Ikke enig i all kritikken


540

innlogget

42545

medlemmer

Norges største og beste møteplass for homofile, bifile og transpersoner!

Bli medlem gratis!

© GAYSIR AS
Om oss  • Personvern  • Annonsering
Tips oss: redaksjonen@gaysir.no

Bare glad for engasjement

Gisle A. Gjevestad Agledahl er glad for at det er blitt debatt og at folk engasjerer seg. På den måten kommer flere perspektiver frem, og man kan bli litt klokere, mener han. Foto: Monica Wegling.

Monica Wegling
3. okt 2017 12:50

TV-serien «Jævla homo» har ikke overraskende vakt debatt, noe filmmakeren selv, Gisle A. Gjevestad Agledahl, setter pris på. Han er glad for at publikum engasjerer seg, men mye av kritikken er han likevel ikke enig i.

Gaysir ble nysgjerrig på hva han egentlig mente, fant frem blokk og blyant og fikk svar på det meste.

Kan ikke bli enig om alt

Gaysir: Du er blitt kritisert for å ha fått deler av den skeive kulturen- og de skeive uttrykkene til å fremstå som karikert og fremmed, samt bekreftet mytene. Er du enig i kritikken, og kunne du gjort noe annerledes?

Gjevestad Agledahl: – At prosjektet skaper debatt og reaksjoner er helt riktig, for det å være skeiv har aldri vært, og kommer aldri til å være bare én ting. Så jeg tror ikke vi kan bli helt enige i alle aspektene ved en TV-serie som dette. Men! Vi kan gjøre hverandre klokere når vi nå snakker om tematikken. Derfor er jeg glad for at mange engasjerer seg.

– Når det gjelder scenen på SLM forstår jeg at kampen for seksuell frigjøring også er en del av homokampen, og jeg har all respekt mens jeg utforsker selv om jeg er uerfaren og derfor fniser litt underveis. Kritikken mot astronautdrakten er jeg dog uenig i – den er jo dødsfin? Har gjerne sex med den på, jeg.

Gaysir: Men noen av kritikerne mener at du gjennom å vise frem de drøyeste og mest seksualiserte utgavene av skeiv kultur, for eksempel kjelleren i SLM, vil skremme ungdommene til å bli værende i skapet. Du sa i et tidligere intervju med Gaysir at en målsetting med serien var «at 17-åringen som ser programmet skal glede seg over livet sitt i stedet for å ta det» Hva tenker du om å bli anklaget for å legge til rette for det motsatte?

Gjevestad Agledahl: – Det er jeg ikke redd for. Kritikken mot programmet kommer først og fremst fra eldre, erfarne skeive som har stått trygt i seg selv lenge. Tilbakemeldingene fra unge viser at de finner trygghet i prosjektet. Mange opplever også at de som står rundt dem får større forståelse for problemstillinger man kan møte som skeiv.

– Kritikken mot programmet kommer først og fremst fra eldre, erfarne skeive som har stått trygt i seg selv lenge. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

– I løpet av serien er vi innom mange kroker av denne store, sammensatte, vriene og vakre skeive verden vi lever i. Kjelleren på SLM er bare en av dem. I samme episode har du også småbarnsfamilien, og episoden konkluderer med at begge scenarioer er like verdifulle – så lenge du gjør det som er riktig for deg.

– Å vise at det er flere måter å leve livet på er sunt, jeg tror det er mer skadelig med de som mener det bare finnes én riktig måte å være skeiv på. Vi må gjøre plass til alle.

Kritikk mot mannsdominans

Gaysir: Mange har reagert på at samtlige av portrettene og de virkelig personlige møtene er med menn. Er du ikke med på å danne en ny usynlig, skambelagt skeiv gruppe – skeive kvinner og lesber?

Gjevestad Agledahl: – Serien tar utgangspunkt i én persons opplevelser, altså mine, og da preges serien av at jeg er en cismann med kjæreste av samme kjønn. Jeg skulle også ønske vi hadde plass til mer av alt, både flere opplevelser av kjønn og av legning.

– Men serien handler i bunn og grunn om å skamme seg fordi man føler seg annerledes, og hvordan man skal kunne fri seg fra det ved å møte frykten sin og søke nye erfaringer og kunnskap. Her vil forhåpentligvis mange kjenne seg igjen eller ha noe å lære, uavhengig av hvilken merkelapp man setter på seg selv.

