil Finansminister er verdt hundre ganger mer enn en Justisminister fra Arbeiderpartiet med ansiktet i alvorlige folder.
    Homopolitikk er så mye mer enn et lovverk.
  • t

    7. jul 2007 21:51 Til siste innlegg:
    I Trondheim stiller 18 år gamle Bård Flårønning til valg for AP, åpen homofil. Eg trur det betyr tusen ganger meir for homofile i Trøndelag å ha ein stolt homofil ungdom som stiller til valg enn ein mann i dress fjernt i Oslo.

    Homopolitikk er så mykje meir enn Oslo.

  • Bård81

    8. jul 2007 05:08 "Jeg mener at en åpen homofil Finansminister er verdt hundre ganger mer enn en Justisminister fra Arbeiderpartiet med ansiktet i alvorlige folder.
    Homopolitikk er så mye mer enn et lovverk."

    Wilde:
    Jeg mener at en åpen og inkluderende jusisminister, en handlekraftig og viljesterk barne- og likestillingsminister i en regjering som faktisk leverer fra seg forslag om like rettighetheter for alle voksne mennesker i dette landet, er hundre tusen ganger mer verdt enn en partileder som gir de verdikonservative vetorett på disse spørsmålene.

    Vi skal virkelig være rause med å gi homoene i Høyre det de fortjener i forhold til det arbeidet de har gjort. Takk til André og Bent på Stortinget! Takk til spesilt Erling Lae. Takk til Ola Kvisgaard, Helge Lorange, Jon Ole Whist etc i Oslo Høyre og Åpne Høyre. Dere har gjort en uvurderlig innsats i homokampen i deres eget parti. Ikke minst har dere synliggjort at Høyre har mange åpne homoer. Det skal der virkelig ha all mulig ros for. Dere har bevist at Oslo Høyre er et åpent og inkluderende parti.

    Jeg vil nødig la det gå partipolitikk i dette. Men det er altså med en viss undring at jeg leser intervjuet med Erna Solberg.
    Jeg, og jeg vet jeg er partisk, synes det er all grunn til å glede seg over den satsningen denne regjeringen har på homopolitikk. Hvilket annet område kan vise til en dobling i overføringer fra ett år til ett annet? Jeg tror ikke man finner noe budsjett som kan vise til det samme.

    forts.

  • Bård81

    8. jul 2007 05:16 forts.

    Det kan være fristende å spørre Jon Ole Whist om hva han mener en regjering med hans eget parti hadde levert i denne perioden som hadde overgått et forslag om felles ekteskapslov.
    Vel kan man ikke vedta at folk endrer holdninger, men vi kan vel alle være enige om at det finnes en del politiske vedtak som har hatt store innvirkninger på holdningene våre gjennom tidene. Hvis vi ikke hadde vedtatt i 1913 at kvinner skulle ha allmenn stemmerett, hadde kvinner hatt den samme statusen i Norge i dag som de har?
    Om man i på syttitallet ikke hadde fattet vedtak om at forbudet mot homofil praksis mellom menn skulle oppheves, hadde homokampen i dag vært der den er i dag?
    Om man ikke hadde vedtatt en partnerskapslov i 1993, hadde man i dag diskutert en felles ekteskapslov?

    Jeg synes det er påfallende at Høyres leder går ut og er lite imponert over regjeringens politikk.

    Alle kan vi stille oss spørsmålet om forslaget om felles ekteskapslov hadde kommet til votering i Stortinget våren 2008 dersom den forrige regjeringen hadde sittet fremdeles.

  • odaB

    8. jul 2007 11:49 R&B,

    Håkon skriver i sin kronikk om episoder i homouka som understreker at vi har en lang vei å gå. Det hjelper ikke på redselen til de som er inne i skapet at det fortsatt utøves trakassering av homofile. Hvis ikke åpne homofile hadde kjempet rettighetskampen, hadde de fleste av oss fortsatt vært langt inne i skapet. Derfor syns jeg det ikke passer seg å kalle de engasjert homofile som tar en debatt for broilere. Håkon er en engasjerte homofile som har en reflektert syn på det å leve som homofil det syns jeg kommer godt frem i artikkelen.

    Jeg tror en åpen homofil om han/hun er finansminister eller lokalpolitiker eller som vi sier i AP kong Salamom eller Jørgen Hattemaker :O) er et viktig bidrag i homokampen.

    Marit Bjerke
    Styremedlem
    APs Homonettverk

  • Eventyrguten

    23. jul 2007 09:03 Denna diskusjonen er veldig AP og Høyre sentrert, det må da vel vaere andre partier som er engasjerte i denna debatten en kun disse to. Hva med noen innslag fra SV, Venstre, eller til og med KrF og FrP for den saks skyld. Er det kun AP og Høyre som har synspunkter her? Andre partier's homsepolitiske talsmenn/kvinner kom paa banen her :-), vil gjerne høre fra dere også.

    Dessuten 'take cation' og undesrkriv på kampanjen "Si ja til felles ekteskapslov" - www.sija.no