Fyller 20 år: - Det er fremdeles behov for oss


2001

innlogget

40845

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Ungdomstelefonen fyller 20 år

Camilla Olufsen har vært frivillig for Ungdomstelefonen i fem år, og leder i over to. I tilsammen 20 år har Ungdomstelefonen vært et tilbud for unge som ønsker å snakke om temaer som seksualitet, kjønn, identitet, legning, rus eller sex. Foto: Jonas Sundquist.

Jonas Sundquist
9. mar 2018 10:04

I 20 år har Ungdomstelefonen vært et tilbud for unge som trenger noen å snakke med om seksualitet, kjønn, identitet, eller sex. – Det er fremdeles er behov for oss, sier leder Camilla Olufsen.

Tanken var at ungdom skulle ha noen likesinnede å snakke med. Samtidig skulle de få være anonyme.

Det ble starten på Ungdomstelefonen. 1. desember 2017 fylte de 20 år.

– Vi ser mye usikkerhet der ute. En del har mange spørsmål, mens noen trenger bare noen å prate med, sier leder Camilla Olufsen.

Vinteren og trafikken suser forbi utenfor idet hun setter seg ned i en nokså folketom kafé på Grünerløkka i Oslo.

– Det er fremdeles behov for oss, også i dag, legger hun til.

Ungdomstelefonen startet fordi flere åpne homofile uttrykte at de fikk mange spørsmål fra folk som var usikre. Tanken var at telefontilbudet skulle være en anonym plattform hvor man kunne komme med spørsmålene sine. Foto: Jonas Sundquist.

Mer psykisk helse nå enn før

Olufsen sier at gjennom de tjue årene som har gått, er det noen grunnspørsmål som alltid ser ut til å være de samme.

– Det handler mye om seksuell orientering, kjønn og identitet. Så er det også spørsmål om skole, rus, og en del spørsmål om sex.

Men med tiden har også nye spørsmål begynt å komme.

– Folk spør mer om psykisk helse nå enn før. Vi legger merke til mye av det statistikken forteller oss, for eksempel ser vi en del depresjon, sier hun.

Det er også flere som ringer inn på grunn av spiseforstyrrelser, eller i forbindelse med selvmord.

– Det kan være alt fra at de sitter med selvmordstanker til at de sier de er på vei til å ta livet sitt.

Olufsen forteller at gjennom årene har en del grunnleggende spørsmål knyttet til seksualitet og kjønn vært dem samme. – Men vi ser også en økning i spørsmål rundt psykisk helse, sier hun. Foto: Jonas Sundquist.

Hun tror grunnen til de økende spørsmålene om psykisk helse kan henge sammen med mer åpenhet i samfunnet.

Ungdomstelefonen er for noen en førsteinstans i henvisning til psykolog, mens for andre er det motsatt.

– Det er også en stor del som bare vil ha noen å prate med. Snakker man med en psykolog skal man jo gjerne bedømmes, mens hos oss kan man bare snakke ut. Mange sier de setter pris på det.

Varierer med årstidene

Trafikken på Ungdomstelefonen varierer mellom sesongene, forteller Olufsen. Mange ringer inn på vinteren.

– I vintermånedene kan vi få inn bortimot 120 samtaler i måneden, mens det er nesten helt dødt i juli, sier Olufsen.

Det er spesielt mye trafikk i vintermånedene, sier Olufsen. I tillegg er det mer trafikk i forbindelse med spesielle samfunnshendelser, som kirkevalget 2015 eller SKAM-høsten 2016. Foto: Jonas Sundquist.

– De er hverdagshelter

Et helt team med ungdom og unge voksne jobber som frivillige for Ungdomstelefonen. De er alle anonyme, og de har alle taushetsplikt.

– De er selve definisjonen på hverdagshelter, som setter av tiden sin til å snakke med de som trenger det, sier Olufsen.

Hun har selv vært med i teamet i fem år, og sitter nå som leder for tredje år på rad.

– Vi ser at vi treffer målgruppa med tilbudet, som først og fremst ungdom mellom 13 og 19 år, sier hun.

– Men noen som ringer inn er også i tjueåra, og de har gjerne litt andre spørsmål. Og så er det noen som ringer inn som er enda eldre igjen.

Hun understreker at Ungdomstelefonen er et viktig tilbud, selv i dag.

– Det er et sted for de som ikke har et nettverk, sier hun, og legger til:

– Og flere av de som ringer inn sier også de ønsker seg et nettverk. Det er flere som snakker om at de føler seg ensomme, og det kan være fint å vite at det er andre der ute som har vært i samme situasjon selv.

Ungdomstelefonen kan nås på telefon 400 00 777. Foto: Jonas Sundquist.

Kan være tøft

Olufsen forteller at mye av trafikken på kontoret henger sammen med bevegelser i samfunnet.

– Blant annet var det veldig mange som ringte inn etter SKAM-serien. Og etter serien Født i feil kropp var det flere som ringte inn og spurte om dette med kjønn og trans, sier hun.

– Allikevel er det litt tidlig ennå å si noe om konsekvensene av dette, men vi ser at disse seriene ikke skjer i et vakuum.

Hun sier at det er givende å jobbe med Ungdomstelefonen, men at det også kan være tøft, også for de frivillige.

– Av og til får man samtaler som virkelig treffer en personlig. Jeg har selv opplevd å snakke med noen og etterpå tenkt at «herregud, det var jo akkurat sånn jeg hadde det.» Det kan treffe deg nært.

De frivillige får også tett oppfølging og debrifing, spesielt etter veldig tunge samtaler, forteller Olufsen.

– Men det virker som de frivillige har det bra, og det er et godt miljø i temaet. Dette er jo mennesker som har et ønske om å hjelpe andre, avslutter hun.


Fakta:

Ungdomstelefonen er Skeiv Ungdoms telefon-, chat- og meldingstjeneste.

Man kan ringe 400 00 777, eller sende melding eller chatte på Ungdomstelefonen.no for å komme i kontakt.

Åpningstider telefon: søndag-torsdag 18 - 22

Åpningstider chat: tirsdag-torsdag 18 - 22

Gjennom tilbudet kan man snakke med frivillige mellom 18 og 30 år om temaer som seksualitet, kjønn, identitet, rus, forelskelse eller sikrere sex.

De frivillige ved Ungdomstelefonen har ikke medisinsk eller psykologisk bakgrunn, men kan henvise videre, dersom det er nødvendig.

Tjenesten er finansiert av Helsedirektoratet, og telefonvaktene har taushetsplikt mens innringerne kan velge å være anonyme.


ANNONSE

Kommentarer (0)

Ny kommentar ›

Ingen kommentarer ennå.