Fra homo til skeiv

Gaysir: Du har blitt kritisert for å ha beveget deg fra å bruke homobegrepet eksplisitt («jævla homo»), til å gli over i det mer udefinerbare, vage og ufarlige «skeiv» igjennom serien. Hva gjorde at du til at du modererte språket?

Gjevestad Agledahl: – Med genserkampanjen ønsket vi å ta makten fra det som er et av skolegårdens mest brukte skjellsord. Vi ville vise at det ikke er noe negativt å være skeiv, og dermed bør "jævla homo" heller være noe du trykker til brystet ditt med stolthet. En hedersbetegnelse!

Genserkampanjen "JÆVLA HOMO"  fikk mye oppmerksomhet. Foto: Hanne Bernhardsen Nordvåg.

– Når det gjelder programmet må folk få definere seg som de vil, det er ikke opp til redaksjonen eller meg å bestemme for dem. Det er viden kjent at det finnes mange ulike måter å definere seg på, både når det gjelder legning og kjønnsidentitet. Å dytte alle inn i homobåsen er dermed gammeldags tenkning.

– Vi opplever "skeiv" som et godt og inkluderende begrep som rommer de aller fleste som lever utenfor heteronormen, og derfor et naturlig begrep å bruke i programmet.

Gaysir: Journalist Morten Hegseth i VG anklager deg for å være «den mest homofobe programlederen på norsk TV om dagen». Hvordan opplever du en slik kommentar?

Gjevestad Agledahl: – Første episode har fokus på negative holdninger og fordommer som jeg selv har slitt med, og som jeg selv har vært med på å opprettholde. Dette problematiserer vi, og jeg bruker hele sesongen til å nøste opp i-, og bli kvitt alt grumset mitt.

– Jeg synes selv det er vondt å se meg selv utenfor Elsker, men jeg mener det er viktig å skape rom for å snakke om de skamfulle følelsene. Det er eneste måte å bli kvitt dem på.

Gjevestad Agledahl har tidligere sagt at serien har vært en slags personlig reise der han gjennom å konfrontere sine egne fordommer har blitt klokere og tryggere.

– Etter fem episoder kommer jeg ut på andre siden som et trygt og helt menneske, som uten forbehold heier på alle skeive – også på det skeive i meg selv. Det er her jeg står i dag.


ANNONSE

Kommentarer (26)

Ny kommentar ›

  • Søkt

    3. okt 2017 13:41 Hadde vært veldig stilig om han var enig i all kritikken.
    Gisle skal ha for forsøket. Håper serien hjalp mange, selv om den ikke fenget meg :)
  • godisen

    3. okt 2017 13:46 Norge er et veldi aksepterende land. Du kan ikke gå igjennom Grønland og leie en gutt og ha det reflektert på det normale, siviliserte og oppegående etnisk norske samfunn. Gå blandt NORDMENN hand i hand og der får du se 0 reaksjon. SLM besøker var litt drøyt. Ikke alt i homokulturen trengs å eksponeres, og normaliseres. Kunne heller tatt han fra SLM med i en park og han kunne fortelle om homofile generelt, for han virket veldig reflektert. Hetrofile trenger ikke vite om pissing og fisting.
  • Frode Andre

    3. okt 2017 15:58 Synes det var et flott program. For meg som bor i bygde Norge og ikke Oslo, var det greit å få et innblikk i Homolivet i Oslo.

    Kjekt å få se mangfoldet, da det finnes så mange forskjellige skeive. Kjekt å få se de to guttene som var Pappaer.

    Jeg synes programmet var veldig lærerikt, akkurat som programmet Trekant var det.

  • geodude

    3. okt 2017 16:14 Godisen: fisting og wetsex er på ingen måte en hemmelighet og praktiseres da også av mange heterofile.
  • Tricky

    3. okt 2017 16:17 Godisen: Det går fint an å leie hender uten problemer på Grønland. Aldri hatt problemer med det. Ikke skjær alle under en kam. Hørt om folk som får en på tryne om de leier hender på Frogner.
  • 73WR

    3. okt 2017 16:33 `Som identitetsbetegnelse blir skeiv brukt av mennesker som ikke finner seg til rette med betegnelser som heterofil, lesbisk, homofil eller bifil.
    .
    Begrepet skeiv kan dermed se ut til å ha mistet mye av det kritiske og kategorioverskridende innholdet det opprinnelig hadde og brukes stort sett som synonym til «lesbisk», «homofil» og «bifil».`
    https://sml.snl.no/skeiv (Sist oppdatert 10 november 2015)

    I grunnen ser jeg ikke helt hva som er grenseoverskridende i denne serien fra NRK; Det generelle homobegrepet er allerede en del av betegnelsen skeiv, og betegnelsen skeiv kan også nyttes av heterofile. Det har forut for denne programserien ikke vært slik at de ulike begrepene står imot hverandre med nødvendighet. Det er interessant å se hvordan hovedpersonen i serien selv konstruerer forestilte stereotypier, men rent generelt eksisterer disse ikke i realiteten. De oppstår kun i de tilfeller der mennesker selv nytter de i fordomsfull diskriminerende båssetting, for eksempel i tilfeller av mobbing. Begrepet stereotypi viser til en forestilt tenkt identitet, ikke til det reelt eksisterende mennesket, derfor vil enhver stereotypisk beskrivelse kun eksistere i en fordomsfull forestilt verden. Dette medfører at vanlige folk ikke trenger å endre på egen begrepsanvendelse i ordinær språkbruk. Hatefulle uttrykk som benyttes i tilfeller av mobbing er resultat av mobbing, ikke av LHBT - subkultur i seg selv. Uttrykket `jævla homo` har heller ingenting med hetero - normativitet å gjøre, men er et uttrykk som bevisst benyttes i trakassering og diskriminering av LHBT - personer. I så henseende er det desto viktigere å ta avstand fra denne typen ordbruk på alle mulige vis. Det er mulig at Agledahl ikke er enig i all kritikk som er kommet, men så virker han heller ikke helt enig med seg selv i sin begrepsbruk og uttalelser der han selv bruker stereotypier og båssettinger.

    Gisle A. Gjevestad Agledahl sier i denne artikkelen i Gaysir følgende:
    `Å dytte alle inn i homobåsen er dermed gammeldags tenkning.`
    https://www.gaysir.no/artikkel.cshtml?cid=19210

    Imidlertid er det nettopp dette han selv gjør i en av artiklene i media relatert til tematikk;

    `«Jævla homo» er en kjærlighetserklæring til alle skeive, både de stereotype og de som går under radaren. Men vi siktet oss inn på de skeive som mangler tilhørighet. De som ikke identifiserer seg med de streite vennene sine, men som heller ikke finner seg til rette i homobåsen.`

    http://www.vg.no/nyheter/meninger/homofili/jeg-haaper-det-er-plass-til-alle-skeive/a/24149405/

    Det er aldri slik at noen, hverken homofile eller skeive, finner seg til rette i homobåsen.
    Homobåsen er en bås som ikke eksisterer annet enn i en fordomsfull virkelighetsoppfatning.
    Det er heller ikke slik at der eksisterer stereotypiske skeive mennesker. Stereotypier er kun
    mentale vrangforestillinger, ikke reelle LHBT - mennesker som lever i den virkelige verden.


    `Negative stereotypes are often associated with homophobia, lesbophobia, biphobia, or transphobia,..`

    https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_stereotypes

  • godisen

    3. okt 2017 17:04 Drar ikke alle under en kam, jeg sier sannsynligheten for negativ respons er større på Grønland enn Bogstadveien. På samme måten som det er større sjangs for negativ respons i Saudi kontra New York. Aldri opplevd homofobi før jeg flyttet til Oslo, og det har KUN kommet fra Afghanere, pakistanere og somalere jeg har jobbe med. 100% av de norske har null problemer med legningen min. Og jeg flyttet fra en bygd i Finnmark.
  • Couldyou

    3. okt 2017 17:30 Først og fremst gjør Gisle en bra jobb for å fronte en del tabuer .

    Mulig at ordet skeiv er noe uformelt og avslappet i bruk i offentlig sammenheng.

    Ordet kan nok brukes i det homofile miljøet men foran en arbeidssgiver virker ordet veldig malplassert!

    Jeg har som regel sagt jeg liker gutter eller har guttekjæreste noe som er ufarlig å si.

    Det at 'kjendis ' homoene sender kritikk til hverandre gjennom media virker mot sin hensikt. Kronikk i Vg om hvor dårlig framstilling av en annen homofil virker balleløst.

    Se bare på alle de 'gamle homoforkjemper ' er, de prater ofte fra levra og sier det som det er .

    Jeg må gi sterk ros i programmet Jævla Homo når de viste reportasje om et homofilt par der 2 menn er gift og hadde tvillingene, dette vil jeg se mer av på TV. Rørende!

  • J STRYKER HSUND

    3. okt 2017 17:48 Godisen: Frank Zappa sang om tissing på låta Bobby Brown goes down i 1979. Han fikk 11 uker på topp i Norge og Sverige. Folk dengang trodde at GOLDEN SHOWER betydde GULLKRAN (Golden Crane på engelsk) på badet.

    Mange heterofile holder på med tissing også. Dette er ikke nytt.

    Hvorfor skal vi skjule det vi holder på med? Vi har ingentiig å skamme oss over i 2017' Lev livet, ha det gøy og gjør som Per Fugheli sa. Gi litt mer F i hverdagen.

  • Norwegian dom

    3. okt 2017 18:09 Jeg ser av mye av kritikken går på at SLM innslaget er for drøyt. Nå er jeg ikke så mye på SLM, men deler så absolutt veldig mange av gledene mange får oppleve der.

    Ofte i «homokampen» så vil vi at alle homser skal være skikkelige og ordentlige mennesker med normale sexvaner slik at det blir spiselig for allmennheten. Jeg kan ikke skjønne at deler av homomiljøet mener at «min kamp» for normalisering av SM og annen moro ikke skal kjempes, men bare deres kamp skal vinnes.

    På meg virker det nesten som om disse som mener at SLM er for drøyt, selv ikke er komfortabel med sin seksualitet, og derfor hvert fall ikke kan svelge SLM aktiviteter og annet.

    Jeg kjenner flere unge og eldre som i begynnelsen ikke visste at så mange andre drev med litt kinky aktiviteter. Jeg synes det er vel så viktig å nå disse som resten av hele den skeive verden. At noen skal sitte og mene at SLM er for drøyt, men at kjip vaniljesex og forelskelse mellom to av samme kjønn skal vises, er jo en form for meningspoliti ingen vil oppleve selv.

    Ganske bra dobbeltmoral å si at det en selv driver med er innenfor, mens det rare greiene der, nei det ødelegger for ens egen kamp, så da velger vi bort det glatt.

  • EnSak

    3. okt 2017 18:29 Gisle har min fulle støtte og tar opp noe jeg ser på som et viktig og kanskje glemt tema. Frykten internt blant homofile og prøver å sette fokus på å fjerne denne frykten ved å pushe seg selv der han vet sine issues er.

    Syntes det er synd at han får kritikk for noe som er naturlig hvis man har innrømmet at man har issues og skal sammen med oss gå en tur for å jobbe med det. Det betyr at vi vil se usikkerhet fra han og se han prøve å ta et oppgjør med denne usikkerheten, noe jeg syntes han gjør bra.

    Gisle sin sak baner vei for mer aksept internt blant de forskjellige og ulike måten å være homo på, noe som er fint for mangfoldet. Det skal være lov å være i et miljø og det skal være lov å være utenfor, og fremdeles være akseptert innenfor og utenfor disse miljøene.

    Kjør på Gisle, flott serie som tok opp homser redd for homser. En plass jeg har vært selv og kjenner meg totalt igjen i problemstillingen som er veldig relevant.

  • firklover

    3. okt 2017 19:26 For 60 år siden, og vel så det, var det uhørt å synes at gutter/menn var det gjeveste jeg kunne se på og være hemmelig forelsket i i mitt miljø, langt fra by.
    Da jeg noen år senere skulle studere og gjorde det utenlands, ble jeg introdusert for det jeg trodde var homsekulturen. Det var da jeg ble overbevist om at jeg ikke var homofil for der fant jeg ingen ting jeg kunne identifisere meg med.
    Jeg ble etter hvert pappa og er glad for å være både far og bestefar, sannsynligvis fordi jeg passet bedre i den rollen jeg var vant med, enn den jeg ble presentert for.

    Jeg er glad for at serien tok opp og vise forskjelligheten som vi har, at vi skal slippe og puttes inn i en heterofil setting når vi ikke kjenner oss igjen i den setting vi blir presentert for, uansett blir det ett skjevt valg.
    Jeg håper at mange unge fikk, og turte se serien, at de oppdaget at vi er så forskjellige og at det finnes noen vi kan identifisere oss med, og hurra, vi kan til og med bli foreldre med litt hjelp.

    Takk for hjelpen. Takk for serien.

  • Mirromurr

    3. okt 2017 20:42 Det eneste jeg hører etter denne artikkelen er BLA BLA BLA BLA BLA BLA. Problematiserer meg både her og der. Hele greia er en tragisk samling av en enkelt manns personlige problemer forsøkt satt i et bredere perspektiv. Men uansett hvor mange ganger du håper på at en gulost skal bli en brunost, så er det fremdeles en gulost etter tiende trylleformularen. Dette er ingen god serie. Den er lite reflektert og inneholder en selvmedlidenhet som grenser til vanvidd. Takk og farvel. Det hele oppsummeres vel av tittelen. Jævla homo.
  • 73WR

    3. okt 2017 21:25 Imidlertid er det ikke slik at kritikken relatert til NRKs programserie `jævla homo`,
    for det meste kommer fra det som hoverdpersonen selv stereotypiserer som eldre
    homofile;

    «` Gjevestad Agledahl: - Det er jeg ikke redd for. Kritikken mot programmet kommer først og fremst fra eldre, erfarne skeive som har stått trygt i seg selv lenge.`»
    https://www.gaysir.no/artikkel.cshtml?cid=19210

    Sander Zakharia, som selv tilhører målgruppen av unge seere for NRKs programserie `jævla homo`,
    stiller relevante, konkrete og aktuelle kritiske spørsmål ved programlederens stereotypisering
    av LHBT - personer;

    `Riktig tema, men uheldig fremstilling
    Det er viktig at temaene blir tatt opp og debattert i samfunnet vårt, men jeg tror ikke måten de blir fremstilt på i «Jævla Homo» er den riktige måten å redde debatten på.`

    https://www.dt.no/meninger/politikk-og-samfunn/ungdom/riktig-tema-men-uheldig-fremstilling/o/5-57-729928

    Leif-Erik Sørensen, student 21 år, stiller seg heller ikke ukritisk til Programseriens forsøk på
    å allmenngjøre Gisle Agledahls egen homofobi begrunnet i stereotypier:

    ` Livet mitt består ikke av frykt for hva folk vil tenke om jeg holder en gutt i hånden eller av å avstå å være «en av dem» som henger på Elsker. .
    Jævla homo er ikke serien jeg så for meg, og jeg kjenner meg kanskje ikke igjen.`

    https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/V0076/Jeg-kjente-meg-ikke-igjen-i-Javla-homo--Leif-Erik-Sorensen

    I debatten som en stund har pågått i media, er det tydelig at kritikken som er rettet ikke kun
    kommer fra de «eldre etablerte skeive»; den kommer i stor grad også fra homofile som selv
    tilhører Gisle Agledahls egen generasjon. Kritikken er derfor, etter alt og dømme, både
    velbegrunnet, gjennomtenkt og således også berettiget.

  • glasex

    3. okt 2017 22:00 Gisle , Jeg er voksen og trygg nå
    En gang var jeg der du er. og fortellingen om å være andeledes er for mange svært lik
    Det er bra å slippe å bruke livet på det .så hensikten med å vise føelser som er universale er god for gruppen du prøver å nå . Og for meg .

    Skammen over normaliteten kommer av og til som en rekyl
    og forsvinner heldigvis fort .
    Det bra å høre at så mange har lagt alt det tullet bak seg .
    Det overraskende er at det er så mange "siste dagers hellige " Med det mener jeg de som inntar barriere posisjonn når stemnings skiftet har vært .
    Det er litt sent .
    Du vet det å engang å ha vært noe så eksotisk som "eneste homoen i landsbyen "
    Gjør nok noen av oss litt innsynte .så stort sett så ble vi første møte for de som sto nær oss .
    Nærkampen var det viktigste . Den Personlige kampen mot egene demoner . Familie og venner skulle få ny og nyttig informasjon .Det kostet .For de fleste .
    Derifra til å ha stått på barrikadene ,levert leserinnlegg. Vært synlig som i den offentlige debatten er lang

    Eksemplene var få .
    Ikke alle kjente seg igjen i de fantastisk eller vi kan jo si det som det er "Den fantastiske Kim Friele "
    Som ble et fyrlys . Endelig noe å orientere seg etter .

    Nettop det i seg selv at dette ikke nevnes er så befriende at du viser oss at verden har gått Vidre
    Vær trygg på at Homo historien blir ivaretatt .
    Det er mange av som kan ta det ansvaret .

    Du viser oss at hver å en av oss har et første møte med homo kultur
    Det er din historie

    Ditt møte står for egen regning .
    Og menneskets følelse kan være lik generasjoner senere .
    Du får kjeft for ditt arbeide og din historie .
    Erlend Elias får kjeft for at ikke følte behov for å danse selskaps dans med en mann
    Jeg holder på hatten . Det blåser . Og de som venner kappen etter vinden har jo også sin historie .
    De som kjefter nå har ofte kjeftet før . Det gjør inntrykk .
    Lykke til vidre . Det er nok av historier å hente fram .
    Orker du ?
    mvh Finn